• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jascher

Breitling
Hej! Som så många andra är det dags för mig att kliva in i värmen efter att under lång tid "tjuvläst" inne på forumet. Jacob, 37 år, bor i Stockholm (vilket trots många nackdelar verkar vara en fördel vad gäller möjliga face to face transaktioner på just detta forum :)). Jobbar på bank.
Är otroligt imponerad av den hjälpsamhet och professionalitet som verkar finnas här på forumet och min huvudvärk är hur jag någonsin ska kunna vara med och bidra här inte bara parasitera på andras kunskap men man kanske aldrig är för gammal för att lära sig nytt.
Köpte min "drömklocka" för cirka 10 år sedan när jag klirrat mitt första heltidsjobb, en Omega Speedmaster Moonwatch. Detta med den bestämda vetskapen att om att köper jag den så kommer jag aldrig vilja ha en annan klocka igen:) Dock tenderar ju tiden att ändra även på bestämda vetskaper vilket är anledningen att jag aldrig kommer göra en tatuering.
Har nu en IWC Portuguese - seven days till vardags även om Speedmastern (och en gammal arve-omegea) får vara ute och lufta sig ibland. Står nu dock inför ett dilemma. Speedmasterns chronograf har börjat kärva, knapparna går inte att trycka in så den kör kontinuerligt, Tycker mig ha läst mig till att det kan vara någon skruv som gått av/lossat och lagt sig på tvären men ställer mig skeptisk då det gäller båda knapparna. Kanske någon här som känner igen det. Om inte funderar jag på att skicka ut en första generell fråga. Min plan är att sälja/byta speedmastern mot en submariner eller sea-dweller på sikt eller ¨något annat spännande. Lönar det sig generellt att lämna in och serva en icke-fungerade (dvs knapparna som låst sig) klocka eller ska man byta den till någon som kanske kan åtgärda det i ett nafs utan att lämna in?
Ser fram emot att lära känna er/bilder kommer
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Hej,

Hängt på forumet under två årstid och läst många trådar och inlägg. Fått inspiration och kunskap som bidragit till att intresset ökat. Blev medlem för ett tag sedan för att själv kunna bidra och diskutera. Älskar detaljerna, hantverket och långsiktigheten i ett fint urverk/klocka. Klockintresset väcktes framförallt 2015 och har sedan tagit fart.

Äger idag följande klockor:

- Rolex Datejust 116234 (svarta tavla och oyster)
- Jaeger Le-Coultre Reverso
- Omega Speedmaster Moonwatch
- Tissot PRS200
- Tissot manuell från 1940 talet

Samt några ”no name” klockor.

Upplever en bra balans med nuvarande stall men är intresserad av en Seiko SKX007.

Hoppas på trevliga diskussioner och samtal.
 
Hej!
Markus heter jag är och är ny på KS. Gick med för att jag är på jakt efter min första Rolex och ser detta som ett ypperligt forum att hitta rätt och få bra tips och utbyta tankar och funderingar.

Väl mött!
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej! Som så många andra är det dags för mig att kliva in i värmen efter att under lång tid "tjuvläst" inne på forumet. Jacob, 37 år, bor i Stockholm (vilket trots många nackdelar verkar vara en fördel vad gäller möjliga face to face transaktioner på just detta forum :)). Jobbar på bank.
Är otroligt imponerad av den hjälpsamhet och professionalitet som verkar finnas här på forumet och min huvudvärk är hur jag någonsin ska kunna vara med och bidra här inte bara parasitera på andras kunskap men man kanske aldrig är för gammal för att lära sig nytt.
Köpte min "drömklocka" för cirka 10 år sedan när jag klirrat mitt första heltidsjobb, en Omega Speedmaster Moonwatch. Detta med den bestämda vetskapen att om att köper jag den så kommer jag aldrig vilja ha en annan klocka igen:) Dock tenderar ju tiden att ändra även på bestämda vetskaper vilket är anledningen att jag aldrig kommer göra en tatuering.
Har nu en IWC Portuguese - seven days till vardags även om Speedmastern (och en gammal arve-omegea) får vara ute och lufta sig ibland. Står nu dock inför ett dilemma. Speedmasterns chronograf har börjat kärva, knapparna går inte att trycka in så den kör kontinuerligt, Tycker mig ha läst mig till att det kan vara någon skruv som gått av/lossat och lagt sig på tvären men ställer mig skeptisk då det gäller båda knapparna. Kanske någon här som känner igen det. Om inte funderar jag på att skicka ut en första generell fråga. Min plan är att sälja/byta speedmastern mot en submariner eller sea-dweller på sikt eller ¨något annat spännande. Lönar det sig generellt att lämna in och serva en icke-fungerade (dvs knapparna som låst sig) klocka eller ska man byta den till någon som kanske kan åtgärda det i ett nafs utan att lämna in?
Ser fram emot att lära känna er/bilder kommer
Välkommen in i värmen!
Mina tankar kring din Omega är att klockor med fel brukar ta tid att sälja.
Om du säljer den med en kärvande chronograph så måste du hitta en köpare som tar risken för om felet är litet eller stort. Jag skulle själv inte köpa en sådan klocka. Det är roligare att så hem en fungerande klocka som man kan använda direkt. Sedan är det ju också lite trevligare att sälja något som fungerar. Bara mina tankar.
 

KolanE

Omega
Hej!

Ny på forumet, har sedan många år tillbaka hängt här men har aldrig skaffat mig en profil.
Flitig läsare, men är inte så stor på att lägga upp poster.

Ser fram emot ännu mer av KS framåt!
 

Jascher

Breitling
Välkommen in i värmen!
Mina tankar kring din Omega är att klockor med fel brukar ta tid att sälja.
Om du säljer den med en kärvande chronograph så måste du hitta en köpare som tar risken för om felet är litet eller stort. Jag skulle själv inte köpa en sådan klocka. Det är roligare att så hem en fungerande klocka som man kan använda direkt. Sedan är det ju också lite trevligare att sälja något som fungerar. Bara mina tankar.
Håller med! Nu är den inlämnad, får se om det blir helservice eller bars chronografen men misstänker starkt att de kommer rekommendera full service. Var ändå 5 år sen sist. Misstänker också starkt att när jag får hem min nyservade blänkande gamla ögonsten att jag inte kommer vara så sugen på att sälja den längre:)
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Håller med! Nu är den inlämnad, får se om det blir helservice eller bars chronografen men misstänker starkt att de kommer rekommendera full service. Var ändå 5 år sen sist. Misstänker också starkt att när jag får hem min nyservade blänkande gamla ögonsten att jag inte kommer vara så sugen på att sälja den längre:)
Omega Speedmaster är ju trevliga klockor. Passar med många olika band och jag varierar friskt. Hoppas att det inte är något för komplicerat fel. Lycka till.
AF88A4D9-7BA1-4A56-B399-1038D84CA45A.jpeg
 
Senast ändrad:

Hx111

Breitling
Hej!
Mitt namn är Hektor och har varigt inne på forumet lite då och då för 1 år sedan. Bestämde mig nu för att göra ett konto och ansluta mig till KS där jag ser fram emot att köpa och sälja samt diskutera klockor med andra entusiaster. Gillar mycket Rolex samt Seiko/Grand Seiko/King Seiko men också Hamilton och Squale.

Trevlig läsning och ha en bra dag!
 

bbnd

Omega
Hej!
Tänkte att det kanske vore på sin tid att presentera sig.
Jag heter Linus och hängt på forumet ett par år nu. Reggade mig först för ca ett år sedan, men har varit inne och läst mest.

Äger följande klockor:

Rolex explorer mk2
Oris 65 diver
Tissot prs 200
Swatch blue rebel (tyvärr dykskadad:angel:)
Tissot everytime
Omega geneve 70-talare
Guld Sandoz med guldlänk
Äldre barnswatch (min första klocka från 4-5 års ålder)
Gul micro velcro (min andra barnklocka, som jag förloradem, men nu återköpt ny)
Plus lite annat krafs som jag inte tycker är värt att nämna.

Ha en go dag!
 

Jascher

Breitling
Omega Speedmaster är ju trevliga klockor. Passar med många olika band och jag varierar friskt. Hoppas att det inte är något för komplicerat fel. Lycka till.
AF88A4D9-7BA1-4A56-B399-1038D84CA45A.jpeg
Nu är klockan fullt fungerade igen, Fick tips på speedmaster-tråden om klockmaster globen som konstaterade att det vara en skruv som lossnat och blockerade chronografen men att den i övrigt gick så bra att inte läge för service.
Nu så klart osugen på att sälja den när den går som en "klocka" igen...
 

GeneHackencrack

Breitling
Hej!

Även jag har samma historik som många andra, flitig läsare under längre tid.

Ser fram emot att bygga en kollektion och få dela erfarenheter. Svag för sportklockor men vurmar inte särskilt över Rolex.

Är inne på BB36 just nu och sen framöver: 3239 Ingeneur. Om den passar! För det är just det, jag krigar med vad jag skulle tro är KS iaf topp 5 smalaste handleder på mäktiga 14,5 cm runt och 46 mm tvärs.

Klock-kollektionen just nu är inget märkvärdigt; till vardags kör jag med skx007. Har dock en rätt kul Certina-kronograf - i desperat behov av service! - som verkar rätt ovanlig (?)

Edit: bjuder på vristskott på "odjuret" istället och referens mot skx007

6ZVd2vX.jpg


lZY4WEQ.jpg
 
Senast ändrad:
IMG_7226.JPG
IMG_9412.JPG
IMG_7494.JPG
IMG_1202.JPG
Hej!

Introducerar mig härmed.

Har en förhållandevis ojämn "klockhistorik" köpte mig den klassiska bondklockan, Den blå Omega Seamaster 2001 som jag bar i ur och skur i 16 år innan jag köpte på mig fler klockor.

Använder primärt följande klockor:
- Jaeger LeCoultre Master Control Reveilj, 2007, tror den är ca 38mm. En keeper för mig som jag ofta bär i arbete.
- Datejust 36mm, 2017. Tycker den är riktigt fin trots sin mindre storlek. Använder denna mest som vardagsklocka och även finare tillfällen.
- Rolex Hulk årsmodell 2016 (uttagen 18). Tycker den är sommarfin men samtidigt väl klumpig och stor överlag och funderar på att byta. Kom gärna med förslag? :)
 
Senast ändrad:

p13

Breitling
Bor lite utanfor San Francisco och jobbar i Sillicon Valley. Intresserad av klockor lange, men tog ett tag innan jag kopte nagot mer an en Casio.
Mina klockor som jag anvander for narvarande ar:
- Grand Seiko SBGW253
- Rolex GMT Master II
- Archimede Pilot i brons
- Seiko Turtle PADI
- Tudor Pelagos (2-liner)
- Tudor Black Bay (lite speciell version, en av 70)
- Nomos Tangente Neomatik (ocksa en limited edition, en av 50)
- Omega Speedmaster
Sen har min fru nagra ocksa:
- Omega Aqua Terra Annual Calendar
- Rolex Yacht-Master 35mm
- Nomos Tetra
IMG_2072.jpg
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Inte första inlägget men kan likväl introducera mig!

Min erfarenhet i klockväg har på senare tid eskalerat (både på gott och ont!) varför jag köpte en vintage Cartier vermeil för någon månad sedan. Den är dock såld på grund av storleksproblem, så nu håller jag på att leta efter en billigare version av AG RO eller PP nautilus!

Är student och väldigt intresserad av kläder och skor, och hoppas att jag någon gång blir insläppt på lifestyleforumet :D

Trevlig helg!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Inte första inlägget men kan likväl introducera mig!

Min erfarenhet i klockväg har på senare tid eskalerat (både på gott och ont!) varför jag köpte en vintage Cartier vermeil för någon månad sedan. Den är dock såld på grund av storleksproblem, så nu håller jag på att leta efter en billigare version av AG RO eller PP nautilus!

Är student och väldigt intresserad av kläder och skor, och hoppas att jag någon gång blir insläppt på lifestyleforumet :D

Trevlig helg!
Hej och välkommen. 50 inlägg knåpar du ihop fort så du kan titta in på lifestyle :)
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!
En kort presentation av mig som likt många tidigare före mig tjuvläst ett tag utan att varken registrera mig eller säga hej.
På sätt och vis har jag haft ett klockintresse så länge jag kan minnas, eller, jag har i alla fall burit klocka dagligen sedan en mycket späd ålder. Min första klocka var denna skönhet från tidigt 80-tal som jag bar genom i alla fall hela lågstadiet:
2019-05-04 15.01.01.jpg


När sedan mellanstadiet kom minns jag tydligt hur jag började bearbeta mina föräldrar och till slut lyckades tjata till mig min första grail watch...
Extremt viktigt var det att det skulle vara just den här modellen med den mönstrade urtavlan (det fanns många varianter). Till slut var den min och lyckan var fullständig!
2019-05-04 15.01.22.jpg

Sedan kom tonåren och högstadiet... dags för en "vuxnare" klocka - tycket i alla fall min far och gav mig denna tveksamma modell som jag aldrig lyckades få ett riktigt nära och innerligt förhållande till:
2019-05-04 15.01.41.jpg

Så susade ungdomen förbi och som studentpresent (vi är framme vid år 1994) fick jag en äldre Omega Seamaster som snabbt blev som en del av min personlighet och som jag bar dagligen i över 20 år... Nu ligger den i princip oanvänd och i stort behov av en service. Jag får se om jag tar mig samman och fixar till den eller om jag låter den vara orörd som ett monument över den tiden i mitt liv:
2019-05-04 15.03.11.jpg

I samband med att jag sedan både hade fyllt 40 och gift mig så kom det plötsligt och för första gången över mig att jag var tvungen att köpa mig en klocka som jag själv hade valt ut och som jag kände skulle markera var i livet jag var (eller något sånt... jag tycker att det är svårt att definiera riktigt vad det är som händer i en när man bestämmer sig för att spendera pengar på en lyxartikel). Det blev en Datejust. Och givetvis var det beslutet starten på det att jag plötsligt kan säga att jag har ett "klockintresse" och inte bara har en klocka på mig. Det har gått några år sedan dess och blivit en del nya inköp som jag säkert kommer att presentera på andra ställen här (nu när jag tagit mig samman och börjat försöka bidra till detta fina forum och inte bara se på i tystnad).
Tack till alla som bidrar med så mycket kunskap och erfarenhet på detta forum - jag ser fram emot att fortsätta lära mig mer och att kanske bidra lite ibland!
Mvh
/c
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej!
En kort presentation av mig som likt många tidigare före mig tjuvläst ett tag utan att varken registrera mig eller säga hej.
På sätt och vis har jag haft ett klockintresse så länge jag kan minnas, eller, jag har i alla fall burit klocka dagligen sedan en mycket späd ålder. Min första klocka var denna skönhet från tidigt 80-tal som jag bar genom i alla fall hela lågstadiet:
2019-05-04 15.01.01.jpg


När sedan mellanstadiet kom minns jag tydligt hur jag började bearbeta mina föräldrar och till slut lyckades tjata till mig min första grail watch...
Extremt viktigt var det att det skulle vara just den här modellen med den mönstrade urtavlan (det fanns många varianter). Till slut var den min och lyckan var fullständig!
2019-05-04 15.01.22.jpg

Sedan kom tonåren och högstadiet... dags för en "vuxnare" klocka - tycket i alla fall min far och gav mig denna tveksamma modell som jag aldrig lyckades få ett riktigt nära och innerligt förhållande till:
2019-05-04 15.01.41.jpg

Så susade ungdomen förbi och som studentpresent (vi är framme vid år 1994) fick jag en äldre Omega Seamaster som snabbt blev som en del av min personlighet och som jag bar dagligen i över 20 år... Nu ligger den i princip oanvänd och i stort behov av en service. Jag får se om jag tar mig samman och fixar till den eller om jag låter den vara orörd som ett monument över den tiden i mitt liv:
2019-05-04 15.03.11.jpg

I samband med att jag sedan både hade fyllt 40 och gift mig så kom det plötsligt och för första gången över mig att jag var tvungen att köpa mig en klocka som jag själv hade valt ut och som jag kände skulle markera var i livet jag var (eller något sånt... jag tycker att det är svårt att definiera riktigt vad det är som händer i en när man bestämmer sig för att spendera pengar på en lyxartikel). Det blev en Datejust. Och givetvis var det beslutet starten på det att jag plötsligt kan säga att jag har ett "klockintresse" och inte bara har en klocka på mig. Det har gått några år sedan dess och blivit en del nya inköp som jag säkert kommer att presentera på andra ställen här (nu när jag tagit mig samman och börjat försöka bidra till detta fina forum och inte bara se på i tystnad).
Tack till alla som bidrar med så mycket kunskap och erfarenhet på detta forum - jag ser fram emot att fortsätta lära mig mer och att kanske bidra lite ibland!
Mvh
/c
Välkommen :) Fantastiskt trevlig genomgång av klockintresset. Tycker också att Seamastern skall få en genomgång om inte annat för lång och trogen tjänst.
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Välkommen :) Fantastiskt trevlig genomgång av klockintresset. Tycker också att Seamastern skall få en genomgång om inte annat för lång och trogen tjänst.
Tack!
Jo, jag vet ju egentligen att det skall göras... och vem vet - får den bara lite kärlek och ett nytt fint band kanske den smyger sig in i rotationen igen!
 

Oregano

Breitling
Ny medlem här. Snabb presentation på de klockor som används för tillfället. :)

Sedan är jag på jakt efter ytterligare någon klocka i prisklassen 5-10k, min 45mm dia, tips mottages gärna. :)

Helgens nyförvärv, G-Shock GA110GB
4F79B074-98B0-409F-A57B-D661BC09DB49.jpeg
65CFFABA-922A-498C-8DEC-1F2AA878FC4F.jpeg


Trotjänaren, Casio Ediface EFR-547D-2A
8ABFD371-BA51-41E9-A6F5-5A634EC46D28.jpeg
DF54384A-030D-4D2B-91D5-4202AA9AA371.jpeg


30-årspresenten, Diesel The Daddy DZ7370
D9410FC2-256B-4844-9EDB-445B35EF2F78.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ny medlem här. Snabb presentation på de klockor som används för tillfället. :)

Sedan är jag på jakt efter ytterligare någon klocka i prisklassen 5-10k, min 45mm dia, tips mottages gärna. :)

Helgens nyförvärv, G-Shock GA110GB
4F79B074-98B0-409F-A57B-D661BC09DB49.jpeg
65CFFABA-922A-498C-8DEC-1F2AA878FC4F.jpeg


Trotjänaren, Casio Ediface EFR-547D-2A
8ABFD371-BA51-41E9-A6F5-5A634EC46D28.jpeg
DF54384A-030D-4D2B-91D5-4202AA9AA371.jpeg


30-årspresenten, Diesel The Daddy DZ7370
D9410FC2-256B-4844-9EDB-445B35EF2F78.jpeg
Hej och välkommen :)

Rent spontant tänker jag på flygare när jag hör 45mm+

En av orginaltillverkarna av Fliegers är Laco och de är nog de som ligger närmast i den prisklassen. Alla bör ha en Flieger i samlingen tycker jag :)

46815FF5-B0E5-4473-BD66-E04421648415.jpeg
 

Firebrand

Breitling
Hej alla här på forumet. Mitt namn är Rikard har gillat klockor sen jag fick min första av farsan. Var en Candino som jag fortfarande har kvar. Har börjat samla på mig lite dyrare klockor dom senaste åren i takt med att jag börja följa olika kanaler om klockor på Youtube. Favoriten just nu är watchfinders kanal. Riktigt bra producerat. Mitt nästa planerade köp funderar jag på en tudor BB 58
Här är några av mina klockor. Har även en Seiko skx som jag har som vardaglig klocka
 

Bilagor

  • IMG_20190210_204824.jpg
    IMG_20190210_204824.jpg
    115.8 KB · Visningar: 1
  • IMG_20181127_230916.jpg
    IMG_20181127_230916.jpg
    110.7 KB · Visningar: 4

Discoe

Breitling
Hej, Jag är inte ny här, men har inte varit speciellt aktiv. Har mestadels läst inlägg och lärt mig saker om olika klockor, märken osv.
Jag ärvde mitt intresse för klockor från min morfar redan vid tidig ålder. Jobbar även inom underhållningsbranschen, där övriga kollegor har ett stort klockintresse.

Jag hade nyligen en Submariner date med Black Cerachrom (se bild) som jag tyvärr blivit bestulen på. Väntade på tid för värdering, för värderingsintyget till tilläggsförsäkringen, vilket gjorde att gällande försäkring knappt täckte något. Man var riktigt nere då, men nu börjar man bli människa igen.

Har en klocka som jag tänkte sälja, och min drömklocka är Patek Aquanaut.
 

Bilagor

  • RolexSub.jpg
    RolexSub.jpg
    248.2 KB · Visningar: 5

Divad

Breitling
Hej alla!

Ny här på forumet. David heter jag och har inga klockor att visa upp men är på jakt efter min första ”riktiga”. Alla tips mottages glatt.

Funderar lite i tankarna IWC Aquatimer 329001, Panerai, Rolex Datejust och liknande men ju mer man läser desto mer nya varianter hittar man.. kul men gör det väldigt svårt att välja den första klockan i samlingen. Vad var er första klocka att vara stolt över?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej alla!

Ny här på forumet. David heter jag och har inga klockor att visa upp men är på jakt efter min första ”riktiga”. Alla tips mottages glatt.

Funderar lite i tankarna IWC Aquatimer 329001, Panerai, Rolex Datejust och liknande men ju mer man läser desto mer nya varianter hittar man.. kul men gör det väldigt svårt att välja den första klockan i samlingen. Vad var er första klocka att vara stolt över?
Välkommen !
Min första ordentliga klocka var en Rolex i stål/vitguld med vit tapestry tavla. Den köpte jag 1994.
 

jakobvi

Breitling
Bor lite utanfor San Francisco och jobbar i Sillicon Valley. Intresserad av klockor lange, men tog ett tag innan jag kopte nagot mer an en Casio.
Mina klockor som jag anvander for narvarande ar:
- Grand Seiko SBGW253
- Rolex GMT Master II
- Archimede Pilot i brons
- Seiko Turtle PADI
- Tudor Pelagos (2-liner)
- Tudor Black Bay (lite speciell version, en av 70)
- Nomos Tangente Neomatik (ocksa en limited edition, en av 50)
- Omega Speedmaster
Sen har min fru nagra ocksa:
- Omega Aqua Terra Annual Calendar
- Rolex Yacht-Master 35mm
- Nomos Tetra
IMG_2072.jpg
Trevlig klocksamling minst sagt, vilken skulle du säga får mest tid på handleden? Och varför? :)
 
Topp