• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

niklas_olsson

Breitling
Hej alla,
Niklas här och mitt klockintresse började för drygt 2år sedan. Jag införskaffade en smarkklocka, som var toppen - hur smidig och diskret som helst att ha med på möten etc.. och ju mer nöjd jag blev över den så gick mina tankar över till "vanliga" klockor och ja resten är väl historia antar jag :)

20190511_113051.jpg
20190510_092052.jpg

Jag Började med en Omega seamaster och har nu sedan en vecka tillbaka även en Hulken.
Trevlig kväll på er!
 

Blackan

Breitling
Hej alla!
Liksom många andra en som varit inne och läst en hel del före jag nu tagit tummen ur.... Och skapat ett eget konto :)

Har väl ingen större klocksamling direkt så, Speedmaster, Seiko alpinist och en Victorinox är väl de som är värda att nämna, har lite annat gammalt strunt.
Har beställt en Seiko SKX009K2 som jag spänt väntar på, funderat på att starta en tråd men vågar inte riktigt,
känslan när man har något nytt på G och man sitter o kollar bilder på klockan är ju hur najs som helst, oftast bättre än när man väl får den ;)

Slutar ju aldrig heller kolla på "Nästa klocka" Finns ju dock så mycket så vi får väl se vad det landar i i slutändan. Inne på Tudor BB GMT eller en SMP men kanske tråkigt att ha två Omegor. Eller ett billigare fliegerur, en IWC big pilot vore ju drömmen, men är lite väl utanför budget just nu.

Nåväl hoppas på många trevliga diskussioner om klockor :)
 

Notnak

Breitling
Hej,
Mitt klockintresse startade för 5-6 år sedan och och började med enklare varianter av Timex, Seiko, Victorinox och idag handlade jag min första "finare" klocka genom annons här på KS, en Omega SMPc. Supernöjd! Har länge följt forumet men bestämde mig först att gå med nu i veckan, hoppas finna mycket lärdom och fina klockor framöver :)

Mvh, Anton
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Hej, P34 från Sydsverige.
Är också en sån där som gärna sitter och sträckläser på forum, men aldrig tar steget och blir medlem. Men vi gör ett försök nu!
Klockintresset har funnits ganska länge men det är bara nyligen som jag faktiskt gjorde slag i saken och började köpa på mig lite roliga ur för att testa vad som passar mig. Startskottet blev en Seiko Sea Urchin. Har annars fastnat lite i ett ryss-träsk, väldigt udda och roliga klockor att samla på.
Får se vad man kan bidra med här, någon post då och då ska det nog kunna bli, med fokus på bilder.
/Johan
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej, P34 från Sydsverige.
Är också en sån där som gärna sitter och sträckläser på forum, men aldrig tar steget och blir medlem. Men vi gör ett försök nu!
Klockintresset har funnits ganska länge men det är bara nyligen som jag faktiskt gjorde slag i saken och började köpa på mig lite roliga ur för att testa vad som passar mig. Startskottet blev en Seiko Sea Urchin. Har annars fastnat lite i ett ryss-träsk, väldigt udda och roliga klockor att samla på.
Får se vad man kan bidra med här, någon post då och då ska det nog kunna bli, med fokus på bilder.
/Johan
Hej och välkommen :) Låter som en utmärkt start och ryss-tråden är en utav de trevligare att hänga i här på forumet.
 

p13

Breitling
Vad är din uppfattning av Pelagos jämfört med Black Bay kvalitetsmässigt? :)
Aven om de ar pa pappret ratt lika ar kanslan valdigt olika. Pelagos kanns mer tekniskt avancerad och modern. Matt titan plus bezel (vad heter det pa svenska?) i keramik etc. Plus att armbandet ar det basta jag sett, kan justeras en del utan verktyg vilket ar skont pa sommaren. Black Bay's armband ar enklare och lite fult tycker jag med fusk-nitar, men klockan passar valdigt bra pa vintage-lader/nato/gummi sa det ar inget stort problem.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Aven om de ar pa pappret ratt lika ar kanslan valdigt olika. Pelagos kanns mer tekniskt avancerad och modern. Matt titan plus bezel (vad heter det pa svenska?) i keramik etc. Plus att armbandet ar det basta jag sett, kan justeras en del utan verktyg vilket ar skont pa sommaren. Black Bay's armband ar enklare och lite fult tycker jag med fusk-nitar, men klockan passar valdigt bra pa vintage-lader/nato/gummi sa det ar inget stort problem.
Fast eller vridbar glasring :)
 
  • Like
Reactions: p13

Kohkoinen

Omega
Hej!
Norrbottning/tornedaling i sydlig exil (bor i stockholmsförorten Umeå) där jag hankar mig fram i ekorrhjulet som narkossköterska. Är inte i första hand innördad på klockor egentligen och har ingen direkt samling (har dock fortfarande kvar min allra första Olma Sport med en liten fotboll på urtavlan som jag fick av mina föräldrar som barn). Jag gillar gamla grejor rent allmänt och snöar gärna in på historia och teknik. Och litegrann från det hållet blir ju även klockor lite sekundärt intressanta.

Det är roligt att gå på loppisar och antikaffärer, och jag fann detta forum då jag ville ha mer info om två ur jag fann i botten av en fyndlåda. På min handled sitter den femtioårspresent jag gav mig själv, en Citizen Super Skyhawk. Jag hoppas ni äkta klockaficionados inte kräks i munnen alltför mycket :)
Super Skyhawk.jpg
 

Oskar89

Cartier
Tja har varit medlem ett tag nu dags att presentera sig kort är Lundabo för tillfället. Redan köpt några olika turtles via forumet här. Mitt intresse för klockor har funnits några år men först sista året som jag blivit biten på riktigt. Har hunnit med ett gäng olika turtles som sagt, även en Hamilton Khaki 38mm, Longines Conquest, en Alpinist, en Squale onda Azzuro, omega Seamaster - 00ish Bond med vågorna, även en Omega Constellation - 72 guld, en SKX009, en steinhart GMT, en Oris subsecond 1000m dykare, en SNA411P1 osv så helt klart ett seiko fan! Men gillar olika märken och ångrar nog mest att jag sålde vidare min Squale så det är nog vad jag letar efter nu. Försökt prova på en del för att se vad man trivs med i längden och än så länge är det Seamastern , Turtles och Seiko i allmänhet samt Squale som är vad jag trivs bäst med och som passar budgeten som för gammal student.
 

Bulkman88

Breitling
Tjena tjena! :)
Snabb info om mig, jag heter Johan och har varit intresserad av klockor ett litet tag efter jag fick 1001 klockboken i present, riktigt spännande läsning om de olika klockorna så ska bli spännande att läsa mer på forumet.
Har skaffat mig en klocka hittills en Seiko x prospex limited edition ssc673.

IMG_20190515_153512.jpg
:seiko:

Trevlig fortsättning :)
 

kelek72

Breitling
Hej!
S-O Nilsson, 47 år gammal från Luleå. Mitt intresse började redan i lågstadiet då en kompis skaffade ett digitalur, och det var bland det häftigaste jag sett då, ca 1979-1980 om jag minns rätt. Har sen dess skaffat mig många enklare klockor, och först när jag gick ut högskolan 1996 unnade jag mig en lite bättre klocka, en soldriven Seiko i titan. Sen blev det en Omega Seamaster 120 för att fira mitt första jobbyte 1999, och den har jag varit väldigt nöjd med under alla år. För sju år sedan snöade jag in på G-Shockar och har köpt några sådana, och är mest nöjd med min Mudmaster som tyvärr inte får någon atomurssignal så långt norrut i Europa. Sen har jag också en SKX007 som jag också tycker mycket om.
 

Lelle88

Omega
Tjena :)

Felix heter jag, 28år från Stockholm.
Klockor är ett nyfunnet intresse men är även här för lifestyle delen då mode varit ett stort intresse länge. Äger en Seiko chronograf för tillfället men är på jakt efter många fler.

Tack för ett bra forum!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen :) Låter som en utmärkt start och ryss-tråden är en utav de trevligare att hänga i här på forumet.
L
Hej!
Norrbottning/tornedaling i sydlig exil (bor i stockholmsförorten Umeå) där jag hankar mig fram i ekorrhjulet som narkossköterska. Är inte i första hand innördad på klockor egentligen och har ingen direkt samling (har dock fortfarande kvar min allra första Olma Sport med en liten fotboll på urtavlan som jag fick av mina föräldrar som barn). Jag gillar gamla grejor rent allmänt och snöar gärna in på historia och teknik. Och litegrann från det hållet blir ju även klockor lite sekundärt intressanta.

Det är roligt att gå på loppisar och antikaffärer, och jag fann detta forum då jag ville ha mer info om två ur jag fann i botten av en fyndlåda. På min handled sitter den femtioårspresent jag gav mig själv, en Citizen Super Skyhawk. Jag hoppas ni äkta klockaficionados inte kräks i munnen alltför mycket :)
Super Skyhawk.jpg
välkommen hit! Jag hoppas verkligen inte någon kräks av den klockan, gör hen det är det definitivt ingen klockentusiast
 

Mads

Breitling
Hej!
Föga förvånande med tanke på tråden, så är jag ny här! Har hängt här alldeles för länge utan att göra en profil - tog steget och det känns genast som jag borde gjort det för länge sen!

Lite kort kan man säga att jag är CrossFit nörden utan atletiskt potential, som kom på att det var mycket roligare med klockor. Jag har en förkärlek för Rolex, men har även samlat på mig lite Omega under åren! Tänkte redan nu tacka för ett eminent forum, som har gjort att jag har fått upp ögonen för klockor jag aldrig tänkt på tidigare, samt att jag inbillar mig att jag har lite klokare på klockor av att hänga här.

Ha en fin dag!
 

fergu99

Breitling
Tjenare
Ganska ny på forumet
Mitt klockintresse började för ca 2 år sedan med en seiko skx sedan dess har haft allt från longines,tudor,omega osv och i dagsläget äger jag endast en 126300
Men fler kommer:)
Tack för ett grymt forum!
 

Bilagor

  • 7B70F66F-A988-4B7B-A3A5-99A64D1EFB49.jpeg
    7B70F66F-A988-4B7B-A3A5-99A64D1EFB49.jpeg
    111.6 KB · Visningar: 4

Tampa

Breitling
Hei!
Ganske ny på forumet.
20 år fra Norge. Arvet klokkeinteressen fra min far, som toppet seg da jeg fikk en Tag Heuer som konfirmasjonsgave for noen år siden. De siste årene har panerai blitt det store favorittmerket, og har nylig kjøpt en pam372.
Takker for et flott forum! :)
B4CEE200-C365-4EC0-996C-F4C6E7E65103.jpeg
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Glömde helt bort att svara efter att jag kollade, nice video :) Trevligt med bakgrundsmusiken och snyggt med handskarna

Thanks! :) Har gjort några videon till och redan märkt att man kunde ha gjort många saker bättre med den jag länkade hit. Men har tänkt att jag gör bara och lär mig under tiden sedan :) Haha jo, märkte att jag själv lade märke till ifall nån har extra långa eller korta naglar så tycker handskarna är ett bra sätt att hålla focus på själva klockan:D
 

Lyxklockor

Breitling
Hej Klocksnack! Ny på forumet, 30 år gammal med ett brinnande intresse för klockor. Ser fram emot många timmar på forumet där min kunskap kan utvecklas inom området klockor. Har för närvarande några enklare klockor som jag ärvt av min far och letar efter nästa klocka till samlingen. Trevlig söndag!
 

carmar

Breitling
Hej. Ny här och en teknisk idiot, så hoppas att detta hamnar i newbie-tråden!

Klocknörd sedan jag fick en Rolex DJ i 18-årspresent av min morfar. Ingen jättesamling, men likväl:
A13CFE2C-D481-425D-BA5A-1CEE397DD457.jpeg
Klockan som startade allt - en DJ med vitguldsring och nuförtiden på en grå Camille Fournet-strap (alligator). Funkar till precis allt. Förutom möjligen badbrallor då alligatorremmen inte är så värst vattentät.
12209446-D1B5-4C60-907B-DD72E5EEAC6E.jpeg
En Submariner som jag plockade ny förra året - funkar till allt utom finkostymen.
9B02982C-10F9-4E10-93E3-7CA19F210AFF.jpeg
Sen har vi ett arvegods från morfar (igen), certina i guld med inskription ”för nit och redlighet i rikets tjänst”. Ligger mest och samlar damm.
A8B0FAB1-F5DF-4B4C-8DD8-3E2C59C04BC1.jpeg 36B24943-2C7F-4193-8A77-4AF003D894E1.jpeg
Slutligen en Patek 5127g. Används inte överdrivet mycket....riskerar flip, men inte så lätt då jag fick den i 40-årspresent. Men Jesus så vacker.

Nåväl, ser fram emot att vara medlem här! Hej,
C
 
Senast ändrad:

jakobvi

Breitling
Thanks! :) Har gjort några videon till och redan märkt att man kunde ha gjort många saker bättre med den jag länkade hit. Men har tänkt att jag gör bara och lär mig under tiden sedan :) Haha jo, märkte att jag själv lade märke till ifall nån har extra långa eller korta naglar så tycker handskarna är ett bra sätt att hålla focus på själva klockan:D
Precis vad jag också tänkte :)
 

Mads

Breitling
Är det någon som har koll på om det finns en tråd kring vilken sorts underhåll man kan/bör göra själv på en Rolex Seadweller? Har kollat runt lite men fastnar i alla möjliga andra trådar som är intressanta, och tänkte att någon annan kanske hade snubblat över någon härlig tråd om just det?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det någon som har koll på om det finns en tråd kring vilken sorts underhåll man kan/bör göra själv på en Rolex Seadweller? Har kollat runt lite men fastnar i alla möjliga andra trådar som är intressanta, och tänkte att någon annan kanske hade snubblat över någon härlig tråd om just det?
Det du kan och bör göra själv är väl i stort sett att tvätta den, resten bör du överlåta till lämplig urmakare. Jag kanske missförstod frågan? :bag:

Välkommen till forumet oavsett. :)
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Tror jag säkert att det finns. Kan tänka mig att fältet inte är lika crowded heller bland finskspråkiga klockkanaler.
Jo har inte lagt märke till att de skulle finnas en enda kanal, trots ett stort gäng med klockgalningar. Tror den största finska facebookgruppen har kring 22K medlemmar :eek: Finns det några svenskspråkiga klockkanaler? Har inte råkat se någon.
 
Topp