• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Okej! Fortsätter med engelska än så länge. Får se ifall man provar köra på ngt annat språk vid ngåt skede :)
Tror att det kan vara en bra ide, tittar ibland på en nisse som testar bilar. Han kör exakt samma video på både engelska och sen polska. Verkar funka bra för hans kanal. Om man redan har videomaterialet så är det ju inte lika jobbigt att göra samma video tre ggr på tre språk än att göra tre olika videos. Om man vill satsa på en YT-karriär så kanske det är ett bra sätt att få upp sina views och subs :)
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Tror att det kan vara en bra ide, tittar ibland på en nisse som testar bilar. Han kör exakt samma video på både engelska och sen polska. Verkar funka bra för hans kanal. Om man redan har videomaterialet så är det ju inte lika jobbigt att göra samma video tre ggr på tre språk än att göra tre olika videos. Om man vill satsa på en YT-karriär så kanske det är ett bra sätt att få upp sina views och subs :)

Intressant, funderar ifall det råddar upp youtubes sök- och förslagsalgoritmer för kanalen :bored: Med tanke på att videorna ändrar språk och därmed målgrupp. Exakt det har jag tänkt på! Man kan återanvända videomaterialet och bara banda in ny audio :) Haha jo vi får se! Blir knappast ngån YT karriär men kanske det kan minimalt bidra till klockhobbykostnaderna nångång i framtiden:D Det lär ändå bli en del fritid i samband med pilotkarriären som jag hoppas påbörja strax :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Intressant, funderar ifall det råddar upp youtubes sök- och förslagsalgoritmer för kanalen :bored: Med tanke på att videorna ändrar språk och därmed målgrupp. Exakt det har jag tänkt på! Man kan återanvända videomaterialet och bara banda in ny audio :) Haha jo vi får se! Blir knappast ngån YT karriär men kanske det kan minimalt bidra till klockhobbykostnaderna nångång i framtiden:D Det lär ändå bli en del fritid i samband med pilotkarriären som jag hoppas påbörja strax :)
Håller tummarna :) Säga vad man vill om flygbranschen men vi är ju lediga ganska mycket så möjligheterna finns ;)
 
Hej alla, ny här men har mest läst men även skrivit på andra ställen fler timmar än jag vill tänka på..
Mina intressen har främst varit högkvalitativa quartzur från 70-talet och tidigt 80-tal, men på sista tiden har jag snöat in helt på mekaniska ur, där det en gång började för mig. De armbandsur jag bär mest numera är en Vintage Seiko Lord Marvel, och en modern Seiko 5 som jag också tycker oväntat mycket om, men jag har även en del andra i rotation, det mesta vintage.
Hoppas lära mig en massa och dela detta intresse med er!
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej alla, ny här men har mest läst men även skrivit på andra ställen fler timmar än jag vill tänka på..
Mina intressen har främst varit högkvalitativa quartzur från 70-talet och tidigt 80-tal, men på sista tiden har jag snöat in helt på mekaniska ur, där det en gång började för mig. De armbandsur jag bär mest numera är en Vintage Seiko Lord Marvel, och en modern Seiko 5 som jag också tycker oväntat mycket om, men jag har även en del andra i rotation, det mesta vintage.
Hoppas lära mig en massa och dela detta intresse med er!



Välkommen :)! Titta gärna in i https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/ och dela med dig av kunskaper och bilder på dina gamla godbitar :cigar:
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej alla, ny här men har mest läst men även skrivit på andra ställen fler timmar än jag vill tänka på..
Mina intressen har främst varit högkvalitativa quartzur från 70-talet och tidigt 80-tal, men på sista tiden har jag snöat in helt på mekaniska ur, där det en gång började för mig. De armbandsur jag bär mest numera är en Vintage Seiko Lord Marvel, och en modern Seiko 5 som jag också tycker oväntat mycket om, men jag har även en del andra i rotation, det mesta vintage.
Hoppas lära mig en massa och dela detta intresse med er!




Välkommen :)! Titta gärna in i https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/ och dela med dig av kunskaper och bilder på dina gamla godbitar :cigar:

Hoppas du har fina kvartsare kvar. Kvartsens guldålder var ju helt klart 70-talet :D Som @BarbaBaba säger, in i kvartstråden och dela med dig ;)
 

LasseTh

Omega
Pledge Member
Hej alla,

Inte ny här, men varit passiv läsare. Kanske lite ändring på det nu. Bor i Stockholm och har samlat på klockor i ca 20 år.
I lådan finns för närvarande:
Grand Seiko, sbga083 (köpt här på KS)
Anonimo Three Glasses, en lite ovanlig klocka, men gillarn ändå
Seiko, SARB033
Seiko Monster

Bland liken i garderoben finns div 60-talare från Rolex och Omega som antingen givits bort eller nått eol, Breitling Colt Ocean och ett Makara-experiment jag inte gör om.

Gillar Grand Seiko och skulle kunna tänka mig en 100%-IG besättning i framtiden. Andra dagar skulle jag inte tacka nej till en Speedy eller Datejust.
 

LudvigMntn

Breitling
Hallå,

Ny som medlem, men har länge besökt klocksnack. Äntligen belönat mig med min första egenköpta klocka och tänker att det är dags att aktivera sig lite i forumet.
Den nyligen inskaffade klockan är en Rolex Datejust 16030 som är köpt från en KS-medlem. Känns riktigt spännande och som en rimlig ingångsklocka, även om priset såklart är högt.
I övrigt har jag en gammal Omega Seamaster och en Omega DeVille som jag ärvt.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Hej på er!
Jag har varit och kikat på KS ett bra tag utan att registrera mig, och nu är det dags.
Har alltid varit lite småfascinerad av klockor men har aldrig blivit biten, men nu har jag sedan en tid tillbaka Eurenius här på KS som kontorsgranne och intresset har sakta men säkert växt sig starkare. Mycket pga av honom om jag skall vara ärlig.
Tidigare har jag ägt en Seamaster Professional 300 M årsmodell 95-97 ungefär, men den gav jag bort till en god vän. Kanske inte det bästa draget jag gjort.
Hemma har sedan dess legat Hugo Boss, Gant och någon Citizenklocka och samlat damm.
De senaste månaderna har jag kollat på OP39, Explorer, Soh2, Aquatimer, Colt, Aquis, B&M Capeland men inte riktigt hittat rätt känsla. Det har spretat än hit och än dit.
Under sommaren kommer jag köpa min första premiumklocka och allt lutar mot en IWC Ingenieur 375002. Enda klockan jag känt lite extra för, någon som har en och vill dela med sig av erfarenhet?
Så idag blev det en...hör och häpna. Steinhart Ocean One 39, den beställdes direkt från Steinhart. Från Premium till Micro, något ska pryda handleden...
Mitt första intryck är bra, kvaliteten känns förvånande hög och man får mycket klocka för lite pengar.
Skickar med några bilder.
 

Bilagor

  • 20190524_134451_resized.jpg
    20190524_134451_resized.jpg
    165.3 KB · Visningar: 4
  • 20190524_134507_resized.jpg
    20190524_134507_resized.jpg
    179.1 KB · Visningar: 3
  • 20190524_134801_resized.jpg
    20190524_134801_resized.jpg
    185.1 KB · Visningar: 2
  • 20190524_135123_resized.jpg
    20190524_135123_resized.jpg
    97.5 KB · Visningar: 3

gtk80

Breitling
Hej till alla här på forumet!
Jag må inte vara ny här för har säkert surfat runt och läst trådar här minst 5år, men äntligen aktiverat ett konto :)

Lite bakgrund till mitt intresse, vid ca 9-10 års ålder fick jag en Tom & Jerry klocka, vid 11-12 uppgraderades denna till en Söndags Öppet klocka jag vann från SVT... Fick ett Casio kvarts ur på min 13årsdag mycket lik en Oyster Perpetual.. bar denna klocka genom hela högstadiet och gymnasiet. Repad nött o skavd fick den till slut pensioneras, åren gick med enbart mobilen som klocka men någonting saknades alltid på armen, började således spana på klockor igen och efter många års arbete, bostadsrätt/bilar (ett annat stort intresse) etc på plats köpte jag tillbaks min kära Casio med blå urtavla i form av en Rolex 116000 Arabic Blue dial.. fem klockor senare sitter man på en 214270 ”mk2” med de tillrättade visarna, vilket är en sann dröm att äga. En klocka på horisonten som ligger varmt om hjärtat är den legendariska AP Royal oak.. men den ligger långt bort i tid, men nångång så!

Trevlig helg!
 

Bilagor

  • 7127C05A-7548-4BB5-8EF4-8EB6658465BD.jpeg
    7127C05A-7548-4BB5-8EF4-8EB6658465BD.jpeg
    184.2 KB · Visningar: 4
  • A54476D5-322B-4B3A-9644-38085E32BDF8.jpeg
    A54476D5-322B-4B3A-9644-38085E32BDF8.jpeg
    274.5 KB · Visningar: 4
  • 9B3927C7-CA20-4D7F-B444-CA935F23921C.jpeg
    9B3927C7-CA20-4D7F-B444-CA935F23921C.jpeg
    191.7 KB · Visningar: 2

Bosse_54

Breitling
Hej på er!

Har smugit runt här på forumet ett längre tag och läst alla matnyttiga trådar. Fascinationen för klockor har funnits med så länge jag kan minnas men det är först senaste året som det växt sig starkare och behovet att låta intresset blomma ut kommit. Har för tillfället snöat in på klockor från Seiko, främst automatiska och har en väldigt svag punkt för vintage. Hoppas kunna bidra med något längre fram men för tillfället kan jag bara tacka och suga åt mig av all kunskap och inspiration som finns här! :)
 

RickardL

Breitling
Hej!

Varit medlem på denna sida och andra i många år och köpt en del klockor genom åren men i stort sett aldrig skrivit något.
Under de år jag var mest intresserad av klockor köpte jag på mig ett gäng klockor men kände jag var nöjd för några år sedan när jag hade köpt min Speedmaster 145.022 och har sen dess nästan bara burit den klockan. En helt fantastisk klocka:)
En annan orsak till mitt minskade klockintresse var mitt ökade intresse för öl.
Nu har jag dock börjat surfa runt bland klockor igen och känner mig lite sugen på något nytt och kanske göra mig av med något gammalt och tänkte då att det var dags att presentera mig i denna tråd.
 

Mads

Breitling
Hej på er!

Har smugit runt här på forumet ett längre tag och läst alla matnyttiga trådar. Fascinationen för klockor har funnits med så länge jag kan minnas men det är först senaste året som det växt sig starkare och behovet att låta intresset blomma ut kommit. Har för tillfället snöat in på klockor från Seiko, främst automatiska och har en väldigt svag punkt för vintage. Hoppas kunna bidra med något längre fram men för tillfället kan jag bara tacka och suga åt mig av all kunskap och inspiration som finns här! :)

Välkommen!
Med tanke på hur mycket nyttigt det finns att ta till sig här, så är det lätt hänt att man fastnar där:happyhappy:
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Hej Klocksnack!
Har dragits efter klockor sedan jag var väldigt liten, har i stort sätt haft en klocka på armen sen jag var 5-år gammal. Första "riktiga" köpet blev en Certina DS-Action "Panda". Vilket gör att mitt intresse för detta forum känns som en självklarhet. Har varit inne dagligen i några månader och snokat i diverse trådar, något maniskt. Har redan köpt min första Omega här på forumet. Känns helt enkelt som att man har hittat rätt. Men har väl verkligen fastnat för Cartier på sistone - så det är väl den nuvarande drömmen. En fin liten Santos eller en Basculante vore något. Man kan alltid drömma.

Har även haft turen att få ärva en Rolex 1665 Double Red Sea-Dweller från en släkting med rejäl patina - den har helt enkelt varit använd som det är tänkt.
LRM_EXPORT_654991184090705_20190520_174444840.jpeg WP_20140708_13_02_46_Pro.jpg IMG_3716.jpg

Får väl helt enkelt säga tack till ett fantastiskt forum som jag förhoppningsvis kommer att bli en större del av.
 

eriksson763

Breitling
Hej Klocksnack!

Efter att ha varit en passiv läsare en längre tid så är det nu dags att börja jaga min första ordentliga klocka. Siktet är inställt på en dykare, tar gärna emot tips på prisvärda klockor i 10-15 000kr klassen.
 

Kebban13

Breitling
Tjena klocksnack!

Relativt ny här, har smugit runt och kikat och läst en hel del i trådar utan att vara aktiv själv.
Klockor är ett väldigt stort intresse för mig och jag bär en dagligen.
Har inte några jätte flashiga just nu, har en hel del Seiko då jag tycker och har fått uppfattningen av att det är mycket ”bang for the buck” så att säga, helt såld på deras cocktail serie.
De duger för mig och jag är jätte nöjd med dem!
Men drömmar om andra klockor finns så klart, men jag köper efter den budget som finns idag.

Tack för ett fint och kunskapsrikt forum, är övertygad att jag kommer lära mig mycket här! :)
 

Balduin

Breitling
Hej på er!

Jag hittade detta fantastiska forum för något halvår sedan. Klockintresset började för ett år sedan och har blivit en vilsam oas i tillvaron där Klocksnack är en viktig del. Jag hoppas kunna bidra med både inlägg och bilder framöver.
 

Edd

Omega
Hej,
Frekvent läsare sedan ett par år tillbaka. Känner för att själv börja bidraga till detta trevliga forum.
Väl mött, Edd
 

Civen

Omega
2-Faktor
Tjena allesammans!

Jag är ny här på forumet, men har stått ute i kylan i måånga år och snyltat på alla andras kunskaper och bilder! Men jag tänkte att det är dags att bidra till stacken.

Lite kort om mig då:
Kille i övre 20-årsåldern som bor nere i Skåne. Mitt stora klockintresse har väll pågått under 10 år men har aldrig lyckats köpa mig en finare pjäs på grund av studier, sen kom lägenhetsköp, sen husköp och nu snart ett bröllop. Men jag tänkte ändra på det nu till hösten/vintern när jag inte har så stora utgifter längre :cool:

För tillfället rockar jag inget speciellt, har en Certina PH 200 som jag klippte när den kom ut på marknaden.

Väl mött!
 

CAP

Breitling
Hej alla!

Jag heter Andreas och är helt ny på detta forum. Blev tipsad av min kollega då jag är på jakt efter min allra första klocka. Har haft några lite billigare klockor genom mina dagar, men för tillfället har jag ingen. Senaste klockan var en Hanowa som jag tyckte väldigt mycket om. Tyvärr gick länken sönder efter 3års tid konstant på armen.

Funderar lite i tankarna på en rolex hulk eller en omega speedmaster moonwatch. Lite svårt att välja och det är ju en viss prisskillnad mellan modellerna. Kul men gör det väldigt svårt att välja den första klockan i samlingen. Vad hade ni gjort? Börjat med en billigare till min framtida samling eller kört på en lite dyrare direkt?
 

Korvapa

Breitling
Hej.

Smugit omkring rätt länge men aldrig kommit mig för att skriva något då de flesta frågorna redan ställts och besvarats.

Kunskapsnivån här på forumet är hög och har hjälpt mig mycket i jakten på mitt första automatiska ur.

Fridens

//Korvapan
 

Fridolfz

Breitling
Hej,

Jag heter Fredrik och är 30+ från Stockholm. Har varit inne på klocksnack nu nästan varje dag det senaste året så tänkte att det var dags att ge mig in på riktigt och bidra :) Jag har sen 2008 när jag köpte min första "riktiga" klocka (Omega seamaster - osäker på ref nu när jag inte har den på mig) fått ett större och större klockintresse. Intresset har bara eskalerat och på grund av förbättrad livssituation kan jag nu äntligen börja skaffa mig en samling. Jag sneglar just nu mest på Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon 1368420. Vi får se när jag tar steget och köper en.

Jag uppskattar verkligen alla kunniga medlemmar och suger åt mig så mycket kunskap jag kan!
Det var en liten kort introduktion - kul att vara med i gänget!

/Fredrik
 

Mr-k9

Breitling
C3A2F82B-5A11-4DDE-8186-F964A37A8860.jpeg
Hej kära vänner!
Jag heter Daniel och är ny på detta forum, strax 40, bor i Stockholm och älskar klockor som alla andra här inne De klockor jag för tillfället har är av den lite mer robusta sorten och inte så dyra(max 8000kr) men det beror mest på ekonomin annars hade jag gått all in misstänker jag...

Jag är just nu inne på tuffare smartklockor då jag använder dessa i jobbet.....
 
Senast ändrad:
J

Jimmy042

Guest
I veckan fick jag tag i klockan jag letat efter i ett par år, som jag förstår det så har den inte tillverkats de senaste åren och har ju då bara legat i förvaring i butik.
Bör inte packningarna, oljan osv vara slut redan nu när jag fått hem klockan?

Oljan kanske är ok, då urverket inte gått, men gummi är gummi och det torkar ut.

Hur är det egentligen med detta? Hittar förvånansvärt lite info om denna klocka förövrigt, någon som vet när den slutade tillverkas?
Klockan ifråga är en Certina med ref.
C001.514.16.037.00
 
Senast redigerad av en moderator:

Husse

Patek
I veckan fick jag tag i klockan jag letat efter i ett par år, som jag förstår det så har den inte tillverkats de senaste åren och har ju då bara legat i förvaring i butik.
Bör inte packningarna, oljan osv vara slut redan nu när jag fått hem klockan?

Oljan kanske är ok, då urverket inte gått, men gummi är gummi och det torkar ut.

Hur är det egentligen med detta? Hittar förvånansvärt lite info om denna klocka förövrigt, någon som vet när den slutade tillverkas?
Klockan ifråga är en Certina med ref.
C001.514.16.037.00
Först ett varmt välkommen till vårat varma mysiga klockträsk!
Hoppas du finner det lika trevligt som oss andra!
Om den hade legat i 10+ år. Då hade det nog varit på plats med en service. Men inte med denna klocka!
Moderna packningar torkar inte ut så lätt.
Nya klockor är faktiskt riktigt tåliga skapelser!
Ett tips i all välmening, en så snygg klocka lägger du ut bild på genom att trycka på knappen med ”full storlek” på!
 
Topp