• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OscarN

Breitling
Hej Klocksnack!

Vilket fantastiskt forum det här är och vilken stadig kunskapsbank ni användare tillsammans utgör. Jag har i det tysta malt igenom tråd efter tråd här på forumet i snart två års tid utan att själv ge mig till känna. Även om mitt klockintresse är relativt nyfunnet så har mina besök här på forumet tagit mig från att ha varit hyggligt intresserad till att jag idag troligtvis kan klassificeras som potentiell nörd. Det jag finner mest intressant med detta forum är nog just det, att det har påverkat mitt eget klockintresse så pass mycket som det faktiskt har gjort. Från att till en början endast ha varit intresserad av dressur så har jag med er som vägledning fått upp ögonen för och lärt mig att uppskatta såväl vintagedykare som kronografer. Ge mig bara några år till av detta ljuva forum och jag har förhoppningsvis tagit ytterligare ett par steg på nördstegen. :)
 

Principal

Omega
2-Faktor
Hej,
Min tur att lite skamset ge mig tillkänna då jag under lång tid lurkat omkring utan konto. Till skillnad från alla (?) andra hittade jag inte hit pga intresse för klockor, det var Lifestyle-sektionens många intressanta trådar som fångade mig. Framförallt klassisk klädstil och skor har jag lärt mig mycket om!
Tidigare har jag varit ointresserad av klockor men efter att ha sett många fina bilder på snygga kläder med riktigt schysta klockor har jag den senaste tiden plöjt även många klock-trådar. Då ekonomin (eller intresset) ännu inte tillåter några större utsvävningar vad gäller klockor har jag ambitionen att läsa på ordentligt, göra ett informerat val, slå till och sedan försöka vara OWG. Anar att jag inte är den förste i historien som intalar sig det
I min stad finns få (läs: inga) ad av KS-respekterade märken men den klocka jag kommer försöka klämma på i helgen när jag ska till Sthlm är Sjöö Sandström Royal Steel Classic 36mm, helst champagne med länk. Verkar vara rätt prisvärda och i linje med min owg-strategi? Riktigt snygga iaf, om jag är fel ute här får ni väldigt gärna peka mig i rätt riktning med liknande design.
Är förövrigt grymt imponerad av kunskapen men framför allt vänligheten och hjälpsamheten på det här forumet. Sådant är svårfunnet på nätet idag! Stort tack till er som bidrar.
 

timetick

Breitling
Hej KS!

Ny medlem här på sidan, men varit klockintresserad ett antal år tillbaka. Hängt här för inspiration och tips, och tänkte att det var dags att gå med! Sjukt kul att bli medlem och ser fram emot att diskutera och hänga på sidan.

Gillar ur som utstrålar kvalitet, värde och precision. Har sålt av en del klockor på Tradera som jag ägt (ex. Certina DS Action Diver, Junkers Cockpit GMT JU-52), men i dagsläget är det en Seiko SARB033 och en Casio MRW-200H som tar upp tiden på handleden. Min "Holy Grail" just nu är en Rolex Explorer ref. 214270. För stunden letar jag efter en Casio G-shock som kan utsättas för det mesta!

Återigen, kul att vara här - vi hörs!
 

Mrahde

Breitling
Hej på er!
Inte varit särskilt aktiv sedan jag gick med här 2017, men tänker ändra på det nu!

Max heter jag och har ett otroligt stort intresse för klockor, startade min resa 2014 med en Certina ds action och har jobbat mig uppåt sedan dess, har haft mycket olika märken och modeller bland annat Omega, Rolex, Tudor.

Har konstaterat att Rolex ligger mig varmast om hjärtat och sitter idag med en Submariner No date samt en Datejust 41mm med jubileelänk två helt fantastiska klockor som går att kombinera till allt.

Ser fram emot att kunna bidra med erfarenhet och kunskap framöver.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Vilket fantastiskt forum det här är och vilken stadig kunskapsbank ni användare tillsammans utgör. Jag har i det tysta malt igenom tråd efter tråd här på forumet i snart två års tid utan att själv ge mig till känna. Även om mitt klockintresse är relativt nyfunnet så har mina besök här på forumet tagit mig från att ha varit hyggligt intresserad till att jag idag troligtvis kan klassificeras som potentiell nörd. Det jag finner mest intressant med detta forum är nog just det, att det har påverkat mitt eget klockintresse så pass mycket som det faktiskt har gjort. Från att till en början endast ha varit intresserad av dressur så har jag med er som vägledning fått upp ögonen för och lärt mig att uppskatta såväl vintagedykare som kronografer. Ge mig bara några år till av detta ljuva forum och jag har förhoppningsvis tagit ytterligare ett par steg på nördstegen. :)
Kul att du "kommit ur garderoben" för att inspireras av resten av forumet ;) Att bli/vara en av ganska få på forumet som fördjupar sig i dressur är ju jätte kul, släpp inte det :) Nästa steg på stegen vet jag inte riktigt vad det är, men det sista steget är att du går ifrån definitionen "nörd" till entusiast :cigar:
 

Imrun

Omega
Hejhej!

Jag har lurkat på forumet säkert ett år nu så det är väl dags att presentera sig:) Jag är en två barnspappa med alldeles för lite fritid;) Cyklade mtb förr men nu är det klockor som gäller. Dom trådar jag läser mest är quartz, citizen och mikrotråden/affordables tråden. Ska försöka vara aktiv men det känns lite skrämmande att skriva här när man inte är så kunnig. Men det kanske ändrar sig:)
 

seavalley

Breitling
Hej!

Jag är relativt ny här på Klocksnack. Har haft intresset några år nu men har tänkt att sätta mig in i det ännu mer samt att bygga lite på en samling. Ska försöka hålla mig aktiv här så mycket jag hinner. Kort om mig så är jag 21 år gammal, arbetar som bilförsäljare och spelar en del golf på fritiden.

Just nu så har jag en Oris Aquis 39.5mm som jag är väldigt nöjd med. Däremot så är siktet just nu mot en Panerai då jag fastnat för dem riktigt mycket och har kikat samt läst på en hel del de senaste månaderna.

Det var kort om mig, på återseende! :)
 

PabbaSparxx

Breitling
Hej där. Jag heter Kalle och kommerftån Göteborg. Har gillat klockor sedan alla i skolan fick seamasterdykare i konfirmationspresent. Alla utom jag, som inte konfirmerade mig. Sedan dess har jag tänkt att jag nån dag skall jag köpa min första ordentliga klocka. Jag är nu nybliven fyrtioåring, och tänkte i samband med det ge mig själv en fin present. Det visade fan i mig vara lättare sagt än gjort.
Jag har nog lagt i snitt fyra timmar om dan på KS, chrono24, kaplans etc... i två månader nu. Blicken har dessutom svängt från Tudor oyster prince, till BB58, till DJ, till explorer och milgauss och nu helt plötsligt till Omega AT. Jag blir för trött. Att det skulle vara såhär svårt att välja en jävla klocka. Men jättebra forum, toppen köpguider och inspirerande kunskap i trådarna. Hatten av!
 

Wetra

Breitling
Hej,
Börjar att tacka för insläppet❤️
Har nog alltid varit mer eller mindre intresserad av klockor.,men ekonomin inte den den bästa. Har varit inne här på KS till och från ett tag nu och upptäckt glädjen med riktiga klockor. Sagt och gjort har alla mina ”parfym klockor” försvunnit

Har kikat mycket på skx 009 och har en lite fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Vad jag förstår så står J för Japan och K för (lite osäker) USA. Är det någon skillnad på själva klockan?

//Ken
 

Tellus8

Omega
Hej alla!

Johan var namnet och jag blev klockintresserad så sent som i juni i år. Det började med en utlandsresa och en kompis som hade en Explorer 2 som jag tyckte var grym.

Min modesta klocksamling består idag av: 1. Min funktionella helgklocka och tillika favorit (Mudmastern).
2. Min Citizen som jag hade som jobbklocka i 2 dagar tills min fru sa att den såg billig ut (lättpåverkad much? Ja, tyvärr)
3. Min Certina som jag fick i konfirmationspresent för 100 år sedan och inte har använt på 98 år pga den är liten som en damklocka!

Sedan juni har det sett ut såhär. Började snöa in på Tag heuer carrera calibre 16. Ändrade mig till Breitling superocean II. Men är nu inne på en Omega SMP. Slutar väl med en Explorer 2 kanske, vi får se.

Grymt kul att få vara med här och ta del av den samlade och imponerande expertisen och goda stämningen. Återkommer efter mitt första riktiga klockköp!
 

Bilagor

  • IMG_0207.JPG
    IMG_0207.JPG
    236.4 KB · Visningar: 25

Walon

Breitling
Hej!
John heter jag, relativt ny på forumet och även ganska färsk gällande klockintresset. Det började I julas med en Seiko SNK809K1 (som nog snart ska säljas) och nu snart en inkommande Certina DS Action Chronometer från en annan forummedlem. Har även en Casio W-800H som fungerar som träningsklocka/beater samt även på arbetet som fysioterapeut när jag tar tid på patienter. Känner jag mig själv rätt så kommer nog både en och annan klocka hinna passera om man spolar fram tiden något år.
Det var allt från mig!
 

Lüning

Omega
Tjena, är ny här på forumet och har under ca 4 år haft ett stort intresse för sartoriell stil, kläder, skor, klockor och andra trevligheter. På min handled brukar jag ha en Seagull 1963 alternativt en Victorinox som jag knappt tycker om, men har en önskan om att få utöka med en Reverso. Tyvärr så används sparandet till klockan alltför ofta till nya kläder och skor... Är till vardags ekonom som är baserad i Lund och hoppas man kan få lite inspiration här på klocksnack!
 

Fredrik4

Breitling
Fredrik från Stockholm.
Har nu en Longines 39 mm som jag är grymt nöjd med och en Suunto för triathlon och swimrun. Har även en Omega Seamaster köpt ny -19. Känner nu att 42 mm är förstorat för mig så jag går med här och letar ny klocka!
 

coldcaseW

Breitling
Hej!
Kalle heter jag och är ny här i forumet, fick liv i klockintresset för några år sedan, favoritklockan är Rolex Daytona men gillar även Maurice Lacroix och sjöö sandström.
 

Johan D

Breitling
Hej.

Jag heter Johan och är en före detta klocknörd som har hittat intresset igen. Hittade en av mina gamla seikos i en låda och fastnade igen. ;)

20190716_215755.jpg Lådklockan 6117-6410 Navigator

Jag har tidigare ägt ett 15 tal klockor och Seikos bland annat 7548, 7002, flera 6309 dykare, bullet osv. Sålde alla utom 2 för några år sen och ångrar detta idag.

Jag har behållit min Benrus Hommage av en seiko 6309-7040 som är ihopsatt och blästrad hos International watch works i USA.

20190526_165819.jpg
Jag har oxå min nya (gamla omega) som jag ärvt av min farfar. Skall lämna den i dagarna till en bekant som skall kolla modell o skick.

20190909_104926.jpg

En Marathon Navigator har jag oxå i samlingen. Funderar på att sälja den och köpa ngt annat.

20190504_132550.jpg

Som statligt anställd tillåter inte ekonomin några större utsvävningar i köp men det går att hitta billiga fynd.

Gillar enkla klockor och dras mer och mer åt militärklockor.

Ser fram emot att var en del av er community.

Tack för mig

Mvh
 

Ozcar

Breitling
2-Faktor
Hallå där!
Känns som att vara hemma :) Klockor är för mig ett stort intresse men ett dyrt sådant, är student och jobbar lite extra :greedy:
Är 27 från Stockholm iaf, kul att få hänga här med er!
Blev så glad idag då jag hämtade ut min dröm-klocka idag, den känns bara så rätt :cool:
Mitt första Schweiziska Automat-ur så är mycket nöjd!
/Oz

upload_2019-9-9_22-8-27.png
 

Bilagor

  • IMG_0429.PNG
    IMG_0429.PNG
    240.2 KB · Visningar: 3

Xelawre

Breitling
Hej allihopa! Jag heter Axel och är ny medlem här på forumet. Mitt klockintresse startade 2014 när jag på min födelsedag fick min första automatiska klocka, en Seiko skx009J. Sedan dess har många klockor kommit och gått i min samling och idag består min samling för tillfället bara av tre klockor. En Omega Seamaster professional 300m från 2017, En 60-tals Omega Geneve och självklart min SKX.
Mitt mål här på KS är att delta i många intressanta konversationer, lära mig mer och förhoppningsvis hitta nya tillskott till samlingen.

IMG_2559.JPG fullsizeoutput_27d.jpeg IMG_3230.JPG
 
Senast ändrad:

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Hej Kenth heter jag. Har smygläst på denna underbara sida några år utan att göra mig till känna. Är fantastiskt roligt och smaken har utvecklats under resans gång. Ska bli spännande att se vad det tar vägen:) på återseende mvh Kenth
 

jakobvi

Breitling
Tja! Kul med lite mer överskådlig tillvaro
Många bekanta nick här. Själv var jag dum nog att använda Viktor som signatur tidigare, gör inte om samma tavla här utan kör på Vekktah eftersom det finns många Viktor.
Bor i sthlm och missbrukar klockor, kött och goda drycker. Och cyklar. Gillar att pigga upp tillvaron med lite klockaffärer då och då vare sig det bara rör sig om ett par hundralappar.
Ett par år gammal i klockträsket utan någon tro på att någonsin ta mig ur det.

Lite bilder på ett urval av favoriterna...



























edit:stavfel

Riktigt fina klockor, vilket årtal är Tudor sub ifrån?

Jakob
 

Henkekk

Breitling
Hej alla klockälskare och småfantaster.
Även jag är rätt så ny här men har varit in mycket och läst på sidan utan att ge mig till känna på något vis.

Henrik heter jag och är 44 år gammal som är utbildad mäklare.

Jag har haft ett brinnande intresse för alla typer av klockor redan från min Pappa hade klocksamlingar för sisådär 15-20år sedan.

Tycker detta forum verkar helt underbart och mycket kunnande och mycket bra svar från allihopa!

Här kommer man stortrivas nu som medlem..
/H
 
Topp