• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mange99x

Breitling
Hej,
Känns lite som att komma ut ur garderoben..
Hängt här inne i många år, köpt säkerligen 15-20 klockor men inte varit så aktiv och engagerat mig i olika diskussioner.
Skulle nog säga att detta forum utvecklat mitt intresse för klockor och varumärken till helt nya nivåer.
Investerade stora delar av Mitt första jobbs lön i en Speedy PRO för över 25 år sedan.
Vi hade en konsult på jobb som roterade speedys, blancpain, patek osv som kockade in mitt intresse rejält.
Tog med honom när jag skulle köpa den första speedyn (begagnad)
Vi skulle träffa säljaren på Malmborgs i Lund.
12 lax var en sjuk summa då.
Detta var starten för mig
Omega har alltid legat varmast om hjärtat
Ett antal speedy, planet ocean och flera vintage.
Även longines, Baume, Tudor och typ 30 olika vintage kronografer med valjoux.

Det som är fascinerande med intresset för ur är hur man utvecklar sitt sinne och vad man tycker är snyggt och vilka varumärke man gillar.

För 20 år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig en Rolex
Nu är många av modellerna på ”vill ha” listan
Expl 2 42, GMT BLN, mfl.
Men fft ligger Omega varmast om hjärtat.
Har förresten i dagsläget en dsotm på väg in...
Tack för ett superhärligt forum
Sedan många år .....
 

str85

Omega
Hej!

Namnet var Johan, bor i Stockholm och har levt här större delen av mitt liv med undantag för en tid i Lysekil under gymnasietiden. Gjorde mitt konto här för lite drygt ett år sedan men hoppas börja hänga här lite oftare framöver.
Till skillnad från alla ingenjörer, jurister o mäklare här så har jag spenderat dem senaste 16 åren som lagerarbetare och meckandes med redskap till entreprenadmaskiner, varför jag fastnade med det så länge är en annan historia men kommer nu under hösten börja jobba med försäljning och som transportansvarig för våra sändningar inom Europa.
Använde mycket klockor i min ungdom men sluta använda dem i 20-års åldern då det var för lätt att skada och förstöra dem på jobbet, nu med min nya tjänst kommer jag äntligen kunna göra en ändring på det och investera i en ordentlig klocka... Sen får vi se var den resan slutar :)
 

leopold

Breitling
Hej allesammans,

Jag är en 28 årig kille som bor i Stockholm och skapade mitt konto på Klocksnack för något år sedan med syftet att köpa en specifik modell. Hade dock svårt att motivera att lägga så pass mycket pengar på en klocka och därav blev det aldrig något inköp.
Detta ledde till att kontot knappt användes även om jag spenderat väldigt mycket tid dreglande på detta helt fantastiska forum.
Nu har suget blivit för stort och jag närmar mig mitt första ”större” köp, varför jag tänkte det kunde vara klokt att skriva en rad.

Just nu så bär jag en Certina DS som jag är väldigt nöjd med även om annat hägrar. Mitt största problem är att jag ena dagen vill ha modell x för att nästa dag vilja ha modell y, så vi får se hur min jakt går.

Hoppas att vi får anledning att ses framöver!


Mvh,
Leo
 

jaxny

Breitling
Hello To All the watch Enthusiasts , My name is John and I'm 55 years old from the USA. I have collected various brand watches over the years and look forward to
reading and interacting with the members here. Have a great day. Regards John
 

Svartskaegg

Breitling
Ohoj!

Carl-Johan här.. Har inte 43 klockor, men 43 år enligt passet. Är en glad nybliven amatörsamlare, med en nästan sjuklig fascination för Vostok.. Dom talar till mig helt enkelt. Har ingen gedigen samling än, men den växer sakta men säkert.
Klocksjukan slog till för ett år sedan, efter att tjurskalligt gått emot rådande trend bland vänner och bekanta. Tänkte väl i min enfald att det inte var lönt att börja med ännu en hobby, som antagligen skulle bränna hål i lädret.. Men se vad man var ute och cyklade!
Ska man presentera sina ur här?
Jag gör så.. Begår jag ett regelbrott, så ber jag om ursäkt!
Hoppas på en härlig och givande tid här hos er på KS.. Väl mött!
 

Bilagor

  • 58D3CE2D-85AC-4DB6-AE8A-4190C9DF1F7D.jpeg
    58D3CE2D-85AC-4DB6-AE8A-4190C9DF1F7D.jpeg
    101.7 KB · Visningar: 6
  • E5AE1FAC-C038-4853-9622-53E392759B0B.jpeg
    E5AE1FAC-C038-4853-9622-53E392759B0B.jpeg
    101.1 KB · Visningar: 4
  • E511B232-1848-4DCF-9BEA-8254B72D24E8.jpeg
    E511B232-1848-4DCF-9BEA-8254B72D24E8.jpeg
    100.7 KB · Visningar: 6
  • CF5F30B3-4CA3-40FE-88BB-1AC7F812460F.jpeg
    CF5F30B3-4CA3-40FE-88BB-1AC7F812460F.jpeg
    110 KB · Visningar: 5
  • B2BBCE7D-9ED9-4D37-BC53-9FDFD5D4C073.jpeg
    B2BBCE7D-9ED9-4D37-BC53-9FDFD5D4C073.jpeg
    97.1 KB · Visningar: 6
  • AC9FF2BE-64A5-4211-B99B-FF942654A274.jpeg
    AC9FF2BE-64A5-4211-B99B-FF942654A274.jpeg
    105.6 KB · Visningar: 5

Svartskaegg

Breitling
Ni kanske vill ha en presentation av uren också?

#1 En flygare (mekanisk) köpt helt på måfå via ebay, som nu är en kär vän.
#2 Vostok 710 från Meranom med enkla moddningar, clean bezel och racingstrap från Geckota.
#3 Vostok 710 ”Zissou” från Meranom med clean bronsbezel, nytt backstycke (Neptune) samt Zuludiverstrap från Geckota. Min älskling..
#4 Tissot XL Chronograph, med nytt racingstrap från Royalstraps.
#5 Blenheim Navigator.. En Homage som jag inte riktigt vet varför jag köpte. Men nu bor den här iaf. Ja, även den med strap från Geckota.
# Champion chronograph.. Vi låter det vara så. Natostrap från... Geckota! Hehe, börjar tro att jag har dille på straps från en och samma säljare.
 

Tomteskogen

Breitling
Tjenis på er allihopa
Smålänning här som flyttat ner till skåne för ett gäng år sedan.
Har varit inne och smygkikat här inne på KS lite då och då under senaste 2 åren.
Är en nybörjare i klocksvängen, alltid något jag gillat men aldrig riktigt "brytt mig om" förräns för något år sen då det blev att jag köpte mig en klocka MDV106.
Sen så har det bara växt, tyvärr så växer inte plånboken med intresset och 1 fru och 3 barn tar ut sin rätt ur den boken med så inte många ören över till klockor tyvärr. (höll på att skriva 3 fru och 1 barn. tur det inte är så för det hade varit än dyrare)
Så en lågpris samling i form av ett par FOSSIL, några G-Shock, Police och några till
Favoriterna just nu är G-Shock DW5600HR & J.Brackett Chios
Så inga dyrgripar...... än.
Klockan högst upp på önskelistan just nu är en PAM580. Hoppas att kunna köpa den inom ett par år iallafall.
Väl mött
 

Putte-P

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Är ny här och har klockor i huvet 24/7. Är farligt att sätta sig en kväll å börja kolla då vill man ha de mesta men har dock inte ekonomin. Just nu har jag 2 st fina zenith klockor men har haft ca 50 klockor senaste 3 åren. Har svårt att bestämma mig för en . Lägger ut bilder på mina pärlor ja har nu. En ovanlig zenith el primero de Luca ll från 90-91. Och en zenith Elite rainbow. Mvh
34B114A0-20A9-40B8-9EB7-C82CFBC0E4CD.jpeg
DAC51410-6955-49A8-9A1E-F8F378D658D4.jpeg
 

K-A

Omega
2-Faktor
Hej alla,
Har äntligen fått tummen ur och reggat ett konto efter lång tids tittande utan medlemskap.

Utan inbördes ordning:
Pappa, fru, företag, villa, pool, spit shine skoputs, bondpojk, tänker först talar sedan, landet, klockor.

Min första klockan mins jag inte namnet på. Den andra var en GUL (som var gul).

Köper gärna, men säljer ogärna klockor.

Armbandsur: Squale, Heuer, Tissot och ett gäng "modeklockor" från tiden innan jag blev upplyst.
Bordsur: JLC Atmos "kromad", AP Brass

Hej då!
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Tjena! Kul med ett nytt forum att hänga i.
Snubbe på snart 30 år med förkärlek för det mesta vintage. Möbler och inredning. Kameror. Hifi. Cyklar. Bilar. Konst och musik. M.m.
Har haft en fascination för armbandsur länge, men har avstått från att dyka ner i det helt då det är ännu en dyr hobby som jag vet att jag skulle bli helt fast i.
Men nu är jag här och smyger ändå.. :)
Min ekonomi har varit ganska begränsad senaste åren så har jag mest letat fynd på auktioner, Ebay, Tradera osv och har lyckats samla på mig ett 10-tal som jag är nöjd med. Men hoppas, och siktar såklart på att kunna jobba mig uppåt med tiden.
Ses!
 

Bilagor

  • IMG_20190920_114657.jpg
    IMG_20190920_114657.jpg
    179.5 KB · Visningar: 9

Odde

Breitling
Ny på forumet (lurker) :). Första klockan blev en Bambino köpt av medlem här på KS.
 

Bilagor

  • 2F1BC12E-F426-4C57-AEE4-767792F6930E.jpeg
    2F1BC12E-F426-4C57-AEE4-767792F6930E.jpeg
    72.7 KB · Visningar: 8

Skibsbjoern

Breitling
Hej hallå ny här, men har hunnit dra på mig några klockor.
Som namnet lyder heter jag Björn och arbetar på båt :)
Nedan finner vi
Vostok Amphibie scuba dude made in ussr
2 st Vostok Komandirskie 3aka3 mo cccp
Sedan 4 vanliga Poljot varav 3 är made in ussr och den med svart urtavla är gjord nån gång runt soviets fall tror jag då den saknar märkning i botten på urtavlan.
Samtliga med mekaniska urverk.
DSC_4138.JPG

Och vidare nedan från vänster:
City Professional Automatic
Nivada Mekanisk
Universal Geneve Mekanisk
Cortebért Mekanisk
Bore Mekanisk
DSC_4143.JPG

En liten lagom start så :-D
är det någon som har någon information om Märket Bore tar jag tacksamt emot det.

Mvh Björn
 

Bilagor

  • DSC_4117.JPG
    DSC_4117.JPG
    344.8 KB · Visningar: 34

higge79

Omega
Hej hej.
Pontus heter jag och har hunnit fylla 40 vid det här laget. Jag har alltid gillat klockor, mina första var morsans gamla Svalan, en stryktålig liten pärla med subsekund, och en barnmodell från Candino. Mer intresserad blev jag efter att min kusin Dan började driva ett urmakeri i Falun. Efter det fixade jag en användare här 2013, men fick aldrig tummarna loss att engagera mig ordentligt eller börja posta.
För en tid sedan damp gammelmorfars 18K Longines med ett 284-verk ner i knäet på mig, med originalask och papper, och då blev jag biten på riktigt.
Jag gjorde en inventering bland klockorna jag dragit på mig och fann att jag hade en början till en samling: Omega Seamaster 600, Tissot Seastar, Tissot Tissonic (när jag fick igång den efter att rensat bort gammalt batteriläckage var det ren lycka), diverse Casio, några gamla Facit med ETA-verk, en Orient och en Ricoh o.s.v.
När jag lämnade in min Omega under studentåren ville urmakaren ha 3000 för en originalkrona, och nu har jag en gammal Tissot Seastar inne på service, och det kommer gå på 1500. Så jag tänker att jag letar delar och lär mig serva uren själv, så kan jag lägga de slantarna på nya klockor istället. Dessutom är det ju kul att modda och få liv i saker, om det så bara är att byta ett batteri eller korta länken på en kollegas Certina.
Jag har knappt hängt på ett sånt här old school-forum sedan 90-talet, så det blir kul.

Just nu rycker samlartarmen efter en Seagull Panda och någon Sistem 51.

Ha det! /Higge79
 

Valde

Omega
2-Faktor
Ny här! Första ”riktiga” klocka blev en seiko srpb51k1 för några månader sedan!

Hittade ingen bättre bild för tillfället!
 

Bilagor

  • DB4513CF-E154-457D-AA6C-5DDF21F82EB7.jpeg
    DB4513CF-E154-457D-AA6C-5DDF21F82EB7.jpeg
    104.9 KB · Visningar: 16

Neva951

Breitling
Hej
Jag heter Harri, 60+ år och jag är från Finland. Jag är intresserad av Citizen, Seiko, Certina och Omega-klockor.
Mina klockor är Citizen Analog Aqualand (avatar), Casio G-Shock och en dykur, tre Seikos, SKX007, Turtle Padi, ssc513, Certina ds, Certina Blue Ribbon 1977 (Volvo 50 år) och vintage Omega Seamaster 1957 (mitt födelseår).
Jag ber om ursäkt för det dåliga svenska. Det är 40 år sedan jag bodde et år i Stockholm.

1237354-3c4e68dbaaf05c13a8becd4868510242.jpg
1237348-aecabb7ec8b496cec13d0c7681ce09d4.jpg
1237358-70df590403ddbcc9c1a1438a7af76ce1.jpg

Nästa jag letar efter Citizen JP2004.

Hälsning Harri
 
Senast ändrad:

Oxygenic

Omega
2-Faktor
Tjenare, Jimmy 43 från Sthlm. Hittade hit när jag letade info om några särskilda modeller. Gillar forumet så tänkte att jag skulle sluta gömma mig i skuggorna.

Har en Seiko Samurai som daily beater, en Certina DS Action dykare, en Seiko Atlas, en Citizen som jag inte minst modellnamnet på och en förfärlig thailandskopia av en Tag. Den sistnämnda är bara kvar av sentimentala skäl, används aldrig. Drömklockan är nog en Omega Speedmaster eller en Planet Ocean. Eller jag vet inte, finns så mycket snyggt där ute.

Just nu väntar jag på att min Malm Dalton Chronograph (en av sjuttio i limiterad serie) ska komma denna vecka. Ska bli sjukt spännande. Har själv grönt förflutet (och fortfarande aktiv) även om jag till vardags jobbar med design och grafisk form.

Sugen på att någon gång själv designa en klocka.
 

FKA

Breitling
Smålänning som lever i exil i Närke sedan några år. Jobbar inom skolan och är även artist/musiker.

För knappt 20 år sedan körde jag en kniv i vänstra handleden. En olyckshändelse när jag skulle öppna ett stort paket. Resultatet blev en nervskada som omöjliggjorde att ha en klocka där och att ha den på höger handled kändes bara konstigt, så jag slutade. Mina klockor försvann sen i en flytt och förhoppningsvis har de hamnat hos någon som gläds åt dem än idag.

I alla fall, skadan känns mindre och mindre och efter att ha pratat hål i huvudet på min sambo det senaste året om att skaffa armbandsur har jag äntligen fått tummen ur. Förutom att klockor är fint och kul är jag också så trött på den ständigt närvarande iPhonen och bara att inte viljan att veta vad klockan är innebär att mobilen åker fram i tid och otid är anledning nog.

Vann en Tissot från tidigt 60-tal (tror jag) på auktion igår och jag ser fram mot att ta reda på om den är äkta. Mina tvivel är inte helt bombsäkra för jag är typ motsatsen till expert, men ett par frågetecken vill jag räta ut. Inga stora pengar så det ingick i kalkylen när jag budade.

Idag tänkte jag försöka buda hem en Citizen från tidigt 80-tal också. Har alltid gillat dem för min pappa hade alltid Citizen under min uppväxt och jag gillar på nåt vis den inte så exklusiva men påtagliga stilen. De är ofta fina.

Tänker mig inte att jag kommer att lägga extrema pengar på det här och jag lockas av att försöka hitta fina gamla klockor för i sammanhanget små summor och över tid. Säkert någon Tissot till, Citizen också för den delen men annars kommer jag nog att hålla ögonen efter Omega och Longines. Inte de dyrare varianterna, men ändå. Gillar stilrena ur. Ja, och så kanske det här forumet får mig att upptäcka märken jag inte vet att jag är intresserad av än. :)

EDIT 29/9: Redan breddat fokuset och börjat kika på Seiko ordentligt, vilket jag inte tänkte först egentligen. Snöade helt in på femmorna och ska nog fan i mig sakta men säkert dra på mig en liten samling i samlingen med bara Seiko 5. Budade hem den första igår för kaffepengar... så nu väntar jag på tre billiga men trevliga ur som nog kommer hem under nästa vecka.

Lika bra att inte tro att jag ska hålla mig till specifika märken utan det blir det infallen styr mig till. :)
 
Senast ändrad:

Patriik

Omega
2-Faktor
Hej,
Kille/man från småland, 30+, bott tidigare i Gbg en tid.

Längre har några enklare klockor hemma men ingen finare klocka... Familj, barn, radhus och hela kitet :D Håller nu på och försöka övertyga frun i huset att jag behöver en Rolex Dj helst en nyare med blå eller svart tavla.

Följer iaf era trådar med stor nyfikenhet och respekt. Kommer när det blir mer aktuellt iaf vara frekvent i Rolex trådarna framöver med massafrågor.
 
Hej!
Ny här på forumet, dock nte ny i klockvärlden. Gillar det mesta, med en växande nyfikenhet för mikromärken.

Hoppas bidra med något här framöver.

Ha det så gott!
 

Mikael.T

Breitling
Hej på er alla.

Har lurkat på detta forum ett tag nu, men i och med att jag köpte min första High-End klocka så tänkte jag att presentera mig själv kan vara roligt.
Mina klockor jag har genom åren är Seiko, Casio och Citizen, gillar förutom klockor cyklar och fridluftsliv.
IMG_20190926_171728.jpg
Citizen nere till vänster är trasig men har inte tagit mig tid all låta reparera denna,
Senaste inköpet är Grand Seiko SBGA211B ”Snowflake” som jag suktade på från det att jag såg den i Bangkok för ett år sedan.
IMG_20190926_170118.jpg
IMG_20190926_170031.jpg
 
Senast ändrad:

mrcharlus

Omega
Hej!
Mrcharlus här! Ny på på Klocksnack men gillat klockor länge.. Rolex, Tudor, Omega, Ebel.. är några märken jag har eller haft i min ägo. Mekaniskt ska det vara men en Aerospace är aldrig fel heller.
Rocka tiden!
Mrchalus
 
Tja! Är egentligen inte så ny. Hängt runt i kulisserna sedan 1,5 år tillbaka mest fönstershoppat (och även köpt en del) på köp och sälj-delen av forumet.
Min samling innehåller Seiko, Omega, Citizen och lite annat bröt ;)
 

Dustulator

Omega
2-Faktor
Hejhej! Relativt ny KS-medlem som mest lurkat runt.

29årig värmlänning som fick intresse för klockor efter att ha ärvt en gammal Omega seamaster av min morfar.
Köpte min första egna mekaniska klocka förra året vilket blev en Christopher Ward C60 pro men har efter det känt att nåt ändå saknas och håller nu ögonen öppna efter en vintage Rolex Datejust.
Övriga intressen är stil/kläder och hård musik.

Alllt gott!
 

Masen81

Omega
Hej,

Jag heter Mathias och jag har ett klockköpar-problem. Reggade mig egentligen bara för att kunna köpa en klocka här, men man kanske ska försöka skriva lite för att kunna sälja själv också så småningom. Även om det känns långväga att komma upp i 20 inlägg ;-).

Intresset började väl runt 2008 med en Oris Divers Date. Sen 2013 blev det en Rolex Submariner 114060, som jag egentligen tänkt behålla för evigt. Men tappade lite intresse för klockor och blev lite less på service-kostnaden. Det tillsammans med den bisarra värdeökningen på Submariners gjorde att jag sålde den för nån månad sen.

Behövde ju ha nånting på armen iaf så började kolla efter en (1) hyfsat billig quartz-klocka. Det sket sig rejält. Fastnade i klockträsket igen och har impulsköpt fem klockor de senaste veckorna. Så kanske en lite omvänd resa då jämfört med de flesta, att gå från en relativt dyr klocka till flera billigare. Så får se om man kan bli nöjd ändå eller längtar tillbaks...
 

OleDole

Breitling
Hej alla! Med nyfunnet och nyväckt intresse för vintage klockor har jag insett jag måste lära mig massor. Började med en snyftare då jag fick en Rolex av min pappa som han fick av sina föräldrar när han fyllde 25 år. När han 50 år senare fyller 75 får jag klockan som han dessutom fått lagad, genomgången och rengjord hos Rolex. Har även den gröna original asken med träinlägg kvar. Sedan har mitt intresse fortsatt med stigande vinkel och utan att veta om det sa min fru att jag e ju helt körd på gamla klockor. Det är ju sant så nu försöker jag lära mig och leta igenom i gömmorna efter släktingar som gått ur tiden.. Har ingen samling än men har sett så mycket att jag inser hur lite jag vet. Kul att hitta detta sällskap av kunskap och vetande som jag hoppas kan hjälpa mig när frågorna kommer och det börjar nog ganska omgående! Hej på er Klock Tokar! Med vänlig hälsning OleDole
20191001_150934.jpg
 

Familjen L

Breitling
Hej,

30 år gammal med fru och barn. Äger just nu endast en Certina-klocka, en WRC-limited edition, vilken är en av kanske 2-3 klockor jag någonsin ägt. . Men har nu blivit intresserad av att köpa en lite finare klocka typ Omega eller Tag Heuer. Gillar snabba bilar men annars lyxar jag sällan till det.

Hoppas kunna få svar på mina frågor här och kanske bidra med något till forumet!
 
Topp