• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

maxvh

Omega
God eftermiddag,
Är en högskolestudent som spenderar mer tid på KS än vad jag gör i skolböckerna. Tar examen till sommaren och ser fram emot att snart kunna komplettera klocksamlingen. Är i dagsläget en OWG med min Rolex Datejust 1601 från 1972. Är främst på jakt efter en Cartier Santos Carré i stål som kanske kan bli en examenspresent till mig själv om rätt klocka hinner dyka upp.
Tack för mig, ciao!
 

Arne363

Breitling
God kvällning pojkar och flickor. Johannes här. Jag är en smålänning som bor på Öland. Jag har väl inte så mycket att komma med just nu i klockvägen men spanar in köp och sälj delen i princip varje dag och glor . Är just nu sugen på att skaffa en gruppo gamma men vi får se, måste ju göras plats i budgeten först Någon gång i framtiden kanske man kan köpa sig en panerai.

Hade// J
 

riotvan

Cartier
God afton!
Simon heter jag. Ölänning som bor i Skåne sedan ett par år sedan. När det kommer till klockor är jag helt grön så jag har mycket att ta igen, men jag har ganska länge kastat längtande blickar i den ständigt läskande Köp & Sälj-delen av forumet. Så jag tänkte att jag skulle ge mig till känna helt enkelt. Jag har en Orient Mako 2 i härlig Pepsitappning som brorsan köpte (här på KS) till mig i födelsedagspresent och det var den som började sätta igång en fascination för klockor. Min andra klocka är även den en Orient, Sun & Moon närmare bestämt. Fick faktiskt hem den idag och är givetvis väldigt glad över den. Även den köpt här på forumet.

Nu har jag babblat tillräckligt. Ser fram emot att ta del av forumet och lära mig mer!
Allt gott.
/Simon

Kul med ännu en Ölänning i Skåne :) Jag är en Borgholmare i Malmö. Välkommen till forumet!
 
God morgon!
Jag är en 37-årig småbarnsfar från Enköping som precis har köpt min första "riktiga" klocka (Tissot Visodate) att ha på jobbet och som redan är på jag efter nästa klocka att svida om till när jag kommer hem. Då jag är inne på köp och sälj här på KS ett par gånger dagligen så gissar jag att det här till slut kommer att bli en exceptionellt trevlig men dyr hobby :)
 

xlento

Breitling
Hej,

Nu har jag äntligen funnit mod till att presentera mig här. Jag arbetar som Controller för ett italienskt företag.

Mitt intresse för klockor började i samband med att kollegor på jobbet höll på att diskutera urvek fram och tillbaka med en sådan inlevelse samt passion. Därefter satte jag igång med att läsa på och köpa klockor.

Här kommer bilder på klockor som jag har haft turen att bära genom åren.

EFB6726D-CC4B-49B3-BCB3-37845583B445.jpeg 4D438585-A805-445F-92DE-D38558E139C4.jpeg B062CA79-ECA0-4022-BA0C-E759D22F6BA5.jpeg 449BFB4C-7116-4A31-9A37-7B55CCDFBEFA.jpeg 423CECCB-1047-485C-A1CE-8CB8EF87F2BA.jpeg 0D61D2EF-65FE-48E0-BC1E-91231BB29060.jpeg E9323723-5738-40CC-862A-6BBE88CA230D.jpeg 02CDE542-661D-4F74-B4DD-65ACB0B7AEB7.jpeg
 
Senast ändrad:

Saatxi

Breitling
Ciao horologer, aficionados och andra typer av klockfantaster.
Det är till min stora tillfredsställelse att sluta mig till denna grupp mycket trevliga och kunniga klockvänner.
Jag är något av en investeringsrådgivare, främst inriktad mot fastigheter.
Bor primärt i Spanien men växlar mellan Europa och Asien.
 

Bilagor

  • Be-happy-for-this-moment.-This-moment-is-your-life.-1060x1060.jpg
    Be-happy-for-this-moment.-This-moment-is-your-life.-1060x1060.jpg
    81.4 KB · Visningar: 13
Jag är boende i Luleå och presenterar mig genom att skriva några rader om min senast köpta klocka.

Seiko presage ”FUYUGESHIKI” SRPC97J1


Klockan hämtar inspiration från storebröderna inom Seikos klockfamilj. Inspirationen kommer från Grand Seiko "Snowflake" som är mycket elegant, värdig och genomtänkt. Seiko släpper regelbundet begränsade upplagor av Presage, denna begränsade upplaga (7000 exemplar) har en urtavla med samma japanska pappersstruktur som Grand Seiko "Snowflake" och visare i samma färgkombination. Utformning och proportion på Presage är inte lika slående som hos GS och detaljarbetet når inte samma nivå av perfektion. Presage skulle vinna mycket med en lite mindre boett att vara några millimeter tunnare. Ett platt glas skulle också vara snyggare.

Urtavlan är verkligen svår att inte beundra, den skiftar påtagligt karaktär beroende på ljus och vinkel. Den som läser av klockan kommer att mötas av en skimrande vit-, creme- eller lätt blåfärgad urtavla. I mitt tycke är originallänken rätt snygg och passar klockan väl. Kvalitén på länken lämnar lite att önska. Youtubekanaler och forum har memat in tanken att jag måste prova nya armband. Den skulle se bra ut med ett svart eller mörkblått läderarmband.

När klockan var ny tyckte jag att texten Presage och Automatic kunde ha utformats på ett annat sätt. Denna känsla finns fortfarande kvar, men har den avtagit något. Med tiden har jag insett att klockans proportioner och detaljer är harmoniska. I korthet lyder mitt omdöme att det är mycket klocka för pengarna. Seikos Presage är ett bra alternativ om din privatekonomi inte är så stark att du kan välja utan att tänka på pris. I mitt tycke är Presage synnerligen prisvärd och elegant
 

Bilagor

  • IMG_20191013_154804.jpg
    IMG_20191013_154804.jpg
    216.5 KB · Visningar: 12
  • IMG_20191013_154859.jpg
    IMG_20191013_154859.jpg
    190.4 KB · Visningar: 10
  • IMG_20191013_154829.jpg
    IMG_20191013_154829.jpg
    303.9 KB · Visningar: 9

Micral

Omega
hej,
Jag vill passa på och presentera mig lite kort i det här forumet. (vet inte om det är rätt ställe att göra det på) jag är bara en nybörjare men det är jätteroligt att börja snacka klockor och få en massa råd med riktiga klockmänniskor. Klockor har alltid fascinerat sedan barnsben men jag har aldrig vågat satsa på det här intresset av ekonomiska skäll. Hittills jag endast endast ägt ett par Seikos, Armani o på senare tid flera Tissot-modeller. Den senaste Tissotklockan är en PR200 automat som jag nu haft i drygt 10 år och har precis servat. Den går jättefint och jag älskar det automatiska verket. Men snart känner jag, lagom till när jag fyller 40 år är det dags för en liten uppgradering. Så jag spanar lite redan nu. Dock har frugan satt en limit på 20 tskr vilket ändå känns generöst. (du har ju redan flera klockor som går rätt menar vissa..)
Min farfar hade flera klockor som kostade en förmögenhet på den tiden. Tyvärr har många av dem kommit bort.(har ärvt två)..Men intresset för klockor har jag nog ärvt av honom. Som sagt ekonomin har bromsat mig :( Men man kan väl alltid drömma lite :) Just nu är mitt största dilemma om jag ska satsa på ngt riktigt fint märke typ en begagnad Omega som jag alltid drömt om (har några favoriter som Seamaster från 60 talet eller Geneve fr 70) eller en modern typ TG Carrera caliber 5. Att bära en bit historia på armen skulle alltid kännas lite speciellt. Jag är tacksam för alla tips o råd jag får här. Nu har jag precis köpt klockboken av Denke så jag får plugga lite o förhoppningsvis komma med lite smartare frågor o diskussioner framöver. Det var lite om min bakgrund ifall ni var intresserade. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Välkommen! Varför inte köpa båda två? En gammal Seamaster eller Genève och Carrera ryms utan problem inom budget. ;)

Spännande med arvegods förresten. Var är det du har fått ärva? Det kan vara värt att kosta på en service om du vill behålla dem och vill du inte ha dem finns det gott om vintagenördar här i forumet som säkert är sugna.
 

Micral

Omega
Jag är boende i Luleå och presenterar mig genom att skriva några rader om min senast köpta klocka.
Håller med! Pressage är mkt fina om än lite för stora. Tyvärr tycker många klockexperter att dess urverk inte lever upp de finare märken. Men otroligt prisvärda
Seiko presage ”FUYUGESHIKI” SRPC97J1


Klockan hämtar inspiration från storebröderna inom Seikos klockfamilj. Inspirationen kommer från Grand Seiko "Snowflake" som är mycket elegant, värdig och genomtänkt. Seiko släpper regelbundet begränsade upplagor av Presage, denna begränsade upplaga (7000 exemplar) har en urtavla med samma japanska pappersstruktur som Grand Seiko "Snowflake" och visare i samma färgkombination. Utformning och proportion på Presage är inte lika slående som hos GS och detaljarbetet når inte samma nivå av perfektion. Presage skulle vinna mycket med en lite mindre boett att vara några millimeter tunnare. Ett platt glas skulle också vara snyggare.

Urtavlan är verkligen svår att inte beundra, den skiftar påtagligt karaktär beroende på ljus och vinkel. Den som läser av klockan kommer att mötas av en skimrande vit-, creme- eller lätt blåfärgad urtavla. I mitt tycke är originallänken rätt snygg och passar klockan väl. Kvalitén på länken lämnar lite att önska. Youtubekanaler och forum har memat in tanken att jag måste prova nya armband. Den skulle se bra ut med ett svart eller mörkblått läderarmband.

När klockan var ny tyckte jag att texten Presage och Automatic kunde ha utformats på ett annat sätt. Denna känsla finns fortfarande kvar, men har den avtagit något. Med tiden har jag insett att klockans proportioner och detaljer är harmoniska. I korthet lyder mitt omdöme att det är mycket klocka för pengarna. Seikos Presage är ett bra alternativ om din privatekonomi inte är så stark att du kan välja utan att tänka på pris. I mitt tycke är Presage synnerligen prisvärd och elegant
 

Micral

Omega
Välkommen! Varför inte köpa båda två? En gammal Seamaster eller Genève och Carrera ryms utan problem inom budget. ;)

Spännande med arvegods förresten. Var är det du har fått ärva? Det kan vara värt att kosta på en service om du vill behålla dem och vill du inte ha dem finns det gott om vintagenördar här i forumet som säkert är sugna.
Ska kolla, ligger i lådan hos mina föräldr. Tror en Longines och Tissot fickur från 1900. Han hade oxå en guld Doxa men min morbror krossade sönder den med en yxa, som nyfiken pojke för att se innehållet...En dyster historia... När jag var pojke har jag hittat flera armbandsur på vinden men inga märkvärdiga. En av de var en gammal rysk Raketa. Jag hade på mig de trots att de inte gick. Har som sagt allltid gillat klockor. Min första riktiga klocka fick hag när jag var typ 10 år. En digital med massa funktioner. De var poppis på den tiden. När jag var 13 år köpte jag själv min första fina Seiko. Jag var så otroligt glad för den. Då kom jag till Sverige till min pappa som jobbade här och en ny tidsera började i mitt liv.. Jaja nog om det.
 
Hej klocksnack och tack för ett fint forum. Jag heter Dorothy och satt och surfade slött runt på klockor och snurrade på så vis in här för ett tag sedan....
Jag har läst ett tag men blev medlem först nu för jag kände att jag kan få mycket mer exakt information om jag kan ställa mina egna frågor till experterna.
Jag är 36 år och har nog alltid varit intresserad av klockor från uppdragningen av morfars silver rova till de första egenköpta från bla Gul och sen har det tuffat på.
Det har varit både g shock, parfymklockor och några Seiko mm tills jag runt 30 strecket tog steget och köpte en riktig klocka.
Den första riktiga klockan för min del var en omega dykare som jag tyvärr inte har kvar.
Det har blivit några klockor genom åren. olika storlekar och märken.
Jag bryr mig med åren mindre och mindre vad andra tycker om att min klocka inte smidigt glider in under manschetten. Jag tycker om klockan. Jag bär den och trots att den inte glider lika smidigt som din under manschetten så kostar den 100 000kr mer och är inte stämplad calvin klein....
Jag bär mina klockor för min egen skull men vill såklart ändå inte att det ser rent löjligt ut. Så lite bryr jag mig nog om omgivningen ändå eller så är det bara så att jag inte rycker att en klocka är snygg på alla eller till alla kläder kanske....
Jag föredrar att vara lite anonym och hoppas det inte retar alla för många.

Det var en liten presentation av mig.
/Hela dagen runt tavlan
 
  • Like
Reactions: Man
Hej klocksnack!
Jag är ny-reggad på forumet men har hängt runt här lite tidigare, KS är ju en fantastisk inspirationskälla :)
Jag är ingen inbiten klocksamlare men älskar att läsa om och lyssna på poddar om klockor. Jag startade min "klockkarriär" med en Casio G-shock i slutet av 80-talet, den har sett både värnplikt, resor och utlandstjänstgöringar och har nu bara metallkroppen kvar (håller på och letar skal till den).
Samtidigt som jag hade Casion som beater fick jag klocksug efter en analog klocka, så under utlandstjänstgöringar i början av 2000-talet inköptes en Tag Heuer quartz och en Omega Seamaster automat.
Omegan var en fantastisk klocka som jag var totalt förälskad i, men tyvärr blev det lite av en safe-queen då jag inte vågade slita på den.
Blev sen student och sålde av omegan och tänkte att jag aldrig skulle köpa "fina" klockor igen.....(fortsättning följer ;)
Eftersom Casion var så sliten inköptes en Luminox Blackout som även den slitits ordentligt! Luminoxen har varit en outslitlig kamrat sen 2011 och sett både Guyanas jungel och Afghanistans och Malis öknar och tritiumet har lyst upp många postpass :)
Sen började klocksuget komma igen, jag tänkte att EN fin klocka ska man väl ha men sen får det vara nog! så det fick bli en grön Hamilton Khaki automat som har en schysst blandning av militär och ändå lite "dress".
Sen tänkte jag att det kunde vara roligt med microbrand-klocka så då inhandlades en BombFrog. Den var fantastiskt prisvärd men tyvärr för stor vilket gjorde att den senare såldes. och en Marathon GSAR inhandlades istället.
Och då tänkte jag att nu får det räcka, nu ska det bara läsas om klockor.....men sen lanserades Tudor BB58......behöver jag säga mer ;)
Så det var bara att sätta upp sig på väntelista...och sen hade jag tur att Nymans kunde leverera snabbt. Fantastisk upplevelse med fin service att köpa en klocka hos dem.
Måste säga att BB58 är i det närmaste perfekt....men ändå har tankarna på en Explorer börjat komma....tycker historian kring klockan är helt fantastisk och när man läser vintage-reklamblad för Rolex Explorer går det inte att stå emot! Så nu sparas det pengar till en Explorer :)

Så mitt klockintresse, som går i perioder, är mest inriktat mot militär/expeditions/rese-klockor, och jag tycker att KS Explorers Club är ett fantastiskt fint initiativ och jag hoppas kunna söka medlemsskap snart! :)

Väl mött och tack för ett fint forum!
 

TheBanker

Breitling
Hej KS!
Varit anonym läsare här ett tag nu men tänkte bli mer aktiv på forumet nu förhoppningsvis :)
Jag bor i Stockholm och fann mitt klockintresse på gymnasiet men har aldrig riktigt haft cashen till att prioritera ett klockköp. Första klockan på gymnasiet va en dressare från Bering som därefter dog ut på universitetet. Efter universitetet har jag återfunnit klockintresset och köpt vad jag ser som min första "riktiga klocka", en Steinhart GMT. Detta är vad jag förstår en kontroversiellt klockmärke på forumet men va i mitt fall en enkel instegsnivå att prova mig fram. Framåt är planen att köpa en Longines som faller mig väl i smaken men har även fastnat för klockor från bl.a. Seiko, Tag Heuer och Omega. Har även en förkärlek till micromärken och följer flitigt tråden här på forumet :)

Lite kort om mig - väl mött och vi ses i forumet!
 

6R15

Breitling
Hej KSare
Har likt många andra surfat runt på forumet en tid innan jag nu skaffade mig ett konto.

Jag heter Kim och bor utanför Nybro i Kalmar län.
Har haft ett klockintresse latent i kroppen sedan 15års åldern och minns att jag önskat mig klockor vid födelsedagar osv när jag var yngre. Intresset fick dock fart långt senare (+30år) och började med att jag använde pulsklocka från Garmin när jag började träna för att genomföra Ironman i Kalmar. Efter att ha genomfört första tävlingen i Augusti -18 kom en längre period av vila och jag började intressera mig för automatiska klockor.

Hade först tänkt att köpa mig en Rolex explorer eller Submariner men läste här och tog till mig tipset att börja med billigare varianter för att hitta min typ av klocka, köpte då en Seiko SNXS77 och en SKX007. Sedan dess har det blivit fler klockor och känner att jag vill fortsätta utforska Seikos värld ett tag till även om jag köpt en del andra märken också, tex Triwa. Kärleken till SKX är dock stor och köpte därför också en Seiko SPB051 som jag också älskar. Klockan som får mest handledstid är ändå min SKX för tillfället, i skrivande stund pryder den min arm på ett grönt Nato.
 

ededde

Breitling
Hej alla!
Inte varit aktiv här på ett bra tag men skulle gärna vilja behöva lite hjälp med något.

Har en Rolex Submariner 116610LN med alla tillbehör, dvs garantikort, tags och häften/broschyrer. Skulle dock vilja sälja den och jag är den andra ägaren. Den har inte använts lika mycket som jag trodde att jag skulle göra. Den är daterad den 3 September 2018 och skulle gärna vilja veta hur mycket jag rimligtvis hade kunnat lägga ut den för? På chrono24 och eBay, eventuellt även här på KS.

Hade varit tacksam om någon kunde hjälpa mig.
 

TheBanker

Breitling
Hej alla!
Inte varit aktiv här på ett bra tag men skulle gärna vilja behöva lite hjälp med något.

Har en Rolex Submariner 116610LN med alla tillbehör, dvs garantikort, tags och häften/broschyrer. Skulle dock vilja sälja den och jag är den andra ägaren. Den har inte använts lika mycket som jag trodde att jag skulle göra. Den är daterad den 3 September 2018 och skulle gärna vilja veta hur mycket jag rimligtvis hade kunnat lägga ut den för? På chrono24 och eBay, eventuellt även här på KS.

Hade varit tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Vågar inte svara för priset men du får nog en bra ide vad priset är av att kolla säljsidan här på forumet och andra säljsidor. Finns även en tråd här på forumet specifikt för dessa frågor.
 
D

Deleted member 26382

Guest
God kvällning pojkar och flickor. Johannes här. Jag är en smålänning som bor på Öland. Jag har väl inte så mycket att komma med just nu i klockvägen men spanar in köp och sälj delen i princip varje dag och glor . Är just nu sugen på att skaffa en gruppo gamma men vi får se, måste ju göras plats i budgeten först Någon gång i framtiden kanske man kan köpa sig en panerai.

Hade// J
Kul med grannar i tråden. Än roligare med pannor
 
D

Deleted member 26382

Guest
Hej KSare
Har likt många andra surfat runt på forumet en tid innan jag nu skaffade mig ett konto.

Jag heter Kim och bor utanför Nybro i Kalmar län.
Har haft ett klockintresse latent i kroppen sedan 15års åldern och minns att jag önskat mig klockor vid födelsedagar osv när jag var yngre. Intresset fick dock fart långt senare (+30år) och började med att jag använde pulsklocka från Garmin när jag började träna för att genomföra Ironman i Kalmar. Efter att ha genomfört första tävlingen i Augusti -18 kom en längre period av vila och jag började intressera mig för automatiska klockor.

Hade först tänkt att köpa mig en Rolex explorer eller Submariner men läste här och tog till mig tipset att börja med billigare varianter för att hitta min typ av klocka, köpte då en Seiko SNXS77 och en SKX007. Sedan dess har det blivit fler klockor och känner att jag vill fortsätta utforska Seikos värld ett tag till även om jag köpt en del andra märken också, tex Triwa. Kärleken till SKX är dock stor och köpte därför också en Seiko SPB051 som jag också älskar. Klockan som får mest handledstid är ändå min SKX för tillfället, i skrivande stund pryder den min arm på ett grönt Nato.
Välkommen, vi går snart ordna ett gtg i Kalmar
 

dogge8

Omega
2-Faktor
Hej. Har tittat runt här ett tag men utan att presentera mig i denna tråd! Tidigare var jag ägare till en Breitling skyland avenger som jag köpte ny 2008. Efter 11år med klockan kände jag att det var dags för något nytt, så Breitlingen såldes och en Omega Seamaster Diver 2019 införskaffades. Men nu har jag märkt att klock djävulen har tagit mig , besöker forumet dagligen och sneglar på vad nästa klocka kan bli.
Tack för ett bra och lärorikt forum.
Skåne pågen
 

Micral

Omega
Hej. Har tittat runt här ett tag men utan att presentera mig i denna tråd! Tidigare var jag ägare till en Breitling skyland avenger som jag köpte ny 2008. Efter 11år med klockan kände jag att det var dags för något nytt, så Breitlingen såldes och en Omega Seamaster Diver 2019 införskaffades. Men nu har jag märkt att klock djävulen har tagit mig , besöker forumet dagligen och sneglar på vad nästa klocka kan bli.
Tack för ett bra och lärorikt forum.
Skåne pågen
Roligt, är också ny här och har tankarna kring att köpa min första vintageklocka, en Seamaster från 50 talet. Vet du ngt om de?
 

MKII

Omega
Pledge Member
2-Faktor
God afton, tänkte presentera mig lite kort. Har samlat klockor "på riktigt" sedan cirka 2003, då visade det sig att jag hade samma åkomma som min far. Han har under åren varit galen i Seiko och Citizen, själv fastande jag för schweiziska 70-tals klockor. Har sedan dess vidgat vyerna, och nu är samlingen lite mer spretig. Till vardags hänger det en Fortis Cosmonauts Chronograph på armen.

Börjar med att lägga ett par bilder i tråden "Visa ditt tyska armbandsur": https://klocksnack.se/threads/visa-ditt-tyska-armbandsur.8792/
 
Senast ändrad:

Heman

Breitling
Hej!
Jag har just signat upp här på klocksnack men har gästat med jämna mellanrum innan detta. Kände att det var på tiden att interagera med er andra nördar och entusiaster också! Jag är själv en nybörjare men som varit intresserad av detta ämne en längre tid. Intresset började väll i 18 års ålder då min svärfar sade till mig "kvinnor har allt möjligt: smycken, väskor och fina kläder... Men vad har vi män egentligen? -va!?.. -Jo klockan, det är vad vi har!" (Säger han något triumferande)

Så efter detta började jag spekulera i vad som var så jäkla najs med klockor egentligen.. jag började rota i historian, började söka runt på Youtube, Instagram osv. Jag insåg såklart att automatiskt verkade vara lite tufft och "the way to go".. köpte mig en Seiko skx007 efter mycket spekulerande och research. Än idag som 23-åring är just denna klocka min favorit. Skx ska enligt mig bäras rassligt på medföljande Jubilee-länk. Då gör den sig bäst! ;)
 

Bilagor

  • IMG_20191021_143455.jpg
    IMG_20191021_143455.jpg
    94.3 KB · Visningar: 8
  • IMG_20191021_143457.jpg
    IMG_20191021_143457.jpg
    100.8 KB · Visningar: 10

Ottokar

Breitling
Hej KS!
Har besökt forumet rätt länge nu och det var dags att skaffa ett konto.
Blev klockbiten vid tidigt ålder och intresset har bara blivit starkare med åren. Är rejält frälst på Speedmastern och lycklig ägare till en Pro 005, men har just nu är intresset starkast för Grand Seiko. Lär hänga en del i Kobra Kai!

Det ska bli kul att delta i forumet och lära mig mycket och ramla längre ner i träsket!
Tack för ett roligt och lärorikt forum!
 
Topp