• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Hej!
För något år sedan skulle jag bara skaffa en ny klocka då jag sedan länge tröttnat på min gamla Tissot PR100 som går i två toner, stål och guld. Tänkte mig något i bara stål. Efter att ha lyft blicken något upptäckte jag en värld av fjäderdrivna klockor av alla de slag och kände att dessa var långt mer intressanta. Det blev en övermäktig uppgift att fundera ut vilken klocka jag egentligen ville ha. Kanske jag skulle prova någon av varje sort innan jag hittade rätt? Först införskaffade jag en trevlig klocklåda med plats för tio klockor och sen var det väl bara att börja någonstans. Är en dykarklocka något för mig? Inte uteslutet men en av de första varianterna fick bli en modern stilistisk tolkning av ett flygarur, 39 mm och indexmarkeringar: Sinn 556i.

Jakten fortsätter!

IMG_0422m.jpg




Superfin! Kommer hålla i evigheter!
 

sean2010

Breitling
Ja... det var inte det här jag tänkte mig när lill-pojken dängde min stackars designerklocka i golvet så att glaset sprack för ett par veckor sedan.
Tänkte jag skulle ersätta den med en "riktig" klocka och efter lite googling fann jag mig djupt inne i en tråd på KS om Sinn U1-dykare... sen dess har jag inte kommit upp till ytan ännu utan tråd efter tråd har betats av och en ny värld har öppnats upp. Tyvärr har jag insett att det inte kommer att gå att bara köpa en klocka utan favoriterna avlöser varandra. Har dock kommit fram till att jag gillar vintage-inspirerade dykare något alldeles extra så kommer ge mig in och veva i micro-tråden för att få tips och inspiration inför framtida köp. Vi ses i vimlet!
 

Mizztie

Breitling
Hejsan har hängt här i några år men enbart i bakgrunden. Sålde min Omega i somras till förmån för något sportigare
hittade då en fin Tag heuer i köp och sälj men får ju inte kommentera annonsen pga min bakgrundsaktivitet. Men skriver
några rader och hoppas på att få lämna intresse på klockan :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hejsan har hängt här i några år men enbart i bakgrunden. Sålde min Omega i somras till förmån för något sportigare
hittade då en fin Tag heuer i köp och sälj men får ju inte kommentera annonsen pga min bakgrundsaktivitet. Men skriver
några rader och hoppas på att få lämna intresse på klockan :)
Bra med presentation, men man kan ändå inte kommentera annonser. Man lärer skicka pm till annonsören.
Välkommen!
 

Bille

Breitling
Hej alla,
Jag har sedan några år tillbaka varit klockintresserad och har under den tiden ramlat in här på KS för se vad folket har för syn på ett och annat. Det var dock först i somras som jag blev medlem och nu kommer första inlägget.

Den första mekaniska klockan tillkom samlingen 2015 och var i form av en Tudor Black Bay med ETA-urverk och Tudor-rosen på urtavlan. Den har jag stormtrivts med. Har däremot under de senaste åren fattat ett tycke för mindre, klassiska storlekar, i 34-36mm men även mindre än så.

I jakt på en mindre klocka fick jag syn på denna Tissot, för några hundra kronor, på ynka 31mm. Storleken kan ses skrämmande liten på pappret men sitter förvånansvärt bra på handleden. Ingen riktig koll på modellen eller så men har fått höra att den är från 60- eller 70-talet.

Avslutningsvis införskaffades min första och hittills enda Rolex nu under hösten. Med anledning av det som tidigare har sagts blev det ett ganska självklart val för mig att välja en äldre och mindre modell. Då även de mindre aktuella modellerna idag har en stort avtryck på handleden. Tillslut blev det en Rolex 14000 Air-King från 1999.
944D6CE8-8F29-4D0C-8CEE-22263019A35C.jpeg
B4730BAA-74C9-466C-9AC6-92835DD3C69F.jpeg
8431BC57-FF82-474C-A13C-4D77D556C967.jpeg
 
Senast ändrad:

Jarvan86

Breitling
Hej alla,

Efter några veckors luskande är det dags att presentera sig här på detta underbara forum.
Enda klockan jag äger idag är en Seiko premier kinetic perpetual som jag köpte för tio år sen.
Intresset har uppstått på senare tid och späddes på under många vakna nätter som nybliven pappa. Nu kontemplerar jag ett köp ganska snart. Det lutar åt en Omega, antingen en PO eller en Speedmaster moonphase.
Hoppas på ett trevligt umgänge här på forumet.

Bifogar en bild på min nuvarande klocka för den som är intresserad:
 

Bilagor

  • IMG_20191128_022219.jpg
    IMG_20191128_022219.jpg
    193.6 KB · Visningar: 6

Hoggelito

Breitling
Hej,
Jag har läst och kollat då och då i KS men utan att registrera mig. Tiden räcker inte till att vara delaktig överallt tyvär. Har på senare tid kikat in allt oftare efter att lyssnat på Twowatchguys podcast som dök upp i Spotify.

Jag har alltid gillat klockor, antagligen för att min farfar gav mig ett antal Casio etc som liten parvel. På den tiden gillade jag också att skruva och kolla insidan på allt så ingen av mina första klockor överlevde tyvär.
Jag har i större delen av livet bara ägt en klocka i taget, och tyckt att en klocka är bara en klocka för att se tiden på. Det är ju faktiskt otroligt skönt att bara vrida på handleden istället för att fippla med mobilen för att se tiden.
Jag har bara på senare tid "vaknat" och gjort en djupdykning i klockintresset.
Färgglada och mörka stealth-klockor är mina favoriter och med det så ligger Seiko och dess dotterbolag högt upp på min favoritlista.
Jag åker till Kina då och då så jag har lite extra insyn i deras affärer. Har fått lite extra tycke för Seagull, som är ett ganska billigt märke i västvärlden pga alla fake kopior som görs, men förståeligt dyrt i Kina när man ser deras Riktiga klockor.
Jag lyssnar mycket på poddar för att fördriva arbetstid, ofta klockpoddar för att hålls mig updaterad.
Säljer lite smått och gott på Tradera med jämna mellanrum under alias Antikhyllan.
 

Koga89

Breitling
Hej allihopa! Jag heter Korab och är ny medlem här på forumet. Jag har länge haft ett stort intresse för klockor, men har aldrig unnat mig en "riktig klocka", förrän nu. Idag köper jag mig min först "riktiga" klocka. Tänker att jag börjar lite lätt med en SJÖÖ SANDSTRÖM - ROYAL STEEL CLASSIC CHAMPAGNE & STÅL 36 MM. Förhoppningsvis blir detta början på en fin klockkollektion, med bl.a. Rolex, Omega, IWC, Tudor och andra fina märken:) Hoppas på att få mer "kött på benen" i detta forum. Tack!
Sjöö Sandström.jpg
 

MasterMiler

Breitling
Hade ett antal vintageklockor på 1900-talet. Ingen jättesamling men tyckte att jag hade en passande klocka klocka för de flesta situationer jag befann mig i.

Så inleddes digitaliseringen i samhället och jag gick in i min dark age. Samlingen såldes och ersattes, precis som LP-skivor, pennor, papper, kameror, visitkort, pengar, nycklar, böcker, tv, tidningar, radio och telefoner med digitala alternativ och paketerades undan för undan in i en liten enhet som först var supercool, sedan superpraktisk och tillslut hade tagit över mitt liv fullständigt.

Så mycket att jag till slut gjorde uppror.

Under ett par år har jag återerövrat mitt analoga liv på olika områden och nu har jag på allvar börjat titta på klockor igen. Jag har inte särskilt bråttom, utan känner mig fram och sorterar bort sånt som jag inte vill ha och alla plötsliga ha-begär som ganska snabbt försvinner. Så småningom kommer det nog att bli en liten samling igen...
 
Mathias heter jag, ganska nyligen fått ett intresse för klockor. Har i dagsläget endast parfymklockor och en äldre citizen.
Nu är jag på jakt efter en Tag Heuer Formula 1 calibre 5 för att vara specifik.
Känns som en perfekt start för att komma igång!
 

KihKih

Breitling
2-Faktor
Tjena klocksnackare! Jag är ny här på forumet. Som jag skrivit på min sida så tyckte jag att jag behövde en till kostsam hobby. Jag har alltid gillat klockor och har sedan länge köpt, bytt och dreglat lite när jag sett något fint. Att jag inte blivit medlem här tidigare beror nog mest på att andra intressen har haft huvudrollen. Jag har mycket att lära inom ämnet, vilket jag ser fram emot. Jobbar på en liten samling och har ett mål med mitt samlande. Förhoppningsvis lär jag mig tillräckligt mycket på vägen för att lyckas.
Trevlig Lördag på er alla!
Mvh Peter
 

EddieS

Breitling
Hej alla!

Eddie heter jag. Varit medlem i över ett halv år nu och känner att du är dags för en presentation.
Jag har så länge jag kan minnas haft ett stort intresse för de flesta prylar, på senare år har klockor blivit mer intressant.
Än så länge har inköpen bara varit i budgetklass i form av Casio, Seiko och Orient men det kommer säkert bli dyrare klockor längre fram.
Jag har tycker det är extra intressant med mekaniska urverk och vill gärna ha någon fin vintage klocka.

Tack för ett härligt forum.
 

Danne G

Breitling
Hej!
Jag är en klockintresserad kille som hängt här på forumet ett tag och kikat runt. Mitt intresse började för många år sedan och har eskalerat ytterligare de senaste åren. Första drömklockan var en blå Omega Seamaster som jag till sist köpte och ägde ett tag innan den såldes, dock hade jag en blå SMPc även om det var den vågiga Bondklockan jag drömde om i min ungdom. Numera har jag en liten samling som består av dels äldre klockor från när jag var yngre till nyare finingar:
- Camel Trophy från -94, studentklockan
- Citizen Aqualand, varit med på ett antal dyk (batteritorsk märkte jag nu...)
- Certina DS Action på nato
- Panerai Luminor Marina PAM422, 2018 (till salu)
- Rolex Sea Dweller 16600
- Rolex DateJust 116234
- Rolex Daytona 116500LN
40C80039-FA85-4E7B-9946-A9F7F1F8E8F6.jpeg
3272E61D-5BA6-4820-B01D-34E25A88226A.jpeg

Tack för ett trevlig forum!
/ Danne
 

tidzonen

Breitling
Hej! Jag är rätt ny på forumet men har varit klockintresserad länge, dock är det först på senare år som jag börjat samla klockor. Jag skulle vilja kunna säga vilka favoritmärken jag har men har nästan för många :) Jag har jobbat med klockor i butik senaste året och jobbar nu bland annat med att skriva om klockor (klockrecensioner, stilguider osv.) på diverse mode- och klockbloggar. Jag ser fram emot att lära mig mera på detta forum och kunna bidra med mina kunskaper och erfarenheter samt såklart köpa och sälja klockor :)
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Hej

Kommer från de norra delarna av landet, men har flyttat runt en del. Har sakta börjat få upp intresset för klockor och urverk. Så man har ju smugit runt här på forumet ett tag och tänkte att det var dags för en presentation.


Kan inte skylla det groende intresset på min Moretime som jag fick när jag började förstaklass. Inte heller på den jacques lemans jag fick när jag gick ut gymnasiet. Dock fick jag samtidigt morfars gamla Omega-fickur och den skapade desto mer intresse. Som vanligt så är ju dom där morfars/farfars fickuren omgärdade med historier och inte sällan med orimlig förväntan på högt värde, men sparar dock den klockan och historien till fickurs tråden.
35807573-4724-41a5-a1af-0e35d89423ec-jpeg.1296434


Första klockan som jag faktiskt köpte mig själv var en Nixon The Banks. Ingen speciell klocka i dessa kretsar, men en design jag fastnade för och funktionen med en extra liten urtavla var ju underbar då jag flera år bott utomlands och där igenom varit praktiskt att kunna ha den svenska tiden lättillgänglig.
d5d8c7b6-2532-470b-ab09-a4dac13e6d66-jpeg.1296435


Det finns några klockor i skåpet, men inte så många som håller annat än sentimentalt värde (och tiden).


Fastnade som sagt för Omega tidigt och efter flera år av drömmande så sitter det idag oftast en Deville Hour Vision på armen. Både fantastisk klocka och känsla när man länge drömt om en och sen slutligen köpt den.
bcc5a11a-86fa-4395-964f-cd86cd328e42-jpeg.1296436


Dock har man ju förstås redan siktet inställt på något nytt och sneglar då mot en Omega constellation pie pan.
 

Bilagor

  • 35807573-4724-41A5-A1AF-0E35D89423EC.jpeg
    35807573-4724-41A5-A1AF-0E35D89423EC.jpeg
    304.3 KB · Visningar: 38
  • D5D8C7B6-2532-470B-AB09-A4DAC13E6D66.jpeg
    D5D8C7B6-2532-470B-AB09-A4DAC13E6D66.jpeg
    371.4 KB · Visningar: 63
  • BCC5A11A-86FA-4395-964F-CD86CD328E42.jpeg
    BCC5A11A-86FA-4395-964F-CD86CD328E42.jpeg
    378.5 KB · Visningar: 48
Senast ändrad:

okarlson

Breitling
Hej!

Kul forum, har snokat runt några månader.

Min första riktiga klocka blev en Hulk som införskaffades för 3år sen i samband med sonens födelse. Tanken är att han ska ta över den i framtiden. Har också skaffat en G-shock mudmaster och ärvt farfars guld Citizen för lång och trogen tjänst från Stockholms Stad. Så dessa klockor roterar jag. Fick en dotter tidigare i år så vill gärna skaffa en klocka hon kan ta över, osäker på vad som kan vara lämpligt, tips mottages gärna. I övrigt är båtar största intresset så hoppas kunna väcka liv i båtlivstråden.
 

Ibro

Breitling
2-Faktor
Som många andra här har jag hängt här ett tag utan att skriva något.
Klockintresset tog jag upp för 3-4 år sen, pluggar just nu så budgeten är rätt tight.
Föredrar klockor över 40mm, snöat in på automater och har nyligen köpt lite klockvertyg och tanken är att börja ge sig på att modda lite.
För tillfället är det Seikon (moddad) som får mest armtid.
I övrigt har jag fyra dressare, Citizen, Tayroc, en no name samt en Greisz Classic (svenskt märke, kom i kontakt genom en släkting till grundaren).
En Casio Pro Trek PRG-240-1ER återfinns också i samlingen och den kommer främst fram när jag är ute och fiskar (främst flugfiske, också ett intresse som kostar pengar :D)
Just nu är jag på jakt efter en Mido Commander 8299 eller någon annan snarlik klocka, svår att hitta så har också kikat på Bulova Super Sevilla Day Date och Orient President Day Date.
Tar gärna emot lite tips gällande min jakt på Midon (eller vilken av "ersättarna" jag ska satsa på).
 

Bilagor

  • 71144983_10156946686721443_842373597916823552_o.jpg
    71144983_10156946686721443_842373597916823552_o.jpg
    251.2 KB · Visningar: 6
  • Greizs classic.jpeg
    Greizs classic.jpeg
    120.8 KB · Visningar: 7

Jonis96

Omega
Hej!
För något år sedan skulle jag bara skaffa en ny klocka då jag sedan länge tröttnat på min gamla Tissot PR100 som går i två toner, stål och guld. Tänkte mig något i bara stål. Efter att ha lyft blicken något upptäckte jag en värld av fjäderdrivna klockor av alla de slag och kände att dessa var långt mer intressanta. Det blev en övermäktig uppgift att fundera ut vilken klocka jag egentligen ville ha. Kanske jag skulle prova någon av varje sort innan jag hittade rätt? Först införskaffade jag en trevlig klocklåda med plats för tio klockor och sen var det väl bara att börja någonstans. Är en dykarklocka något för mig? Inte uteslutet men en av de första varianterna fick bli en modern stilistisk tolkning av ett flygarur, 39 mm och indexmarkeringar: Sinn 556i.

Jakten fortsätter!

IMG_0422m.jpg
 

Jonis96

Omega
Väldigt bra klocka! Haft min i ett år nu och den har fått stå ut med allt möjligt, bra val!
 

Bilagor

  • IMG_20190705_233108.jpg
    IMG_20190705_233108.jpg
    264.8 KB · Visningar: 6

Peterw

Breitling
Hej. Luskat runt en del på detta eminenta forum en tid och nu skaffat konto. Har en 60 tals mekanisk omega samt en automatisk Certina även den 60tal.
Samt en mekanisk 70tals Eldor. Har ingen större kunskap om klockor, men tycker det är kul. Bli något nyare i framtiden. Är sugen på en Seiko skx007 bland annat.
Mvh Peter Wahlqvist
 

ChG

Breitling
Tjena,

Är ny på forumet och har hittills observerat på distans som ett sätt att få inspiration. Trevligt forum med bra stämning är min bild! Någonstans finns det en långsiktig ambition om att börja bygga upp en samling. I nuläget är den mkt blygsam... Icke desto mindre tänkte jag -- som ett avbrott i dagens arbete hemifrån -- inleda med en fredagsbild på min ständige och pålitlige följeslagare sedan 15 år. (Jag hoppas att den kan kompletteras med en Explorer II 216570 inom en inte allt för avlägsen framtid. Om ngn där ute har en sådan på en handled som mäter samma blygsamma 16 cm som min egen vore det kul att veta hur ni upplever storleken.) Trevlig helg!

Christoffer
 

Bilagor

  • 20191206_104550.jpg
    20191206_104550.jpg
    438.5 KB · Visningar: 5

masc1203

Omega
2-Faktor
Hej!
Jag har skuggat forumet för att lära mig mer ett tag nu och inser att det kanske är dags att börja skriva lite. Jag köpte min första "riktiga" klocka i form av en Speedmaster för cirka 2 år sedan. "Samlingen" utökades därefter med en Seiko SKX007 för att kunna bära mekaniskt även på jobbet och vid andra tillfällen då det krävdes lite mer skydd. Seikon finns kvar men träffade aldrig riktigt mitt hjärta och den kompletterades därför med en Tudor Black Bay. Det är väl också just den klockan som jag generellt använder mest. Det senaste tillskottet är en G-Shock GA-2100 som. var tänkt att användas på jobbet men har suttit på armen dygnet runt en vecka nu.
9DAE9BDB-218B-44A1-90E9-70D12A6E1A58.JPG

/MASC1203
 

Karlskrona

Breitling
Hejsan .
Ny på forumet . Har upptäckt att jag har snöat in på Certina . Tänkte precentera mej med att visa mitt klockinehav .
Längst till vänster : Certina ds podium .
Min trogna arbetshäst i vått och torrt . Har snart 15 år på nacken och har fått en underbar patina .
I mitten : Certina ds podium precidrive kronograf .
För ett par år sen ville jag ha en klocka när man skulle vara lite uppklädd . Har en härlig tyngd på handleden och gör sej verkligen till en skjorta med manschettknappar .
Till höger : Certina ds action diver powermatic 80
Mitt senaste förvärv och min första automatare . Misstänker att den kommer att få mycket handledstid då man inte har så våldsamt arbete längre .
Längst ner : Min farfarsfars silverrova . Urverket kommer det med ifrån samma land som dom övriga . Dock ej en Certina då den är tillverkad före 1880 .
Tar tacksamt emot synpunkter och goda råd ifrån erfarna klockentuiaster.
Mvh / Karlskrona
20191208_124228.jpg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Hejsan .
Ny på forumet . Har upptäckt att jag har snöat in på Certina . Tänkte precentera mej med att visa mitt klockinehav .
Längst till vänster : Certina ds podium .
Min trogna arbetshäst i vått och torrt . Har snart 15 år på nacken och har fått en underbar patina .
I mitten : Certina ds podium precidrive kronograf .
För ett par år sen ville jag ha en klocka när man skulle vara lite uppklädd . Har en härlig tyngd på handleden och gör sej verkligen till en skjorta med manschettknappar .
Till höger : Certina ds action diver powermatic 80
Mitt senaste förvärv och min första automatare . Misstänker att den kommer att få mycket handledstid då man inte har så våldsamt arbete längre .
Längst ner : Min farfarsfars silverrova . Urverket kommer det med ifrån samma land som dom övriga . Dock ej en Certina då den är tillverkad före 1880 .
Tar tacksamt emot synpunkter och goda råd ifrån erfarna klockentuiaster.
Mvh / Karlskrona
20191208_124228.jpg
Välkommen! Det finns en stor tråd om Certina ifall du vill grotta ner dig ännu mer. :)
https://klocksnack.se/threads/den-officiella-certina-tråden.42776/
 

Tekke20

Breitling
Hej!

Kul forum, har snokat runt några månader.

Min första riktiga klocka blev en Hulk som införskaffades för 3år sen i samband med sonens födelse. Tanken är att han ska ta över den i framtiden. Har också skaffat en G-shock mudmaster och ärvt farfars guld Citizen för lång och trogen tjänst från Stockholms Stad. Så dessa klockor roterar jag. Fick en dotter tidigare i år så vill gärna skaffa en klocka hon kan ta över, osäker på vad som kan vara lämpligt, tips mottages gärna. I övrigt är båtar största intresset så hoppas kunna väcka liv i båtlivstråden.
Välkommen! Behåll hulken, riktigt fina klockor!
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Hej alla!

Jag heter Torkel och är en "gubbe" med gammalt latent klockintresse som jag sedan ett par år låtit blomma ut lite. Klocksnack och andra forum har nog bidragit till det.

Min klockhistoria började redan på tidigt 70-tal när min morfar introducerade mig till riktiga klockor, i hans fall genom den Lemania han använde dagligen från sent femtiotal till sin bortgång i mitten på 90-talet. Se klockan i nyservat skick nedan. Morfar argumenterade (inte helt fel) att Lemania var ett av de bästa märkena som fanns och berättade om deras användning i krigsmakten och inte minst i flygvapnet. Helt klart de coolaste argumenten som gick att finna för en pojke då. Även farfar gjorde sitt för att påverka genom sin ovala Omega dynamic med perforerat klockband. En verkligt cool klocka som på 70-talet inte var särskilt udda i sin design utan helt enkelt snygg samtida formgivning. Både farfar och morfar var av den uppfattningen att man skulle ha ordentlig kvalité på klockor, skor och kavajer. Hellre få grejer av bra kvalité än tvärt om. Tongångar som börjar gå igen - eller hur?

Min första egna klocka - 1977? - var ett "dykarur" från Mortime. Jag minns att klockan var tung som attan och inte särskilt skön att bära men den var rätt i tiden. I början av 80-talet fick jag en tunn quartsare från Seiko i grå PVD + guld. Den var jag väldigt nöjd med men när man ser på den idag var den allt väldigt liten och tunn. Ungefär samtidigt hade jag naturligtvis en Swatch som fick vara med när finklockan inte passade. Andra klockor har möjligen passerat som jag förträngt. På 80-talet köpte jag också min första mekaniska vintageklocka, en klocka som troligen hade något svensk namn (en Tärnan kanske) men både klockan och minnet är borta ... Vad jag däremot minns är att den hade en väldigt snygg zontavla och var billig. För så var det ju på tidigt 80-tal. Mekaniska klockor var nog som allra mest ute då 80-85 innan yuppie-eran började och Porsche och Breitling blev grejen ...

Cirka 1987 gjorde jag mitt första lite mera seriösa klockinköp. Jag var ledig från jobbet en vardagsförmiddag och råkade gå förbi Magnussons ur I Göteborg som hade börjat en rea! Väl inne i butiken visade sig att de hade bl.a en Heuer 2000 quartz till halva priset! Jag tror att den kostade 2000:- på rean. Magnussons skulle sluta med Heuer (kan det ha varit ungefär samtidigt som de blev TAG Heuer?) och sålde därför ut klockor som blivit liggande lite. Jag var naturligtvis grymt nöjd med Heuern som fick följa med som både finklocka och beater vid segling och skidåkning i 17-18 år. Klockan är numera beater hos min vuxne son. Kvalitet lönar sig alltså!

Köpet av Heuern var trots detta mitt allra sämsta klockköp! Hur då menar ni? Den funkar ju fortfarande efter mer än 30 år? Jo men det var inte den ända klockan Magnussons hade på rea ... De hade också slutat som återförsäljare av Rolex och de hade en GMT master till salu för 40 eller 50% rabatt ( jo det är sant de reda ut Rolex!!). Jag tittade på den där Rolexen som jag tror med rabatt kostade 10.000:-. Jag hade visserligen pengar på kontot men jag vågade inte köpa den. Det kändes helt enkelt rätt fel att lägga så mycket pengar på en klocka. Sett i backspegeln känns det tvärt om men 87 gick mina pengar till annat. Dessutom var ju mekaniska klockor rejält omoderna -87 ... Ett nytt försök med mekanisk klocka gjordes i slutet på 90-talet med en Oris som köptes beg på Beso Ur. Det var en mysig liten sak men jag fastnade inte för den och den blev liggande.

Sedan ett par år har jag åter börjat fiska i klockträsket och möjligheten att köpa via nätet i i olika forum underlättar. Har börjat lagra på mig lite lagom dyra saker i skiftande stilar för att få omväxling; dykare, militärinspirerat, utsvävat 70-tal, retroinspirerat och vintage. Ser nu fram emot fortsatt forskande i klockträsket!

Allt väl!

Lemania.jpg
 

Vargen

Breitling
God afton!
Jag har länge läst på forumet, men inte presenterat mig. Jag är relativt nybliven entusiast, har under senaste tiden beslutat mig för att verkligen ge mig hon till klocksamlandet efter att under lång tid byggt upp en respektingivande skivsamling. Nu känner jag att jag har alla skivor jag behöver, något jag med stolthet kan ge vidare till barnen, komplett med allt bra som Maiden, Metallica, Ghost och Watain (bland annat) gett ut.

Samlingen består av klockor som tål lite stryk då jag är mycket i skogen och sällan försiktig. Mycket nöjd med min nya gshock. Certina har jag satt ett par repor i glaset på, men det ska ju vara billigt att byta. Seiko köpte jag billigt och den tunna klockan från longines fylleköpte jag på nätauktion, den används ytterst sällan.
Jag är under kommande år sugen på en Marathon, då jag är ytterst krigsintresserad och då särskilt av US marine corps som jag läst massor om. Har någon erfarenhet av dessa ur tar jag gärna emot tips. Skulle även vara intresserad av ett ur som varit med under Vietnamkriget, men jag har svårt att hitta något bra..
Till våren blir jag förhoppningsvis klar med min masterexamen, det kommer jag givetvis fira med en klocka i en högre prisklass en det jag äger idag. Oklart vad.

Till sist finns en bild på sonens första Schweizare, försöker smyga på honom intresset ;)

Mvh Jonas
 

Bilagor

  • 20191209_191144.jpg
    20191209_191144.jpg
    241.1 KB · Visningar: 4
  • 20191209_191052.jpg
    20191209_191052.jpg
    268.2 KB · Visningar: 5
  • 20191209_190944.jpg
    20191209_190944.jpg
    270.3 KB · Visningar: 4
  • 20191209_190918.jpg
    20191209_190918.jpg
    253.6 KB · Visningar: 5
  • 20191209_185353.jpg
    20191209_185353.jpg
    309.2 KB · Visningar: 8
Topp