Laddar...
Erikson Urhandel

Ny på forumet? Presentera dig gärna här!

Diskussion i 'Diskussion' startad av KS Admin, 5 september 2012.

1. kalmarlasse

kalmarlasse Plast

Från:
    Kalmar
    Hej.
    Ny på forumet sen några veckor. Luskat runt lite men dags att presentera sig.

Av en slump visade sig att en kompis samlade på klockor - resten är historia som de bruka säga. Obegripligt många klockor på marknaden för en nybörjare - så himla rörigt att jag nästan blir tokig. Tog ett bra tag innan jag förstod var en Bezel är. Kronograf/Kronometer - trodde det var samma sak i början. Bilderna på forumet gör mig än mer förvirrad. Grymt fina bilder på alla möjliga märken som jag genast får ett habegär av.... San Martin har haft några fantastiska bilder av Dante Red för att nämna någon.

Köpte en Seiko 5 Sports och några natoremmar. Skall väl vara en början. Kollar på allt och lite till. Tänkte jag skulle köp ännu en klocka till jul men efter några veckors surfande vet jag inte längre - kan troligen inte bestämma mig. Bytt batteri i alla mina gamla klockor som jag letat upp i källaren.

Breitling Colt Automatic vore nice men pengarna gör att jag tvekar. Kanske om några år. Micromärke kanske? Eller ännu en japan men en billig dresser.... kanske en billig dykare... möjlighetena är för stora :(. Sambon tröttnat redan och vill inte längre höra talas om klockor.

seiko_1.

Guss, mrcharlus och laketwig gillar detta.
  2. makoshark

makoshark Plast

Hej!
    För något år sedan skulle jag bara skaffa en ny klocka då jag sedan länge tröttnat på min gamla Tissot PR100 som går i två toner, stål och guld. Tänkte mig något i bara stål. Efter att ha lyft blicken något upptäckte jag en värld av fjäderdrivna klockor av alla de slag och kände att dessa var långt mer intressanta. Det blev en övermäktig uppgift att fundera ut vilken klocka jag egentligen ville ha. Kanske jag skulle prova någon av varje sort innan jag hittade rätt? Först införskaffade jag en trevlig klocklåda med plats för tio klockor och sen var det väl bara att börja någonstans. Är en dykarklocka något för mig? Inte uteslutet men en av de första varianterna fick bli en modern stilistisk tolkning av ett flygarur, 39 mm och indexmarkeringar: Sinn 556i.

Jakten fortsätter!

IMG_0422m.

Jonis96, Tisdag, kalmarlasse och 1 annan gillar detta.
  3. Tisdag

Tisdag Plast

Superfin! Kommer hålla i evigheter!

4. sean2010

sean2010 Plast

Ja... det var inte det här jag tänkte mig när lill-pojken dängde min stackars designerklocka i golvet så att glaset sprack för ett par veckor sedan.
    Tänkte jag skulle ersätta den med en "riktig" klocka och efter lite googling fann jag mig djupt inne i en tråd på KS om Sinn U1-dykare... sen dess har jag inte kommit upp till ytan ännu utan tråd efter tråd har betats av och en ny värld har öppnats upp. Tyvärr har jag insett att det inte kommer att gå att bara köpa en klocka utan favoriterna avlöser varandra. Har dock kommit fram till att jag gillar vintage-inspirerade dykare något alldeles extra så kommer ge mig in och veva i micro-tråden för att få tips och inspiration inför framtida köp. Vi ses i vimlet!

5. Nickmartin

Nickmartin Plast

Tja,
    Nick heter jag, ny här på forumet. Har samlat på klockor sen jag var liten men som ökat i pris i takt med åren :)

6. Mizztie

Mizztie Plast

Hejsan har hängt här i några år men enbart i bakgrunden. Sålde min Omega i somras till förmån för något sportigare
    hittade då en fin Tag heuer i köp och sälj men får ju inte kommentera annonsen pga min bakgrundsaktivitet. Men skriver
    några rader och hoppas på att få lämna intresse på klockan :)

7. Strindberg

Strindberg Platina

Från:
    Hälsingland
    Bra med presentation, men man kan ändå inte kommentera annonser. Man lärer skicka pm till annonsören.
    Välkommen!

Mizztie gillar detta.
  8. Bille

Bille Plast

Hej alla,
    Jag har sedan några år tillbaka varit klockintresserad och har under den tiden ramlat in här på KS för se vad folket har för syn på ett och annat. Det var dock först i somras som jag blev medlem och nu kommer första inlägget.

Den första mekaniska klockan tillkom samlingen 2015 och var i form av en Tudor Black Bay med ETA-urverk och Tudor-rosen på urtavlan. Den har jag stormtrivts med. Har däremot under de senaste åren fattat ett tycke för mindre, klassiska storlekar, i 34-36mm men även mindre än så.

I jakt på en mindre klocka fick jag syn på denna Tissot, för några hundra kronor, på ynka 31mm. Storleken kan ses skrämmande liten på pappret men sitter förvånansvärt bra på handleden. Ingen riktig koll på modellen eller så men har fått höra att den är från 60- eller 70-talet.

Avslutningsvis införskaffades min första och hittills enda Rolex nu under hösten. Med anledning av det som tidigare har sagts blev det ett ganska självklart val för mig att välja en äldre och mindre modell. Då även de mindre aktuella modellerna idag har en stort avtryck på handleden. Tillslut blev det en Rolex 14000 Air-King från 1999. 944D6CE8-8F29-4D0C-8CEE-22263019A35C. B4730BAA-74C9-466C-9AC6-92835DD3C69F. 8431BC57-FF82-474C-A13C-4D77D556C967.

Senast ändrad: 27 november 2019
    marconimotet, gtk80, HSK och 1 annan gillar detta.
  9. Jarvan86

Jarvan86 Plast

Hej alla,

Efter några veckors luskande är det dags att presentera sig här på detta underbara forum.
    Enda klockan jag äger idag är en Seiko premier kinetic perpetual som jag köpte för tio år sen.
    Intresset har uppstått på senare tid och späddes på under många vakna nätter som nybliven pappa. Nu kontemplerar jag ett köp ganska snart. Det lutar åt en Omega, antingen en PO eller en Speedmaster moonphase.
    Hoppas på ett trevligt umgänge här på forumet.

Bifogar en bild på min nuvarande klocka för den som är intresserad:

Bifogade filer:

gtk80 och Koga89 gillar detta.
  10. Hoggelito

Hoggelito Plast

Hej,
    Jag har läst och kollat då och då i KS men utan att registrera mig. Tiden räcker inte till att vara delaktig överallt tyvär. Har på senare tid kikat in allt oftare efter att lyssnat på Twowatchguys podcast som dök upp i Spotify.

Jag har alltid gillat klockor, antagligen för att min farfar gav mig ett antal Casio etc som liten parvel. På den tiden gillade jag också att skruva och kolla insidan på allt så ingen av mina första klockor överlevde tyvär.
    Jag har i större delen av livet bara ägt en klocka i taget, och tyckt att en klocka är bara en klocka för att se tiden på. Det är ju faktiskt otroligt skönt att bara vrida på handleden istället för att fippla med mobilen för att se tiden.
    Jag har bara på senare tid "vaknat" och gjort en djupdykning i klockintresset.
    Färgglada och mörka stealth-klockor är mina favoriter och med det så ligger Seiko och dess dotterbolag högt upp på min favoritlista.
    Jag åker till Kina då och då så jag har lite extra insyn i deras affärer. Har fått lite extra tycke för Seagull, som är ett ganska billigt märke i västvärlden pga alla fake kopior som görs, men förståeligt dyrt i Kina när man ser deras Riktiga klockor.
    Jag lyssnar mycket på poddar för att fördriva arbetstid, ofta klockpoddar för att hålls mig updaterad.
    Säljer lite smått och gott på Tradera med jämna mellanrum under alias Antikhyllan.

Koga89 och Bille gillar detta.
  11. Koga89

Koga89 Plast

Hej allihopa! Jag heter Korab och är ny medlem här på forumet. Jag har länge haft ett stort intresse för klockor, men har aldrig unnat mig en "riktig klocka", förrän nu. Idag köper jag mig min först "riktiga" klocka. Tänker att jag börjar lite lätt med en SJÖÖ SANDSTRÖM - ROYAL STEEL CLASSIC CHAMPAGNE & STÅL 36 MM. Förhoppningsvis blir detta början på en fin klockkollektion, med bl.a. Rolex, Omega, IWC, Tudor och andra fina märken:) Hoppas på att få mer "kött på benen" i detta forum. Tack! Sjöö Sandström.

maeestroo, zippan, gtk80 och 2 andra gillar detta.
  12. jenkzor

jenkzor Plast

Från:
    Stockholm
    Jens heter jag och har ett stor intresse för klockor.
    Ny på forumet. Ingen stor postare, men gillar att läsa det som skrivs här av allt kunnigt folk!

maeestroo och gtk80 gillar detta.
  13. MasterMiler

MasterMiler Plast

Hade ett antal vintageklockor på 1900-talet. Ingen jättesamling men tyckte att jag hade en passande klocka klocka för de flesta situationer jag befann mig i.

Så inleddes digitaliseringen i samhället och jag gick in i min dark age. Samlingen såldes och ersattes, precis som LP-skivor, pennor, papper, kameror, visitkort, pengar, nycklar, böcker, tv, tidningar, radio och telefoner med digitala alternativ och paketerades undan för undan in i en liten enhet som först var supercool, sedan superpraktisk och tillslut hade tagit över mitt liv fullständigt.

Så mycket att jag till slut gjorde uppror.

Under ett par år har jag återerövrat mitt analoga liv på olika områden och nu har jag på allvar börjat titta på klockor igen. Jag har inte särskilt bråttom, utan känner mig fram och sorterar bort sånt som jag inte vill ha och alla plötsliga ha-begär som ganska snabbt försvinner. Så småningom kommer det nog att bli en liten samling igen...

maeestroo och Hoggelito gillar detta.
  14. Mlarsson0720

Mlarsson0720 Plast

Mathias heter jag, ganska nyligen fått ett intresse för klockor. Har i dagsläget endast parfymklockor och en äldre citizen.
    Nu är jag på jakt efter en Tag Heuer Formula 1 calibre 5 för att vara specifik.
    Känns som en perfekt start för att komma igång!

maeestroo och Hoggelito gillar detta.
  15. Mlarsson0720

Mlarsson0720 Plast

Får även passa på att tacka för mycket bra läsning i forumet! Känns som en härlig samling människor :)

maeestroo gillar detta.
  16. KihKih

KihKih Plast

Från:
    Stockholm
    Tjena klocksnackare! Jag är ny här på forumet. Som jag skrivit på min sida så tyckte jag att jag behövde en till kostsam hobby. Jag har alltid gillat klockor och har sedan länge köpt, bytt och dreglat lite när jag sett något fint. Att jag inte blivit medlem här tidigare beror nog mest på att andra intressen har haft huvudrollen. Jag har mycket att lära inom ämnet, vilket jag ser fram emot. Jobbar på en liten samling och har ett mål med mitt samlande. Förhoppningsvis lär jag mig tillräckligt mycket på vägen för att lyckas.
    Trevlig Lördag på er alla!
    Mvh Peter

maeestroo gillar detta.
  17. EddieS

EddieS Plast

Hej alla!

Eddie heter jag. Varit medlem i över ett halv år nu och känner att du är dags för en presentation.
    Jag har så länge jag kan minnas haft ett stort intresse för de flesta prylar, på senare år har klockor blivit mer intressant.
    Än så länge har inköpen bara varit i budgetklass i form av Casio, Seiko och Orient men det kommer säkert bli dyrare klockor längre fram.
    Jag har tycker det är extra intressant med mekaniska urverk och vill gärna ha någon fin vintage klocka.

Tack för ett härligt forum.

maeestroo gillar detta.
  18. Danne G

Danne G Plast

Hej!
    Jag är en klockintresserad kille som hängt här på forumet ett tag och kikat runt. Mitt intresse började för många år sedan och har eskalerat ytterligare de senaste åren. Första drömklockan var en blå Omega Seamaster som jag till sist köpte och ägde ett tag innan den såldes, dock hade jag en blå SMPc även om det var den vågiga Bondklockan jag drömde om i min ungdom. Numera har jag en liten samling som består av dels äldre klockor från när jag var yngre till nyare finingar:
    - Camel Trophy från -94, studentklockan
    - Citizen Aqualand, varit med på ett antal dyk (batteritorsk märkte jag nu...)
    - Certina DS Action på nato
    - Panerai Luminor Marina PAM422, 2018 (till salu)
    - Rolex Sea Dweller 16600
    - Rolex DateJust 116234
    - Rolex Daytona 116500LN
    40C80039-FA85-4E7B-9946-A9F7F1F8E8F6. 3272E61D-5BA6-4820-B01D-34E25A88226A.
    Tack för ett trevlig forum!
    / Danne

Bille, maeestroo och laketwig gillar detta.
  19. tidzonen

tidzonen Plast

Hej! Jag är rätt ny på forumet men har varit klockintresserad länge, dock är det först på senare år som jag börjat samla klockor. Jag skulle vilja kunna säga vilka favoritmärken jag har men har nästan för många :) Jag har jobbat med klockor i butik senaste året och jobbar nu bland annat med att skriva om klockor (klockrecensioner, stilguider osv.) på diverse mode- och klockbloggar. Jag ser fram emot att lära mig mera på detta forum och kunna bidra med mina kunskaper och erfarenheter samt såklart köpa och sälja klockor :)

KihKih gillar detta.
  20. Tokka

Tokka Plast

Från:
    Luleå
    Hej

Emil heter jag, kommer från Luleå, men har flyttat runt en del. Har sakta börjat få upp intresset för klockor och urverk. Så man har ju smugit runt här på forumet ett tag och tänkte att det var dags för en presentation.

Kan inte skylla det groende intresset på min Moretime som jag fick när jag började förstaklass. Inte heller på den jacques lemans jag fick när jag gick ut gymnasiet. Dock fick jag samtidigt morfars gamla Omega-fickur och den skapade desto mer intresse. Som vanligt så är ju dom där morfars/farfars fickuren omgärdade med historier och inte sällan med orimlig förväntan på högt värde, men sparar dock den klockan och historien till fickurs tråden.

Första klockan som jag faktiskt köpte mig själv var en Nixon The Banks. Ingen speciell klocka i dessa kretsar, men en design jag fastnade för och funktionen med en extra liten urtavla var ju underbar då jag flera år bott utomlands och där igenom varit praktiskt att kunna ha den svenska tiden lättillgänglig.

Det finns några klockor i skåpet, men inte så många som håller annat än sentimentalt värde (och tiden).

Fastnade som sagt för Omega tidigt och efter flera år av drömmande så sitter det idag oftast en Deville Hour Vision på armen. Både fantastisk klocka och känsla när man länge drömt om en och sen slutligen köpt den.

Dock har man ju förstås redan siktet inställt på något nytt och sneglar då mot en Omega constellation pie pan.

Bifogade filer:

HSK och TimeFlies gillar detta.
  21. okarlson

okarlson Plast

Hej!

Kul forum, har snokat runt några månader.

Min första riktiga klocka blev en Hulk som införskaffades för 3år sen i samband med sonens födelse. Tanken är att han ska ta över den i framtiden. Har också skaffat en G-shock mudmaster och ärvt farfars guld Citizen för lång och trogen tjänst från Stockholms Stad. Så dessa klockor roterar jag. Fick en dotter tidigare i år så vill gärna skaffa en klocka hon kan ta över, osäker på vad som kan vara lämpligt, tips mottages gärna. I övrigt är båtar största intresset så hoppas kunna väcka liv i båtlivstråden.

22. Ibro

Ibro Plast

Som många andra här har jag hängt här ett tag utan att skriva något.
    Klockintresset tog jag upp för 3-4 år sen, pluggar just nu så budgeten är rätt tight.
    Föredrar klockor över 40mm, snöat in på automater och har nyligen köpt lite klockvertyg och tanken är att börja ge sig på att modda lite.
    För tillfället är det Seikon (moddad) som får mest armtid.
    I övrigt har jag fyra dressare, Citizen, Tayroc, en no name samt en Greisz Classic (svenskt märke, kom i kontakt genom en släkting till grundaren).
    En Casio Pro Trek PRG-240-1ER återfinns också i samlingen och den kommer främst fram när jag är ute och fiskar (främst flugfiske, också ett intresse som kostar pengar :D)
    Just nu är jag på jakt efter en Mido Commander 8299 eller någon annan snarlik klocka, svår att hitta så har också kikat på Bulova Super Sevilla Day Date och Orient President Day Date.
    Tar gärna emot lite tips gällande min jakt på Midon (eller vilken av "ersättarna" jag ska satsa på).

Bifogade filer:

23. Jonis96

Jonis96 Plast

24. Jonis96

Jonis96 Plast

Väldigt bra klocka! Haft min i ett år nu och den har fått stå ut med allt möjligt, bra val!

Bifogade filer:

25. Peterw

Peterw Plast

Hej. Luskat runt en del på detta eminenta forum en tid och nu skaffat konto. Har en 60 tals mekanisk omega samt en automatisk Certina även den 60tal.
    Samt en mekanisk 70tals Eldor. Har ingen större kunskap om klockor, men tycker det är kul. Bli något nyare i framtiden. Är sugen på en Seiko skx007 bland annat.
    Mvh Peter Wahlqvist

Mollstedt