• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

wikblom

Breitling
Hej hallå,
Rätt ny på detta forum men har ägt ett par lite roligare ur.
Försöker att använda de jag har så att de inte ligger i skåpet, lever lite efter tanken att jag vill att det ska synas att uret har brukats.
 

Frick89

Omega
Hej hej

André heter jag och varit passiv medlem på sidan tills nu :) Nu jäklar :)

någon som vet vad som krävs för att kunna göra inlägg på ”Sälj” sidan?:)

god jul på er alla
 

HSK

Patek
2-Faktor

errare

Omega
Hej alla, här är jag! Haft ett klockintresse sedan flera år tillbaka men helt plötsligt fick en vän mig in på det igen, och har inte förrän nu blivit helt fast.

Gick främst med i klocksnack för att hitta mig en klocka, men slutade i att det inte blev någon klocka härifrån (måste ge cred till alla superfina och detaljerade annonser dock) utan endast en massa läsning och tankar kring nästa klocka. Har märkt hur farligt det här är...

Gott nytt år på er!
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Hej klockvänner!

Under några års tid har jag verkat (eller snarare inte verkat) i skuggorna här på forumet men tänkte att det nu är dags att kliva fram i ljuset och presentera mig.

Mitt nuvarande "riktiga" intresse för klockor började för drygt tre år sedan när jag fick en klocka av min sambo i present. En present som inte riktigt föll mig i smaken, vilket jag försiktigt framförde till sambon. Lika förstående som alltid och bekant med mina egenheter tyckte även hon att det var bättre att byta den till något jag ville ha. I och med det öppnades Pandoras ask...

När jag gör något så försöker jag göra det ordentligt och klockletandet var (och är) inget undantag. Således började jag undersöka vilken sorts klocka det gick att få för motsvarande pengar. Vid tidpunkten gick det att få tag på en ny SKX på nätet för drygt 2000 kr vilket kändes betydligt mer spännande än klockan jag fått (och som jag inte längre minns märket på). Då det inte riktigt var läge att be om pengarna istället och beställa en klocka på nätet så landade valet till slut på en Skagen Rungsted vilken fanns tillgänglig i samma butik som den ursprungliga presenten.

Under sökandet efter lämplig klocka hamnade jag naturligtvis här på Klocksnack och fastnade direkt. Registrerade konto efter några månader och köpte min första klocka via forumet strax efter - en Seiko 6458-600A med underbar orange tavla tillverkad samma år som jag själv. Denna finns naturligtvis kvar i samlingen (ja, det är nästan en samling det är tal om numer) och kommer troligen aldrig att lämna!

Klockintresset varierar med tiden och är i perioder mer intensivt (och kostsamt), något ni säkert känner igen. Just nu lockar vintagedykare extra mycket och då speciellt från 70/80-talet med sina fantastiska boetter. Det som attraherar behöver nödvändigtvis inte vara det som passar eller känns rätt, så jag testar mig fram. Har på senaste tiden börjat göra mig av med klockor via byten här på Klocksnack, något jag verkligen uppskattar!

Jag hoppas kunna bidra till detta fantastiska forum med glada tillrop, kunskap (om än begränsad och i många fall bristande) och samma överväldigande tillit och tillmötesgående alla jag varit i kontakt med via forumet visat mig. Och såklart att sprida intresset vidare!

Så hur var det nu med Skagen-klockan som inledde intresset? Den finns kvar i min ägo, i princip oanvänd...

Allt gott!

Hälsningar
Robert

Ps. Ber om ursäkt för dumheten att ha en punkt i användarnamnet.
 
Senast ändrad:
Hej klockvänner!

Under några års tid har jag verkat (eller snarare inte verkat) i skuggorna här på forumet men tänkte att det nu är dags att kliva fram i ljuset och presentera mig.

Mitt nuvarande "riktiga" intresse för klockor började för drygt tre år sedan fick en klocka av min sambo i present. En present som inte riktigt föll mig i smaken, vilket jag försiktigt framförde till sambon. Lika förstående som alltid och bekant med mina egenheter tyckte även hon att det var bättre att byta den till något jag ville ha. I och med det öppnades Pandoras ask...

När jag gör något så försöker jag göra det ordentligt och klockletandet var (och är) inget undantag. Således började jag undersöka vilken sorts klocka det gick att få för motsvarande pengar. Vid tidpunkten gick det att få tag på en ny SKX på nätet för drygt 2000 kr vilket kändes betydligt mer spännande än klockan jag fått (och som jag inte längre minns märket på). Då det inte riktigt var läge att be om pengarna istället och beställa en klocka på nätet så landade valet till slut på en Skagen Rungsted vilken fanns tillgänglig i samma butik som den ursprungliga presenten.

Under sökandet efter lämplig klocka hamnade jag naturligtvis här på Klocksnack och fastnade direkt. Registrerade konto efter några månader och köpte min första klocka via forumet strax efter - en Seiko 6458-600A med underbar orange tavla tillverkad samma år som jag själv. Denna finns naturligtvis kvar i samlingen (ja, det är nästan en samling det är tal om numer) och kommer troligen aldrig att lämna!

Klockintresset varierar med tiden och är i perioder mer intensivt (och kostsamt), något ni säkert känner igen. Just nu lockar vintagedykare extra mycket och då speciellt från 70/80-talet med sina fantastiska boetter. Det som attraherar behöver nödvändigtvis inte vara det som passar eller känns rätt, så jag testar mig fram. Har på senaste tiden börjat göra mig av med klockor via byten här på Klocksnack, något jag verkligen uppskattar!

Jag hoppas kunna bidra till detta fantastiska forum med glada tillrop, kunskap (om än begränsad och i många fall bristande) och samma överväldigande tillit och tillmötesgående alla jag varit i kontakt med via forumet visat mig. Och såklart att sprida intresset vidare!

Så hur var det nu med Skagen-klockan som inledde intresset? Det finns kvar i min ägo, i princip oanvänd...

Allt gott!

Hälsningar
Robert

Ps. Ber om ursäkt för dumheten att ha en punkt i användarnamnet.

Rena nöjet att läsa tills du fick mig att inse att du verkligen har en punkt i namnet...Vafan
 

viktorprutt

Breitling
Hej alla KSare!

Vill först tacka alla härliga entusiaster här på forumet som delar sin passion och kunskap till noviser som mig!

Är en 20 år gammal/ung kille från norra delen av landet som för cirka fyra år sedan fick upp ögonen för klockor och lyckades fastna i "parfymklockor". Efter många timmar research på nätet, bland annat här på KS fick jag upp ögonen för automatiska ur och den första klockan blev en Longines dykare drygt ett år sedan! I takt med ett stigande (kanske något osunt?) intresse har jag blivit allt mer intresserad av vintage och första vintageklockan inhandlades en vecka sedan i form av en 1601 DJ.

Ser fram mot många fler timmar på detta forum och att få grotta ner sig ytterligare i allt klockvärlden har att erbjuda!
 

Jijuma

Breitling
Hej alla klockdyrkare,

Vilket härligt forum ni har och det är kul att få vara med på ett hörn!
Själv har jag sedan en liten tid tillbaka blivit helt galen i armbandsur och spenderar på tok för mycket tid på diverse klockbloggar.
Min trotjänare är en Vampire/Dracula Monster som inte räds för aktivitet, vilket börjar synas.

Ha det!
 
Hej! Christian heter jag!

För mig började intresset för klockor när min numer avlidna gamla kollega köpte en Certina Ds action och han berättade för mig om det automatiska urverket. Jag går igång på känslan av att det är på riktigt med automatiska urverk, digitala klockor och batterier bryr jag mig inte om. När jag fick en Kronaby i present så lämnades den tillbaka och jakten på en första klocka började.

Jag hamnade först på KS när jag och kollegan pratade om viggen-klockan och dess värde m.m.

Jag landade i att köpa en Citizen Promaster och en Seiko Sarb033 för att kolla så att jag skulle använda klocka dagligen. Efter ett och ett halvt år med klocka konstant på armen så är det dags att ta nästa steg.
Jag har nu siktet inställt på en Rolex Explorer mkII men funderar även på att skaffa en Certina för att hedra min kollega.
 
Senast ändrad:

dan_mansson

Breitling
Hej
En 36 år gammal optiker som länge drömt om en omega av äldre modell. Tittat inom på klocksnack i omgångar, i bland har det nog dröjt år i mellan gångerna. Drömmen om en äldre omega levde kvar och i höstas slog jag till på en omega seamaster från 54 i väldigt trevligt skick här på forumet. Sedan dess har det ramlat in två omegor till på auktion som ligger och väntar på att skickas på service.
Finner forumet väldigt nyttigt för en novis som jag.

Väl mött!
 

Forester

Breitling
Hej!
Har hängt länge på forumet utan att delta aktivt. Är grymt imponerad av mängden kunniga människor som finns här, det har varit väldigt värdefullt att söka och läsa igenom gamla trådar.
Bor i en mellanstor stad med fru och barn. Nöter skrivbord till vardags men är ganska aktivt i skogen genom löpning och vandring. Gillar tooliga klockor/dykare och det är vad som pryder handleden mest. Men även något dressigare ur ryms i klocklådan och får komma fram vid speciella tlilfällen. Av dom olika klockar jag har ägt så är Seiko det klart vanligaste märket.
 
Hej!
blev dags att skapa ett konto efter några månaders sneglande på allt vackert denna sida har att erbjuda!
21 år, cyklist, mekaniker och sportbils entusiast.
Får se om klockor blir något som varar länge men så lär nog bli fallet.

Blev tipsad av sidan av några polare som varit aktiva här ett tag!

Väl mött!
 

LePenc

Omega
Hej,

Har spanat länge men nu äntligen skapat ett konto. Har gjort mitt första köp på KS helt i linje med mina tidigare klockor. Jag tenderar att föredra handuppvridna, no date klockor från klassiska märken. När jag ibland köper annat går det vanligen till försäljning snart. Jagar just nu en handuppvriden Grand Seiko ... hoppas det dyker upp något på köp och sälj snart.

väl mött / LePenc
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Gott Nytt år alla!
Tack för insläpp till forumet. Nybörjare på klockor men haft ett intresse sedan de senaste 20 åren då den första Omegan (Geneve Dynamic -68) inskaffades på första lönen efter universitetet. Har under åren samlat på mig ett par olika klockor.
 

StyrmanL

Breitling
Gott nytt år alla!
Är inte så kunnig när det gäller klockor så är men tycker att det är väldigt intressant och ser fram emot att ta del av era kunskaper och lära mig mer. Skaffade för några månader sedan min första lite mer exklusiva klocka men är redan sugen på nästa men det dröjer nog ett tag till.
5F9CCDB2-E986-4214-9D63-CC494FF24792.jpeg
 

jabres

Omega
Hallå!
Har lurkat runt lite på forumet några år men tänkte vara lite mer aktiv då jag upplever att intresset bara växer. Köpte min första klocka för några år sedan här på forumet, så känns kul att se att forumet lever vidare för fulla muggar :)
 
Hej alla KS-vänner!

Jag är en 23 år gammal herre som har fastnat helt för vårt allas gemensamma intresse, klockor.

Jag är relativt ny här på KS och blev introducerad hit av köparen till min f.d Omega Seamaster (som för övrigt var min första ”dyra” klocka).

Sedan igår är jag en nöjd ägare av en 16014.
Bifogar bilder på de 2 ögonstenar jag hittills ägt.

Hoppas göra många affärer med flera av er!
//Callansson
3A645B46-6FC2-4BEA-87A8-604F7A3C397E.jpeg
41AD3154-7A90-4B9E-9BAF-572002484A22.jpeg
 

ganadorg

Breitling
Hej, Andreas heter jag, 26 år från Skåne. Mitt intresse för klockor började nog lite annorlunda än för de flesta. Jag hade sedan 18 års ålder trejdat aktier och tjänat lite småslantar då och då. En vacker dag för tre år sedan, av okänd anledning så kom jag att tänka på om man kanske skulle börja trejda nåt roligare än värdepapper? Klockor blev svaret på frågan av någon märklig anledning då jag inte var särskilt intresserad av klockor (ägde bara en Casio Edifice just då).

"Klocktrejdingen" gick bra och så småningom fick jag upp ögonen för vintagemarknaden och då blev jag hooked på gamla Omegor. Jag började märka att det blev allt svårare att sälja de klockor jag hade köpt och tillslut övergick trejdingen till ett samlande. Mer om detta i en annan tråd.

Mina främsta samlarobjekt är vintage Omega och Seiko. Jag har också en märklig fäbless för Omega-spännen och Omega-armband.

Här kommer några pärlor på bild:
IMG_20190923_225135_284.jpg

IMG_20191123_123653_275.jpg

IMG_20190621_204207_881.jpg

IMG_20191130_145555_330.jpg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hejsan!
Nils heter jag, snart 25år och ny här på KS. Blivit väldigt intresserad av klockor de senaste åren och mest glott runt på IG/affärer/sajter men förra året köpte jag mig min första "riktiga" klocka. Jag har ett extra öga för just vintage Omega & Breitling. Just nu har jag två stycken Omega, och nästa kommer bli en Breitling. Siktar in mig på ev en Aerospace som inkörare. Min Omega Seamaster från -58 hittade jag av en slump när jag gick igenom mina föräldrars vind efter jakt på en bläckpenna. Längst ner i en hurts låg det en grön gammal box med Omegaloggan & dra mig baklänges när jag öppnade den. Ev är det farfars ur, han var en gammal näringslivsdirektör & pappsen lät mig få ta hand om uret.
 

Bilagor

  • 20200104_225120.jpg
    20200104_225120.jpg
    244.7 KB · Visningar: 4
  • 20200104_225127.jpg
    20200104_225127.jpg
    258.9 KB · Visningar: 4
  • 20200104_225143.jpg
    20200104_225143.jpg
    301.3 KB · Visningar: 2
  • 20200104_225150.jpg
    20200104_225150.jpg
    318.7 KB · Visningar: 8

Leo72

Breitling
Hej alla!

Har alltid varit intresserad av klockor, men först nu till jul köpt min första "riktiga" klocka - en ny Longines Hydroconquest automatic. När jag var 6 eller 7 år, fick jag ett gammalt dykarur av min far, minns inte märket dock. Det var ett mekaniskt urverk som tickade högt, glömmer aldrig den. Den ersattes så småningom av digitalur (Casio och kopior) som på den tiden var populära (början av 80-talet), hade nära nog bara sådana tills jag i vuxen ålder köpte ett Wenger quartsur. Eftersom jag tränar mycket så har det även blivit många pulsklockor och sportklockor genom åren. Köpte en Polar Accurex+ 1996 som jag använde i ca 11 år! Hade även en Suunto Altimax som fick följa med på massor av äventyr innan den gav upp efter 10 år i tjänst i ur och skur. Idag använder jag en Garmin Vivoactive 3 som träningsklocka/smartwatch. Riktigt nöjd med den! Haft den i två år som daglig klocka, men nu får den enbart fungera för träning då Hydroconquesten blir min dagliga beater.

Förutom klockintresset som just nu tagit fart igen på allvar, så håller jag på med MTB cykling. Har cyklat MTB sedan 1999 så det blev 20 års jubileum förra året. Det är även en riktigt kul prylsport, som lätt drar iväg i priserna. Att lägga pengar på sin hobby är aldrig en dålig investering, då kvalitét lönar sig. Vilket gäller det mesta här i livet.

Riktigt glad att jag hittat hit till klocksnack, då jag är nu blivit helt såld på mekaniska klockor och funderar redan på nästa klocka även om det kommer dröja några år tills det blir aktuellt. Ska läsa allt jag hittar om olika märken och gräva ner mig totalt innan det blir dags för nästa. Är sällan helt märkestrogen, så nästa ur blir nog inte Longines. Kommer nog inte heller köpa en dykare till, utan variation förnöjer, så siktet är mer inställt på en kronograf.

Fascinationen för mekaniska urverk är stor, att kunna mäta tiden så exakt mekaniskt utan batterier och elektronik är imponerande. Sen är det befriande och avkopplande att titta på en sådan, i dagens IT värld med all informationsöverflöde. :)
 
Hej.
Jag heter Andreas och nu är jag medlem sedan någon vecka sådär men jag har scoutat marknaden efter klockor och tokhandlat ett par stycken redan, på vinst och förlust. Har inte riktigt mognat i mitt intresse även om drömuret har varit, är och förblir en fin speedy.

Jag har iallafall kommit underfund med vad för typ av klockor som skall utgöra stommen i min låda nu, det är så dags när man snart är 40 år. Det här intresset, eller fördärvet, som ibland kan ta hela dagarna i anspråk leddes jag ovetande in i av en medlem i detta fina forum. Jag borde inte outa honom igen men gör det iallafall, tack @Bagarebergstrom.

Inser att min input här knappast kommer hjälpa någon med fakta om klockor då min kunskap inte är så gedigen, däremot tar jag till mig en väldig massa så någon dag kan jag säkert upprepa nåt någon annan sagt tack för ett riktigt fint forum KS!
 

Heoh1977

Omega
2-Faktor
Hej allihop!

Henrik heter jag och jag har förstått att jag gillar klockor. Har lurkat i bakgrunden på forumet ca ett år och nu är det dags att komma ut. Gillar framförallt Seikos lite dyrare dykare. Vet att det kommer sluta med Grand Seiko men än så länge håller jag emot. Tänker nu ta steget fullt ut och börja flippa. Vi ses!
 
Hej på er!

28 år från Skåne.
Mitt intresse för klockor har alltid funnits där men först de senaste åren som det har ökat. Det började med en Seiko SKX007, och sen en IWC 3717 och en Omega PO. Jag har varit inne och läst här i drygt två år men tänkte att nu var det nog dags att bli medlem också och börja skriva något.
IWCn köpte jag för att jag verkligen gillade utseendet och sen är det rätt gött med ett urverk som kan liknas vid en volvo 940. Omegan köpte jag efter jag läste en recension här på forumet om just den, sen testade jag den och gillade den riktigt mycket.
Vet ej vad nästa blir i samlingen men kanske en Rolex DJ eller en Zenith El Primero Rainbow eller en JLC Reverso eller en Panerai... Ja det spretar....

Vi hörs!
 

Bilagor

  • IMG_9822.JPG
    IMG_9822.JPG
    423.1 KB · Visningar: 8
  • IMG_0401.JPG
    IMG_0401.JPG
    267 KB · Visningar: 8

matias77

Breitling
Hej!
Jag har en förmåga att nörda in på saker... Speciellt tekniska prylar :)
Så klockor är en av alla tekniska fascinationer jag har. Min första mekaniska klocka var en Raketa tv-dial inköpt nån gång på Traderas ungdom. Den har jag fortfarande kvar plus lite annat skrot från öst som en Vostok Amphibia och en Ruhla.
Senaste året har intresset skiftat åt det Japanska med en Orient Defender och en Seiko cocktail time och jag har så klart börjat tråna efter en Grand Seiko.
Det finns så mycket att välja på så jag kan inte bestämma mig om det ska bli en fin japanare eller om jag äntligen ska ta steget upp i alperna med en Tudor möjligtvis...
 

Hyfter

Breitling
Hej KS!

Varit här ett tag och letat info och som så många andra, nördat in mig i denna goa värld.
Har dessvärre bara varit i parfymklocks-träsket och är på g in att köpa mig en riktig klocka som 25-årspresent till mig själv. I 10k klassen till att börja med. Inte intresserad av allt för flådigt utan mer riktiga hantverk. Ser var jag landar!
 

kvndbr

Breitling
Hej KS!

Jag har som många tidigare varit medlem sen ett tag tillbaka men inte skrivit något här utan mest hängt i sälj/köp hörnan. Tänkte att det var dags dock att bli lite mer aktiv på forumet.

Min absolut första klocka var en GUL med kardborreband och tråkigt nog har jag den inte kvar. Det riktiga intresset började dock i lite mer vuxen ålder och har gått från unika klockor som ex. binära till lite mer ”riktiga” verk. Första riktiga klockan blev en Omega Seamaster 300 och suget efter nästa blir större för varje dag som går! Min ”Holy Grail” är en Vacheron Constantin American 1921 baserat på hur den ser ut och att den är lite av en ”sleeper” - De som vet, vet.

Mitt mål är att bli bättre på att förstå uppbyggnaden av olika urverk så jag kan uppskatta klockor ännu mer men även lära mig om mycket annat också!

//kvndbr
 
Senast ändrad:
Topp