• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JB__

Omega
Tjena, JB här. Haft ett konto ett tag men inte gjort några inlägg förrän nu. Om man är ute efter tips och åsikter, är det värt att skapa ett nytt ämne då, eller finns det redan trådar för sådant?
Hälsningar, JB
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Tjena, JB här. Haft ett konto ett tag men inte gjort några inlägg förrän nu. Om man är ute efter tips och åsikter, är det värt att skapa ett nytt ämne då, eller finns det redan trådar för sådant?
Hälsningar, JB
Beroende på vad du är ute efter finns det gott om trådar i alla möjliga ämnen på forumet redan. Använd gärna sökfunktionen som finns i toppen på sidan.
 
  • Like
Reactions: HSK

Werner

Breitling
Hej,
Ny på att skriva inlägg men har surfat runt i trådarna sedan en tid tillbaka och lästa många trådar. Jag har varit utan en ”Main” klocka ett tag nu men det går inte låta bli att fantisera om nästa klocka.
Jag har tidigare haft Rolex, Hublot och Omega. Jag har kvar några av mina äldre klockor men de tomma platserna i klockboxen behöver åtgärdas.
Mvh
Werner
 

HSK

Patek
2-Faktor
Beroende på vad du är ute efter finns det gott om trådar i alla möjliga ämnen på forumet redan. Använd gärna sökfunktionen som finns i toppen på sidan.
Jag skulle snarare rekommendera att söka på Google och ange sökord + Klocksnack.se. Den inbyggda sökfunktionen på forumet är riktigt värdelös och det är svårt att hitta det man söker.
 

BigMike

Breitling
Tjenare KS!
Läst på forumet länge då mitt intresse för armbandsur varit stort sedan barnsben. Har mest använt mig utav designermärken till en början då det varit klockor jag haft råd med i början av intresset. Är 28år gammal bosatt i mellansverige.
Den sista perioden har intresset för en exklusiv klocka stigit ordentligt och somras ställde jag mig i kö för en sprillans ny Rolex. Mitt intresse för klockor smittade av sig i familjen vilket slutade med att även min syster ställde sig i kö för en Rolex. I lördags plockade vi samtidigt ut varsin Rolex hos Rob Engström i Stockholm och vi är hur nöjda som helst!

upload_2019-12-11_8-2-42.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej och ursäkta min digitala oförmåga men jag hittar inte hur jag gör ett nytt inlägg så jag kan presentera mig? Bara svara funktionen jag använder här...
Om du går in i en tråd och bläddrar ner till botten av sidan finns det en stor textruta där du skriver ditt inlägg och trycker sedan på svara-knappen för att posta inlägget. :)

Funktionen du använt är citatfunktionen där man precis som det låter citerar andras inlägg för att kunna besvara dem direkt. Gör man detta får den man citerar vanligtvis även en notis om att han eller hon har blivit citerad.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det kan hända, men jag lyckas då hitta det jag söker i alla fall. :)
Det allra största problemet med den inbyggda sökfunktionen är att den presenterar resultaten i kronologisk ordning baserat på när tråden skapades till skillnad från Google som presenterar sina sökresultat baserat på nyckelord och relevans/popularitet. Även om man väljer att den ska visa resultaten enligt t.ex. relevans sker samma sak vilket måste vara en bugg (och dessutom en väldigt allvarlig sådan) i forummjukvaran och det enda som fungerar är att välja att sortera efter flest svar men det fungerar ju så klart bara om man letar efter någon av de mest aktiva trådarna. @hook @Leben

Söker man t.ex. på ordet presentera och bockar i att man vill begränsa sökningen till enbart rubriker och enbart i denna forumdel dyker denna tråd visserligen upp bland resultaten men allra sist även om man väljer att sortera efter relevans. Samma sak om man söker på frasen "vad gör du", forumets överlägset mest aktiva tråd dyker så småningom upp bland resultaten men även där sist av alla träffar eftersom den skapades först. Till och med en fem år gammal tråd med sju inlägg hamnar högre upp bland sökresultaten medan Google listar den som första träff i och med den enorma aktiviteten.

Sökfunktionen i sig är kanske inte så dum men sättet den presenterar träffarna på är helt ologisk och gör det väldigt svårt att hitta det man söker. Gäller det vanligt förekommande nyckelord måste man mer eller mindre veta ungefärlig tidpunkt för när tråden skapades för att det över huvud taget ska gå att hitta det man söker om man nu inte använder sig av Google så klart. ;)
 

magnusur

Omega
Får väl inte vara sämre jag. Efter mer intensivt scrollade på KS senaste månaderna känns det inte mer än rätt att säga hej. Medlem sedan snart två år tillbaka. Shame on me.

Kom egentligen in i klockvärlden genom skolan där alla rockade omega, rolex, breitling och annat. Ja du gissa rätt, det var en säljskola(IHM för den intresserade). Karlskrona där jag ursprungligen kommer ifrån innan flytten till Göteborg, där var det lite skämmigt med lyxklockor medan i Göteborg en statussymbol. Självklart något som människor lägger större fokus på i mid-25 årsåldern möjligtvis.

Efter en bra lägenhetsflipp så bestämde jag mig för att göra verklighet av min dröm och köpte mig en Rolex Datejust 36, ref 16234 (bifogad bild).
Tyvärr kom livet emellan och jag gick in i väggen pga renovering, jobb och relation. Vilket resulterade i en sjukskrivning och jag kunde inte rättfärdiga att ha en rolex och vara sjukskriven. Så sålde den efter mindre än ett år, tyvärr, ingen förlust men heller ingen vinst som det hade varit idag. Två år senare. Idag är jag fortfarande i lite av en ond spiral och söker ett jobb där jag kan ha en vardag så tills vidare äger jag en Seiko Baby Snowflake med svart urtavla. (Bifogad bild)

Min nästa dröm är en Rolex Submariner No date (14060m). Men mer realistiskt sätt så spanar jag på Tudor Black Bay 36 eller tom en Tudor Black Bay Fifty Eight.

Tack för en trevlig sida och medlemmar.
/Johan
 

Bilagor

  • AC888A3B-1EB8-4EFC-80D6-4DE85013A1EF.jpeg
    AC888A3B-1EB8-4EFC-80D6-4DE85013A1EF.jpeg
    318.2 KB · Visningar: 10
  • 4CD9D318-0370-4A44-883E-3A2F6A13EA32.jpeg
    4CD9D318-0370-4A44-883E-3A2F6A13EA32.jpeg
    374.1 KB · Visningar: 6

Jockepunch

Breitling
Hej allesammans!
Ny här på klocksnack och jag hittade hit på grund av mitt (hyffsat nya) intresse för urmakeri och klockor generellt.
Då min ekonomi med hus, hund och sambo inte räcker till de finare kvarteren så kommer ni hitta mig i vintageavdelningen där jag gärna samlar in kunskap om diverse klockor och urverk.

Har tänkt att själv börja skruva med klockor och har åstakommit en liten hög med äldre certinor som jag tänkte plocka isär och lära mig anatomin av och för att sen få liv i dem igen.

Förhoppningsvis så hittar jag min grund här och om jag kan göra kloka affärer så hoppas jag att en dag kunna köpa en klocka från ett märke av lite högre rang. Men vi börjar här vid certina, omega och tissot så ser vi vart vi hamnar.

Tack för en trevlig sida, tillsynes goda tonen och härliga människor.
Väl mött.
Johan
 

Emanuel.N

Breitling
Hej, ny här i gruppen och kan presentera mig lite snabbt.

klockor...klockor.. lika kul att ta på sig varje gång skjortan åker på. Ett manligt smycke i så många varianter. ”Tyvärr” så är jag likaså många andra fast i träsket och letar efter den där perfekta klockan! Gillar allt ifrån tidigt 90-tal till modernare ur. Hoppas vi gör en trevlig affär snart! Väl mött. /Emanuel
 

BrorValter

Breitling
Hej allihopa! Jag har som många tidigare nämt, haft mitt konto här ett litet tag, och har råkat surra in och läsa vissa trådar. Men nu är det på tiden att presentera sig.

Mitt namn är Valter och jag är i unga 20 års åldern. Under hela mitt liv har jag alltid fascinerats av klockor och brukar ha svårt att inte slänga en extra blick på klockan som går förbi mig. För cirka 4 år sedan var första gången jag köpte min egna klocka, hade precis varit inne i en fin klockbutik men min budget räckte inte till. Så jag köpte en billig festina på ur och Penn. Klockan hade jag på mig varje dag i 3 år tills jag förra året köpte mig en certina. Sen blev det en omega vintage som jag så länge velat ha. Och sist blev det en tissot. Min julklapp till mig själv i år, blir en dröm sen många år. En omega SMP!

Tack för ordet och den trevliga stämningen här på forumet. Väl mött!
 
  • Like
Reactions: HSK

Shero

Breitling
Gillar lyxvaror i allmänhet. Klockor & kostymer främst. Första klockan va en Breitling superocean 46mm med svart urtavla.
Mitt senaste köp va Omegas nya bond klocka, seamaster 300M.
Ska bli kul att se vad forumet har att erbjuda =)
 

Viccehog

Omega
Halloj!

Jag har lurkat här i snart ett år, nu börjar det bli dags att ta steget att köpa min första ''riktiga'' klocka, spenderat många timmar här läsandes de senaste dagarna, så jag tänker att jag ger mig på ett försök att introducera mig själv.

Jag har tidigare enbart haft i princip DW samt ''parfym'' sub. Jag fastnade för klockor för några år sedan, då jag var hos min kusin som hade två klockor i en maskin som snurrade.. fan va fräckt tänkte jag! Kollade vad det var för något, fick då förklarat för mig att den var två stycken Omega Seamaster, en röd och en blå.
Jag har fastnat för dyrare varor, fråga mig inte varför. Men klockor är det någonting särskilt med, svårt att förklara varför jag har intresset, men det är någonting som lockar, vad det är, kan jag inte sätta fingret på ännu.

Målet just nu är väl en Rolex, siktet är inställt på en OP 39 under 2020, men är öppen för att prova en speedmaster och lite annat skojj. Långsiktigt så vore drömmen nog att införskaffa en 5712, men vi får se hur det går med den drömmen..
För övrigt så älskar jag BMW och champagne :)

//Victor
 

Gooner

Breitling
Hej på er!

Nyregistrerad här på KS och boende i västra Sverige.
Har hängt runt här i ca två år som aktiv läsare och bestämt mig för att äntligen börja bidra.
Mitt klockintresse växte rejält för ca 2-3 år sedan och jag blir bara mer och mer uppslukad av allt som finns att lära sig gällande varumärken, urverk, historia m.m.
Har just nu siktet inställt på min första Rolex (som jag aldrig ägt någon klocka ifrån) och hoppas kunna visa lite bilder i sinom tid.

Väl mött!
 

Advizor

Breitling
Jag har, liksom många andra, läst forumet i lönndom, men tänker att det är dags att kliva ur skuggorna.

Jag har alltid gillat klockor, och är primärt upptagen av hur urtavlan ser ut. Det betyder att jag inte har några problem att bära mindre prestigefyllda märken och modeller. Historiskt sett har det varit mycket sportklockor, tänk Suunto och Garmin, och dykarur. Men då har det oftare handlat om funktion än om urtavlan.

För tio åt sedan köpte jag min första (och enda) ”riktiga” klocka - en Sinn Flieger 356. Men den rök tillsammans med fyra andra klockor i ett inbrott för några veckor sedan. För tillfället har jag bara en Garmin Tactix Bravo, men letar nu efter en ersättare till Fliegern. Det kommer att bli en U1, men jag kan inte bestämma mig för om det ska bli en S eller en SE. Var rätt inställd på SE:n till jag inspekterade hela kollektionen i Sundbyberg. Jag vill ha en klocka som jag kan ha till det mesta. Fliegern är fortfarande en favorit rent estetiskt, men lite för ”stilig” för en del sammanhang. Akrylglaset är ju också lite känsligt. Åsikter på ovanstående dilemma tas naturligtvis emot med öppna armar.
 

Crazydane

Breitling
Hej alla... Dags att komma ur skuggorna och bli en del av gemenskapen. Har ett gammalt vilande klockintresse som vaknat till liv igen. Klockor är, i mina ögon, verkligen mannens smycke nr 1. Lika viktigt för helheten som fälgarna på en bil. Jag fullkomligt älskar att få ta del av all kunskap som finns på forumet då jag inte tycker att man skall göra något halvhjärtat och att skall man lära så skall man lära av eldsjälar. Arbetar upp mig själv för att "satsa" på ett ordentligt ur, och med ordentligt syftar jag till att det skall ge mig glädje över tid, gärna för att markera en viktig händelse i livet. Har alltid trott att den klockan skulle vara en Panerai, en klassiker med välvt glas, men på senare tid har jag lockats utav den klassiska skönheten som Omega Speedmastern utstrålar och även fått upp ögonen för, helt underbara, Breitling Superocean Heritage (både standard och chrono). Under tiden jag bestämmer mig och nördar ner mig i den omfattande kunskapen forumet bjuder mig på kring dessa ur så blir det ett par beaters. Har precis köpt in en SKX007 till jobbet och söker en Flightmaster att alternera med. Väl Mött. K
 

Pippo

Omega
2-Faktor
Hej,

Blev hänvisad till forumet av en god vän och tackar honom för tipset och alla er medlemmar och administratörer för vad som verkar vara ett toppen forum - här kan man sänka många timmar.

Klockor har jag ännu inte något intresse av som kvalificerar sig till nördnivå (om jag jämför med min övriga intressen) - men det kommer nog. Enda klockan jag har som jag tror är värd att nämna här är en gammal Omega Sea Master deVille. Det är också klockan jag använder mest. Utöver den har jag mest klockor som burits (och slitits) i yrkeslivet - Suunto och Wenger.

Huvudanledningen att jag blev hänvisad hit är att jag vill utöka både min kunskapsbank och klockgarderob - specifikt med en Speedy. Efter en eftermiddag och en kvälls läsning (i väntan på att mitt medlemskap skulle bli godkänt) har jag redan hunnit få upp ögonen mycket annat som jag tror hade suttit fint på handleden.

väl mött!
J
 

MAPESSON

Breitling
Hej, jag heter Magnus. Jag är strax över 50 bast och jag har varit klockintresserad sedan jag fick min första digitalklocka (Seiko, som jag fortfarande har kvar), det är en hel del år sedan nu. Min andra klocka var en vit Citizen ana-digi, min pappa köpte den i Japan och jag tyckte den var urläcker!! Har avverkat en del klockor genom åren, inga dyra saker utan snarare märken som JAG gillar. Håller på och rensar ut nu, för att göra plats för nytt! Det mesta är redan sålt (Blocket), men jag har en riktig goding till salu (Eterna Superkontiki Chronograph, 120m) som jag tror man behöver vara klockkännare för att uppskatta. Jag lägger väl ut den här tids nog, när jag blir accepterad som säljare (om den inte redan sålts då). I vilket fall så räknar jag med att kunna bidra till diskussionerna här, oavsett köp eller försäljningar.
 

Sebs

Breitling
Hej,

Ny på forumet och intresse för klockor. Det började lätt med en citizen frankenwatch, en klocka jag gillar att använda än idag. Rätt snabbt så insåg jag behovet av en i silver och Atlantic kom in i bilden. Med dessa klockor var jag rätt nöjd men plötsligt kände jag behov för ett dykarur, där kom Longines Hydroconquest in i bilden, det är nog den jag använder mest idag. Delad 1a plats med Lorier klockan som köptes in för dess tilltalande utformning på urtavlan.
Den andra Longines är en flagship med guldplätering som är i mycket fint skick för sin ålder, kunde inte stå emot när jag fick chans att köpa den..

Tonino klockan är en av 2000 tillverkade, används tyvärr inte så mycket som den borde..

En av klockorna är en bordsklocka, Omega Rocket. Hoppas ni gillar samlingen!

B434E090-ACE8-4787-905B-6FC7D0175ED9.jpeg



51DE8BC3-1A39-49D3-BD41-7221D3AB113A.jpeg
3E27BC33-8906-408F-AC8C-847775F71885.jpeg
29E6BB1E-9FBD-49DA-B6D6-DA74189D1E7D.jpeg
2BC29EE3-251F-4B55-AE9D-67402CAFF550.jpeg
2DA077A0-D46C-4513-8342-1CAA33B7A7E5.jpeg
21353546-3D12-42DF-B20F-78C10D721291.jpeg
D08811C7-94E9-4682-89BB-725BBC43AE08.jpeg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Hej,

Ny på forumet och intresse för klockor. Detta har jag samlat på mig under något år och har nyligen fördjupat mig kring de mer exklusiva klockorna som jag börat drömma om!

En av klockorna är en bordsklocka, Omega Rocket. Hoppas ni gillar samlingen!

B434E090-ACE8-4787-905B-6FC7D0175ED9.jpeg



51DE8BC3-1A39-49D3-BD41-7221D3AB113A.jpeg
3E27BC33-8906-408F-AC8C-847775F71885.jpeg
29E6BB1E-9FBD-49DA-B6D6-DA74189D1E7D.jpeg
2BC29EE3-251F-4B55-AE9D-67402CAFF550.jpeg
2DA077A0-D46C-4513-8342-1CAA33B7A7E5.jpeg
21353546-3D12-42DF-B20F-78C10D721291.jpeg
D08811C7-94E9-4682-89BB-725BBC43AE08.jpeg
Välkommen. Det var en riktigt fin samling du har hunnit bygga på dig på så kort tid. :)
 

themerman

Breitling
Hej,
Kalle heter jag, har ett relativt nyfunnet klockintresse. Varit medlem på forumet ett par år men bara titta och läst. Har tidigare alltid undrat hur fan man kan lägga massa pengar på klockor när även en billig håller tiden. Ägt massor av klockor som jag köpt i typ klädesbutiker. Tills jag satt för några år sedan satt och snacka med svågern som har ett stort klockintresse. Köpte efter det en Seiko Skx007. Älskar den klockan, känslan att det funkar helt utan batterier bara kugghjul fjädrar känns på något sätt mer fantastiskt än hur mobilen funkar. Känner dock nu att det är dags att skaffa en ny klocka. Investera i en dyrare klocka. Automatisk givetvis.
 
Tjena!

Har länge rekat på forumet men äntligen är jag medlem. Klockintresset har nog alltid funnits där men utvecklats något extremt de senaste åren.

Ni hittar mig i trådar som rör sport, köp/sälj, jakt & fiske samt matlagning.

Allt gott!
 
Topp