• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jospers

Omega
2-Faktor
Hej!
Har varit medlem på forumet sedan 2017 men har nyligen börjat bli mer aktiv och köpte min första riktiga klocka i somras.
Grymt forum där man lär sig saker varje dag som bara får mitt klockintresse att växa mer och mer!

upload_2019-11-15_21-15-30.jpeg
 
Hej!
Jag har sedan 2015 följt forumet men har konstigt nog inte varit en aktiv medlem, trots mitt stora intresse. Med det här inlägget tänkte jag ändra på det! Min första riktiga klocka, en Tissot PRS200, fick jag i 18-års present men det riktiga suget uppkom av att jag började följa klocksnack. Det dröjde inte länge efter det att jag började skrolla i diskussionsforumet innan jag köpte mig en Tudor 79220b. Därefter har köpsuget ständigt ökat och ett pris på 50k för en klocka känns idag fullt normalt enligt mig själv, något som många runtomkring mig dock skulle ha åsikter kring :D. Siktet just nu ligger på en klassisk Datejust, en Explorer I alternativt något vintage till att börja med.

Avslutar med att tacka för all kunskap som alla KS-medlemmar delar med sig av! :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hejs,
Är helt novis på det här med klockor samt i detta, som det verkar, utomordentligt trevliga forum.
Försöker i alla fall med en liten presentation nedan.

Är en motorintresserad civilingenjör boendes på Teg i Umeå med fabless för klassiska saker och innehar för närvarande en Chevrolet Camaro från 1969, en ganska ovanlig Chris Craft XK-19 från 1972, min fars gamla Rexoped Fleetline från 1956 samt numera även en Pierce Automatic Super Compressor 200m från 1968 samt en helt nyinköpt Heuer Camaro 73443 Dato med exotic dial från runt 1970.
Bilder på samtlig föremål bifogas nedan!

Heuer Camaron införskaffades av förklarliga skäl då den de fakto är en direkt hyllning till min egen bils historia! Finns mer att läsa i den Heuer Camaro-tråd jag tydligen skapat här, https://klocksnack.se/threads/heuer-camaro-egen-tråd.123237/

v-slaumltt2_zpsb20f533f.jpg
sized_IMG_74071_zps08ca1b2d.jpg
DSC04820.JPG
DSC04822.JPG
IMG_6193.JPG
IMG_6194.JPG
18003_1_mid.jpg
18003_5_mid.jpg
0.jpg
1.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hejs,
Är helt novis på det här med klockor samt i detta, som det verkar, utomordentligt trevliga forum.
Försöker i alla fall med en liten presentation nedan.

Är en motorintresserad civilingenjör boendes på Teg i Umeå med fabless för klassiska saker och innehar för närvarande en Chevrolet Camaro från 1969, en ganska ovanlig Chris Craft XK-19 från 1972, min fars gamla Rexoped Fleetline från 1956 samt numera även en Pierce Automatic Super Compressor 200m från 1968 samt en helt nyinköpt Heuer Camaro 73443 Dato med exotic dial från runt 1970.
Bilder på samtlig föremål bifogas nedan!

Heuer Camaron införskaffades av förklarliga skäl då den de fakto är en direkt hyllning till min egen bils historia! Finns mer att läsa i den Heuer Camaro-tråd jag tydligen skapat här, https://klocksnack.se/threads/heuer-camaro-egen-tråd.123237/

v-slaumltt2_zpsb20f533f.jpg
sized_IMG_74071_zps08ca1b2d.jpg
DSC04820.JPG
DSC04822.JPG
IMG_6193.JPG
IMG_6194.JPG
18003_1_mid.jpg
18003_5_mid.jpg
0.jpg
1.jpg
Välkommen!
Du skulle ju visa bil, moped och klockor också, men av någon anledning syns de inte?
;)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Mmm, men de syns inte i (den mentala) skuggan av BÅTEN!!:D
Fiiiin somf-n!
Hahahaha, fan där fick du mig duuktigt! :p
Ja, den är rätt frän faktiskt och är matching number vilket är rätt ovanligt i båtsammanhang! ;)
Originalmotorn är direkt hämtas från Corvette från samma år och lämnar 320 vilda hästar! Notera Corvettens klassiska crossed flags på den Chris Craft-målade ventilkåpan i aluminium!
IMG_7965.JPG
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hahahaha, fan där fick du mig duuktigt! :p
Ja, den är rätt frän faktiskt och är matching number vilket är rätt ovanligt i båtsammanhang! ;)
Originalmotorn är direkt hämtas från Corvette från samma år och lämnar 320 vilda hästar! Notera Corvettens klassiska crossed flags på den Chris Craft-målade ventilkåpan i aluminium!
IMG_7965.JPG
Shit vad härligt. Jag är svag för ”muskelbåtar”. Och kul att de målade motorn blå, lär ha retat en och annan chevakille.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Den använde flera motortillverkare och chriscraftade dem blåa..även f**d fins representerade och det retar nog oss Cheva-folk mer! :p
Rätt onödig och därför rätt rolig båt med raka rör så att det hörs vem som kommer på besök...
Lite motorljud och rörelse i dessa klipp....
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Den använde flera motortillverkare och chriscraftade dem blåa..även f**d fins representerade och det retar nog oss Cheva-folk mer! :p
Rätt onödig och därför rätt rolig båt med raka rör så att det hörs vem som kommer på besök...
Lite motorljud och rörelse i dessa klipp....
Tänkte just på att blåmåla en chevaspis, oavsett nyans. Härlig båt, och välkommen igen!
 

Syer

Omega
Hej allihopa, tänkte passa på och säga hej :)
Är nyreggad på forumet men har "lurkat" runt i lite drygt ett halvår. Har alltid gillat klockor men började samla på dem först sommaren 2019.

Har lyckats bygga upp en samling på 9 klockor än så länge där favoriten just nu är en Glycine combat sub GL0083.

Gillar mest divers och beaters, gärna i kombination. Nästa klockköp blir en CWC MK1 :angel:
 

Forestav

Breitling
Hej!
Jag har just signat upp här på klocksnack men har gästat med jämna mellanrum innan detta. Kände att det var på tiden att interagera med er andra nördar och entusiaster också! Jag är själv en nybörjare men som varit intresserad av detta ämne en längre tid. Intresset började väll i 18 års ålder då min svärfar sade till mig "kvinnor har allt möjligt: smycken, väskor och fina kläder... Men vad har vi män egentligen? -va!?.. -Jo klockan, det är vad vi har!" (Säger han något triumferande)

Så efter detta började jag spekulera i vad som var så jäkla najs med klockor egentligen.. jag började rota i historian, började söka runt på Youtube, Instagram osv. Jag insåg såklart att automatiskt verkade vara lite tufft och "the way to go".. köpte mig en Seiko skx007 efter mycket spekulerande och research. Än idag som 23-åring är just denna klocka min favorit. Skx ska enligt mig bäras rassligt på medföljande Jubilee-länk. Då gör den sig bäst! ;)
Är själv 18 år och lutar mot en SKX007 som min första klocka. Skönt med lite rasslande på handleden ;)
 
Hallå!

Jag är hyfsat färsk här på klocksnack, men har varit aktiv i andra forum åtminstone 2 år nu. Jag har samlat på klockor i 2,5-3 år. Jag har mycket vintage i samlingen, men använder oftast nyare ur till vardags.
Det ska bli kul att hänga här, jag ser fram emot nya kunskaper och relationer!
 

Bilagor

  • IMG_20191116_011501_202.jpg
    IMG_20191116_011501_202.jpg
    519.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_20191111_200452.jpg
    IMG_20191111_200452.jpg
    719.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_20191101_102821_076.jpg
    IMG_20191101_102821_076.jpg
    438.4 KB · Visningar: 2

Bragden

Breitling
Hejs,
Är helt novis på det här med klockor samt i detta, som det verkar, utomordentligt trevliga forum.
Försöker i alla fall med en liten presentation nedan.

Är en motorintresserad civilingenjör boendes på Teg i Umeå med fabless för klassiska saker och innehar för närvarande en Chevrolet Camaro från 1969, en ganska ovanlig Chris Craft XK-19 från 1972, min fars gamla Rexoped Fleetline från 1956 samt numera även en Pierce Automatic Super Compressor 200m från 1968 samt en helt nyinköpt Heuer Camaro 73443 Dato med exotic dial från runt 1970.
Bilder på samtlig föremål bifogas nedan!

Heuer Camaron införskaffades av förklarliga skäl då den de fakto är en direkt hyllning till min egen bils historia! Finns mer att läsa i den Heuer Camaro-tråd jag tydligen skapat här, https://klocksnack.se/threads/heuer-camaro-egen-tråd.123237/

v-slaumltt2_zpsb20f533f.jpg
sized_IMG_74071_zps08ca1b2d.jpg
DSC04820.JPG
DSC04822.JPG
IMG_6193.JPG
IMG_6194.JPG
18003_1_mid.jpg
18003_5_mid.jpg
0.jpg
1.jpg
Wow, fantastiske "kjöretöy", den båten er magisk!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jeg syns moppen er nesten i samme liga, utrolig bra renovering!
Tackar och bugar! :)......är det min kropp du vill åt? :p
Båten är faktiskt inte renoverad utan underhållen under sin hela sin tid i Lake Arrowhead, Kalifornien...jag har bara fräschat till den lite här och där! ;)
Mopeden däremot har jag gjort helt själv förutom lackering, det är min fars första moped från 1956, en svensk Rex.
 
Senast ändrad:

MagnusOsenius

Breitling
Hej.
Ny på forumet, och hoppas på härliga diskussioner om klockor och fina bilder osv. Är själv en Sikoman om man ska säga så, har ett gäng Seiokos och några andra märken.
 

entusiast

Breitling
Hejsan,

Entusiasten här, inte riktigt än kanske. Jag ska köpa min allra första kvalitetsklocka och förhoppningsvis är det början på en trevlig samling. Har aldrig varit en klockbärare men köpte en Seiko jag trivs med och använder dagligen. Nu tänker jag att det ska bli dags att köpa min första kvalitetsklocka och en Rolex har jag bestämt mig för. Lutar idag åt en datejust som är lika gammal som mig. Trevligt att gå med, läsa och lära sig mer och kanske också få lite tips om saker att kolla efter :) Trevlig helg på er!

Entusiast
 

Engi

Omega
Hello everyone,
I'm Engi, an Italian watch collector, as all of us here ;)

I like mechanical and automatic watches, but I appreciate also tool quartz watches.
I like to partecipate (in english ...) also to foreign watch fora, to enlarge my watch knowledge and to share with you my opinion.
Thanks again and I'll try to contribute to this forum !
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Hej allesammans, ny här på forumet.

Har rätt nyligen börjat intressera mig mer och mer för klockor och det kom lite från ingenstans efter jag hittade detta fina forum.

Så det hela började med ett köp av en SARB033 sen har det fortsatt med SKX013 och 7T27-7A20 tyvärr non issued men en trevlig klocka ändå.
 

Bilagor

  • Resized_20190917_101424.jpg
    Resized_20190917_101424.jpg
    79.4 KB · Visningar: 3
  • 20191106_092555.jpg
    20191106_092555.jpg
    305.7 KB · Visningar: 3
  • 20191123_133051.jpg
    20191123_133051.jpg
    354.8 KB · Visningar: 4

HarryS

Breitling
Hallå!
Tänkte ta tillfället att skriva en första rad. Läst på forumet av och till i ett par år men av någon anledning inte registrerat mig tidigare.

Förälskad i mekaniska ur sedan 10 år tillbaka då jag köpte mitt första, en Archimede Pilot 42a. Finns fortfarande kvar i rotationen.

Gillar verkligen klockor på jubilee-länk och drömmer om en Datejust.
 

Omega87

Rolex
Är själv 18 år och lutar mot en SKX007 som min första klocka. Skönt med lite rasslande på handleden ;)
Original jubileelänk som kommer på SKX007K2 är riktigt skräp om du frågar mig. Rasslar det gör den... Jag rekommenderar starkt att du byter till Strapcodes jubilee. Som dag och natt! :)

Min gamla SKX007 på Strapcodes jubilee.
Screenshot_20191124_105200.jpg
Screenshot_20191124_105140.jpg
 
Hej.
Ny på forumet sen några veckor. Luskat runt lite men dags att presentera sig.

Av en slump visade sig att en kompis samlade på klockor - resten är historia som de bruka säga. Obegripligt många klockor på marknaden för en nybörjare - så himla rörigt att jag nästan blir tokig. Tog ett bra tag innan jag förstod var en Bezel är. Kronograf/Kronometer - trodde det var samma sak i början. Bilderna på forumet gör mig än mer förvirrad. Grymt fina bilder på alla möjliga märken som jag genast får ett habegär av.... San Martin har haft några fantastiska bilder av Dante Red för att nämna någon.

Köpte en Seiko 5 Sports och några natoremmar. Skall väl vara en början. Kollar på allt och lite till. Tänkte jag skulle köp ännu en klocka till jul men efter några veckors surfande vet jag inte längre - kan troligen inte bestämma mig. Bytt batteri i alla mina gamla klockor som jag letat upp i källaren.

Breitling Colt Automatic vore nice men pengarna gör att jag tvekar. Kanske om några år. Micromärke kanske? Eller ännu en japan men en billig dresser.... kanske en billig dykare... möjlighetena är för stora :(. Sambon tröttnat redan och vill inte längre höra talas om klockor.

seiko_1.jpg
 

makoshark

Breitling
Hej!
För något år sedan skulle jag bara skaffa en ny klocka då jag sedan länge tröttnat på min gamla Tissot PR100 som går i två toner, stål och guld. Tänkte mig något i bara stål. Efter att ha lyft blicken något upptäckte jag en värld av fjäderdrivna klockor av alla de slag och kände att dessa var långt mer intressanta. Det blev en övermäktig uppgift att fundera ut vilken klocka jag egentligen ville ha. Kanske jag skulle prova någon av varje sort innan jag hittade rätt? Först införskaffade jag en trevlig klocklåda med plats för tio klockor och sen var det väl bara att börja någonstans. Är en dykarklocka något för mig? Inte uteslutet men en av de första varianterna fick bli en modern stilistisk tolkning av ett flygarur, 39 mm och indexmarkeringar: Sinn 556i.

Jakten fortsätter!

IMG_0422m.jpg
 
Topp