• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Goddag!

Mitt första inlägg här på KS (fantastiskt forum för den delen), om man bortser från ett par konversationer angående eventuella köp.
Jag har, precis som många andra här "smugit" runt på forumet, hängt mest på köp/sälj-tråden, samt tjuvläst på en del diskussionstrådar givetvis.

Har alltid tyckt om klockor egentligen, men aldrig haft/tagit mig tid att faktiskt sätta mig in i hur fantastiska de faktiskt kan vara. Tidigare har jag, som säkert många andra, gått hårt på "inne-klockorna" för de som inte har kunskapen än om vad en riktig klocka är (misstolka mig rätt). Kommer ni ihåg Jetset klockorna? Jag ägde 3 stycken.. stora, tunga och otympliga. Men i ärlighetens namn så hade de sin charm. Jag har även ägt en del "märkesklockor" (läs MK, Armani osv)

Men! nu när jag närmar mig 30-strecket så har mitt tycke för klockor mognat som man så fint kan skriva, och jag letar nu efter mitt första riktiga ur. Mitt långsiktiga mål är en Rolex Sky-Dweller, har blivit kär i den klockan. Men har även fastnat för Omegas AT (deras blåa tavla är fantastisk) och har bestämt mig att landa med Omegan först.
Jag skulle dock vilja starta min klocksamling lite billigare med en Omega Genève, vintage. Helst med datum & månadsvisare.

Hur såg, eller ser era mål med klocksamlingarna ut där ute? enbart dykare eller dressare? eller en klocka för varje tillfälle? Samt, har ni några tips på hur man förankrar att köpa dyra klockor för era kära sambos när de tycker det är helt onödigt? ;)

Må väl !

/ Oscar
 
Hej!
Har kikat runt i detta eminenta forum under cirka två års tid och kände nu att det var dags att bli medlem.
Jag gillar i huvudsak dykarklockor, i synnerhet CWC, Omega, Tudor, Bremont och Citizen. Mitt insteg i klockornas värld var en Citizen Aqualand, har därefter haft några SUUNTO samt CWC och Omega.

Vänligen,
Atkinson
 

Subc

Omega
Goddag!

Mitt första inlägg här på KS (fantastiskt forum för den delen), om man bortser från ett par konversationer angående eventuella köp.
Jag har, precis som många andra här "smugit" runt på forumet, hängt mest på köp/sälj-tråden, samt tjuvläst på en del diskussionstrådar givetvis.

Har alltid tyckt om klockor egentligen, men aldrig haft/tagit mig tid att faktiskt sätta mig in i hur fantastiska de faktiskt kan vara. Tidigare har jag, som säkert många andra, gått hårt på "inne-klockorna" för de som inte har kunskapen än om vad en riktig klocka är (misstolka mig rätt). Kommer ni ihåg Jetset klockorna? Jag ägde 3 stycken.. stora, tunga och otympliga. Men i ärlighetens namn så hade de sin charm. Jag har även ägt en del "märkesklockor" (läs MK, Armani osv)

Men! nu när jag närmar mig 30-strecket så har mitt tycke för klockor mognat som man så fint kan skriva, och jag letar nu efter mitt första riktiga ur. Mitt långsiktiga mål är en Rolex Sky-Dweller, har blivit kär i den klockan. Men har även fastnat för Omegas AT (deras blåa tavla är fantastisk) och har bestämt mig att landa med Omegan först.
Jag skulle dock vilja starta min klocksamling lite billigare med en Omega Genève, vintage. Helst med datum & månadsvisare.

Hur såg, eller ser era mål med klocksamlingarna ut där ute? enbart dykare eller dressare? eller en klocka för varje tillfälle? Samt, har ni några tips på hur man förankrar att köpa dyra klockor för era kära sambos när de tycker det är helt onödigt? ;)

Må väl !

/ Oscar
Välkommen! Själv rätt inaktiv, men i perioder läser mycket här. Det är ett fantastiskt forum ändå, fann idag en tråd om råbiff :)
För mig växer det fram lite tankar och ideér med tiden och när man kollar på KS. Sedan så sker inköpen rent spontant när jag hittar rätt klocka.
Man har en tanke, min första idé var att jag skulle ha en Rolex Hulk, och bara den. Inte alls blivit så, och vet inte ens om det är klockan jag vill ha längre. (Med förbehåll för att springer jag på den vid rätt tillfälle så... ;)
En dressare vart det nu iaf efter att jag insett att det helt enkelt blir bättre så när skjortan åker på :) Tänkte som du att en vintage blir en bra början men vart en helt ny Sjöö Sandström efter att aldrig ens sneglat åt dem innan :)

Än en gång, välkommen!
 

rope

Omega
Hallå,

Rätt ny på forumet och i klockvärlden generellt. Hamnade här när jag googlade efter en viss klockmodell och blev kvar :)

Håller fortfarande på att hitta min smak/stil så testar lite olika prisvärda modeller innan jag slår till på något dyrare. Har av någon anledning fastnat för Japanska märken hittills så äger mest Seiko, Citizen och Orient. Upplever att detta är ett otroligt bra skött forum med mycket matnyttig information och trevliga medlemmar.

En reflektion som nybörjare här är att det verkar vara överlägset populärast med dykarklockor, vad beror detta på? Är det rent estetiskt?
 
Hallå,

Rätt ny på forumet och i klockvärlden generellt. Hamnade här när jag googlade efter en viss klockmodell och blev kvar :)

Håller fortfarande på att hitta min smak/stil så testar lite olika prisvärda modeller innan jag slår till på något dyrare. Har av någon anledning fastnat för Japanska märken hittills så äger mest Seiko, Citizen och Orient. Upplever att detta är ett otroligt bra skött forum med mycket matnyttig information och trevliga medlemmar.

En reflektion som nybörjare här är att det verkar vara överlägset populärast med dykarklockor, vad beror detta på? Är det rent estetiskt?

Intressant fråga! Personligen skulle jag säga att mer praktiskt. Känner att en dykare pallar lite mer stryk och kan därmed användas mer frekvent.

Denna hänger med på kontoret, på stranden, stan, fisket, fjället.

63BE1CD4-CDBB-482A-872F-44D2ECF53204.jpeg
 

rope

Omega
Intressant fråga! Personligen skulle jag säga att mer praktiskt. Känner att en dykare pallar lite mer stryk och kan därmed användas mer frekvent.

Denna hänger med på kontoret, på stranden, stan, fisket, fjället.

63BE1CD4-CDBB-482A-872F-44D2ECF53204.jpeg

Dykare tilltalade mig inte alls i början men ju mer jag exponeras för dem desto mer verkar jag uppskatta dem :)
 

Klock-kungen

Breitling
Hej alla klock-älskare
Blev tipsat om detta forum utav en kollega på jobbet och vill vara dela med mig Av min upplevelse av detta forum, WOW vilken stämning ni har, ordning och reda, trevlig ton mot varandra.

jag är en man på 29 år och upptäckte mitt klockintresse 2 år sen. Äger idag två rolex, en Batman och en Sub date. Riktigt nöjd med dessa. Tanken med mitt medlemskap är att lära mig mer om klockor samt göra ett till köp, då mina aktier gav bra utdelning förra året :)
 

Bilagor

  • 18BAF592-69E8-426B-B30B-44E0C175FA19.jpeg
    18BAF592-69E8-426B-B30B-44E0C175FA19.jpeg
    401.3 KB · Visningar: 2
  • 06C1B2DC-B934-4C00-B038-976CFA9ECC69.jpeg
    06C1B2DC-B934-4C00-B038-976CFA9ECC69.jpeg
    376.4 KB · Visningar: 3

R38148

Cartier
2-Faktor
Hej, jag är ny medlem sedan igår.
Jag är inte en person som i vanliga fall lägger tid på att ”hänga” forum men Klocksnack är undantaget som bekräftar regeln.

Mitt klockintresse väcktes för några år sedan men det är först det senaste året som det har eskalerat.

Ser fram emot att bidra till forumet med mina i och för sig begränsade kunskaper och insikter och att få lära mig mycket men också bara utbyta allmänt tyckande.
 

Honk

Omega
2-Faktor
Trevligt forum!
Har länge haft ett klockintresse så blir kul att mixa upp instragramkollandet med lite produktivitet i ett forum.
När jag köper klockor så är det för att behålla dem.
Senaste inköpet är en Nomos Metro power reserve - Väldigt nöjd.
Nostalgiska inköpet - Omega Seamaster Americas cup LE
Diver/Beater - Seiko "Black monster" får för lite armtid men ställer alltid upp vid behov.

-Vill ha: Seiko SLA017, ska börja eftersöka i Köpes-delen när jag kvalificerat in för att få skriva.
-Har span på: Ressence - Fulsnygg, nyskapande.
-Dröm: AP, PP, blir guld om börsen går bra.. ;)

IMG_0382.jpg

/N
 

robbiered

Breitling
Hej alla!

Jag heter Robin och jag är ny här på KS. Jag har så länge jag kan minnas alltid haft ett tycke för klockor men under det senaste året så har det ökat något enormt. Är rätt okunnig i dagsläget men är väldigt intresserad av att lära mig.

I dagsläget består min lilla, tunna klocksamling av tre klockor:

Certina DS podium precidrive (quartz)
Tissot Visodate (automatic)
Tissot XL chrono (quartz)

Jag har ett tydligt mål med klocksamlingen 2020 och det är att utöka med MINST två klockor.

Seiko Presage Automatic (SSA349J1)
Oris aquis date (Blå tavla och stållänk)

Tack för ett fint forum och till all bra info. Tror jag kommer trivas här.

Mvh
Robin Håkansson
 

Peter.Jer

Breitling
Alltid tyckt klockor varit något fint. Men mer på senaste tid jag börjar intressera mig på riktigt. Smygläst som gäst ett bra tag men nu var det dags att bli medlem och ta mer del av alla goda tips och råd

Champangesmak med en ölbudget så letar främst efter bra nybörjarklockor mellan 3-10k.

Mvh Peter. J
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Rikard heter jag. Jag har nog alltid haft intresse för klockor, men inte köpt så mycket. Nu har jag börjat få igång mina gamla klockor, inga dyra, mest nostalgi.
Jag har ett gäng digitala/quartzverk samt några enstaka manuella (en tissot, två fickur). Två gamla manuella på ingång i posten, en 70-talare "skeleton" samt en annan med svart urtavla (tror det var 60-tals).
Jag är sugen på att köpa flera, kanske någon vintage automatisk.

Har även funderingar på och se om jag kan få igång ett dött quartzverk samt om jag skall försöka lära mig serva manuella ur.
 

mj207

Breitling
Hallå där!

Ny medlem men har haft ett klockintresse sen snart två år tillbaka. Föll in i Seikoträsket och min första riktiga klocka blev en SRPB71J1. Den kompletterades i somras med en turtle "great white shark".

Vi får se vad som blir nästa tillskott i samlingen. Är sugen på en SARB017 och en SARB035. Även om Seiko är det jag snöat in mig på just nu så är jag öppen för andra märken också!

Väl mött!
 

Molsson

Breitling
Hej alla Klocksnackare!

ny medlem här men haft ett genuint klockintresse sen flera är tillbaka, varit lite blandat med någon Breitling och även Omega. Ska bli kul att hänga på den här sidan och förhoppningsvis utöka min kunskap och mitt intresse ännu mer!
 

Jjk

Omega
Hej.
Jag är här för att läsa och beundra all kunskap här inne om olika klockor. Gillar taktiska/militära klockor, har ägt dom flesta G Shock, många Sunnto, och en hel del olika Seiko Prospex klockor, men nu är jag sjukt sugen på en Marathon Tsar...
 

F0ppa

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
har nog alltid haft ett litet intresse för klockor men inte släppt lös det, gick många år med en Garmin Fenix men nu är det mekaniskt för hela slanten och nu har jag hittat åtminstone en keeper Tudor BB Heritage S&G på läder.
Lagd åt dykmodeller både vintage och nyare.
 

Flying E

Breitling
Hej alle her på KS.

En hilsen fra den anden side af sundet.

Håber I forstår mit danske. :)
Jeg ser frem til at være en del af dette bra forum i fremtiden.

Hvad klock-samling angår, er min interesse mycket blandet. Alt lige fra Vintage Seiko til Omega speedmaster.
Her er et lille uddrag fra +100 samlingen.
876580C5-95DC-409D-A080-458A290B0402.jpeg 9D8033B8-B810-4D23-993F-7D511F39A5CB.jpeg DC3834A1-3CCE-4498-91F2-91AE7A617D6A.jpeg 127673A9-D950-4E57-B33C-38752E8D4519.jpeg 0D366D89-00BB-47CD-BC2E-FC86D37AF3D1.jpeg 4DD40619-42D3-4F10-B38F-2C0B8C397E65.jpeg 59138467-0813-4E2E-BA46-77C159BD71B7.jpeg
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
Hej,
Fick ett litet återfall här i julhelgen efter att jag fått en ny kollega på jobb med rejält klockintresse.
Mitt intresse för klockor började nog med att jag beställde en dykarklocka från Hobbex som tioåring, även om sidorna i katalogen för radiostyrda bilar och luftgevär var betydligt mer nötta... Förkärleken till dykarklockor har dock hängt med, och blev åter aktuellt iom att jag nyss köpte en Seiko Tuna av medlem här på forumet! En sådan har jag haft ögonen på länge. Hoppas därmed att jag lyckats avbryta denna klockas stämpling som vandringspokal:)
Tack för ett trevligt forum, och jag ser fram emot att fördjupa mig ytterligare framöver
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej alle her på KS.

En hilsen fra den anden side af sundet.

Håber I forstår mit danske. :)
Jeg ser frem til at være en del af dette bra forum i fremtiden.

Hvad klock-samling angår, er min interesse mycket blandet. Alt lige fra Vintage Seiko til Omega speedmaster.
Her er et lille uddrag fra +100 samlingen.
876580C5-95DC-409D-A080-458A290B0402.jpeg 9D8033B8-B810-4D23-993F-7D511F39A5CB.jpeg DC3834A1-3CCE-4498-91F2-91AE7A617D6A.jpeg 127673A9-D950-4E57-B33C-38752E8D4519.jpeg 0D366D89-00BB-47CD-BC2E-FC86D37AF3D1.jpeg 4DD40619-42D3-4F10-B38F-2C0B8C397E65.jpeg 59138467-0813-4E2E-BA46-77C159BD71B7.jpeg
Välkommen! Trevlig samling och kul detalj med rymdfärjan i bakgrunden till vad som ser ut att vara Interstellarklockan. :)
 

CKN

Breitling
Hej!
nyregistrerad på detta trevliga forum. Intresset för armbandsur (främst vintage-ur) väcktes för cirka 5 år sedan när min kollega visade sin datejust från 19xx (minns inte exakt år) det var i alla fall en ”two-tone” med svart tavla 36mm.
Jag införskaffade min första klocka via en kompis, han sålde sin Breitling super avenger 2 (fullset) slog till på den och sedan har jag i stort sätt spanat på klockor dagligen. Jag införskaffade i mars 2019 min första rolex datejust, en 16233 two-tone (fullset) från 1988 - en riktigt trevlig klocka.
Om allt går som planerat så ska jag under helgen avsluta en affär gällande ett inköp av en till 16233 fullset two-tone Datejust.
Jag ska försöka få som rutin att hänga lite på detta forum dagligen.
Ha en toppenhelg allesammans!
CKN
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej! 45-årig Västkustbo som hängt här en del sista året och redan hunnit med 3 affärer - således dags för presentation... Har alltid gillat klockor "lite lagom"och köpte den första "seriösa" för sådär 15 år sedan (Longines Lungo Mare, en Quartz). Sedan blev det några parfymklockor under åren men för något år sedan väcktes intresset på riktigt av en kollega och sedan dess är det mekaniska som gäller. Jag läser nu klockböcker, går på klockafterworks och köpte nyss en av mina två drömklockor - en Tudor BB. Någonstans vid horisonten hägrar väl en Rolex GMT II Batman, men dit är det ett tag kvar Som ni hör är jag fast och ser fram emot ett hänga här mycket även framöver. Kanske då som lite mer aktiv och deltagande Väl mött!
D5A50F3B-81D7-4650-BC82-3CA7907E940F.jpeg
6E329FE0-E370-44F0-9E64-5C1BF012E462.jpeg
F83A60B5-9E50-4B58-8F4C-8288ACF0ABAE.jpeg
F26D4C17-40B6-455B-A212-6CBE2A7D7214.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej alle her på KS.

En hilsen fra den anden side af sundet.

Håber I forstår mit danske. :)
Jeg ser frem til at være en del af dette bra forum i fremtiden.

Hvad klock-samling angår, er min interesse mycket blandet. Alt lige fra Vintage Seiko til Omega speedmaster.
Her er et lille uddrag fra +100
100+, då är man hängiven! :)
 

CKN

Breitling
Har nu köpt en sån Panerai som på fotot jag la in första dagen. Köpt av Christoffer på Sweden Premium Watches.
Har också handlat av sweden premium watches , minns inte hans namn men jag är grymt nöjd med klockan och bemötandet. Brukar spana in hemsidan då och då.
Blev du nöjd med ditt köp?
 

P2daO

Breitling
Hej! Ny medlem sen ett halvår tillbaka. Har dock snokat runt på Klocksnack betydligt längre än så :)
Favorittyp av klocka är dykarur då dom enligt mig passar till alla tillfällen.
Min första "riktiga" klocka är en Certina Action Diver (C013.407.11.051.00) som jag köpte för 8 år sedan och som fortfarande håller tiden perfekt och som ännu inte fått sin första service :D
Favoritmärke är Certina då jag oftast gillar deras design och tycker dom har en lysande kvalitet för priset :angel:
Heliga graal är en svart Submariner Date :heart:
Inväntar mitt senaste förvärv innan jag kommer lägga upp bilder på min blygsamma samling :p
 
Topp