• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej,

Relativt ny medlem här på forumet. Är en kille med stort intresse för aktier & fonder som nyligen snubblat in på klockor. Letar nu aktivt efter en Omega FOIS, gärna med 1125-länk. Jobbar om dagarna med IT.

Hoppas till en början kunna bidra lite i någon utav "aktie- & fondtrådarna".

Tack klocksnack för en till synes bra plattform

Hej!
Är 24 år gammal och varit aktiv besökare på KS senaste fem åren men medlem i två. Nu äntligen börjar det bli dags att inte bara titta, lära och inspirera utan att själv dela med mig, sälja och sprida glädje med våra klockor. Jag äger idag en DJ 36mm med mörkblå urtavla, jubilee och vitguldsring. Sen äger jag en vintage omega, en Q timex, techno marine limited edition och några gamla goda Kyboes jag har snöat in på Panerai det senaste och är otroligt sugen på en 112a med sandwich tavla.
Allt gott,
Douglas

Bilagor

• 2E84CEA1-E966-4839-B1A9-991C6E49B7B8.jpeg
    2E84CEA1-E966-4839-B1A9-991C6E49B7B8.jpeg
    115.8 KB · Visningar: 5
Haloj! Jonas heter jag och gillar klockor, varför jag skriver gillar är för jag här hyfsat balanserad om man jämför med många här . Jag har varit Rolex bärare sen -94 och jag har haft ett antal sedan dess. En kompis sa en gång till mig " Jonas du äger inget saker är bara på förvar hos dig " och det stämmer mycket väl då jag köpt och sålt det som går att göra det med så länge jag kommer ihåg. Igår köpte jag min första Panerai och det är en härlig stämning i den tråden så vi får väl se om jag kan behålla den.
" tid är pengar " Ha det bäst med allihopa och må ni vinna pengar så ni kan köpa fler klockor

Hej, Fredrik här. Jag började intressera mig för exklusive klockor för cirka 8 år sen. Har under året burit 12 olika. Främst olika Omega Seamasters men just nu finns en IWC Aquatimer och en Rolex Datejust i klockboxen. Dock är jag sugen på något nytt så båda dessa hänger just nu löst. Allt gott!

Hej KS,
Jag har mer eller mindre intresserad mig för klockor i snart 10 år. Bor i en stad i norra Sverige där klockintresset verkar i överlag svalt.
Trots mina 34 år så kan jag nog räkna de Rolex, Omega, Breitling etc jag sett här på mina egna fingrar.
Sista tre åren har det väl eskalerat en del för mig. Har surfat KS, kollat YouTube och lyssnat på poddar. Ja insupit så mycket information jag kunnat.
Under de senaste veckorna har jag börjat så smått att dela med mig här på KS så då tänkte jag att det vore passande med en presentation :).
Klocklådan består mest av Seiko och Casio men även lite vintage från Omega och Certina.
Favorittrådarna här på KS är nog Tudor och Breitlingtråden :). Det är i alla fall dom två som läses mest frekvent.
Bifogar en sneak peak på mitt klockrum :)
IMG_3086.jpg
Tack för ett kanonforum.
/Kristof

Hej!
Ny på klocksnack! Nyfunnen hobby med klockor, riktigt jobbig hobby, tar lång tid att sätta sig in i alla nya begrepp, letar info överallt om framför allt Rolex, tänkte att jag skulle kunna generera mer kunskap på en sådan här sida... så här är jag

Hej!

33 år gammal karl för Göteborg. Varit intresserad av klockor sen tonåren. Köpte min första kvalitetsklocka, en Tissot Visodate efter gymnasiet. Under nästa decennium, gick jag över till en omega 2254 som troligtvis är ett av de bästa köpen jag gjort! Klockan köptes här för några år sedan (varpå jag är medlem sen tidigare).

Budgeten har hitils inte riktigt tillåtit några större utsvävningar då man har hus och två små barn. Men på det senaste har det dock börjat kliat ordentligt i fingrarna :) och varit inne här i stort sen varje dag och dreglat över diverse ur och ny bestämt att det är dags för en omega speedmaster .005.

Min heliga gral är nog en Rolex 126234/126334 med blå eller grå tavla. Alternativt en 114060. Fick en fakerolex När jag var 10 år, vilket hemsökt mig. Klockan kasserades relativt fort. Men redan då väcktes en tanke på att jag i framtiden ville äga en riktigt rolex, vilket är målet inom 3-4 år.

Hej!

Har varit medlem i flera år men nästan aldrig postat.
Johan, säljare till yrket. En gift 34-årig småbarnsfar som hänger osunt mycket i köp och sälj- delen.

Fick min första klocka av min mormor när jag var 7år (en svart Casio tror jag det var). Den var digital OCH analog, det ni!

Köpte min första klocka -06, Seiko SKX-033. Intresset smög sig sakta på..
Sen blev det en SKX-007, följt av en Longines Hydro Conquest för att fira en bra bonus på jobbet. Intresset för klockor ökade.

När jag gifte mig köpte jag en FC-303x5b3 i rose gold, trevlig dressad klocka. Mycket för pengen!

Nu har jag äntligen hittat hem. Klockan jag drömt om sen 2013, en röd Black Bay.. Trodde jag.. Jag våndas och suktar efter en BB58. Att man aldrig blir nöjd!

Hej allihopa!

Ny här på forumet som postare, men inte som läsare! Jag har lurkat runt i köp och sälj-delen mestadels men i andra delar här på KS.
Jag har alltid gillat klockor men inte riktigt haft intresset, tills en liten stund tillbaka! Nu vill jag verkligen djupdyka i klockdjungeln och detta känns som ett bra forum att börja och lära mig det mesta! Idag äger jag ingen 'dyr' klocka, utan jag bär en Certina DS Action till vardags!

Siktet är inställt på en Explorer I, som jag har velat ha väldigt länge nu.

Shout out till KS som gör det grymt med detta forum!

Hej!
Under flera år har jag läst på forumet. Har nu bestämt mig för att sluta "flyga under radarn"
Jämtlänning boende i Stockholm med stort intresse för klockor, motorcyklar och andra kapitalförstörande saker
Mvh Mattias

Hej allihopa!

Hängt på forumet ett tag och tänkte slänga ut en kort presentation. 23 år, bosatt i Malmö men kommer från Värmland.

Har haft lite tid på mig att prova lite klockor och älskar Omega Speedmaster men har inte riktigt handleder för den så har låtit min vandrat vidare och tänker nu skaffa Rolex datejust. Är såklart förtjust i Seiko och har ett par som används som vardagsklockor men resten ska för tillfället lastas av för att stärka Rolex budgeten.

När det blir dags att posta på "lifestyle" sektionen kommer jag förmodligen snacka om film och tv serier som jag har ett jävla intresse för. Läser också en hel del böcker men rätt längesen jag plocka upp något nytt. Läser för det mesta om favoriterna. Oftast är det crime och thriller som jag konsumerar i alla former där några av favoriterna är "American Psycho" (film samt bok) (som för övrigt har en fantastiskt snygg datejust), "Hannibal" (tv serie och det absolut största mästerverket som nånsin satts till skärmen) och nyligen såg jag "Joker" på bio som kan vara den bästa film som nånsin gjorts.

Ta hand om er allihopa

Hej,

Relativt ny medlem här på forumet. Är en kille med stort intresse för aktier & fonder som nyligen snubblat in på klockor. Letar nu aktivt efter en Omega FOIS, gärna med 1125-länk. Jobbar om dagarna med IT.

Hoppas till en början kunna bidra lite i någon utav "aktie- & fondtrådarna".

Tack klocksnack för en till synes bra plattform
Tror inte du kan det förrän du har ett visst antal posts. Hade själv gärna bidragit. :/

Hej allihopa!

Hängt på forumet ett tag och tänkte slänga ut en kort presentation. 23 år, bosatt i Malmö men kommer från Värmland.

Har haft lite tid på mig att prova lite klockor och älskar Omega Speedmaster men har inte riktigt handleder för den så har låtit min vandrat vidare och tänker nu skaffa Rolex datejust. Är såklart förtjust i Seiko och har ett par som används som vardagsklockor men resten ska för tillfället lastas av för att stärka Rolex budgeten.

När det blir dags att posta på "lifestyle" sektionen kommer jag förmodligen snacka om film och tv serier som jag har ett jävla intresse för. Läser också en hel del böcker men rätt längesen jag plocka upp något nytt. Läser för det mesta om favoriterna. Oftast är det crime och thriller som jag konsumerar i alla former där några av favoriterna är "American Psycho" (film samt bok) (som för övrigt har en fantastiskt snygg datejust), "Hannibal" (tv serie och det absolut största mästerverket som nånsin satts till skärmen) och nyligen såg jag "Joker" på bio som kan vara den bästa film som nånsin gjorts.

Ta hand om er allihopa
Gäller hannibal rekommendationen även någon som inte var jätte glad i Joker filmen? Brukar inte gilla för mycket depp och det var väldigt gott om sådant i Joker.

Gäller hannibal rekommendationen även någon som inte var jätte glad i Joker filmen? Brukar inte gilla för mycket depp och det var väldigt gott om sådant i Joker.
Absolut. Hannibal är inte i närheten av vad Jokern är. Den är närmare den klassiska polisutrednings serien som "Dexter". Vi har karaktären Hannibal som vi såklart vet är mördare och så har vi den briljanta utredaren Will som jagar mördare åt FBI. Den börjar lite väl stereotypiskt med den här polis/csi tonen med ett nytt fall varje vecka men ganska snabbt blir den mer av en psykologisk thriller. Den blir bättre och bättre genom säsong 1 och är helt fenomenal i säsong 2. Om man gillar psykologiska thrillers med mycket dialog och fantastiska scener så är Hannibal för dig. Allt är så snyggt, alla kulisserna, alla tagningarna, ljuddesignen och främst av allt den garderob de ger Mads Mikkelsen som Hannibal. Bifogar ett par bilder på hur väl den mannen klär upp en kostym

Bilagor

• 229264.jpg
    229264.jpg
    261.4 KB · Visningar: 3
  • 1342044_mads-mikkelsen-wallpaper.jpg
    1342044_mads-mikkelsen-wallpaper.jpg
    168.5 KB · Visningar: 2
  • 700847-hannibal-wallpaper-1920x1080-windows-xp.jpg
    700847-hannibal-wallpaper-1920x1080-windows-xp.jpg
    234.4 KB · Visningar: 2
Men den har inte det där mörka samhällskommentaren som Joker har. Detta universum är mycket mer filmiskt. Det är inte direkt så att man känner sig politiskt engagerad i frågor om samhället. Bara att

Det är alltså inte den där deppiga samhällskommentaren som Jokern har utan mycket mer spänning och mystik. Kort sagt kan man väl säga att jag är otroligt nördig gällande film och tv serier och av alla de hundratals (om inte tusentals) titlarna man sett under sina år så är Hannibal det tveklöst bästa. Men den är långsam. Otroligt mycket scener där Hannibal och Will bara sitter och pratar med varandra så gillar man inte den typen av serie så är tyvärr Hannibal inget för dig :)

Hej allihopa!

Ny här på forumet som postare, men inte som läsare! Jag har lurkat runt i köp och sälj-delen mestadels men i andra delar här på KS.
Jag har alltid gillat klockor men inte riktigt haft intresset, tills en liten stund tillbaka! Nu vill jag verkligen djupdyka i klockdjungeln och detta känns som ett bra forum att börja och lära mig det mesta! Idag äger jag ingen 'dyr' klocka, utan jag bär en Certina DS Action till vardags!

Siktet är inställt på en Explorer I, som jag har velat ha väldigt länge nu.

Shout out till KS som gör det grymt med detta forum!
Välkommen! :)
-Trevligt mål du har! du kommer bli nöjd.

Men den har inte det där mörka samhällskommentaren som Joker har. Detta universum är mycket mer filmiskt. Det är inte direkt så att man känner sig politiskt engagerad i frågor om samhället. Bara att

Det är alltså inte den där deppiga samhällskommentaren som Jokern har utan mycket mer spänning och mystik. Kort sagt kan man väl säga att jag är otroligt nördig gällande film och tv serier och av alla de hundratals (om inte tusentals) titlarna man sett under sina år så är Hannibal det tveklöst bästa. Men den är långsam. Otroligt mycket scener där Hannibal och Will bara sitter och pratar med varandra så gillar man inte den typen av serie så är tyvärr Hannibal inget för dig :)
Tusen tack! Jag är långsammaste i världen med att komma till skott med serier men jag ska hämta hem den. Det är den och generation kill som ligger högst på listan.

Hej alla!

Ny medlem här på forumet även om jag suttit och dykt i både köp- och säljtrådar och diskussionstrådarna under en längre tid.
Alltid varit fascinerad av klockor även om det dröjde fram till cirka 5 år sen innan jag köpte min första Omega... en Seamaster planet ocean LM.
Denna har jag sålt för något år sedan och börjat rikta in mig på att klippa hem en moonwatch, eventuellt en .005.
Fick förvisso en Tissot (tror PR100) för många herrans år sedan och kanske var den som triggade något som nu vaknat till liv.
Har även börjat glida in i Rolex-träsket och då främst dom ceramiska subbarna... vi får se, kanske blir en sådan framöver också.
Tack för all fantastisk läsning!
Vänlig hälsning,

Hej alla!

Ny medlem här på forumet även om jag suttit och dykt i både köp- och säljtrådar och diskussionstrådarna under en längre tid.
Alltid varit fascinerad av klockor även om det dröjde fram till cirka 5 år sen innan jag köpte min första Omega... en Seamaster planet ocean LM.
Denna har jag sålt för något år sedan och börjat rikta in mig på att klippa hem en moonwatch, eventuellt en .005.
Fick förvisso en Tissot (tror PR100) för många herrans år sedan och kanske var den som triggade något som nu vaknat till liv.
Har även börjat glida in i Rolex-träsket och då främst dom ceramiska subbarna... vi får se, kanske blir en sådan framöver också.
Vänlig hälsning,

Välkommen :)

Hej alla!

Vänlig hälsning,
Bra val att kika på en Moonwatch! Det är något som jag har lovat mig själv att införskaffa längre fram :)

Hej ny på forumet. Presenterar mig här.
40+, bor i Stockholm, alltid gillat klockor lite grann (gärna dykarstil), men för ca 6 månader sedan så började jag bli intresserad av mekaniska klockor.
Sedan dess så har jag försökt läsa så mycket som möjligt, och kollat en hel del youtube och lyssnat på poddar.

Vad hände?
Jag plockade fram en "submariner" från Asien som jag fick som en "kul present" för ca 15 år sedan. Quartz-klockan som jag hade kändes då tråkig, trots att den också var lite av en submariner-kopia fast med annat namn. Jag upptäckte att jag hade en annan relation till min mekaniska klocka. Den rörde sig annorlunda, den kändes annorlunda, och det var som att jag hade en relation till den och quartzklockan kändes mer som en pryl utan själ... (min känsla, förstår att det finns en hel del cool quartz också)

Jag har har kvar min "submariner", men inget som jag använder.

Mitt första inköp blev en Orient Bambino Open heart
Jättefin! Och helt klart den klockan som flest personer reagerar på då man ser delar av urverket.
Den ska jag ha kvar, har den dock på en shark mesh, för även om den passar rent estetiskt bättre med läder, så gillar jag känslan av stål-länkar.
RA-AG0004B10A_5_1200x@2x.jpg

Nästa blev en Orient Ray II
Nästan en perfekt klocka i sin prisklass.
Jättefin, men den får nästan ingen armtid numera.
orient-ray-ii_orig.jpg

Sen blev det en tacky, blingig Orient President.
36 och väldigt trevlig, men den känns inte riktigt som jag. Den kommer nog säljas framöver.
d3283792c3839700ef9867ede0f32ae9.jpg

Sen så råkade jag se en bild på en Lorier Hydra i ett youtube-klipp om microbrands och jag blev helt knockad!!
Kärlek vid första ögonkastet och nu är Lorier mitt favoritmärke.
Och jag blev verkligen inte besviken. Underbar design, fantastiskt armband (för prisklassen), personlig kundservice, och numera ser jag en vacker plexi som ett stort plus på en klocka.
ff24d94f5e9306eb6110e722872a3bfc.jpg

Mitt nästa köp är (med 95% sannolikhet) en vit manuell Lorier Gemini kronograf, väntar bara på att den ska släppas i februari
geminiwhite_insta_1200x1200.jpg

Andra klockor som jag funderar på efter det är:
Lorier Falcon (en grön i stål eller pvd-guld)
Baltic Aquascaphe (blå eller svart)
Junghans Meister Telemeter
Junghans Chronoscope
Zodiac super sea wolf

Grailwatches som ligger i framtiden:
Sugen på flera olika varianter av Grand Seiko (bara en tidsfråga)
Tudor Black bay 58 på en shark mesh (rimligt)

Klockor vars historia och design intresserar mig, men som jag nog aldrig skulle köpa:
AP Royal Oak
Patek Nautilus
Rolex sportmodeller
Artisan de Geneves olika custom Rolex
VC Overseas
MB&F, Urwerk och liknande

Klockor som jag skäms över att jag gillar:
Movado
Richard Mille
Hublot

Senast ändrad:
Hej ny på forumet. Presenterar mig här.
40+, bor i Stockholm, alltid gillat klockor lite grann (gärna dykarstil), men för ca 6 månader sedan så började jag bli intresserad av mekaniska klockor.
Sedan dess så har jag försökt läsa så mycket som möjligt, och kollat en hel del youtube och lyssnat på poddar.

Vad hände?
Jag plockade fram en "submariner" från Asien som jag fick som en "kul present" för ca 15 år sedan. Quartz-klockan som jag hade kändes då tråkig, trots att den också var lite av en submariner-kopia fast med annat namn. Jag upptäckte att jag hade en annan relation till min mekaniska klocka. Den rörde sig annorlunda, den kändes annorlunda, och det var som att jag hade en relation till den och quartzklockan kändes mer som en pryl utan själ... (min känsla, förstår att det finns en hel del cool quartz också)

Jag har har kvar min "submariner", men inget som jag använder.

Mitt första inköp blev en Orient Bambino Open heart
Jättefin! Och helt klart den klockan som flest personer reagerar på då man ser delar av urverket.
Den ska jag ha kvar, har den dock på en shark mesh, för även om den passar rent estetiskt bättre med läder, så gillar jag känslan av stål-länkar.
RA-AG0004B10A_5_1200x@2x.jpg

Nästa blev en Orient Ray II
Nästan en perfekt klocka i sin prisklass.
Jättefin, men den får nästan ingen armtid numera.
orient-ray-ii_orig.jpg

Sen blev det en tacky, blingig Orient President.
36 och väldigt trevlig, men den känns inte riktigt som jag. Den kommer nog säljas framöver.
d3283792c3839700ef9867ede0f32ae9.jpg

Sen så råkade jag se en bild på en Lorier Hydra i ett youtube-klipp om microbrands och jag blev helt knockad!!
Kärlek vid första ögonkastet och nu är Lorier mitt favoritmärke.
Och jag blev verkligen inte besviken. Underbar design, fantastiskt armband (för prisklassen), personlig kundservice, och numera ser jag en vacker plexi som ett stort plus på en klocka.
ff24d94f5e9306eb6110e722872a3bfc.jpg

Mitt nästa köp är (med 95% sannolikhet) en vit manuell Lorier Gemini kronograf, väntar bara på att den ska släppas i februari
geminiwhite_insta_1200x1200.jpg

Andra klockor som jag funderar på efter det är:
Lorier Falcon (en grön i stål eller pvd-guld)
Baltic Aquascaphe (blå eller svart)
Junghans Meister Telemeter
Junghans Chronoscope
Zodiac super sea wolf

Grailwatches som ligger i framtiden:
Sugen på flera olika varianter av Grand Seiko (bara en tidsfråga)
Tudor Black bay 58 på en shark mesh (rimligt)

Klockor vars historia och design intresserar mig, men som jag nog aldrig skulle köpa:
AP Royal Oak
Patek Nautilus
Rolex sportmodeller
Artisan de Geneves olika custom Rolex
VC Overseas

Lorier var snygga! Och Välkommen! :)

Hej, Andreas här! Snokat runt i flera år, aktiv sen en tid tillbaka. så då kan man lika gärna vara lite trevlig och presentera sig. Gillar klockor kör för närvarande en Grand Seiko dykare som primär beater och en Santos som back-up. Är i nuläget i en fas där jag ifrågasätter automat som back-up och spanar därför åt kvarts eller manuellt (utan datum) som back-up...

Hej, Andreas här! Snokat runt i flera år, aktiv sen en tid tillbaka. så då kan man lika gärna vara lite trevlig och presentera sig. Gillar klockor kör för närvarande en Grand Seiko dykare som primär beater och en Santos som back-up. Är i nuläget i en fas där jag ifrågasätter automat som back-up och spanar därför åt kvarts eller manuellt (utan datum) som back-up...
Santos med quartz är inte fel :)

Hej! Ny på forumet så det är väl passande att man presenterar sig här. 30 plus och småbarnsfar.
Som många andra skriver så har klockintresset växt med åren och jag har länge snokat runt här på KS utan att vara medlem. I jobbet träffar jag många människor i finare miljöer och det har liksom öppnat sig en helt ny värld när man också intresserar sig vad människan har på armen:). Det är liknande när man går på stan och lyckas se någon rolig klocka.

Jag har ägt 3 Rolex klockor idag (varav en är köpt här på forumet) och fler kommer det garanterat att bli.

Väldigt roligt att desto mer man läser och lär sig om klockor desto större blir området och oj vad många timmar jag kan ägna åt scrollande på detta forum. Tack för den kunskap och erfarenhet som finns här!:pompus:

Vänliga Hälsningar,
Kiitte

Hej!
Nyinflyttad på KS, har länge surfat runt här och kollat in fina klockor och intressanta diskussioner men inte kommit längre än så förrän nu, gjorde dock slag i saken och har till slut gått från gratisklockor via tidningsprenumerationer till att faktiskt köpa en bättre klocka, en Seiko 5 som start och livet är redan aningen bättre! Tänkt bygga upp samlingen och kunskapen långsamt framöver och försöka lära mig av alla experter som vistas här.

Mvh
Johan

Tillbaka
Topp