Hej ny på forumet. Presenterar mig här.
40+, bor i Stockholm, alltid gillat klockor lite grann (gärna dykarstil), men för ca 6 månader sedan så började jag bli intresserad av mekaniska klockor.
Sedan dess så har jag försökt läsa så mycket som möjligt, och kollat en hel del youtube och lyssnat på poddar.
Vad hände?
Jag plockade fram en "submariner" från Asien som jag fick som en "kul present" för ca 15 år sedan. Quartz-klockan som jag hade kändes då tråkig, trots att den också var lite av en submariner-kopia fast med annat namn. Jag upptäckte att jag hade en annan relation till min mekaniska klocka. Den rörde sig annorlunda, den kändes annorlunda, och det var som att jag hade en relation till den och quartzklockan kändes mer som en pryl utan själ... (min känsla, förstår att det finns en hel del cool quartz också)
Jag har har kvar min "submariner", men inget som jag använder.
Mitt första inköp blev en Orient Bambino Open heart
Jättefin! Och helt klart den klockan som flest personer reagerar på då man ser delar av urverket.
Den ska jag ha kvar, har den dock på en shark mesh, för även om den passar rent estetiskt bättre med läder, så gillar jag känslan av stål-länkar.
Nästa blev en Orient Ray II
Nästan en perfekt klocka i sin prisklass.
Jättefin, men den får nästan ingen armtid numera.
Sen blev det en tacky, blingig Orient President.
36 och väldigt trevlig, men den känns inte riktigt som jag. Den kommer nog säljas framöver.
Sen så råkade jag se en bild på en Lorier Hydra i ett youtube-klipp om microbrands och jag blev helt knockad!!
Kärlek vid första ögonkastet och nu är Lorier mitt favoritmärke.
Och jag blev verkligen inte besviken. Underbar design, fantastiskt armband (för prisklassen), personlig kundservice, och numera ser jag en vacker plexi som ett stort plus på en klocka.
Mitt nästa köp är (med 95% sannolikhet) en vit manuell Lorier Gemini kronograf, väntar bara på att den ska släppas i februari
Andra klockor som jag funderar på efter det är:
Lorier Falcon (en grön i stål eller pvd-guld)
Baltic Aquascaphe (blå eller svart)
Junghans Meister Telemeter
Junghans Chronoscope
Zodiac super sea wolf
Grailwatches som ligger i framtiden:
Sugen på flera olika varianter av Grand Seiko (bara en tidsfråga)
Tudor Black bay 58 på en shark mesh (rimligt)
Klockor vars historia och design intresserar mig, men som jag nog aldrig skulle köpa:
AP Royal Oak
Patek Nautilus
Rolex sportmodeller
Artisan de Geneves olika custom Rolex
VC Overseas