• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detta är en presentationsteknik att ta efter

4A36B2EA-1616-46D2-A85C-5E04F82F4DAD.gif

Hej! Stockholmare här, 32 år. Jag har alltid varit småintresserad av klockor men känner att det snart är dags att ta nästa steg. Just nu är jag i den maniska research-fasen som (oftast) föranleder inköp, dock kluven mellan dykare och kronografer. Vi får se vart det leder, men oavsett har detta forum gett mig mycket kunskap. Kuriosa: jag gillar även gamla digitalklockor; nedan en bild på mina Casio :borg:

Tack för ett bra forum!

Bilagor

• 82792106_203788910662012_70323664200925184_n.jpg
    82792106_203788910662012_70323664200925184_n.jpg
    377.3 KB · Visningar: 5
Hallå!

Klockor ska bara visa tiden så behöver vi något annat än en Facit egentligen?
50 plus gubbe från Skåne men emigrerat till Örebro. Har mest ägt Festina o Citizen innan.
Har en Swiss Army från 90 talet och en ny Certina ds podium. Ingen samlare men uppskattar urets funktion och design.
Samlar mest mest på rakhyvlar egentligen och i det har jag svart bälte. Här kommer en bild på mig. Den återspeglar på ett bra sätt hur jag är.

Tack för insläpp i denna eminenta grupp av specialintresserade! IMG_20200201_003741.jpg FB_IMG_1579771145771.jpg IMG_20200131_195235.jpg

Dags att presentera sig ordentligt. Har surfat på forumet några år och skapade ett konto i somras, så är lite sent på bollen kanske. Men men! Student med ett stort intresse för klockor sedan år tillbaka, har i dagsläget tre klockor i min ägo. En Breitling Colt som köptes via en väldigt smidig affär här på forumet, pappas gamla Omega Genève från tidigt 70-tal, och farfars gamla guldhistoria från 50-talet som jag ännu inte fått liv i. Den som kan lägga ihop ett och ett i mitt användarnamn inser att alperna ligger nära hjärtat men för tillfället får studentbudgeten sätta standarden.
Tackar och bockar för forumet, verkligen schysst ton och kunniga människor som delar med sig av kunskapen!

Hej, Bengt här. Så har man gått o blivit klockfantast (urolog, horolog....?). Började med en Amundsen Polar Timepiece för 16 år sedan lugnt tills förra året. Smög in en IWC Pilote Chrograph (IW371701) som sedan följdes upp av en IWC Ingenieur SL (IW3305). Sedan ett hopp till en gammal klassiker, Rolex 6694. Nu är jag på gång på en Rolex 118238. Det här är ju värre än speldjävulen... Men om man inte helt har köpt bort sig kan man kanske få tillbaka lite av slantarna på sikt. Men spännande är det, och kul att variera lite med klockorna.

Senast ändrad:
Hej, jag 18 år från Stockholm som för lite mindre än ett år sen blev intresserad i denna roliga(men dyra) hobby med klockor. Pluggar just nu sista året på gymnasiet och ska under sommaren göra värnplikt. Fick för tre år sen en gammal Eterna dresswatch från 90 talet som var min morfars och det var väl lite där också som intresset började. Har i alla fall just nu Eternan, en Certina action diver och två små casios(en F-91w och en med miniräknarfunktipn) som jag varvar med. Har under det senaste året legat och kollat runt lite här på KS men tänkte att det vore dags att ta saker lite mer på allvar. Funderar nu på att sikta lite högre och slå till med en lite dyrare klocka men det lär nog ta ett litet tag innan jag slår till. Så tänker fortsätta kolla runt lite och förmodligen komma med lite frågor och funderingar här.

Hej! Ny medlem sen ett halvår tillbaka. Har dock snokat runt på Klocksnack betydligt längre än så :)
Favorittyp av klocka är dykarur då dom enligt mig passar till alla tillfällen.
Min första "riktiga" klocka är en Certina Action Diver (C013.407.11.051.00) som jag köpte för 8 år sedan och som fortfarande håller tiden perfekt och som ännu inte fått sin första service :D
Favoritmärke är Certina då jag oftast gillar deras design och tycker dom har en lysande kvalitet för priset :angel:
Heliga graal är en svart Submariner Date :heart:
Inväntar mitt senaste förvärv innan jag kommer lägga upp bilder på min blygsamma samling :p

Dags att presentera den blygsamma samlingen. Here goes nothing :angel::
774B1E18-9BF0-4868-8BF7-E016FEA0F34E.jpeg

DS Action Diver C013.407.11.051.00
E41E66AF-3D49-42E4-B81A-6A31AD3638E5.jpeg

Min första ”riktiga” klocka som jag köpte ny sommaren 2012. Har börjat få en härlig patina och går efter 8 år helt perfekt utan service. Bar den dagligen dom första 5 åren, passar till alla klädstilar och är en pansarvagn kvalitetsmässigt enligt mig.
Inspiration till köp av denna klocka var Rolex Submariner.

Certina DS Eagle Automatic Chrono C023.727.27.051.00
10AF8789-33E9-49E0-A052-3D67FF68AB02.jpeg

Köptes begagnad sommaren 2017. Kände suget efter en biffigare och sportigare klocka. Antagligen en klocka som inte faller alla i smaken men är grym att bära till t-shirt och jeans. Går pga. storleken typ inte att bära till långärmade tröjor.
Inspiration till köp av denna klocka var AP Royal Oak Offshore.

Seiko SKX009K2
DAF38736-F86E-4C54-9464-9AE77B8E68B0.jpeg

En klocka som knappast behöver någon närmare presentation här på forumet. Köptes våren 2018 till pangpris på en engelsk e-shop. Var sugen på en dykare med lite mer färg och somrig look så valet föll på Seikos egna Pepsi.
Inspiration till köp av denna klocka var Rolex GMT.

Certina DS-1 C006.425.16.031.00
40C11CE5-9AD1-4201-A790-3F8C8D2DBEB9.jpeg

Senaste förvärvet! Köptes begagnad för ca. två veckor sedan. Ville ha en lite mer dressad klocka med läderarmband och ljus tavla. Minsta krav på komplikationer var datum och dag. Hade sett denna modell när jag googlade runt men gick ej att köpa någonstans. Har haft span efter en begagnad lääänge då jag jag gillar alla komplikationer den har.
Inspiration till köp av denna klocka var Longines Grand Master

Hej! Stockholmare här, 32 år. Jag har alltid varit småintresserad av klockor men känner att det snart är dags att ta nästa steg. Just nu är jag i den maniska research-fasen som (oftast) föranleder inköp, dock kluven mellan dykare och kronografer. Vi får se vart det leder, men oavsett har detta forum gett mig mycket kunskap. Kuriosa: jag gillar även gamla digitalklockor; nedan en bild på mina Casio :borg:

Tack för ett bra forum!

Välkommen! Kommer någonsin den
maniska fasen när det gäller klockor och dess ha begär någonsin att gå över??:angel:

Tjenamors!
Dags att presentera sig efter att smygit runt på forumet senaste 2 åren =P
34 årig grabb från Uppsala. Alltid varit intresserad av klockor men hade tvivelaktig smak i tidigare åren(nämner inga märken :angel: )
Men bror min fick in mig på rätt spår, då man inhandlade en moddad seiko skx007 som Mr @Ahla77 fixat.
Sitter just nu på en blygsam samling med en Casio F-91w , Luminox Recon Point Man, Victorinox Carbon samt några som vi bäst inte nämner ;)
Nästa planerade inköp svänger vilt mellan en Rolex DJ, Cartier santos, Omega seamaster, Breitling superocean Heritage. Beror på vilket humör man är på :D
Väl mött allihopa och tack för ett grymt forum!

Bilagor

• DSC_0949.JPG
    DSC_0949.JPG
    284.6 KB · Visningar: 5
Hej ny på forumet. Presenterar mig här.
40+, bor i Stockholm, alltid gillat klockor lite grann (gärna dykarstil), men för ca 6 månader sedan så började jag bli intresserad av mekaniska klockor.
Sedan dess så har jag försökt läsa så mycket som möjligt, och kollat en hel del youtube och lyssnat på poddar.

Vad hände?
Jag plockade fram en "submariner" från Asien som jag fick som en "kul present" för ca 15 år sedan. Quartz-klockan som jag hade kändes då tråkig, trots att den också var lite av en submariner-kopia fast med annat namn. Jag upptäckte att jag hade en annan relation till min mekaniska klocka. Den rörde sig annorlunda, den kändes annorlunda, och det var som att jag hade en relation till den och quartzklockan kändes mer som en pryl utan själ... (min känsla, förstår att det finns en hel del cool quartz också)

Jag har har kvar min "submariner", men inget som jag använder.

Mitt första inköp blev en Orient Bambino Open heart
Jättefin! Och helt klart den klockan som flest personer reagerar på då man ser delar av urverket.
Den ska jag ha kvar, har den dock på en shark mesh, för även om den passar rent estetiskt bättre med läder, så gillar jag känslan av stål-länkar.
RA-AG0004B10A_5_1200x@2x.jpg

Nästa blev en Orient Ray II
Nästan en perfekt klocka i sin prisklass.
Jättefin, men den får nästan ingen armtid numera.
orient-ray-ii_orig.jpg

Sen blev det en tacky, blingig Orient President.
36 och väldigt trevlig, men den känns inte riktigt som jag. Den kommer nog säljas framöver.
d3283792c3839700ef9867ede0f32ae9.jpg

Sen så råkade jag se en bild på en Lorier Hydra i ett youtube-klipp om microbrands och jag blev helt knockad!!
Kärlek vid första ögonkastet och nu är Lorier mitt favoritmärke.
Och jag blev verkligen inte besviken. Underbar design, fantastiskt armband (för prisklassen), personlig kundservice, och numera ser jag en vacker plexi som ett stort plus på en klocka.
ff24d94f5e9306eb6110e722872a3bfc.jpg

Mitt nästa köp är (med 95% sannolikhet) en vit manuell Lorier Gemini kronograf, väntar bara på att den ska släppas i februari
geminiwhite_insta_1200x1200.jpg

Andra klockor som jag funderar på efter det är:
Lorier Falcon (en grön i stål eller pvd-guld)
Baltic Aquascaphe (blå eller svart)
Junghans Meister Telemeter
Junghans Chronoscope
Zodiac super sea wolf

Grailwatches som ligger i framtiden:
Sugen på flera olika varianter av Grand Seiko (bara en tidsfråga)
Tudor Black bay 58 på en shark mesh (rimligt)

Klockor vars historia och design intresserar mig, men som jag nog aldrig skulle köpa:
AP Royal Oak
Patek Nautilus
Rolex sportmodeller
Artisan de Geneves olika custom Rolex
VC Overseas
MB&F, Urwerk och liknande

Klockor som jag skäms över att jag gillar:
Movado
Richard Mille
Hublot
Jävlar vilket första inlägg!

Nu när jag närmar mig 50 inlägg passar det väl bra med en kort liten presentation.
Tar efter The_Escapements lysande presentationsstil :)
  • ~30
  • Norrland
  • Hantverksbranschen
  • Sambo
  • Lägenhet, dock hus/tomtjägare
  • Musik & gitarrintresse
  • Instegsklocka Invicta Pro Diver, har dock ett par gamla quartzur.
  • Senaste klocka SKX009J
  • Nästa klocka troligtvis en BB58 eller liknande
  • Drömklockan just nu som förmodligen aldrig kommer att bli av men en AP Royal Oak.

Tack för ett trevligt, underhållande och kompetent forum! :)

Senast ändrad:
Hej,

Ny på forumet och hyfsat ny som klockfantast. Jag är 27 år, bor i Uppsala men jobbar i Stockholm, och jag fick upp intresset för klockor för ungefär ett och ett halvt år sedan när jag köpte min första mekaniska klocka (en Tissot Seastar 1000 med blå sunburst-urtavla på svart gummiband) och alla quartz-klockor förevigt lades på hyllan. Sedan dess har jag utökat med en Certina DS Action diver med blå urtavla, även denna med powermatic 80-urverket. Just nu är jag i fullt spar-mode för att investera i min första dyrare klocka, och det lutar åt antingen en Rolex 126334 med wimbledon-tavla eller kanske en lite äldre datejust och lägga överskottet på att försöka få tag på en Black Bay 58.

I övrigt, följer vad som verkar vara en populär form och kör en kort presentation i punktform.
• 27 år
• Lägenhet
• Sambo och två hundar
• Intressen, förutom klockor, golf och matlagning
• Drömklockan, någonting i roseguld, vit urtavla, brunt läderband och med perpetual calendar-komplikation.

Väl mött!

Hej,

Ny på forumet och även ny i klockvärlden. Ligger i ”research” fasen men vet redan vad jag vill ha (typ allt). Ska börja med lite billigare varianter. Skx007 eller 013 (som jag letar efter nu) och sedan en vintage dressklocka. Efter det får vi se vart vi hamnar.

Övrigt:

• Byggbranchen (tjänsteman)
• 32 år
• Bohuslänning i exil (långt ifrån havet)
• Radhus, fru och barn
• Intressen: inredning, vintage prylar, stil i allmänhet, dykning i sommar förhoppningsvis
• Drömklockan: Fifty Fathoms 50-tal

- Drygt 40 år
- Villainnehavare
- Fru och bonusson
- Tränar rätt mycket, cykling och löpning
- Boende strax norr om Dalaälven
- Köpte första klockan, en Breitling Windrider Cockpit A49350 i mitten på 2000-talet, grymt vacker klocka
- Det blev därefter både en Breitling till plus en Omega Seamaster
- Sedan dess ett gäng löparklockor men det räknas ju inte
- Sedan annat fokus i livet, men nu kommit igång igen
- Nästa klocka blir troligen en Seamaster Aqua Terra

Hej på er alla, "ny" på forumet men har som många andra läst runt under en längre tid. Underbart forum med bra stämning så det är svårt att hålla sig borta. Alltid varit intresserad av klockor utan att ha någon egentlig vetskap om märken och modeller. Köpte min första riktiga klocka (blev en Breitling Superocean heritage) förra året tack vare en push från tjejen som också gillar klockor. Var säker på att jag skulle känna mig nöjd och belåten, men uppenbarligen inte då jag redan letar efter nästa köp. Märken som jag fattat tycke för är Breitling, Tudor, Omega, Rolex, mestadels dykarstil men även mer dressade modeller. Hade det gått att köpa sportrolex i butik hade det förmodligen blivit en sådan som nästa klocka, men nu lutar det mer åt Tudor eller Omega men det svänger från dag till dag...

-33 år
-Lägenhet
-Stockholm
-Intressen förutom klockor är motorcyklar/cykling/musik/hifi
-Jobbar med försäljning

Tack för ett mycket trevligt forum och alla härliga medlemmar! :)

Hej KS!
Har varit medlem här under flera års tid men har ej presenterat mig ännu. Jag är en liten skit på 20 somrar och bor för tillfället i Jönköping. Jag driver eget företag som fotograf/filmskapare och skapar content för artister och företag runt om i landet. Gillar det mesta som är analogt tex vinyl och klockor men först och främst analoga kameror (Leica, Mamiya, Hasselblad, Pentax) som jag fotar med men även köper och säljer mycket av.

Trots att jag nördat rejält när det kommer till klockor under flera år har jag fortfarande bara min slitna Gant klocka som jag fick av päronen i julklapp ca 2016. Dags att ändra på det och göra debut på riktigt i klockvärlden! Letar nu efter: TAG Heuer Monaco, Cartier Santos Galbee, Speedmaster eller en Datejust 1601.
Skriv gärna om du har en av de modellerna till salu!

Hörs!
DSC08262.JPG

Bilagor

• image.png
    image.png
    1.8 MB · Visningar: 3
Tjenixen! Min tur att skicka upp en kort presentation av mig själv och mitt klockintresse. Är intresserad av klockor med byggkvalitet framförallt. Det har varit mestadels Seiko, både dykare och dressare men nu har jag tagit sikte på Omega o Rolex.
Köpt ett par klockor här på forumet och det har varit toppen. Älskar KS och är inne flera gånger om dagen. Är mer sparsam med inlägg själv.

Tack för mig :)

Hej,
Edda heter jag, ca 30 år och är från Stockholm men bor numera i Värmland. Tänkte jag kunde presentera mig kort och i presentationen visa min klockresa som säkert roar någon :) Studerar just nu efter att jobbat som hantverkare sedan länge. Klar med studierna om något år med siktet inställt på Norge. Har tjej och en liten bebis. Hobbys är föreningsliv av diverse slag och givetvis KS. Kanske lägger till något mer i texten vid ett senare tillfälle. Nu tänkte jag dra min klockhistoria istället :D
'
214270 Min första dyra klocka. köpt ny från Pluswatch (chrono24) det var minst sagt spännande.
1.jpg

Seamaster Quartz. Köptes av första ägaren (Studentpresent) väldigt fin klocka till ett bra pris. Hade den här länge.
2.jpg

PAM1389. Efter en paus från dyra klockor på knappt ett år så impulsköpte jag denna. Ny från Chrono24. Det var den som väckte intresset igen.
3.jpg

114060. Bästa klockan jag haft, men... inget datum. En vacker dag har jag nog en igen. Men med datum såklart.
4.jpg
Batman. Denna var inget för mig. För lite tool och för lite svart :)
5.jpg

SBGV229. Vägen in i GS men även vägen in i titanet. Grym klocka som jag köpte av @BarbaBaba sedan dess är det GS som gäller för min del (och :rolex: såklart)
6.jpg

SBGE015. Också Titan. Gillade denna men va alltid lite för rädd om den.
7.jpg

216570 Ja vad ska man säga om denna. Grym klocka på alla sett. Lite för stor för min smak men svårt att skilja mig från den trots allt. Är väl mitt SUB-substitut
8.jpg

SLA033. Ball som satan samma "riktiga" dykarkänsla som subben men ingen länk. Alltid imponerad av denna, sitter dock sällan på armen.
9.jpg

Min flickväns SBGX059. Ja vad ska man säga. Har allt hon kan önska och lite till.
10.jpg

SBGX261. Min keeper för alltid. Enda saken som kan få denna av armen är 116610LN eller en svart datejust 36...
11.jpg

Så såg min resa ut. Tack för att ni läste :)

Senast ändrad:
Hej och tack för medlemsskap!

•Norrman bosatt i Stockholm
•Leica-ägare som plåtar alldeles för litet
•Jobbar med försäljning och åker runt i världen
•Fascineras av det estetiska mer än tekniska när det kommer till klockor
•Behöver en panda Zenith De Luca som motsats till min svarta

Bilagor

• 63BB9AAC-7372-49A8-9B17-E51E8ED00C38.jpeg
    63BB9AAC-7372-49A8-9B17-E51E8ED00C38.jpeg
    462 KB · Visningar: 4
Senast ändrad: