• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverket

Omega
Hej!
Ny medlem här på forumet, har varit väldigt klockintresserad under många år och har ägt allt från sprillans ny SubC till 60 år gamla vintage klockor.
Ser fram emot att se många bilder och ta del av diskussioner!
 
Hej,

Började under vårvintern på riktigt intressera mig för klockor och beslöt mig för att starta med Seiko snzf17k1 "Sea Urchin". Efter ungefär två månader med Seikon runt handleden blev jag sugen på något nytt och i samma veva hittade jag KS som blev den naturliga platsen att leta efter nästa steg. Efter mycket letande hittade jag äntligen den perfekta efterträdaren, en svart Omega SMP-C. Efter några fantastiska månader tillsammans börjar suget efter något nytt smyga sig på, kanske en Tudor BB GMT?

Tack för ett grymt forum.
20200529_143446327_iOS.jpg
 

EmilV

Breitling
Hej!
Har absolut inget långvarigt intresse, började plocka isär ett av farfarsfars trasiga fickur får några månader sedan för att det såg så spännande ut och har sedan dess börjat använda farfars Tissot Seastar från 60-talet(?) och försökt få resterande syskon och far att använda sina ärvda klockor. Äger annars bara en tonårsCasio som samlat damm.
Har nu gått och blivit lite kär i Royal Capital Steel från SS men har några inlägg kvar innan jag kan lägga ut en köpes annons, skicka gärna meddelande om du har en att avvara!! ;)
 

Bilagor

  • IMG_20201003_105633.jpg
    IMG_20201003_105633.jpg
    385.2 KB · Visningar: 29
  • IMG_20200927_001856.jpg
    IMG_20200927_001856.jpg
    254 KB · Visningar: 33

kottme

Cartier
Lika bra att presentera sig själv!
Har följt KS under en längre tid men inte tagit steget att faktiskt bli medlem själv.

Har varit intresserad av denna underbara hobby sen jag köpte min första "riktiga" klocka, en Seiko SKX009 när jag fyllde 16-17 bast, vilket börjar blir skrämmande länge sedan...
Efter några år nu av att köpa en ny klocka lika ofta man byter kalsonger, för att sedan sälja den lika fort, så har jag äntligen börjat tänka kvalitet över kvantitet, och har efter många om och men lyckats skala ned min samling till 5.

Detta blev en lång historia men är väldigt glad att jag faktiskt tog tag i det och blev medlem här! Ha en trevlig helg alla!

Ps* slänger upp några av klockorna som i dagsläget finns i min samling för dem som är intresserade. IMG_20201001_090746.jpg IMG_20201002_075932.jpg IMG_20201003_110620.jpg IMG_20201003_121253.jpg
 

Tanfara

Breitling
Dags även för mig att säga Hej!
Har varit med ett tag utan större (dyrare) inköp. Målet är en BB58 och en Reverso, men det är väl resan dit som är mest spännande, eller? ;)
 

johan_omalm

Breitling
Hej, ny här! Intresserad av klockor och Rolex är mitt favorit märke, speciellt deras sportversioner av sina klockor :) bor i Stockholm och har ett par av ovan märke, just nu funderar jag på en winder till dem och även på att sälja en av mina då de just nu är lite gör lika, och kanske skaffa en till men lite annan modell.
 

Audionet

Breitling
Hej,
Vill inte påstå att jag är nörd eller att jag besitter djupa kunskaper om klockor. Men jag uppskattar vackra klockor och har gjort så sedan jag fick min första Seiko Pogue i september 1975. Intresset har varierat genom åren men har tilltagit den senaste tiden.

Efter att ha navigerat mig runt på detta forum en tid så insåg jag att det finns många gemensamma intressen.
Klockor, hifi, bilar, kaffe, mat, vin, kläder, skor osv. för att nämna några ämnen i livet som gör det värt att stiga ur sängen varje dag. :)
 

Bo Bergström

Breitling
Hej alla- Tackar för insläpp. Upplever mig själv som katt bland hermelinerna här. Jag är novis vad et gäller "vintage" ur. Jag har en fråga. Jag äger en Omega Seamaster 600 m. (Omega PloProf, 600m) som jag köpte 1976 i Landskrona efter att ha fullgjort min militärtjänst som röjdykare vintern 1974. Uret har varit med mig under hela mitt yrkesverksamma liv som dykare och marinbiolog/fiskeribiolog från Antarktis i söder till Arktis i norr . Jag är nu 69 år och dyker inte längre och uret ligger i en skrivbordslåda. Jag undrar över urets värde och ber därför om råd. MVH Bo Bergström
 

Bo Bergström

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej alla- Tackar för insläpp. Upplever mig själv som katt bland hermelinerna här. Jag är novis vad et gäller "vintage" ur. Jag har en fråga. Jag äger en Omega Seamaster 600 m. (Omega PloProf, 600m) som jag köpte 1976 i Landskrona efter att ha fullgjort min militärtjänst som röjdykare vintern 1974. Uret har varit med mig under hela mitt yrkesverksamma liv som dykare och marinbiolog/fiskeribiolog från Antarktis i söder till Arktis i norr . Jag är nu 69 år och dyker inte längre och uret ligger i en skrivbordslåda. Jag undrar över urets värde och ber därför om råd. MVH Bo Bergström
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej alla- Tackar för insläpp. Upplever mig själv som katt bland hermelinerna här. Jag är novis vad et gäller "vintage" ur. Jag har en fråga. Jag äger en Omega Seamaster 600 m. (Omega PloProf, 600m) som jag köpte 1976 i Landskrona efter att ha fullgjort min militärtjänst som röjdykare vintern 1974. Uret har varit med mig under hela mitt yrkesverksamma liv som dykare och marinbiolog/fiskeribiolog från Antarktis i söder till Arktis i norr . Jag är nu 69 år och dyker inte längre och uret ligger i en skrivbordslåda. Jag undrar över urets värde och ber därför om råd. MVH Bo Bergström
Hej!
Fin historia, och fin klocka.
Din inkorg här kommer nog snart fullas med mer eller mindre skamliga bud, säkerligen med hänvisning till skick och utbytta delar (som sänker värdet), utan att du ens visat klockan.
Om du vill veta värdet så posta i
https://klocksnack.se/threads/den-stora-vad-är-rimligt-pris-för-vintageklockan-tråden.24218/
Ta ett gäng bra bilder, särskilt på tavla och visare, så kan du få bra hjälp där.
Men du är säker på att sälja? Inga barn som kan tänkas vilja ha den? Det är lätt att sälja, men svårt att spåra upp och köpa tillbaka...
 
Medmänniskor,

Har äntligen tagit steget in i klockornas värld och är därför väldigt glad över att se att det finns liv och rörelse här! Just nu har jag tre klockor tillhanda:

1) Italiensk dykare (köpt här på forumet) Brigata Paracadutisti "Folgore". Dykare med italienska fallskärmsdykarnas emblem
2) Gammelmorfars gamla dressar-Zenith
3) Garmin Vivoactive Music

Allt gott!
 

Bo Bergström

Breitling
Hej!
Fin historia, och fin klocka.
Din inkorg här kommer nog snart fullas med mer eller mindre skamliga bud, säkerligen med hänvisning till skick och utbytta delar (som sänker värdet), utan att du ens visat klockan.
Om du vill veta värdet så posta i
https://klocksnack.se/threads/den-stora-vad-är-rimligt-pris-för-vintageklockan-tråden.24218/
Ta ett gäng bra bilder, särskilt på tavla och visare, så kan du få bra hjälp där.
Men du är säker på att sälja? Inga barn som kan tänkas vilja ha den? Det är lätt att sälja, men svårt att spåra upp och köpa tillbaka...
"Strindberg"-Tusen tack för goda och tänkvärda råd som jag ska till mig. Uret är för närvarande i Stockholm för värdering hos Kaplans. Jag kommer att få möjligheter att ta fler bilder efter månadsskiftet Okt/Nov. Uret var i väg på service hos Omega i slutet av 2010 talet, kommer inte ihåg vilket år. Vridringen ("bezel") samt några inre delar byttes-jag har fortfarande kvar originalringen. Vad jag kommer ihåg konstaterade Omega att uret inte kunde förväntas uppfylla de ursprungliga specifikationerna pga ålder och användning. Således- vad det gäller urets praktiska funktion för dykning-så är jag övertygad om att det finns mer ändamålsenliga, prisvärda moderna produkter nu 2020 än i början av 1970 talet då uret betraktades som bland dom absolut bästa dykaruren. Sannolikt är det nog så att samlare kommer att visa mest intresse. Jag bifogar 1 bild på uret som det ser ut nu och en bild på original vridringen. Uret har en väl beskriven historia i form av mitt CV samt bilder från fältarbete i varierande miljöer. Åter igen tack för goda välmenande råd. Fortsättning följer...
 

Bilagor

  • IMG_1061.JPG
    IMG_1061.JPG
    651.1 KB · Visningar: 39
  • Vridring-Omega.jpg
    Vridring-Omega.jpg
    1.5 MB · Visningar: 43
Hej alla,

Jag är en rookie-entusiast som lever i den eviga konflikten mellan habegär och en vilja att krympa och förfina. Jag vill vara en enklocks-kille, men kan inte. Med det sagt har jag idag 2 Seiko (New Alpinist och SPB147), en Rolle Explorer och en JLC Diving Chrono. (och lite krafs). Ser fram emot att utbyta erfarenheter, få inspiration och suga i mig av KS enorma kunskapsbank!
 

CarlMB

Omega
Hej, kanske dags att presentera sig. Har hängt på forumet till och från snart 2 år. Gillar blandningen på forumet med både klockor och Lifestyle i allmänhet. Har idag en samling med Oris, Seiko, Garmin för träning och lite blandade Vintage ur. Min målbild är en Blancpain Fifty Fathoms.
 
Hej, kanske dags att presentera sig. Har hängt på forumet till och från snart 2 år. Gillar blandningen på forumet med både klockor och Lifestyle i allmänhet. Har idag en samling med Oris, Seiko, Garmin för träning och lite blandade Vintage ur. Min målbild är en Blancpain Fifty Fathoms.
Det är en mycket vacker målbild!
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Hej,
Relativt ny klock-enthusiast även om intresset har funnits sedan jag först såg Bond med sin Omega i GoldenEye. Det var även första klockan som ordentligt inhandlades även om det komplimenteras med lite Tag och Breitling. Sorgligt nog är drömklockan en pristine submariner även om den drömmen är långt borta.

16479869-5f9doqs1dnuprhmffizyanhz-Zoom.jpg
 
Senast ändrad:

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Hej!
Har hängt här på forumet sen i våras, och känner nu att det är dags att presentera mig. Mitt klockintresse började för ett år sedan när jag fyllde 25, och bestämde mig för att köpa min första lite dyrare klocka.

Det blev som mitt användarnamn avslöjar en Victorinox Maverick ref. 241695. Hade inte kollat upp något innan köpet och hade noll koll på vad som fanns på marknaden.

Gillade känslan och tyngden som klockan gav. I våras upptäckte jag klocksnack och suget efter en lite tuffare automatisk klocka väcktes. Var lite inne på Oris Aquis först, men valet föll efter mycket om och men på en Tag Heuer Aquaracer - Wak2111 begagnad från Nederländerna via Chrono24.

Är riktigt nöjd med Tagen, och nu drömmer jag om en Omega Seamaster 2531.80.

Mvh Gustav
IMG_20200807_222227.jpg
 
Hej!
Har hängt här på forumet sen i våras, och känner nu att det är dags att presentera mig. Mitt klockintresse började för ett år sedan när jag fyllde 25, och bestämde mig för att köpa min första lite dyrare klocka.

Det blev som mitt användarnamn avslöjar en Victorinox Maverick ref. 241695. Hade inte kollat upp något innan köpet och hade noll koll på vad som fanns på marknaden.

Gillade känslan och tyngden som klockan gav. I våras upptäckte jag klocksnack och suget efter en lite tuffare automatisk klocka väcktes. Var lite inne på Oris Aquis först, men valet föll efter mycket om och men på en Tag Heuer Aquaracer - Wak2111 begagnad från Nederländerna via Chrono24.

Är riktigt nöjd med Tagen, och nu drömmer jag om en Omega Seamaster 2531.80.

Mvh Gustav
IMG_20200807_222227.jpg
Vad trevligt det hade varit om ens klockintresse hade börjat så tidigt. Känns som en naturlig progression från Aquaracern till seamaster.
 
Hej!
Har hängt här på forumet sen i våras, och känner nu att det är dags att presentera mig. Mitt klockintresse började för ett år sedan när jag fyllde 25, och bestämde mig för att köpa min första lite dyrare klocka.

Det blev som mitt användarnamn avslöjar en Victorinox Maverick ref. 241695. Hade inte kollat upp något innan köpet och hade noll koll på vad som fanns på marknaden.

Gillade känslan och tyngden som klockan gav. I våras upptäckte jag klocksnack och suget efter en lite tuffare automatisk klocka väcktes. Var lite inne på Oris Aquis först, men valet föll efter mycket om och men på en Tag Heuer Aquaracer - Wak2111 begagnad från Nederländerna via Chrono24.

Är riktigt nöjd med Tagen, och nu drömmer jag om en Omega Seamaster 2531.80.

Mvh Gustav
IMG_20200807_222227.jpg
härlig läsning, finns många drömmar inom klockvärlden :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Har roat mig här på KS och fått många bra svar på div frågor. Nu har jag en som kanske är lite korkad.. Kan någon förklara för mig vad plast , titan diamant osv betyder som står under användarnamnen? Blir man degraderad till sågspån av en sådan fråga? :)
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Har roat mig här på KS och fått många bra svar på div frågor. Nu har jag en som kanske är lite korkad.. Kan någon förklara för mig vad plast , titan diamant osv betyder som står under användarnamnen? Blir man degraderad till sågspån av en sådan fråga? :)
Olika nivåer baserat på antal inlägg i forumet. Antar jag.
 

Smn

Omega
Hej,

Som många andra så har jag funnits på sidbänken utan att delta. Skaffade först mitt konto för att kunna köpa klockor via köp och sälj, än så länge inte blivit någon affär. Mitt klockintresse började men en present till mig själv, en speedmaster date (323.30.40.40.06.001) för en massa år sedan. Tanken är nu att börja delta mer i diskussionerna.
osATge.jpg

Idag på armen sitter min Omega seamaster aqua terra golf ed.

Ha en fin dag alla.
Vad kostar den ny?
 
Hej!
Har hängt här på forumet sen i våras, och känner nu att det är dags att presentera mig. Mitt klockintresse började för ett år sedan när jag fyllde 25, och bestämde mig för att köpa min första lite dyrare klocka.

Det blev som mitt användarnamn avslöjar en Victorinox Maverick ref. 241695. Hade inte kollat upp något innan köpet och hade noll koll på vad som fanns på marknaden.

Gillade känslan och tyngden som klockan gav. I våras upptäckte jag klocksnack och suget efter en lite tuffare automatisk klocka väcktes. Var lite inne på Oris Aquis först, men valet föll efter mycket om och men på en Tag Heuer Aquaracer - Wak2111 begagnad från Nederländerna via Chrono24.

Är riktigt nöjd med Tagen, och nu drömmer jag om en Omega Seamaster 2531.80.

Mvh Gustav
IMG_20200807_222227.jpg

Välkommen!
 

JCasablanca

Breitling
2-Faktor
Hejsan! Tackar för ett bra forum. Relativt ny i klockvärlden och har nyligen investerat i en Tudor BB 58 med läderband efter att tappat bort en Nomos Ahoi för några år sedan och inte kunnat bestämma mig vad jag skulle köpa som ersättare. Är nu på jakt efter en bra kostymklocka
 

eau.m.g

Omega
Tjena,

Ny medlem sedan idag. Klockintresset har legat på is senaste 2-3 åren då min tid och mina pengar har fokuserats på mina småbarn. Nu har dom blivit lite större och jag har tröttnat lite på min Linde Werdelin. Vad jag har förstått så är det här man ska vara för att hänga med
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Hej alla,

Ny på forumet och relativt ny inom klockor. Köpte min första automat för cirka 3 år sedan och har sedan dess utökat samlingen något. Sitter idag på:
  • Tissot PRC 200
  • Seiko SKX013
  • Seiko Ninja Turtle (SRPC49K1)

Den sistnämnda ninjan är min absoluta favorit och trots att jag rockar smala handleder så tycker jag att den klockan funkar utmärkt. Men vem vet, kanske kommer en Squale 1521 Ocean överta tronen när den anländer. 😃
 
Topp