Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänkte uppdatera då jag nu har burit klockan i stort sett varje dag sedan jag fick deb ett par dagar efter inlägget. Är otroligt nöjd och varierar med både läder och natoband från @tidochting.se. Även där mycket nöjd med deras produkter.Tjena forumet!
Ny som medlem på KS (har läst en hel del trådar utan konto) och med nyfunnet intresse för klockor. Har burit klocka sedan 6 års ålder men inte riktigt uppskattat uret för mer än tidsvisande funktion förens på senare år. Pga studier så har jag "sparat" mig tills nu när jag nyligen blev klar och kände att det var dags att unna mig något. Inväntar för tillfället leverans av mitt första mekaniska ur. Valet föll på en Oris Diver Sixty Five då den tickade i alla MINA boxar + att den finns i en 40mm version som passar fint på min spaghettibreda handled. Återkommer med bilder när skönheten hämtats ut
Välkommen, fina Bulova.Hej,
Daggs att flagga upp. Hoppas jag hittar rätt med detta inlägg!
Jag är 70+ och varit intresserad av klockor sedan 1960-talet. Jag kommer ihåg att jag satt på biblioteket och läste en artikel i Bonnier månadstidning (tror jag) om Bulova Accutron Spaceview som väckte habegär hos en dåtida tonåring.
Ett klockintresse som tagit mer fart de senaste åren då det tar lite plats fysiskt sett. Jag försöker och värderar att själv kunna hantera så stor del av det fysiska underhållet som möjligt.
Jag har och haft stor glädje av Klocksnack i inhämtandet av information. Framförallt rörande ”micro-märken” som varit en ”guldgruva” bl a i förståelsen över många märkens byggande av sin image/varumärke.
Eftersom jag jobbat mycket med ekonomi och i större organisationer är väl nyttan - pris/prestanda ett begrepp som även kan appliceras här.
Jag förstår verkligen inte Rolex strategi och kroknade fullständigt på dem efter den senaste prishöjningen 2020-01-01. Rolex är en stiftelse och de verkar sakna förståelse för vanliga företagsekonomiska bevekelsegrunder.
Obegripligt att de kan lyckas sälja för ett listpris över 100K för alldagliga klockor som kostar under 10k att producera men de lägger väl en stor del av sina pengar på marknadsföring för att lyckas med detta konststycke.
Många ”micromärken” slår Rolex med hästlängder (enl pris/prestanda) och till kanske en tjugondel av priset. Dessutom slipper man att ha de klockorna i bankfacket. Tack Klocksnack för denna insikt som är till stor glädje.
Annars gillar jag kronografer och sätter Omega cal 9300 högst men är nu nyfiken på Breitling/Tudors verk B01.
Bland vintageklockor sätter jag Omega Seamaster cal 564 högt. Har någon en sådan i helguld är jag kund!
Hälsar ”Hejdu”
Välkommen och riktigt tjusigt fickurHej forumet!
Jag är ny här. Har länge varit intresserad av klockor men fått lite nytändning på senare tid då jag ärvt en del gamla ur (fickur) vilket dragit mig in i ett kul träsk med auktionssajter, spännande urmakare m.m. Har också börjat skaffa mig nya armbandsur. Just nu mest intresserad av billiga och praktiska klockor, som gärna får vara snygga också. Köper också en hel del band och gillar att hitta bra färgkombinationer. Är också inne på militärrelaterade klockor, både gammalt och nytt.
På sikt är jag också på jakt efter mer "ädla" ur, och spanar och lurar en hel del här på forumet efter detta..
Här tre saker ur min lilla samling.
En Zenith från 1919 i otroligt fint skick. Nyrenoverad. Används vid högtidliga tillfällen.
En Orient Kamasu med röd tavla. Här med föga vattentåligt läder-NATO, men jag gillar kombinationen.
Och här en riktig lågbudgetklocka från Casio. Denna tillsammans med någon G-shock är väl egentligen bara det man behöver? Den här är otroligt exakt också vilket kanske är tur.
Hej fr
matsols
Explorer 1 är enligt mig ett perfekt val. Den ligger och mal bak i mitt huvud också.Har haft ett klockintresse under ett flertal år men sålde för ett par år sedan alla klockor jag ägde då jag tappat intresset.
Nu är det återfunnet och jag har börjat bygga upp en ny samling. Den första klockan blev en Patek 5140, uppföljaren till den ikoniska 3940. Valet föll på den då den är något större än 3940 och jag upplever den som något modernare med bättre ”balans” i tavlan. Den har varit min heliga gral en längre tid och när jag nu hade möjlighet så slog jag till.
Patek har alltid varit det märke som tilltalat mig mest men jag har mycket kvar att lära. Är intresserad av att hitta mer Patek relaterad memoriblia. Säg till om du har något kul du vill sälja!
Jag kommer främst investera i klockor jag vill använda till vardags. Härnäst lutar det åt en Rolex Explorer I eller någon annan Rolex att komplettera Pateken med. Tips?
Den är ruskigt fin Diver 65’an! Grattis!Tänkte uppdatera då jag nu har burit klockan i stort sett varje dag sedan jag fick deb ett par dagar efter inlägget. Är otroligt nöjd och varierar med både läder och natoband från @tidochting.se. Även där mycket nöjd med deras produkter.
Trevlig ti(d) sdag på er!
Peter Kahm heter jag (nickname Lekamen) och har varit klocktokig sedan 5-årsåldern.
Dyrgriparna i samlingen är en Rolex Sub 14060M & Speedmaster från 67, men gillar också att impulsköpa billigare ur som tilltalar mig.
Till exempel en "stealth" G-Shock GA-2100 samt en precis nyköpt Timex Q från KS som jag gillar skarpt!
Jag är rädd att jag smittat mina två söner med samma "sjukdom", de är 12 & 14 och älskar klockor dom med
Nyfiken fråga, kan man se i sin profil hur många inlägg man skrivit? Jag tycker jag borde bara uppe i över 50 och därmed vara välkommen i köp&sälj-avdelningen.