• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Jag är ny här på forumet sedan någon vecka, och tänkte bara säga hej. Måste säga att jag verkligen uppskattar både innehållet som stämningen här, så först vill jag tacka för all matnyttig info jag hunnit lurka till mig!

Till vardags är jag matematiker, och är Stockholmsbaserad. Mitt klockintresse är pinfärskt och för tillfället äger jag bara en ynka klocka (en Seiko SNKL23).
Dock har jag som många andra en viss samlartendens, så det lär det snart bli ändring på. Jag t.ex. fått upp ögonen för Oris Pointer date, och sitter just nu och försöker välja bland alla urtavlor. Tips från er som vet saker mottages såklart tacksamt.

Tidigare har jag intresserat mig en del för mig för japanska reservoarpennor och har köpt på mig ett par stycken, så om någon här år intresserad av sådana saker får ni gärna hojta till!

//Aron
Välkommen till KS! När du har gjort 50(?) Inlägg borde du ha tillgång till lifestyle-delen på forumet där vi har lite pennsnack ;)

 

Saeculum

Breitling
Hej,
Har spanat på klocksnack den senaste månaden. Efter att min gamla trotjänare till klocka gett upp har jag allt oftare hamnat i sökmode på internet efter en ny "varje-dag-klocka". Tittar på olika varianter av dykarklockor. Lite svårt att välja bara en, men hoppas få hjälp. Skall bara fundera lite mer på min kravspec.
 

Hilsdorf

Breitling
Hej gott folk!
Jag har alltid intresserat mig för mekaniska ting som motorcyklar, bilar och flygplan. En Citizen Promaster som jag fick när jag fyllde 40 har tjänat mig väl i 25 år, men har nu på ålderns vår börjat intressera mig för mekaniska klockor. Hittade pappas gamla Tissot Navigation från 70-talet och så var jag igång. Hittills har det blivit, i mina ögon snygga, automatiska och vattentäta affordables. Tycker det finns mycket i det segmentet som visar tiden nog exakt för att hinna med bussen och man dessutom kan bada med. Men en Tudor Pelagos med inhouse-verk står på önskelistan...
 
Senast ändrad:

Knegolf

Breitling
Hej hej hallå, 10 år av samlande på klassiska och mer udda Omega vintage från främst 60-70 tal men först nu mer aktiv här på KS. Ser fram emot att läsa vad det surras om och förhoppningsvis utöka samlingen!
 
  • Like
Reactions: iko
Hej KS,

Har nördat runt här på forumet ett tag men nu äntligen registrerat mig. Har ett bra tag varit förtjust i klockor från både ett estetiskt och tekniskt perspektiv. Är i praktiken en OWG med ett kvartsur som jag älskar då jag fick det av mina föräldrar när jag för ett bra tag sedan flyttade till USA. Är sedan en tid åter i Sverige och börjat se mig om efter en mekanisk klocka. Lutar åt en i modernt pilot-stuk, typ Longines Spirit om jag kan övertyga mig om att den ser bra ut på min klenare handled. Har även sneglat på Oris Propilot Big Date och Sinn 556i som har lite råare look. Har ni erfarenhet av dessa så dela gärna med er!

Drömklocka: Kari Voutilainen Vingt-8 ISO. Snygg och nördig!

Här för att lära, så stort tack till alla på forumet!
 

Lankfisher

Breitling
Halloj! Daniel heter jag 36år och började med klockor för 3år sedan. Har skaffat mig en Oris Carl Brashear Chronograph och 3st seikos, en Longines och lite homager från olika märken. Drömklockan är en Rolex datejust Wimbledon eller en skydweller. Mitt sikte är nu inställt på en Seiko black king SRPH41K1,San Martin 059 rosegold med black mop, San Martin 008.
 

LW77

Breitling
Hej,
Rykande färsk på forumet så tänkte presentera mig kort.
Jag har ägt en Breitling i några år som jag dammade av och tänkte sälja då jag inte använde den pga att den kändes för stor för mina små handleder. När jag surfade runt för att kolla värdet på Breitlingen väcktes mitt habegär till en 37,5 mm Seamaster Planet ocean eller en 36 mm Seamaster som jag letar efter. Och i och med det väcktes klockintresset igen. Jag planerar också att införskaffa en Sjöö Sandström Worldtimer som jag råkade prova och som satt som ett smäck! 😀
Ser fram emot att lära mig mer här!
 

Klockify

Omega
Hej KS,

Varit medlem i 5 årnu (tror jag) spionerade lite tyst i något år innan jag skapade ett konto men tänkte att det kanske var dags att introducera mig själv. Utöver alla olika möjliga klocksidor och såklart fysiska klockbutiker så har jag säkert dagligen skrollat igenom köp & sälj här på KS. Allting började för ca 15 år sen med en Breitling och sedan dess har det varit full fart ner i klockträsket med en period full on vintage Omegor. Köpte på mig ca 15 st, seamasters, dynamic, constellation, electronic f300hz osv. Sålde allt det och dök ner i Rolex och annat. Rolex Explorer II 16750, Rolex GMT master II 16710 pepsi, Rolex Submariner 116610LV, Omega Speedmaster 145.022 från 1976, Panerai Luminor Due 42mm är några av nuvarande rotation men alltid på jakt efter nästa!
 

Sniper

Breitling
Hej KS,

Varit medlem i 5 årnu (tror jag) spionerade lite tyst i något år innan jag skapade ett konto men tänkte att det kanske var dags att introducera mig själv. Utöver alla olika möjliga klocksidor och såklart fysiska klockbutiker så har jag säkert dagligen skrollat igenom köp & sälj här på KS. Allting började för ca 15 år sen med en Breitling och sedan dess har det varit full fart ner i klockträsket med en period full on vintage Omegor. Köpte på mig ca 15 st, seamasters, dynamic, constellation, electronic f300hz osv. Sålde allt det och dök ner i Rolex och annat. Rolex Explorer II 16750, Rolex GMT master II 16710 pepsi, Rolex Submariner 116610LV, Omega Speedmaster 145.022 från 1976, Panerai Luminor Due 42mm är några av nuvarande rotation men alltid på jakt efter nästa!
Sålde nyligen min Rolex Explorer II 16750 som jag haft i 27 år, känns bittert men i dessa galna tider har jag svårt att ha den på mig utomhus.
 

Mysse

Breitling
Tjena KS!

Varit medlem ett tag men inte skrivit så hemskt mycket. Klockintresset började för ett antal år sedan och efter att ha lusläst forumet på jakt efter en bra "nybörjarklocka" så föll valet på en Seiko SKX007. Sen var det kört och det har hunnit bli ett par inköp både här på forumet och i några vintagebutiker. Samlingen består idag av bla Omega, Tag Heuer, Seiko, S&S, Orient och Hamilton. Har ingen speciell pjäs i sikte just nu men man vet aldrig när nästa impuls kommer!
 

pebe292

Breitling
Hej, Nybliven klocksamlare från småland. Söker lite Omega till bra pris. Och jag har en fråga direkt som jag inte lyckats hitta info om, vad är Panda?
 

Raketen

Breitling
Hej alla!

Ny på forumet!

För ett par år sedan, började intresset för att "pilla" med finmekanik komma tillbaka. Tillsammans med det latenta klockintresset, (design och fin teknik, så kan det väl inte vara bättre!?) så var det bara att börja samla på sig verktyg och utrustning. Dock har det blivit lite ryckigt pga den berömda pandemin och att man själv blev rejält dålig.
Men, men. Det har inte stått still. Njuter verkligen att sitta vid bänken och skruva.

Lade upp Lagonda chronometer som avatar. Blev klar med den för någon månad sedan. Köpte den på auktion. Ruggigt torkade oljor, smutsig osv. Men hyfsat bra skick. Efter lite justering så håller den tiden riktigt bra, och använder den dagligen.

Hoppas på mycket trevliga diskussioner här på forumet!
 

Simoon

Omega
Tjenare !

varit medlem ett litet tag nu men inte varit så extremt aktiv på själva forumet utan mer i köpsektionen😂

Har redan haft ett antal trevliga konversationer här på forumet och ser fram emot fler.

alltid varit intresserad av klockor men aldrig riktigt djupdykt ner i det fram tills jag hittade detta forum och nu har jag väll er att tacka för att plånboken ser tom ut😂

Mvh Simon
 

Yeniz

Breitling
Tjena! Jag har varit medlem ett tag nu och vill säga tack till alla som delar information och tar sig tid med att hjälpa till i olika trådar. Jag har själv inte varit så aktiv då jag gärna lyssnar hellre än jag pratar... (Kan vara så att jag är för dum för att hjälpa till också)
Riktigt kul och se bilder på era klockor också! Inspiration är alltid välkommet :)
 
Hej hej, jag blev medlem häromdagen, så ska bara snabbt säga hej här medans jag fortfarande lär mig navigera sidan. Haft ett litet klockintresse sen jag va liten, skulle väl se tufft ut, McGyver hade nån kul klocka tex om jag minns rätt! Hade ett par klockor av märket "GUL" det va lite trendigt på 90talet

Men sista åren så har jag börjat köpa på mig fler utan att ha nån koll. En soldriven Citizen och en vanlig Quartz från Swiss Military med kronograf. Och det är det som är det roliga, Jag betalade lika mycket för den klockan för 5 år sen som jag häromdagen betalade för min första riktiga mekaniska. Det började med att jag satt och fingrade på en polares Seiko 5, vart ju fascinerande att man kunde se rotorn och finmekaniken inuti röra sig.

Och det var i början på veckan så sen dess har jag kikat runt och gjort research, och i slutändan slog jag jag till på en Seiko 5 Sports Automatik. Om nån är nyfiken så langar jag fram referensnumret såklart !! Jag tror den blir bra som en första mekanisk klocka, Och herregud vilka bra priser de har! Fick en chock när jag rotade fram kvittot på min gamla kronograf och ser att båda kostat strax över 2k .....

Förresten har vi några här som gillar att modda sina klockor ? till en början ska jag bara skaffa ett läderband att ha och byta med ibland men sen vet man aldrig.

Hej på er och ha en trevlig Söndag

 
Senast ändrad:

mahomes

Cartier
2-Faktor
Tjena!

blev medlem för ett litet tag sen efter att intresset för klockor blev allt för stort. min första riktiga klocka var en SARB033 som jag importerade från japan 2015. Den var min daily watch fram tills nyligen då jag köpte en Sinn 556i. Sedan dess har jag samlat på mig ett par till klockor… och är redan på utkik efter nästa 😆

Hoppas iaf på många trevliga diskussioner här framöver! 😄
 

Stoff

Breitling
Tja! Har ett småintresse som ekonomin håller i schack, inte är det jag iallafall.
Har i nuläget bara en finare klocka, som är en Rolex Submariner. Risken är väl att det kommer att bli en och annan till i klocklådan här framgent.

Linköpingsson.

1645398914049.png
 

kalleklocka

Breitling
Hej, är mest intresserad av annonserna. Hittentills har det mest varför för att köpa men nu tänkte jag sälja en klocka. Får se till att skriva 50 inlägg först.
 
  • Like
Reactions: iko

Mamel017

Breitling
2-Faktor
Tjena, har varit en passiv läsare ett tag och ägt två fina klockor historiskt. En Daytona 116520 som jag sedan bytte mot den pp 5167 som jag äger idag. Är initialt här för att undersöka möjligheten att sälja byta min nuvarande då jag tycker priset är lite för högt.
 
Lärare, fd musiker som närmar sig 50, yes! Känner mig som 33. Ärvde en klocka av min morfar för några år sedan, en Tissot tank guldklocka. Finns att beskåda i tråden gällande hjälp att välja band/länkar.
Behöver en vardagsklocka och kikar bl.a. på Citizen promaster samt Seiko skx och 5 sports serien.
Har inga större klockdrlömmar än så för tillfället.
 
  • Like
Reactions: iko

ChrisMountain

Breitling
Tjenare,

medlem sedan länge men inte aktiv. Köpte den här Squalen för ett gäng år sen här på Klocksnack. Burit den i rotation med Garmin Fenix5 sedan dess. Nyligen fick jag möjligheten att köpa en Explorer II 226570 polar. Dock är graalen en no-date sub 224060 så vi får se om Explorern får åka!

tack och hej ✌🤙🏼
 

Bilagor

  • FD931539-7813-4E9D-BBC6-97D89B3CACE9.jpeg
    FD931539-7813-4E9D-BBC6-97D89B3CACE9.jpeg
    361.5 KB · Visningar: 10
  • FC5E6F28-91C6-41C7-BE34-231D9F0CF306.jpeg
    FC5E6F28-91C6-41C7-BE34-231D9F0CF306.jpeg
    407.3 KB · Visningar: 10

VVG

Omega
Hej! Rekat här ganska länge men nu har jag även fixat konto! Klockintresserad sedan barnsben, letat ihjäl mig efter en dykare som jag hade när jag var mellan 9-10 år. Minns att jag vred på vridringen hela dagarna. Kanske är det anledningen till att jag är en OWG och rockar 124060 för tillfället? Trevlig helg på er!
 
Tjena,

Jag hade en del Seikos för ett par år sedan och det slutade med att jag fick nöja mig med ett bygge.
Nu är jag åter igen här för att byta min klocka mot något och hålla engagemanget igång. Klistrar in lite mer information om min nuvarande mod.

Specs:
Presidentlänk
Dial från en äkta SEIKO PROSPEX "Turtle"
Case från en äkta skx007
NH36a med svart bakgrund (+-4s)
Svart crown med grön lume på seikologgan
Svart/röd chapter ring
Vintage flat keramisk bezel från DLW
Crystaltimes BIG BUBBLE Safirglas med blå AR
Röda hands
THE-ATLAS-ONE SATINE BLACK CUSTOM BEZEL

Video (se i full HD):
img_20210521_132248-jpg.1777220
 
  • Like
Reactions: iko

Mb29836

Omega
2-Faktor
Tjaba!

Har lurkat här ett tag men det är väl dags att skaffa konto och presentera sig. Relativt nyfrälst på området. Kammade hem en gammal omega seamaster från 60-talet på auktion för en massa år sedan för att den var vacker men inte så mycket mer. Sen när det var 50 år sedan månlandningen blev jag plötsligt väldigt intresserad av omega speedmaster och det hela slutade med att jag köpte en när vi var på Zürich flygplats i någon sorts bäbislycka. På den vägen är det. Är fortfarande inte speciellt kunnig på ämnet men tycker klockor är fascinerande och vackra, och går mer på det än på mekaniken 😅.
 
Topp