• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hejsan, ny medlem här efter att ha återupplivat klockintresset som var vilande i en tio år. Brukade mest hänga på utländska klockforum mest med inriktning på moddning och byggande har väl plitat ihop ett 40tal klockor. stoltast är jag över en jag gjorde med egen urtavla i mönstervällt stål (damascus) vet inte om det är ok att visa här då den kan sägas hamna under "homage" även om det inte gjorts någon liknande av märket den är baserad på.

Smaken har dock ändrats med åren och är mest inne på vintage numera moderna klockor är så tjocka o kantiga imo.

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Brj
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina kloc

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej ny medlem här sedan typ 1 sedan. Är en 35 årig tjej , min man fick mig att börja köpa bland annat baby g och flera. Jag älskar ju färger så blev genast såld 🤣 tränar just nu för att tävla i bikinifitness.

Hej,

Inte riktigt ny på forumet utan köpte en klocka här för några år sedan. Nu har klockintresset blommat upp igen och mer tid spenderas mellan trådarna.
Föredrar äldre vintage klockor, gärna omega, IWC & rolex.

Hej Klocksnackare!

Efter flera år av klockintresse så har jag nu hittat den härliga gemsenskapen på detta gemytliga forum!

Ser fram emot att vara en del av detta forum!

Senast ändrad:
Hej allihopa!
Ny här på forumet ,jag 58 år gammal bor i Stockholm .
Alltid gillat klockor .
Omega,Rolex,Tudor
16F86040-2D5E-4C66-89FE-B98469FB6155.jpeg 36AC09EE-53D3-4F9E-AD0A-C5BD8F20203A.jpeg

Hej! Ny på forumet, rån Stockholm.. Har inte mycket till samling men har varit intresserad av klockor sedan barnsben och är lycklig ägare till min favoritklocka av alla, en Omega speedy. Men på sistone har det börjat klia i fingrarna efter något annat. Någon trevlig dykare framför allt. Så om ni har några intressanta förslag så säg gärna till :)

/Gustav (tycker egentligen inte om att bli kallad för "gurra", trots användarnamnet)

Hejsan,

Jag heter Gordon och är ny medlem.

Mitt intresse för urmakeri startade någon gång för lite mer än 50 år sedan. Det var en kulen dag så jag och min kusin kunde inte gå ut och leka. Uttrycket ”idle hands is the Devil’s playground” har aldrig varit mer passande. Kusinens far hade oklokt nog lämnat sin klocka utan tillsyn och jag tror att ni fattar varthän denna historia bär.

Jag lyckades övertyga min något yngre kusin om att vi borde titta närmare på innanmätet på sagda klocka. Det kan, säger kan, vara så att jag där och då myntade uttrycket ”hur svårt kan det vara?”.

Det blev sedan ett uppehåll för mina horologiska ambitioner efter denna smärtsamma upplevelse. Smärtan i baken släppte så småningom men intresset låg i träda fram tills för några veckor sedan. Ett yotube klipp fick intresset att blomma och nu sitter jag här med otaliga beställningar och leveranser från när och fjärran. Det som började med att jag ville öppna en klocka för att byta batteri och armband har burit iväg rejält. Vem kunde ana att man behöver ett otal smörjmedel och verktyg som kräver att man säljer ett eller två av sina interna organ för att finansiera intresset.

De sista beställningarn skall anlända under nästa vecka så nu sitter min klockor löst till. Det som saknas nu är en tvättmaskin för klockdelarna men jag har planer på att bygga om hustruns matberedare i löndom. Detta projekt får dock vänta ett tag för hon är lite missnöjd med kostnaden för denna hobby.

Jag ser fram emot att plocka isär mina klockor i sina beståndsdelar och hoppas att jag, till skillnad från mitt först försök, får dem att fungera igen.

Mvh/Gordon

Senast ändrad:
Hejsan,

Jag heter Gordon och är ny medlem.

Mitt intresse för urmakeri startade någon gång för lite mer än 50 år sedan. Det var en kulen dag så jag och min kusin kunde inte gå ut och leka. Uttrycket ”idle hands is the Devil’s playground” har aldrig varit mer passande. Kusinens far hade oklokt nog lämnat sin klocka utan tillsyn och jag tror att ni fattar varthän denna historia bär.

Efter att ha övertygat min något yngre kusin om att vi borde titta närmare på innanmätet på sagda klocka. Det kan, säger kan, vara så att jag där och då myntade uttrycket ”hur svårt kan det vara?”.

Det blev sedan ett uppehåll för mina horologiska ambitioner efter denna smärtsamma upplevelse. Smärtan i baken släppte så småningom men intresset låg i träda fram tills för några veckor sedan. Ett yotube klipp fick intresset att blomma och nu sitter jag här med otaliga beställningar och leveranser från när och fjärran. Det som började med att jag ville öppna en klocka för att byta batteri och armband har burit iväg rejält. Vem kunde ana att man behöver ett otal smörjmedel och verktyg som kräver att man säljer ett eller två av sina interna organ för att finansiera intresset.

De sista beställningarn skall anlända under nästa vecka så nu sitter min klockor löst till. Det som saknas nu är en tvättmaskin för klockdelarna men jag har planer på att bygga om hustruns matberedare i löndom. Detta projekt får dock vänta en liten för hon är lite missnöjd med kostnaden för denna hobby.

Jag ser fram emot att plocka isär mina klockor i sina beståndsdelar och hoppas att jag, till skillnad från mitt först försök, får dem att fungera igen.

Mvh/Gordon
Trevligt och välkommen! Lycka till med urmakeriet och posta gärna under vägens gång 🙂

Är egentligen ingen ny medlem då jag varit medlem i lite drygt 2 år men jag har inte varit så aktiv, Jag är en samlare. Dvs en collector. Jag samlar på allt ifrån vinylskivor (45 rpm 7" singlar och EP och 12" maxi singlar och 12" LP så klart) till gamla bilar. Gamla SAAB, Volvo, och Cadillac från 1950-talet är väl vad jag mest har samlat på mg under åren. Samt serietidningar. Och så klockor naturligtvis. Vad beträffar klockor så gillar jag i första hand klockor som går extremt exakt. De får inte sacka nämnvärt mycket och de får naturligtvis inte forta nämnvärt mycket heller. Varför mekaniska klockor går "klockrent" bort och jag föredrar alltså elektroniska.

Varför jag gör det här inlägget just nu beror på att jag har bestämt mig för att åka till Ukraina och hjälpa landet som just nu attackeras av Putin och Ryssland. Tycker det känns som en insats som är god som någon.

Hoppas jag kommer hem helskinnad från Ukraina. Tills vidare kan vi lyssna på...

YouTube: JOHN LENNON "GIVE PEACE A CHANCE"

Cheers...

Senast redigerad av en moderator:
Ny på forumet sedan några veckor tillbaka. Intresset för klockor går dock tillbaka många år, då jag för knappt 20 år sedan hade en pojkvän som var lycklig ägare till två fina Sjöö Sandström-klockor.

Skrev sedan min magisteruppsats för då ganska nystartade Epoch och fick mitt första kvalitetsur för besväret, en Lady Chronograph Diamond. Den där uppsatsen var nog i ärlighetens namn inte mycket att hänga i granen, men jag älskar klockan och har använt den flitigt.

För lite drygt 10 år sedan hade jag äntligen möjlighet att lägga vantarna på en Chronolink. Lyckades hitta en knappt använd variant med läderband och diamanter på urtavlan, den ropades in på salsaktion med spade och allt. Vågar inte tänka på hur dyrt det kunnat bli om någon annan budat på den.

Därefter har det blivit några fler klockor, det är svårt att låta bli. Den som betyder mest för mig är dock min Omega Seamaster De Ville som jag fick av min morfar i 30-årspresent. Den skall hans far fått efter 25 år på Götaverken.

Ser fram emot att hänga här bland likasinnade.

17A24A21-3F6F-461E-8D34-C5F16606F298.jpeg
01C0CED9-B759-495C-A80E-8B1939C0F4C6.jpeg

Hej!
Hittade hit för något år sedan och har mest lurkat bland lifestyle köp & sälj och klockannonser. Har senast tiden fördjupat mina rötter på KS och hittat intressant läsning i diverse guider och tips. Ingen direkt prominent klocksamling nuläget men hoppas givetvis att detta ändras i framtiden. Allt gott!

Ny här på sidan och har hittat ett troligtvis nytt & spännande intresse,läst igenom trådar och tittat på era fantastiska klockor ni har och kunskapen ni besitter. Själv har jag nog alltid varit lite intresserad av klockor om jag tänker efter.
Som liten under början av 70 talet sprang jag och mina kompisar omkring med enkla analoga casio & seiko om minnet ej sviker,i senare ålder har det nog passerat några enkla klockor till som jag ej minns märket på. Sedan köptes en Omega Seamaster som jag tror kallades Bond klocka :) & även en Breitling Superocean. Och under dom senaste 5-6 åren används en Luminox ute i skog & mark då visarna lyser otroligt starkt nattetid.
Men nu börjar jag gilla äldre ur och skulle gärna hitta någon rolig klocka i ungefär samma ålder som mig själv.

/Gemsen

Tjenare!

Är relativt nyfrälst när det kommer till klockor.
Jag har väl alltid haft en viss fascination för urverk men aldrig fördjupat mig nått större i det.

Det tändes dock en glöd för några år sedan, men jag har de senaste åren köpt hus och fått en liten dotter, så givetvis har både tid och pengar fått lagts på detta.

Nu när jag har kommit lite mer tillrätta i vardagen igen så har intresset åter väckts till liv och jag har tänkt att nu köpa min första finare klocka.

Efter mycket googlande och tittande på youtube, diverse urhandlares hemsidor, blocket osv så halkade jag in på denna sidan.
Har blivit en del lurkande i forumen här och fått mycket intressant läsning, imponerad över er kunskap och ert intresse samt att det hålls en väldigt god ton och fin stämning i trådarna så kände jag att det var dags att bli medlem.

Så vem vet, kanske får jag köpt min första finklocka av någon av er.
Eller tips och hjälp på vägen att hitta rätt.

Så för er som läst detta, tackar för att ni tog er tiden och ha en fortsatt fin dag.
Vi hörs!

Piero här, angenämt! :)
Har lurkat runt på KS ett bra tag, även lyckats köpa några trevliga dinkor. Börjar bli ett större intresse nu när man förkovrar sig mer och mer... Nu gäller det bara att försvara sin allt mer tilltagande hobby med "ekonomichefen" här hemma 🤣

Edvin här,

Varit medlem sen ett tag tillbaka och älskar allt som har med klockor att göra. Funderar på att slimma ner min kollektion nu och köpa det jag alltid velat ha!

Hej!
Helt ny här med ett alldeles nytt intresse - armbandsur. Dras åt vintagehållet 40-70-tal men även moderna ur. Behöver inte vara dyrt, det räcker med att jag gillar utseendet.

Hej alla glada.

Har under ett par veckor lurkat runt här på forumet helt anonymt.
Endast haft enklare klockor tidigare, så som en Longine Chrono-Conquest.

Letar nu runt på marknaden, men har svårt för att bestämma mig.
Lutar åt någon av dessa: Tudor 58 BB, Tudor Prince Date, Rolex Datejust eller Cartier Santos Medium.

Vi får se vad det slutar i. Tack för ett fint forum!

Hejsan alla klockälskare!

Har varit medlem här ett kortare tag och skulle kunna beskriva mig själv som rätt ny till denna branschen och intresse.

Kan med glädje säga att jag redan haft turen att prata och diskutera med ett par av er och även gjort några köp av väldigt tillmötesgående och härliga medlemmar.
Stort tack till alla som har så härlig inställning samt verkligen ställer upp när man kan tänkas behöva någon assistans.

Tack för ett underbart forum! :)
/ Ragnar

Hej!
Niklas heter jag, har ingen klocka ännu (förutom telefonen då)
Men har varit intresserad för att införskaffa mig en omega speedmaster nu när jag sparat för det i några år. När jag surfat runt lite på webben har jag krockat med några klocksnack.se trådar.
Varför jag blev medlem var för att jag hittade några speedmaster på köp/sälj som verkade intressanta men såg att man måste ha referenser för det mesta.
Har mest fastnat för speedy-tuesday tråden än så länge 🤓

Hej!
Niklas heter jag, har ingen klocka ännu (förutom telefonen då)
Men har varit intresserad för att införskaffa mig en omega speedmaster nu när jag sparat för det i några år. När jag surfat runt lite på webben har jag krockat med några klocksnack.se trådar.
Varför jag blev medlem var för att jag hittade några speedmaster på köp/sälj som verkade intressanta men såg att man måste ha referenser för det mesta.
Har mest fastnat för speedy-tuesday tråden än så länge 🤓
Välkommen! Roligt att du också gillar omega :) nån särskild speedmaster du är ute efter?

Hej alla glada klockentusiaster!

Mitt namn är Antonio och bor i Stockholm. Jag jobbar inom arkitektur, så god design har alltid legat mig nära om hjärtat. Mitt klockintresse började redan när jag som barn fick mitt första armbandsur av min morfar; en mycket enkel modell som påminner om JLC Tank. Min första riktiga klocka fick jag i student present, en Certina DS Action kronograf som jag bar i ca. 10 år innan urverket gav upp. Jag blev imponerad över hur tålig den var; den kändes oförstörbar oavsett vad jag utsatte den för!

Min käraste klocka är den i bilden nedan, ett fickur av märket La Trame. Det är gammelmorfars gamla fickur som han bar med sig genom hela andra världskriget då han försvarade Finland mot ryssen. Jag fick den av min morfar när jag blev klar med militärtjänstgöringen i Finska flygvapnet; han ansåg att jag hade förtjänat att förvalta den vidare. Urverket fungerar fint och jag har med mig den på högtidliga tillfällen i bröstfickan av kavajen.

Nu har jag kommit till det skedet i livet att jag är redo att ta mitt klockintresse ett steg vidare; det är dags att införskaffa mitt första armbandsur med automatiskt mekaniskt urverk. Jag ser fram emot att lära mig mer om klockor i detta forum!

IMG_0014.JPEG

Senast ändrad:
Ny här, med ett återuppväckt klockintresse som gått från väggur till armbandsur. Saknade tydligen min gamla automat som blev överkörd :/ och tröttnade på att använda mobilen som klocka.
Så! Nu sitter jag här med diverse gammalt jox och väntar på att verktygen ska dyka upp på posten. Det kan väl aldrig gå fel..?
Dam med smal handled, har en fäbless för second hand och gillar att skruva, så letar främst efter lite mindre storlekar och läser hemmafix-trådar på denna eminenta sida. Tack för insläpp!

Hej alla, varit anonym här ett tag och bara sugit åt mig information och råd för mitt första mer seriösa köp - samt kolla vad som dyker upp på sälj sidan. Tack alla för ett så trevligt forum! Snart blir man med klocka ett i förhoppningsvis en liten men genomtänkt och tidlös samling.

Hallå KS!
En 20 åring från Linköping som flyttat till Jönköping, som är ny på forumet sedan någon månad tillbaka.
Jag har fått upp mitt klockintresse via diskussioner med min pappa och farbror som båda är och har varit nördar sedan länge. Har på egen hand lärt mig känna igen olika märken och dess modeller via youtube och google. Så jag har bara skrapat lite på ytan inom klockbranschen med andra ord.
Nu när jag flyttat hemifrån och uppfyllt min barndomsdröm att få spela innebandy inom på högsta nivån i Sverige kombinerat med ett nytt klockintresse så ville jag fira det med en lite finare klocka som milsten. I de banorna var jag och min pappa rekommenderade klocksnack för mig! Har läst lite trådar och kollat mycket köp/sälj. Köpte min första egna klocka för en dryg vecka sen, via en medlem här i forumet. Blev en jättetrevlig vintage Zenith surf från 70-talet. Otroligt nöjd än så länge.
Har under en liten tid gått och blivit oerhört svag för Grand Seiko. Så det kan mycket väl bli en sådan för att fira nästa milstolpe. Nu går jag även i tankar på att köpa en lägenhet så vi får se hur en GS kan komma in i bilden under kommande år. Stort tack KS för ett allmänt trevligt och genuint forum, enbart goda intryck än så länge. Ska bli kul att dela med mig av mina klockäventyr i framtiden och ta del av era tips, trix och åsikter.
Vi ses och hörs!
// Emil :)

Bilagor

• Zenith Surf 1.1.jpg
    Zenith Surf 1.1.jpg
    90.9 KB · Visningar: 25
  • Zenith Surf.jpg
    Zenith Surf.jpg
    85 KB · Visningar: 27
Hallå!

38-årig klockälskare från Uppsala som precis registrerat mig på KS då jag har planer på att starta en klocksamling. Favoritmärket är Breitling men jag uppskattar även Omega, Sinn och Rolex.

Har tidigare ägt Breitling Airwolf Raven men bär nu en Navitimer 2021 41mm som jag absolut älskar.

Vi ses i trådarna :)

PXL_20220427_152101727.jpg

Tillbaka
Topp