• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Johnnykobra

Breitling
33 år
Bor i Göteborg.

Lurkat här länge men första gången jag skriver. Köpte mig en vintage omega seamaster för några år sedan och är nu på jakt efter en dykare. Har smala handleder så tänker max 39 mm. Några tips? 15 lax är taket.
 

Mattias_A

Omega
33 år
Bor i Göteborg.

Lurkat här länge men första gången jag skriver. Köpte mig en vintage omega seamaster för några år sedan och är nu på jakt efter en dykare. Har smala handleder så tänker max 39 mm. Några tips? 15 lax är taket.
Hej!

Ett alternativ skulle kunna vara Longines Hydroconquest som finns i 39mm version: https://nymansur.com/longines-hydroconquest-39mm-l3-741-4-56-6.html

Två andra som är något större men som funkar för smala handleder är Oris diver 65 (typ 15k med läderarmband) eller Seiko SPB143 (kostar nog strax över 10k).
 

Johnnykobra

Breitling
Hej!

Ett alternativ skulle kunna vara Longines Hydroconquest som finns i 39mm version: https://nymansur.com/longines-hydroconquest-39mm-l3-741-4-56-6.html

Två andra som är något större men som funkar för smala handleder är Oris diver 65 (typ 15k med läderarmband) eller Seiko SPB143 (kostar nog strax över 10k).

Tack för grymma svar! Spanat lite på doxa sub 200 och olika varianter på seiko. SPB143 är faktiskt riktigt snygg! Helt i min smak
 

MisterM

Breitling
Tja,

Ny här på forumet och ganska ny i klockvärlden. Verkar vara ett trevligt forum det här :)

Klock samlingen är ju ständigt föränderlig, för tillfället består den utav
Sjöö Sandström UTC Skydiver som används för dagligt Bruk
1652947792275.png


En Breitling Limited Edition Superocean Heritage B01 Chronograph 44
1652947837279.png


Bell & Ross Br 03-92 Diver White
1652947914313.png
 

Mechvin

Breitling
Tjabba!
Gick med i forumet väldigt nyligen då jag var på jakt efter en ny dykare. Upptäckte mycket annat kul på det här på forumet så lär stanna kvar!

Blev en mini turtle köpt från Styrchen. Riktigt nöjd. Smidig affär och snygg klocka!
 

Bilagor

  • IMG_20220519_201954.jpg
    IMG_20220519_201954.jpg
    351.6 KB · Visningar: 26

CHA

Breitling
Hej

Jag med i forumet för någon vecka sedan. Var för flera år sedan medlem på TTT men intresset svalnade i några år och livet kom emellan. Nu känner jag åter igen passionen för Dinkor och samlandet har åter igen tagit fart.

Bjuder på en bild av den första klockan jag köpte för 14 år sedan som startade allt!

Extreme Black från Sjöö Sandström.
tempImageFjiMCi.png
 

knivabbe

Breitling
Tjenare,

Har gått med i forumet för att läsa på lite om saker man kan tänkas behöva veta inför sitt första "ordentliga" klockköp. Har inget specifikt märke eller stil jag letar efter men egentligen bara under 10.000kr och att den ska vara fin. Syftet med köpet är att det ska vara en accessoar som ska passa till de flesta utstyrslar egentligen. Gärna 38-39,5mm.

Vad som fångat mitt intresse utseendemässigt hittills är:
  • Seikos varianter av Alpinist
  • Seikos "Tank"
  • Omega De Ville

Drömskelista:
  • Audemars Piguet "Tank" K2001/1A LeCoultre
  • Cartier Santos
  • Omega Speedmaster
  • Omega Seamaster TV Dial
  • 1966 Rolex Datejust

Ha det fint!
 

SA24

Breitling
Tja ganska ny här på forumet jag har förtillfället en Sjöö Sandström royal steel chronograph 42mm. Och förhoppningsvis kan jag utöka mitt Klock sortiment men kul att vara här på forumet och läsa andras tankar åsikter och se andra klockor.

5707AD56-4608-45BC-A8B3-47EE46B942C0.png
 

henke.p

Breitling
Tjena,

Ny på forumet, Ghostat runt lite i vintage Omega tråden ett tag.
Gick med för att jag ville kunna posta lite här och där samt börja kolla på att köpa något nytt till samlingen.

Älskar gamla Omega seamaster klockor men de är WAY för små för mina handleder, men skönheten ligger i betraktarens öga.

IMG_1548.JPEG
 

Mattias_A

Omega
Tjena,

Ny på forumet, Ghostat runt lite i vintage Omega tråden ett tag.
Gick med för att jag ville kunna posta lite här och där samt börja kolla på att köpa något nytt till samlingen.

Älskar gamla Omega seamaster klockor men de är WAY för små för mina handleder, men skönheten ligger i betraktarens öga.

IMG_1548.JPEG
Håller med om att det är subjektivt. På 40- 50-talet bar ju i princip alla män 34mm-klockor. Personligen gillar jag starkt elegansen hos vintageklockor, även med större handleder.
 

IronBK

Breitling
Tänkte åter presentera mig här på forumet då jag gjorde en snabb första visit 2018-ish efter att ha köpt min första klocka, en Longines Hydroconquest.

Efter att ha varit utan både intresse och klocka tills nu har jag återigen börjat känna behovet av något på handleden och en hobby.

Vill ha just nu: Omega Aqua Terra med blå tavla, följt av en Breitling Superocean Heritage B20, och en Tissot PRX!
 

Bilagor

  • 20180521_173707.jpg
    20180521_173707.jpg
    351.6 KB · Visningar: 21
  • 20180317_164051.jpg
    20180317_164051.jpg
    477.2 KB · Visningar: 16
  • breitling-UB2010161C1S1.jpg
    breitling-UB2010161C1S1.jpg
    196 KB · Visningar: 17

JonWin

Omega
Hej.
Jag är inte fullt så besatt av klockor som många här verkar vara, men ganska mycket mer än gemene man på gatan.
Min ganska långsamma serie av klockor började med en speedmaster klassisk måne, gick över till en Panerai titan 176, denna tänker jag nu göra mig av med för något i stil med Jaeger Lecoultre Polaris Date med grön urtavla, ofattbart snygg. Har en gammal ärvd Patek till kostym-dagar också, den äger man ju som bekant inte, förvarar den åt min son
 

extralasse

Breitling
Stort tack för insläpp.

30+ Som sadlat om och flyttat till storstan. Efter några år med studier och nytt arbete är det läge att ge sig en klapp på axeln och unna sig en fin present. Har haft klocksnack som kvällslektyr emellanåt och intresset för klockorna växer. Grym inspo av alla intressanta diskussioner, annonser och spännande historier som ständigt delges. Hoppas få köra ner mig mer i nörderiet framöver och kommer garanterat fråga er inbitna om råd och rön nu när det gäller de första mer riktiga inköpen. Först ut blir en trotjänare till vardags och kontoret innan annat ögongodis blir aktuellt.

Väl mött!
 

Meganite25

Breitling
Tänkte som många andra även presentera mig.
Heter Oscar har varit inne och följt klocksnack i ca 2 år men inte postat något vilket jag vill ändra på.

Klockor jag gillar är stilrena litemindre klockor då jag har långa smala armar så en +42mm klocka ser bara bulkigt ut på mig.
Några exempel på klockor jag gärna skulle infröskaffa mig är:
JCL reverso-1 urtavla
Grand Seiko snowflake, SBGA429 (på gränsen till hur funky jag känner passar mig.

Äger i dagsläget en Seco Honeycomb (womens edition) den lilla klockan uppfattas inte som en damklocka utan ger mer en vintage vibe och passar mina armar bra anser jag.

20200727_164922.jpg
 

mayer

Breitling
Hej! Ny här och tänkte presentera mig. Fått upp ett intresse senaste åren framförallt sedan jag fick ärva min morfars Oysterquartz. Fortfarande fruktansvärt okunnig jämfört med de flesta här men kul är det iaf ;)

Hämtade precis ut en Explorer 124270 (som blir min första egeninköpta "finare" klocka, även om jag just ville ha en toolwatch. Min tanke med denna är att använda den som daily, samla på mig en massa märken och repor på massa äventyr tills jag blir gammal och skänka den till min dotter när jag ligger på dödsbädden ;) Men ju mer klockbiten man blir desto mer vill man ju byta och ha sig. Får väl se om jag lyckas hålla mig från att sälja denna...

IMG_4441.jpg


Oysterquartzen (17000) jag ärvt av min morfar
IMG_8707.jpg
IMG_3590.jpg


För att finansiera köpet av Explorern sålde jag min Autavia Heritage (CBE2110.BA0687) som jag hade både länk och läder till. Saknar den men den kom till användning alldeles för sällan och kändes inte som något man vill ha liggandes för värdeökningen i sig, men det lär man väl ångra nån gång...

IMG_3602.jpg

IMG_4425.jpg
 
Senast ändrad:

qvist

Breitling
2-Faktor
Hej,

47-årig vintageentusiast här. Långvarigt klockintresse och har snokat runt på diverse klockforum i många år, men inte tagit tag i intresset "på riktigt" förrän nu.
Har nyligen monterat ner mitt förra intresse (ETH-mining) och sålt grejerna på tradera, och köpt in verktyg + diverse vintageklockor samt konsumerat absurda mängder YouTube-videor i ämnet för att se om det går att lära sig såpass mycket att man kan serva/reparera gamla klockor på hobbybasis.
Min fru är väldigt förstående (men jag har ju inte berättat vad allt kostar, såklart).

Signade upp här på forumet för att kunna delta i diskussioner och ta en aktiv del i den enorma mängd kunskap som uppenbarligen finns samlad här, samt även kanske hitta nån godbit i köp & sälj-delen då och då.

Stort tack till er som driver denna sida för möjligheten!
 

K.Halden

Omega
Är väl dags att presentera mig då.

Godmorgon på er, gift 30-årig tvåbarnspappa med ett stort klockintresse.
Köpte nyligen min första ”ordentliga” klocka vilket blev en Longines Spirit Zulu Time. Detta resulterade i att jag även köpte en Casioak skeleton samtidigt när jag skulle ställa in armbandet på Zulu klockan.. Men det jag insåg senare att det var svårt att inte ha på sig Zulu’n.. Så har ju som sagt lite klockor men just nu är det bara Zulu som får armtid..
2 G-shocks
1 Orient Bambino
Sen lite parfym tyvärr..

Har även ett marint intresse dock just nu utan båt men det kommer. Mitt klockintresse började med James Bond’s Omega klockor speciellt Brosnans blåa från GoldenEye. Så kommer ju resultera i en Omega inom en förhoppningsvis snar framtid. Tycker det är ett spännande forum och ett väldigt trevligt forum att spendera sin tid på..

53EB27B5-C00E-487F-9032-1722B4F7EC65.jpeg
 

VikingCarrot

Breitling
Är väl dags att presentera mig då.

Godmorgon på er, gift 30-årig tvåbarnspappa med ett stort klockintresse.
Köpte nyligen min första ”ordentliga” klocka vilket blev en Longines Spirit Zulu Time. Detta resulterade i att jag även köpte en Casioak skeleton samtidigt när jag skulle ställa in armbandet på Zulu klockan.. Men det jag insåg senare att det var svårt att inte ha på sig Zulu’n.. Så har ju som sagt lite klockor men just nu är det bara Zulu som får armtid..
2 G-shocks
1 Orient Bambino
Sen lite parfym tyvärr..

Har även ett marint intresse dock just nu utan båt men det kommer. Mitt klockintresse började med James Bond’s Omega klockor speciellt Brosnans blåa från GoldenEye. Så kommer ju resultera i en Omega inom en förhoppningsvis snar framtid. Tycker det är ett spännande forum och ett väldigt trevligt forum att spendera sin tid på..

53EB27B5-C00E-487F-9032-1722B4F7EC65.jpeg
Mycket smakfullt val med Zulu Time! Har själv sneglat på den faktiskt, tycker det är en absolut fullträff av Longines.

Välkommen!
 

Maxicrisp

Breitling
Tjena allihopa! Long time stalker, first time poster här.

32 årig man, gift och har 2 kiddoz. Kommer från Australien men har bort 7 år i Stockholm nu. Några av mina första klockor var Seikos, och då gick intressen igång! Nu har jag en lite samling som jag vill helst utveckla och få in som fin pärlar.

Från vänster till höger

Seiko Solar SBDJ005 V157-0AS0
Seiko chronograph 7T04-0ae0
Seiko chronograph 7t92-okro
Travis & Leon automatic (Kickstarter klocka av mycket bättre kvalité en förväntat
Kronaby Sekel 41 Mm Hybrid Smartwatch

Kul att vara igång här!

Image from iOS (21).jpg
 
Hej på er! 30-årig småbarnspappa här. Har länge haft ett klockintresse, men inte på så hög nivå. Köpte min första riktiga klocka för 10 år sedan, Certina DS Caimano, som har fått hänga med sedan dess. För 3 år sedan blev intresset lite större och jag ville uppgradera till en automat och det fick då bli en Seiko Presage (SSA303J1). När jag fyllde 30 fick jag en Certina DS-1 av min fru och nyligen köpte jag G-Shocken av en annan medlem är på forumet. Nu känner jag att intresset börjar ta fart på riktigt och gör mycket research här på forumet och andra ställen. Kul att vara igång!

klockor.jpg
 

He-Man

Breitling
Tjena!

Gammal å grå men inte ledsen för det, man har ju alltid klockorna som påminner en om va livet är värt att leva för.
Precis fått upp smaklökarna för cigarr som är förbannat gott och som förhöjer whiskeyn till nya höjder.
5CD1C879-529B-4FEA-B4A3-721E3174A8AA.jpeg
 
Hej klockfantaster!

Inte direkt "ny", gick med här för massa år sedan men har inte varit aktiv, något jag tänkt ändra på nu. Jag har alltid tyckt om klockor. Som barn hade jag en swatch som man kunde sätta fast på tröjan vilket jag tyckte var hur coolt som helst. Som tonåring en obligatorisk Gul och sedan några andra klockor jag inte riktigt minns. När jag var 25 (för 15 år sedan) köpte jag min första "riktiga" klocka, en Breitling Superocean Steelfish. Den har varit i behov av service i flera år och därför inte använts. Nu är den ivägskickad och kommer hem igen i sommar. Har dock landat i att 44mm/17mm tjock passade bättre på mitt 25-åriga jag så sannolikt kommer den säljas/bytas framöver. I väntan har jag köpt (här på forumet) en Tudor BB58 på läderband som jag blivit blixtförälskad i.

Jag har funderat på klockor en del senaste månaderna. Ska man börja samla? Är det bra för plånboken? Jag har landat i vad jag tror är en kompromiss (eller ett sätt att ljuga för mig själv för tillfället). Planen är att ha tre, fyra klockor, och då och då byta ut den som får minst tid på handleden. Här kan man ju samtidigt lägga en liten slant emellan och på så vis byta upp sig kontinuerligt. Det är ju så många klockor man är sugen på, nya och gamla.

Hur har ni andra funderat på att bygga en liten samling? Är det köpa/byta/sälja, eller bara köpa/köpa/köpa?

Tack för ett superbra forum!
 

honken166

Omega
2-Faktor
Hej på er, blir en liten roman nedan för den som orkar läsa...

Tror jag kikade in här för ca 10 år sedan då ett litet klockintresse hade börjat. Köpte en G-shock inför värnplikten, en random kronograf från Ur&Penn och en GANT-dressare... intresset dog ut lite, kanske/förmodligen på grund av de klockorna jag valt.
Hade sedan klocka via jobbet i ca 7 år efter det, men nu har jag hittat tillbaka till hobbyn.

Är 30-årig tvåbarnsfar nu, och har lurkat här igen från mars i år och hunnit köpa 4 klockor för att fylla grundbehovet. Blev lite mycket impulsköp så de kommer nog få vandra vidare ganska snart dock.

En SEIKO 5 Sports 140års-jubileumsmodell och en Hamilton Flight Timer som daily, beroende på vad jag är sugen på.

En Dan Henry 1963 som lite mer ledig kronograf.

En Rotary Windsor som dressare.

Nöjd med samlingen än så länge, lyckades hitta hyfsade instegsmodeller tycker jag ändå!

Framtida köp som jag känner just nu är att byta ut några ovan mot en Sinn 104, SS UTC Skydiver och Nezumi Voiture (eller liknande, har ni några förslag? Sugen på en créme-vit panda).

Får se när budgeten tillåter, men Sinnen ska inhandlas ganska snart 🙂. Tänkte mig den som GADA och använda den i huvudsak, resten när man blir sugen på lite omväxling.

Tack för ett bra forum!
 

Bilagor

  • PXL_20220609_190802708.MP.jpg
    PXL_20220609_190802708.MP.jpg
    456.7 KB · Visningar: 13
  • PXL_20220609_192124269.MP.jpg
    PXL_20220609_192124269.MP.jpg
    447.7 KB · Visningar: 14
  • PXL_20220609_191923730.MP.jpg
    PXL_20220609_191923730.MP.jpg
    336.1 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:

gren3n

Breitling
Hej!
Ny här och lurkar lite tidigare. Teknik i allmänhet är ju kul och klockor är ju en del av det, börjar läsa och kollat runt och är intresserad men inser att man kan alldeles för lite.

Tog ett beslut att köpa min första klocka och landade på en Seiko 5 SRPD63K1 då jag fick den till mycket bra pris och kände att jag kan slita på den utan att bekymra mig.
Min inställning är att köper jag något ska det användas, oavsett prisklass, det ska funka på jobbet, på stranden och på puben. Så klockan ska vara med på allt.

Klockan köper jag för att jag tycker den är snygg och gillar vad man får ut av priset. Därför landa jag på Seikon som första klocka.

Hade jag fått välja fritt så hade ju en Rolex Submariner med grön urtavla och ring vart Drömmigt men den är långt utanför nuvarande prisklass man jagar i.

Bifogar en bild på köpet. Nöjd hittills!
Nu lär väl den onda spiralen börja med nörderi och ett inköp kommer säker hända där man resonerat utanför budget både en och två gånger med sig själv och kommer fram till att det är värt det.
 

Bilagor

  • 768E371B-14A4-4F5B-963F-29B54770CFD4.jpeg
    768E371B-14A4-4F5B-963F-29B54770CFD4.jpeg
    391.2 KB · Visningar: 18

PerK

Omega
Ja nu har varit borta från forumet och klockor säkert 10år. Ni som var med på Tony tid kommer nog ihåg mig med mina Omegor. Skall bli roligt att följa med lite igen. Dock kraftigt ringrostig på klockor numera. Har lite at ta igen på den fronten.
 
Topp