• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjena

Efter 15år borta från denna värld med ur så kan man väl säga att jag kommit tillbaka och roigt att se är att här finns några som man känner igen.
På det andra forumet hette jag även där Alf75. Pga av jag en gång var ägare till en sådan.
Hade en hel drös med klockor och en anledning att jag ramlade in på ert forum var att jag blev av med en Superocean från ca 1995.
Lång förhandling med försäkringsbolaget (då inte tyvärr mitt eget utan motpartens).
Det är väl inte precis vanligt att man har ett kvitto på en klocka som man fick för 25års sedan:cigar: så Fbolaget krävde någon form av bevis, vilket är enligt mig klart rimligt. Så det var bara att dyka ner i lådorna i källaren och garaget. Och satan i gatan.
Där hittade jag 2framkallade foto med 18+ 9 klockor och där längst nere lysande gul var den på det ena fotot.
Tog med fotot till Huke här i Malmö och visade upp det, efter en stund fick vi för oss att värdera uren till dagens värde och det blev mellan 1,8 och 2 miljoner.
Skall försöka få in det här asap.
Hittar inte det andra fotot just nu bla var där 3st omega moonwatch +2 st Rolex någon Jeager compressor och några andra zenith.

Varför jag sålde alla? - Barn visserligen bara ett men hon har kostat mig och hennes mamma.
Ångrar inte en sekund att jag sålde dem då det bara är pengar och hon var/är värd varje krona.

Alfa 75 Malmö

Senast ändrad:
F743640E-F0F4-43C0-8892-E82DFDB628BA.jpeg
1A48FC20-11A0-4704-8AD1-FD83E5192F0C.jpeg
1A48FC20-11A0-4704-8AD1-FD83E5192F0C.jpeg

Japp. Sålde alla utom just Superocean då jag fått den av mina föräldrar.
Både Ploprofen och 125 hade jag med all servicedokumentation, cert, boxar och originalarmband med mesh.
Den enda jag egentligen saknar är IWC Pd.
Såg en sådan till salu här första dagen jag ploppade in.
Någon Mac som hade den, just den modellen såldes aldrig i Sverige utan bara i Ch, tyskland och Usa.
Den kan jag nog tänka att köpa igen.

Annars sneglar jag på en IWC 3536 i stål, konstigt nog är en sådan billigare idag än den var för 15 års sedan.

Senast ändrad:
Hej,

Varit medlem sen i höstas men inte skrivit annat än på ett köp jag gjorde här i forumet.

Hemnetknarkar och klock-knarkar här på internet så har verkligen fattat tycke för detta forum Intresse för klockor större än plånboken vilket såklart är tråkigt. :)

Sugen på en Sjöö Sandström Royal Steel i förlängningen men det där ändras rätt ofta eftersom jag aldrig köper den...

Hej, hej!

Jag är 31 år, programmerare, från Norrköping. Och tvåbarnsfar sedan några dagar tillbaka!

Har hängt här i några veckor och skrivit en tråd tidigare om jakten på en push-present åt min fru. Det var denna jakt som triggade mitt intresse för klockor.

Men jag har inte introducerat mig i den här tråden! Tänkte att jag kan skriva lite om min ytterst lilla egna samling klockor. Så här ser min klocklåda ut:

1.jpg

2.jpg

Denna diesel var min första klocka i vuxen ålder. Jag vann den under en tävling mellan 50 grupper om att styra ett telekombolag i en bolagssimulering på en entreprenörsvecka jag var på som 18-åring. Gillade den verkligen då och hade den varje dag från att jag var 18 till 23. Behövde byta band en gång vilket var rätt dyrt när jag var liten minns jag, för det är integrerat så man måste köpa original från Diesel för 600 kr. När bandet gick sönder en andra gång la jag klockan åt sidan och hade inte armbandsur igen alls förrän jag fyllde 30.
Är glad att jag har kvar klockan då jag har många minnen med den, men kommer inte använda den mer, utan den får ligga pensionerad i klocklådan som ett minne.

3.jpg

När jag fyllde 30 fick jag den här Daniel Wellington'en av min fru. Trivdes bra med att ha klocka igen och tycker det här är en av DWs snyggare modeller. Tror det är en Bristol, 40mm.

4.jpg

När jag under våren blev mer och mer intresserad av klockor visste jag att jag snart måste köpa en mekanisk klocka åt mig själv. Men för att inte göra det förhastat och ogenomtänkt köpte jag först en rolig klocka som kunde dämpa begäret ett tag och sluta vara OWG med min DW. Det blev en guld-gubb-casio...så cool!

5.jpg

8.jpg

7.jpg

I början av mitt nyväckta klockintresse tänkte jag att min första mekaniska klocka skulle bli något dressigt, i stil med min DW, då det var en stil jag var bekväm med. En dykare har jag tänkt är alldeles för maskulin för mig. Men...jag är en pappa, driver företag, gymmar nu...klart jag kan bära upp en dykare! Och ju mer jag läste om dykare desto mer fascinerad blev jag.

Tillsist bestämde jag mig för vilken första mekaniska klocka jag skulle köpa åt mig själv. En svart Tissot Seastar 1000. En modell som såg mycket billigare ut tills den uppdaterades förra året. Nu är den hur fräsch som helst! Känns som att många klocknördar har svårt för den, men själv har jag svårare för t ex Seiko SKX.
Jag gillar de blankpolerade ytorna på Tissot'n som många inte tycker hör hemma på en dykare. Men det är en dykare för 8000 kr, så det gör inte så mycket om den blir repad ändå. Jag simmar med den, har den i de flesta situationer och är inte så rädd om den. En dykare ska vara med om saker! Och den får vara blankpolerad om du tycker det som glimmar är fint. :D Det här är trots ändå mannens enda smycke vid sidan av ringen.

Ref: T120.407.11.051.00

IMG_20220624_174725.jpg

IMG_20220624_174749.jpg

IMG_20220624_174754.jpg

Den svarta urtavlan har en väldigt lätt metallisk sunburst-effekt, men den är svår att fånga på bild.

6.jpg

Måste också nämna att jag köpte den här till min son i två-års-present. 24mm. Det ska börjas i tid! Han gillar den verkligen och är så söt när han går runt med den på armen och stolt visar den för folk.

a1.jpg

Just det...köpte nyss 15 klockor av @MrWaldemar också, men de räknas inte till samlingen utan är för att träna på att öppna boetter, byta armband, etc. Har lagt några tusenlappar på verktyg så att jag kan känna mig som en urmakare. Tränar sent om nätterna när barnen sover.

Anyways, tack för ett fantastiskt forum! Ser fram emot att hänga här och lära känna ännu fler klocknördar!

Senast ändrad:
Hej!

18 årig kille som nyss tagit studenten och sen ett tag tillbaka blivit väldigt intresserad i allt det roliga som finns runt klockor. Heeeeeelt ny på forumet så tänkte att jag introducerar mig lite och passar på att visa min samling. Jag jobbar som padeltränare och livet kretsar just nu kring jobbet, padel, mat, uteserveringar, sol och flickvännen, det kan inte bli så mycket bättre väl?, utöver det spenderas en heeel del av tiden till att lära mig nya saker inom klockvärden och många timmar går åt att hitta nya roliga klockor som passar fint på handleden.

Frank palmer.jpeg

Detta är min första klocka, en Frank Palmer refFPW0011, det var en gåva från en vän till mig som driver Klockia här där jag bor. Den får dessvärre inte så mycket tid på handleden men gillar att kolla på den ändå!

Seiko.jpeg

Detta är min första klocka jag köpt själv, en Seiko prospex kronograf, ref SSC819P1, en kvarts klocka som får en hel del tid på handleden och som för övrigt är tjejens favorit.

Steinhart.jpeg

Sedan kommer den kontroversiella klockan, min Steinhart ref SKU1031065, en homage av grym kvalitet som får mycket tid på handleden men som konstant påminner mig om att målet är att tillslut kunna köpa en riktig rolex!

Casio.jpeg

Efter min steinhart så köpte jag en billigare casio lite spontant när jag var på semester, den används alltid när jag står på banan å tränar eftersom den är så bekväm.

Tissot prx.jpeg

Den klockan som betyder mest är denna, en Tissot prx 35mm i guld. Jag fick denna för bara någon vecka sedan i studentpresent av mina föräldrar. Den betyder så mycket eftersom mina föräldrar (speciellt mor min) tycker det är idioti att spendera mer än 500kr på en klocka, hon frågar väldigt ofta vad jag ska med så många klockor till. Just därför betyder det lite extra mycket, att hon inte fattar varför, men ändå accepterar att det har blivit ett intresse för mig.

klocksamling.jpeg

Med detta avslutar jag min introduktion. Kommentera vad ni tycker om samligen, skriv gärna om ni gillar den eller om ni ogillar den, och berätta gärna varför så hörs vi lite senare på forumet. Jag önskar er alla en fin sommar och en fortsatt härlig dag! :D

Hej!

18 årig kille som nyss tagit studenten och sen ett tag tillbaka blivit väldigt intresserad i allt det roliga som finns runt klockor. Heeeeeelt ny på forumet så tänkte att jag introducerar mig lite och passar på att visa min samling. Jag jobbar som padeltränare och livet kretsar just nu kring jobbet, padel, mat, uteserveringar, sol och flickvännen, det kan inte bli så mycket bättre väl?, utöver det spenderas en heeel del av tiden till att lära mig nya saker inom klockvärden och många timmar går åt att hitta nya roliga klockor som passar fint på handleden.

Frank palmer.jpeg

Detta är min första klocka, en Frank Palmer refFPW0011, det var en gåva från en vän till mig som driver Klockia här där jag bor. Den får dessvärre inte så mycket tid på handleden men gillar att kolla på den ändå!

Seiko.jpeg

Detta är min första klocka jag köpt själv, en Seiko prospex kronograf, ref SSC819P1, en kvarts klocka som får en hel del tid på handleden och som för övrigt är tjejens favorit.

Steinhart.jpeg

Sedan kommer den kontroversiella klockan, min Steinhart ref SKU1031065, en homage av grym kvalitet som får mycket tid på handleden men som konstant påminner mig om att målet är att tillslut kunna köpa en riktig rolex!

Casio.jpeg

Efter min steinhart så köpte jag en billigare casio lite spontant när jag var på semester, den används alltid när jag står på banan å tränar eftersom den är så bekväm.

Tissot prx.jpeg

Den klockan som betyder mest är denna, en Tissot prx 35mm i guld. Jag fick denna för bara någon vecka sedan i studentpresent av mina föräldrar. Den betyder så mycket eftersom mina föräldrar (speciellt mor min) tycker det är idioti att spendera mer än 500kr på en klocka, hon frågar väldigt ofta vad jag ska med så många klockor till. Just därför betyder det lite extra mycket, att hon inte fattar varför, men ändå accepterar att det har blivit ett intresse för mig.

klocksamling.jpeg

Med detta avslutar jag min introduktion. Kommentera vad ni tycker om samligen, skriv gärna om ni gillar den eller om ni ogillar den, och berätta gärna varför så hörs vi lite senare på forumet. Jag önskar er alla en fin sommar och en fortsatt härlig dag! :D

Välkommen hit! Fin klocksamling du har. Blir intressant att följa din fortsättning av denna fina hobby.

Nissepisse heter jag. Har varit intresserad av klockor sedan barns ben. Det började med att min Morfar hade mycket klockor i omlopp, han köpte ofta trasiga klockor för en billig peng och rustade upp dem med nya delar etc, det var spännande att titta vad som låg på hans skrivbord. Min första klocka fick jag som premie efter att jag sålde jultidningar 1998, det var en digitalklocka med ”stötfångare” som gjorde den tålig. Gud vet vad det var för märke.. senare år har följts av riktiga nybörjarmärken som invicta, stuhrling och senare mer mognare klockor. Har störst fascination för micromärken. Kickstartermärken är också hysteriskt roligt!

Hej klockisar,

Mitt intresse för klockor återspeglar en liten del av vem jag är. I dessa sammanhang är den delen antagligen en av de viktigare.
Jag är estet - jag vill att mina klockor ska tilltala mitt sinne för det vackra. Men även historik och innovation är saker jag uppskattar. Men levereras de inte i en snygg förpackning är jag ointresserad.
Patek P Calatrava har en grundform som jag uppskattar. Men de kan vara en smula tråkiga. Och alldeles för dyra för mig.
Jag köpte en Frederique Constant flyback chronograph manufacture som jag är skitnöjd med - det är min dressare, tillsamans med en Longines, även den en kronograf.
Den snyggaste klocka jag sett hittills är antgligen Carl F. Bucherers Manero Flyback Chronograph i guld. För dyr för mig, men jävlar vad jag åtrår den.
Jag har en Omega Seamaster med svart urtavla (utan vågformer) som jag gillar fett - snygg och smäcker klocka som funkar till både kostym och leisure. Köpte också på mig en Seiko dykare för att ha till bad- och vattenlekar under sommarmånaderna. Gillar den av nån anledning. Sen har jag gamla synder i form av Casio MR-G och ett par Citizen kvartsingar. De är mina beaters när jag snickar eller gör andra fysiska saker.
Just nu har jag snöat in lite på en Breguet Type XX, men tycker den ligger en smula för högt i pris för min comfortlevel (60-70 kkr). Den är vacker och välproportionerlig med sina 39 mm. Modellerna senare belv en smula för stora kan jag tycka.

Så - nu har jag rapat ur mig en hel del. Ha det gött och njut av sommaren. Det tänker jag göra.

///Jan

Hej,

Nybliven medlem som sedan några veckor tillbaka spenderat den mesta av dygnets vakna timmar med att utforska och lära mig från den informationsbank som alla ni användare byggt upp i detta forum. Jag har redan fått möjligheten att träffa några mångåriga användare på detta forum och av de bekantskaperna att dömma så lär det inte bara bli en lärorik tid för min del här på KS utan också en mycket trevlig och kul sådan.
Vad det gäller klockor så går jag för tillfället helt naken. Jag hade flertalet klockor för ett tiotal år sedan då mest av typen "modeklockor" och efter det så fastnade jag ett tag med smart- och tränings-klockor, men har den senaste tiden börjat intressera mig för mer kvalitativa ur och fick ju nyligen hjälp att hitta hit..

Så förutom att läsa och lära mig massor i forumet så trålar jag även Köp & Sälj tråden i jakt på min första "riktiga" klocka men blir det en flygare, en dykare, en dressare eller något annat? vem vet?
Ska jag gissa så ligger nog en riktigt clean flygare nära till hands... Men det återstår att se och får bli ett nytt inlägg.. :)

Tack för mig och ha det gott så hörs vi i trådarna..

Hallå klockvänner. Läst här under en tid, men blev medlem tidigare i våras när tankarna började snurra på att köpa en trevlig 40-års present till mig själv. Har alltid varit klockintresserad men kanske mer på en lagom nivå... Nu börjar det spåra ur (haha) lite!
Idag har jag en Victorinox XLS Classic som vardagsklocka som jag varvar med en Apple Watch 7. Suktar efter en Sub-date men landar nog på en Omega... Tror jag.
Jobbar till vardags som fotograf och driver eget företag här ute på landet!

Tack för mig sålänge! :)

Tjena!

Har hängt och läst på forumet i flera år, dock sällan postat några inlägg. Gillar forumet mycket och har även genomfört några klockaffärer här. Tänkte att det kunde vara trevligt att bidra lite mer i form av inlägg, så varför inte skriva en rad i denna tråden! :)

Klockontresset har funnits väldigt länge, dock har det eskalerat under senare år då man har fått möjlighet att prova sig fram med lite ”finare” klockor.

Ser fram emot att få spendera mer tid på detta härliga forum framöver och bidra lite mer med egna inlägg. Passar på att bjuda på en bild på senaste tillskottet, Rolex Explorer 124270.

/Andreas

Bilagor

• 2816A24F-ACB7-4D84-9616-1AD7AD33411D.jpeg
    2816A24F-ACB7-4D84-9616-1AD7AD33411D.jpeg
    473 KB · Visningar: 20
Goddag! Jag har tidigare, glad i hågen, burit modeklockor men i höstas blev jag kär i en grön urtavla (omöjlig att matcha) som jag av en slump såg på nätet och som inte liknar något jag sett tidigare. Sagt och gjort köpte jag en Seiko Alpinist och har inte burit någon klädmärkesklocka sedan dess. Naiv som man är trodde jag att jag skulle bli nöjd men istället har jag bara fortsatt att dregla över fler klockor. Önskelistan tycks ändras åtminstone från vecka till vecka men just nu tittar jag mycket på Glycines "Golden Eye" Combat Sub eller om det ska vara toppskiktet och förmodligen inget som någonsin blir av så är Grand Seiko med Springdrive otroligt imponerande enligt mig. Övrigt på hobbyfronten finns det en del men mycket motorcykel blir det då det är säsong. Eller bara sitta med en katt i knäet och ta det lugnt.
Vi höres runt forumet /Jon

5JvQ7Sp.jpg
Väldigt bra kombo.Skulle också gärna ha en... eller förse min son med en ;0)

Hej!
Efter att ha snokat runt i ca ett år på forumet tänkte jag det var på tiden att bli lite aktiv! Klockintresset väcktes genom ärvegods i släkten för ett par år sedan.
Köpte min första automat för strax två år sedan i 30-årspresent. En Hamilton Day-date Khaki vilket har suttit på handleden mer eller mindre varje dag sedan dess. Ser mig just nu omkring efter nästa klocka, lutar åt Grand Seiko men suget skiftar snabbt som hos säkert många andra.

//Gacken

Vid millennieskiftet fick jag en allergisk reaktion och fick stora problem med huden på mina händer, läkarna trodde det var nickelallergi, men det visade sig att man tydligen inte kan stå och slabba med fotovätskor hur som helst i ett mörkrum (vem kunde tro att det var giftigt 🤪). Det goda detta förde med sig var att jag fick en certina DS i titan av min pappa. En klocka jag bär nästan dagligen.

För något år sedan ärvde jag en tissot seastar seven av min morbror som tidigare hade varit i min morfars ägo. En klocka han fick efter nit och redlighet i rikets tjänst (skyffla kol på SJ).

Jag har såklart även haft en mängd andra klockor men dessa två är något som betyder något för mig, allt annat har bara varit smycken som råkat visa tiden.

Kul att vara här. Tack.

Tjenixen, är en snubbe som älskar att pilla med smågrejer och kom in på att utbilda mig till urmakare, äger ingen som helst klocka som ni skulle respektera, har mest köpt billiga men som jag tycker är snygga att bära, skräp som Henry Bale London, Festina 8812 och min favorit, "Stolt att vara svensk".

Hoppas man inte blir påhoppad av entusiasterna här :)

1657871533841.png

1657871679436.png

1657871469601.png

Hej forumet!

Har stalkat runt i trådarna sedan Maj, registrerade mig för några dagar sedan. 37åring med nyvunnet klockintresse.

Köpte min första klocka för över 10 år sedan, en Tissot T-Tempo automatare. Har använt den regelbundet men inte haft något större intresse för klockor förrän några månader sedan, då fick jag upp ögonen för denna fantastiska värld!

Har kompletterat samlingen med Tissot Le Locle Powermatic 80, Frederique Constant Classics Index, Longines Record och för närvarande suktar jag efter ett antal Longines, några ryska kandidater finns också på listan...

Kan inte förstå varför dykare/GMT är så omtyckta, föredrar länk framför armband och enbart mekaniska klockor är av intresse.

Senast ändrad:
Tjenixen, är en snubbe som älskar att pilla med smågrejer och kom in på att utbilda mig till urmakare, äger ingen som helst klocka som ni skulle respektera, har mest köpt billiga men som jag tycker är snygga att bära, skräp som Henry Bale London, Festina 8812 och min favorit, "Stolt att vara svensk".

Hoppas man inte blir påhoppad av entusiasterna här :)

1657871533841.png

1657871679436.png

1657871469601.png

Välkommen! Inget o skämmas för, tycker alla tre klockorna är justa! Vet inte riktigt vad folk har emot t.ex Festina, det är ju ett gammalt märke.

Gillar även skeletonklockan, har själv en äldre billig sådan.

Stolt att vara svensk var ju en kul klocka, den har jag sldrig sett förut, vad är det för något?

Välkommen! Inget o skämmas för, tycker alla tre klockorna är justa! Vet inte riktigt vad folk har emot t.ex Festina, det är ju ett gammalt märke.

Gillar även skeletonklockan, har själv en äldre billig sådan.

Stolt att vara svensk var ju en kul klocka, den har jag sldrig sett förut, vad är det för något?

Jag vet faktiskt inte, hittar knappt någon information om den alls, men det står "stolt att vara svensk" på bakboetten, skulle faktiskt vilja ha mer info, väntar in lite urmakar-verktyg, tänkte öppna och se om det finns ytterligare info på insidan

Hi everyone! I've been following the forum for quite a while now, but only now created an account. I like Sinn, IWC, and Omega very much, so I gravitate around threads on those brands usually. The Sinn 556i is my favorite watch currently, but it changes often and I always have something else in sight. This forum is a great place to develop the hobby and I'm thankful for having access to all the content here and all the nice people contributing daily to it. See you around!

Hej! Jag är 33 år och ny på forumet. Under de senaste åren har ett klockintresse sakta växt fram inom mig, och för några veckor sedan så började jag konsultera mina klockintresserade vänner då jag tänkt göra mitt första köp av en "riktig" klocka. Dom bad mig omedelbart registrera en användare på KS, vilket jag gjorde. Efter det har jag spenderat nästan all ledig tid i forumets alla trådar. Är imponerad över hjälpsamheten och stämningen! Toppenforum :)

Hej! Jag är också ny här. Fått ett litet klockintresse som blossat upp på senare tid och tycker mer och mer att det är roligare med olika klockor till olika utstyrslar. Att få allt att matcha alltså. Jag är definitivt ingen klocknörd men när intresse kommer så som nu, grottar jag gärna lätt ner mig i ämnet. Och detta forum verkar riktigt spännande att läsa om alla era fräna inköp osv. Något jag gillar är klockor som sticker ut i utseende. Och här kommer de senaste inköpen för min del. Det är som följer Casio G-Shock G-Squad GBD-200-9ER, Casio DBC-32D-1A Samt Pärlan Yema LED.

Bilagor

• 20220713_150736.jpg
    20220713_150736.jpg
    884.6 KB · Visningar: 13
  • 20220717_105821.jpg
    20220717_105821.jpg
    431.6 KB · Visningar: 11
  • 20220718_162315.jpg
    20220718_162315.jpg
    579.3 KB · Visningar: 13
Hej! Jag är också ny här. Fått ett litet klockintresse som blossat upp på senare tid och tycker mer och mer att det är roligare med olika klockor till olika utstyrslar. Att få allt att matcha alltså. Jag är definitivt ingen klocknörd men när intresse kommer så som nu, grottar jag gärna lätt ner mig i ämnet. Och detta forum verkar riktigt spännande att läsa om alla era fräna inköp osv. Något jag gillar är klockor som sticker ut i utseende. Och här kommer de senaste inköpen för min del. Det är som följer Casio G-Shock G-Squad GBD-200-9ER, Casio DBC-32D-1A Samt Pärlan Yema LED.
Är du säker på att du inte är en klocknörd?Tittar på bilderna och det ser lite ut som att du är en. Förnekelse? Välkommen oavsett! :)

Hejsan,

Är en 30 årig snubbe från Umeå som jobbar som systemutvecklare. Blev nyligen intresserad av det här med klockor och har hängt här en del sedan dess men tänkte att det kanske är dags att skriva en rad.

Har kommit fram till att det den klocka man är sugen på skiftar med tiden. Just nu har jag en Sinn 556i i kikaren men vem vet hur det slutar för det är ju alltid kul att hitta modeller som man inte sett redan som man kan snöa in sig på :).

Tillbaka
Topp