• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fowley90

Omega
2-Faktor
Hej Klocksnack!
Axel heter jag och är en 32-årig stockholmare. Har lurkat till och från på detta forumet men bestämde mig nyligen för att registrera ett konto.
Har haft ett klockintresse sedan tonåren men det är nu det verkligen har börjat ta fart.
Ser fram emot att få vara en del av gemenskapen här!
Min nuvarande daily:
Omega Seamaster Planet ocean
1667288630910.png
 

A.R.S

Breitling
Hej på er.
Mitt intresse för klockor började för ca 10 år sedan då jag fyllde 40. Jag började fundera efter att ha ägt en del prylar att inget håller genom tid och rum. Det var då jag snubblade över artiklar om ”handgjorda”urverk på internet som inte bara höll tiden över tid men också ökade i värde och ett nytt intresse började växa hos mig.
Sedan dess har det både funnits en Fortis B-42 GMT (min första automatiska) klocka i min samling, som jag sålde efter 10år för att köpa en Oris, En Oris Aquis 400 ( som jag sålde för att köpa en Omega) Omega Seamaster 300 och slutligen en till Fortis B-42 marinemaster (Cosmonauts). Jag är på jakt efter en seiko skx009 eller 13 till samlingen (har inte riktigt bestämt mig) och slutligen att inte glömma den klocka jag använder i skogen är min Suunto som får fungera som slitvarg och ta emot stryk.

//Alexander
 

Wetter222

Omega
2-Faktor
Hej,
Efter att ha läst forumet en stund så valde jag att registrera mig.
Jag är 38år, värmlänning och tvåbarnsfar med för många intressen och för lite tid på dygnet.
Klockintresse har jag alltid mer eller mindre haft och samlade ivrigt i tidig ålder.
I vuxen ålder så har jag prioriterat andra intressen som gjort att jag inte tagit steget och köpt min första ”riktiga” klocka.
Jag hade och har guldklockor efter min farfar och min far som de fick för 25 år i yrket och jag hade en Certina DS First som fick stå ut med att vara beater när jag mekade på Nordsjøn.
2012 var jag i Nassau Bahamas och provade där en Ulysse Nardin Maxi Marine Diver 263-55-7.
Den kunde jag aldrig släppa och jag höll span till i år då den äntligen dök upp så jag slog till.
Sedan dess så har intresset eskalerat och nu läser jag om och tittar på klockor så mycket som tiden tillåter.
A6221E46-A26A-4A3C-8DF6-61445135438A.jpeg

Då jag hade en dykare med ljus urtavla så ville jag ha en blå eller svart dressare och till min smala handled så tyckte jag att en Breitling Premier Automatic 40 var rätt, så den fick det bli.

6DE60A89-9C40-4B72-B81A-EAB2FE8B3C46.jpeg

Nu är jag på jakt efter nästa objekt och jag är relativt säker på att det blir en svart klocka.
Eventuellt en Aqua Terra 38mm med svart gummiband.
Vidare så vill jag tacka för ett bra och informativt forum.
 
Senast ändrad:

Stolochpall

Breitling
Hej!
Är en student som bor utanför Stockholm. Har de senaste veckorna fått ett enormt intresse för klockor då kompisen började snacka om Omega och sålde på mig en Omega x Swatch. Är nu på jakt efter en Omega Smp/reduced för att ha som första "riktiga" klocka. Tidigare har jag inte ägt några klockor utan har mest tyckt att det inte är nån stor grej. Snubblade över Klocksnack och har sen dess spenderat många timmar här, även om jag borde plugga istället :). Men klockor är ju lite roligare!
 

Astrakal

Breitling
Tja,

Emil här. Bosatt i Åseda, djupt in i glasriket i Småland. Fann intresse för klockor relativt nyligen.

Min lilla (men växande) samling består just nu av:

TAG Heuer Formula One WAZ1110.BA0875
Tissot Quickster T0954171105700
Invicta Pro Diver 21788
Hugo Boss HB 297.1.34
Gant Park Hill 1000

Med vänlig hälsning
 

Mittnamnis

Breitling
Tja!
Sebastian heter jag. Bosatt i Stockholm. Jobbar som polis halvtid och fotograf resten, en riktigt drömkombo enligt mig själv :)

Följande ingår i samling:
Hulk 116610LV
Breitling Transocean Chrono
Seiko Presage
Certina DS PH200 m
King Seiko Vintage-modell
Seiko 5


Bilden nedan tog jag 2018.

Fråga om ni är nyfikna på något.
Last version of the Epic Hulk 2.jpg
 
Senast ändrad:

Mittnamnis

Breitling
Hej!
Är en student som bor utanför Stockholm. Har de senaste veckorna fått ett enormt intresse för klockor då kompisen började snacka om Omega och sålde på mig en Omega x Swatch. Är nu på jakt efter en Omega Smp/reduced för att ha som första "riktiga" klocka. Tidigare har jag inte ägt några klockor utan har mest tyckt att det inte är nån stor grej. Snubblade över Klocksnack och har sen dess spenderat många timmar här, även om jag borde plugga istället :). Men klockor är ju lite roligare!
Helt rätt! Utarma din stundentinkomst och lägg det på något vettigt; klockor förstås!
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Hej alla!
Gillar allt kul: snabba bilar, motorcyklar, klockor och musik (seriös HIFI-nörd).
Kom hit för att tack vare en kille på jobbet (han bär en Jaeger-LeCoultre Reverso) fick mig att plocka fram några få mina godbitar från bankvalvet (småbarn o jobb = ingen ide att ha hemma trots Securitas-larm med kamera) o bära dom igen. (IWC, Sjöö Sandström)
O nu har jag köpt några kuliga klockor beggat, tex Archimede Flieger 42mm.
https://www.archimede-watches.com/pilot/pilot-42/

Kör recespreppad Miata ND och har en Honda CB1000R i garaget.
 

Clintiss

Breitling
hej all !

New member here, I am a french expatriated in Stockholm for my phd studies. I have been thinking about getting myself my first proper watch for a few months now, so I was very happy to find this lovely forum to seek advice and hopefully find that watch ! I hope only one will do :)

Cheers,
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Hej alla!
Gillar allt kul: snabba bilar, motorcyklar, klockor och musik (seriös HIFI-nörd).
Kom hit för att tack vare en kille på jobbet (han bär en Jaeger-LeCoultre Reverso) fick mig att plocka fram några få mina godbitar från bankvalvet (småbarn o jobb = ingen ide att ha hemma trots Securitas-larm med kamera) o bära dom igen. (IWC, Sjöö Sandström)
O nu har jag köpt några kuliga klockor beggat, tex Archimede Flieger 42mm.
https://www.archimede-watches.com/pilot/pilot-42/

Kör recespreppad Miata ND och har en Honda CB1000R i garaget.
Blev en till idag. Omega de Ville CoAxial Prestige inköpt. Läggs in i bankfacket
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Varför står det "Breitling · 59" på mig?
Välkommen hit! 😃🙏🏼

Det är en titel man som medlem får baserat på hur många inlägg man gjort på forumet. Så när man kommit upp i x antal inlägg ändras den exempelvis till Rolex, Panerai, Omega, osv. Följer ett tema som ändras lite då och då. Att det står ”59” efter det är för att du fyllt i ditt födelsedatum, går att dölja i inställningar om man så önskar 😊
 

kotodx

Omega
Tjena! 24 årig stökholmare som nyligen skaffat intresse för klockor och att bygga och fixa med klockor. Tidigare samlat på analoga kameror så gammal mekanik är inte helt främmande. Gillar elegantare klockor och drömmer om att en dag ha en GS snowflake och Aqua Terra.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Välkommen hit! 😃🙏🏼

Det är en titel man som medlem får baserat på hur många inlägg man gjort på forumet. Så när man kommit upp i x antal inlägg ändras den exempelvis till Rolex, Panerai, Omega, osv. Följer ett tema som ändras lite då och då. Att det står ”59” efter det är för att du fyllt i ditt födelsedatum, går att dölja i inställningar om man så önskar 😊
Tack för svar.
Finns lista på dessa "titlar"?
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Hej på er!

Nybliven 40åring som länge vart intresserad av klockor och allt runtomkring och har lurkat forumet från och till under många år.
Införskaffade mitt första "kvalitetsur" 2010, en Hublot Big Bang Steel Ceramic som en present till mig själv efter att ha jobbat väldigt hårt och målmedvetet ett par år.
I veckan så fick jag ett drömur av min underbara fru i födelsedagspresent, en IWC Portugese Chrono. Mycket av researchen för inköpen är gjord här på KS och jag känner att det är dags att även försöka bidra lite till forumet och inte bara sno information ;)

Älskar för övrigt att få frågan: "Vad kan den där då utöver att visa tiden då?", eftersom för mig är en stor poäng att de gör endast det! :cool:

Gillar även att fota och vara lite hobbykreativ så bifogar lite bilder...
IMG_1544.jpeg
IMG_0901.JPG


Ser fram emot bra klocksurr framöver!
 

datadanne

Breitling
Tja! Daniel heter jag, 34 år gammal och bor i Stockholm. Jag har haft mitt konto här på forumet i typ 18 månader tror jag men jag har bara lurkat och läst fram till nu. Jag har typ alltid burit en klocka så länge jag kan minnas, och jag köpte min första "seriösa" klocka när jag fyllde 30: en Omega Speedmaster. Nu har jag några fler i min samling, bland annat en Kurono Tokyo Toki som jag är riktigt förtjust i!
 

eandor

Breitling
Hej mitt namn är Emil, 30 år bor en bit utanför Stockholm. Har varit medlem på klocksnack ett bra tag men har mest läst men inte varit så aktiv utöver det men det ska det bli ändring på nu. Klockintresset började väll någongång för 15år sedan och har fortsatt efter det. Så idag har man en ganska blandad samling med klockor allt från vintage till dykare. Min första dyrare klocka köpte var när jag var i 20 års åldern en omega seamaster 300m diver.
D9E5EDE1-0B8B-4200-B311-A596837072EA.jpeg
0B21139E-98C5-4872-B3CC-A3E44F419629.jpeg
C0F80F29-1CF2-4FE5-AD7E-09AEEBCC3A23.jpeg
 
Karl Manfred här, en pedantisk perfektionistisk storväxt ingenjör med en kärlek för lite mer "kostnadseffektiva" klockor, så som SEIKO, SEIKO och SEIKO. Har försökt titta in på andra märken men oftast lyckas SEIKO göra det snyggare med bättre urverk. Dock kan jag nog inte säga att SEIKO skulle designa en bättre Omega Seamaster som herren innan har postat, men det är nog lite för tidigt att unna sig den lyxen än. :)
 

303

Breitling
Jag är Thomas. Hitlurad av knäckehäxan som jag känner sen innan. Har ingen samling och har precis anskaffat min första klocka på många år då jag inte vill plocka upp telefonen bara för att kolla tiden. Givetvis blev jag fascinerad av klockvärlden, har alltid gillat miniatyrer av det mesta och urverk är ju små grejer. Framförallt är det uppskattningen av väl genomtänkta och genomförda vardagsprylar som fick mej stanna till här och bli intresserad.
Nya klockan är en Boldr. Gillar den enkla designen, materialet och att det är lagom storlek.
Skulle jag välja nån mer klocka skulle det nog bli något i stil med Stowa flieger eller en Seiko alpinist men nu ska jag försöka ligga lågt med inköp och läsa lite mer och spana på vad jag verkligen gillar.

I övrigt, 47 år, sprinklermontör, farsa osv osv. Gillar DIY och bygga grejer.
1F7B5649-F722-499B-AAA5-87F1D8E3F2E3.jpeg
 

JMS

Breitling
Hallå!

Joacim här, 33 år Solna. Kör sporthoj på sommarhalvåret och dricker glögg och whisky på vinterhalvåret 😂

Jag har hängt här under några års tid och tog mig äntligen i kragen att registrera mig. Har haft en klockintresse under några år som bara växer mer och mer för varje år. Och ganska nyligen har bla Sjöö Sandström kommit upp på min radar som en potentiell nästa klocka. Den klockan som bärs absolut mest i dagsläget är Sinn 556i.

Hörs! 🥳

10FFBDC6-4166-433B-85B4-44B2D52CA4BE.jpeg
 

Teesbe

Omega
Hej!
Omega var drömmen när jag i tonåren såg Brosnans 007!
Bestämde mej för att när jag fyller 40 ska jag köpa en SMP, och så blev det, visserligen ett par år för tidigt men den första riktiga klockan jag köpte var en begagnad SMP 300, sen har det blivit några fler och trots lite snedsteg med Tudor, Sjöö Sandström, Panerai och Rolex är jag back on track med Omega😅
Numera vill jag Egentligen bara köra speedys, men det är svårt att skiljas från dykarna😱
// Tommy
201C9782-F807-4955-B15B-C79A4FB5220C.jpeg
 

DosTres23

Breitling
Hej Klocksnack!

32-åring från Göteborg som har varit en passiv medlem/ icke-medlem hos er alldeles för länge. Nu åker munkavlen!

Har läst era diskussioner genom åren som gett mig en del kunskap, har sett bättre paketöppningar och inte minst scrollat igenom trevliga annonser.

Samlingen består hittills av:
Omega Seamaster Diver 300
Tudor Black Bay 58
Casio DW-5600BB-1ER
Certina Automatic Blue Ribbon
Seiko SKX007
Apple Watch (Ingen lista på Elgiganten)

Siktet är härnäst inställt på en IWC Mark XVIII (IW327003) - även om någon form av logisk försvarsmekanism säger Rolex Explorer.

Time will tell!
 

Bilagor

  • 15700058-3C9D-45AF-B772-26E7F6088BD7.jpeg
    15700058-3C9D-45AF-B772-26E7F6088BD7.jpeg
    136.3 KB · Visningar: 17
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Tjena!
Varit medlem här ett tag men inte varit speciellt aktiv, dags att skärpa till sig!😅
Johan heter jag och köper/säljer/byter klockor som hobby (självklart bär jag dom & njuter av dom också), restaurerar även lite om det behövs men ”är under upplärning”.
I min låda just nu finns; Breitling a17360, Formex Essence 43 Degrade’e, Sinn 757. 3110 DuoChrono samt 2 ärvda klockor-
En Sarcar med 60 år på nacken samt en Alpina med väl över 100år på nacken, restaurerade & tickar på fint!

Min Sinn 757.3110 DuoChronograph är med största sannolikhet nästa som kommer säljas/bytas så om någon läser detta och är intresserad, shout me a holler!
👋🏻
 

Bilagor

  • 8F22AF68-4633-4A7C-9272-E4736C5C030F.jpeg
    8F22AF68-4633-4A7C-9272-E4736C5C030F.jpeg
    312.2 KB · Visningar: 10
  • 3CF59E8B-25B8-4772-8B57-F40A04F38FAF.jpeg
    3CF59E8B-25B8-4772-8B57-F40A04F38FAF.jpeg
    694.1 KB · Visningar: 6
  • F7289AF6-6823-4E69-BAFD-13BAE32D27CB.png
    F7289AF6-6823-4E69-BAFD-13BAE32D27CB.png
    101.2 KB · Visningar: 17

Shadowdiver

Breitling
Hej
Jag är ny här. Gillar dykarklockor men har bara lågbudget typ Seiko, Enoksen. Jag dyker aktivt med de flesta av mina klockor tillsammans med analoga djupmätare. Väldigt ofta utan dykdator och är den med så det för att se vattentemperaturen och som backup. Det är alltså den analoga klockan som mäter tiden primärt för mig. Vilket har lett mig hit på olika omvägar. Dessvärre är jag ingen flitig skribent på forum, men det kanske blir bättre framöver.

//Andreas
 

Bilagor

  • 70A8D133-CC61-4279-8FD8-BF8DB65C9506.jpeg
    70A8D133-CC61-4279-8FD8-BF8DB65C9506.jpeg
    276.2 KB · Visningar: 16
Topp