• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej allesammans!
Admir, 37år, från södra Skåne. Stort fan av klockor men Tudor ligger mig varmast hjärtat. Haft säkert uppemot 20 modeller från och till. Ser fram emot att att ”hänga” lite mer här framöver.

Ha en fin dag!
41139BC3-F3F5-40DB-96CB-8D0185B80527.jpeg

Hej!

Emil 35-årig Göteborgare här. Jobbar med ekonomi till vardags och har halkat in på klockintresset på senare år. Tänkte att det är dags att ta tag och skaffa ett konto här nu efter att ha lurkat runt på forumet under alldeles för lång tid. Som för många andra började intresset med ett arv i form av min morfars gamla Omega Constellation från 1969. Som klockentusiast har jag nog mer av ett kvalitet före kvantitets tänk och ju lägre tiden går, desto mer tydligt har detta blivit. Konkret har det blivit färre och "finare" klockor där själva planerandet, sparandet och letandet är en stor grej!

Väl mött i trådarna alla klocksnackare! :)

Heeeej. Det är väl dags att jag presenterar mig också, efter att ha lurkat runt ett tag.
Erik heter jag. 36årig Arbogabo.
Jobbar till vardags som säljchef på ett larmbolag och utöver det så har jag ett par företag på sidan. Bl.a driver jag en e-handel samt skriver musik åt lite andra artister emellanåt.

Har alltid gillat klockor, men mitt stora intresse blommade egentligen upp för några år sedan när jag följde med en polare till Luxury watches. Har varit hooked sen dess. Har just nu lite blandat från Hamilton, Seiko, JLC mm men mest bär jag min Rolex Deepsea 116660. Köpte precis en Maurice Lacroix här på KS. Så tänkte absolut bli mer aktiv :)

Drömmen just nu är en AP Royal Oak 41mm.

Hej!

Får röra mig från skuggorna och ut i dagsljuset.. har lurkat runt och följt diskussionerna på håll ett bra tag nu utan att registrera mig. Har ett relativt nyfunnet intresse med klockor efter ha haft andra intresseområden livet igenom.

Hade tidigare några vänner som var så ”nördiga” att jag istället stängde av när de började diskutera ämnet. Kom tillbaka allt är förlåtet!

Skämt åsido, för mig är det som för många andra fascinationen över hur en så otroligt simpel sak som att ange tid genom åren utvecklats till en finmekanisk produkt som saknar motstycke. Vanligtvis innebär ett teknikskifte döden för den gamla tekniken men den mekaniska klockan hänger i och fortsätter att utvecklas. Lite som humlan som skiter i att den inte kan flyga.

Ser fram emot trevliga diskussioner och att fortsätta ta del av den otroliga kunskap som finns på forumet!

God jul och gott nytt år!

/C

Hej alla klocksnackare! Jag är generellt sett inte så mycket för att hänga runt på olika nätforum men den här sidan är numera ständigt återkommande. Har hängt runt här till och från i ca ett halvår nu så det är väl dags att säga "hej". Klockintresset har hängt med länge men har varit en OWG tills nu. Har snöat in lite på Omega men tittar även på andra märken/modeller prismässigt strax under eller över (eller väldigt mycket över..).

Önskar er alla en god jul!

Klocka (2).jpg

Hej alla klocksnackare! Jag är generellt sett inte så mycket för att hänga runt på olika nätforum men den här sidan är numera ständigt återkommande. Har hängt runt här till och från i ca ett halvår nu så det är väl dags att säga "hej". Klockintresset har hängt med länge men har varit en OWG tills nu. Har snöat in lite på Omega men tittar även på andra märken/modeller prismässigt strax under eller över (eller väldigt mycket över..).

Önskar er alla en god jul!

Klocka (2).jpg
Välkommen och snygg klocka!

Hej Hängde mycket på gamla Time to Talk. Tappade intresset några år. Men har blivit lite hooked igen. Började med billiga Seikos, körde dyrare märken och är tillbaks i Seiko-fållan igen. Så denna skönhet i en klockaffär i Valencia och insåg att den modellen måste jag ha. Är en nykter "klockolist", ska ta det lugnt och inte köpa massor med klockor igen. Tre-fem får räcka...:)

Bilagor

• IMG_4770.PNG
    IMG_4770.PNG
    788.1 KB · Visningar: 32
Hej alla, ny i forumet men har väll haft ett stort klockintresse i många år, lägger upp en bild på mitt nyaste tillägg i samlingen.
Annars är det JLC, Breitling, Longines, Tisot och Citizen som finns i min samling ja såklart en Casio G-shock också.
Ser fram emot intressant läsning och många härliga klockmänniskor :)

Bilagor

• Omega.jpeg
    Omega.jpeg
    369.2 KB · Visningar: 23
Hej! Jag är ny att använda forumet men har varit en del av det sedan ca 4 år tillbaka. Jag är 37 år. Klockintresset har funnits sedan barndomen men tog fart på riktigt sedan ca 10 år tillbaka. Min resa har gått från diverse batteridrivna klockor och samlande i kvantitet före kvalitet. Efter åratal av läsande på nätet och nördande via youtube-kanaler så som Hodinkee, The Urban Gentry, galningen?/geniet? Paul Pluta och andra så har jag sakta men säkert som många andra börjat snegla uppåt i hierarkin. Jag har ägt Tissot, Hamilton, G-shock, Seiko, Swatch, Certina, Oris mfl, men skiljdes från dem alla för att skaffa en Rolex och en Tudor. Utöver det har jag min farfars Doxa från tidigt 60-tal och en DW5600. Gralen är en Royal Oak i guld.
Vi hörs! Ta hand om er över jul

Senast ändrad:
Hej allesammans, detta är mitt introduktions inlägg här på forumet. Jag har aldrig varit någon som är bra på att vara aktiv på forum men tycker det är dags då mitt klockintresse har blivit stort. Det är uppskattat att kunna diskutera med likasinnade och förhoppningsvis skapa nya kanaler för att byta/köpa/sälja inom detta intresse.
Mitt första märke som verkligen fångade mitt intresse var Breitling, efter att min Breitling Avengers blev vattenskadad från att dyka i poolen vid 17 års ålder har jag dock övergivet och jag köpte då en Rolex sea dweller som jag använde i 12 år. Rolex är det märke jag tror mest på och håller kärt. Jag sålde min tidigare sea dweller ref 116600 i år och har köpt en ny ref 126600 med den blå urtavlan.

Jag har en breguet 3787 BA som jag vill sälja och jag har givit Fredmans ur uppdraget att sälja denna, den borde komma ut på marknaden snart.

Nuvarande samling Rolex Deep Sea, Tudor black bay root beer, Tudor black bay Ceramic "batman"(inte hört detta smeknamn av någon annan, känns passande), Tudor black bay Pepsi. Detta är min grundsamling som inte är till salu.

Jag har även en Tudor black bay 58 39mm som jag inte är helt säker på när det kommer till om jag faktiskt intevill ha något annat, nästan uteslutande pga den mindre storleken. Jag är 2 meter lång och stor jag är van vid sea dweller som ändå är 44mm. 39 mm känns litet och min breguet som är 36 mm desamma, därför vill jag gärna köpa annat för dessa.

Tudor bb 58 är uttagen slutet av oktober 2022. Aldrig storleks anpassad/använd. Fullset. Dem erbjudanden jag fått från dom förmedlare som tar emot klockor skulle ge mig 30 tusen ungefär efter deras kommission. Vilket jag tycker verkar lågt för en oanvänd 2 månader gammal bb58. Att göra affärer på forumet är också nytt och det känns som man får vara försiktig, tar gärna tips hur man går tillväga att sälja och köpa på ett säkert sätt.

Nuvarande drömklocka
Uppnåelig : Cartier must de tank xl

En bit bort Vacheron Constantin 4500

Jag glömde nästan också tillägga att jag har en Orient kamasu. Phoibos tyckte jag om i den prisklassen

Screenshot_20221222-214759.png
Screenshot_20221217-193327.png
Screenshot_20221222-221142.png

Screenshot_20221222-221317~2.png

Bilagor

• Screenshot_20221222-221043.png
    Screenshot_20221222-221043.png
    398.9 KB · Visningar: 10
  • Screenshot_20221222-221630.png
    Screenshot_20221222-221630.png
    787.2 KB · Visningar: 13
Hej allesammans, detta är mitt introduktions inlägg här på forumet. Jag har aldrig varit någon som är bra på att vara aktiv på forum men tycker det är dags då mitt klockintresse har blivit stort. Det är uppskattat att kunna diskutera med likasinnade och förhoppningsvis skapa nya kanaler för att byta/köpa/sälja inom detta intresse.
Mitt första märke som verkligen fångade mitt intresse var Breitling, efter att min Breitling Avengers blev vattenskadad från att dyka i poolen vid 17 års ålder har jag dock övergivet och jag köpte då en Rolex sea dweller som jag använde i 12 år. Rolex är det märke jag tror mest på och håller kärt. Jag sålde min tidigare sea dweller ref 116600 i år och har köpt en ny ref 126600 med den blå urtavlan.

Jag har en breguet 3787 BA som jag vill sälja och jag har givit Fredmans ur uppdraget att sälja denna, den borde komma ut på marknaden snart.

Nuvarande samling Rolex Deep Sea, Tudor black bay root beer, Tudor black bay Ceramic "batman"(inte hört detta smeknamn av någon annan, känns passande), Tudor black bay Pepsi. Detta är min grundsamling som inte är till salu.

Jag har även en Tudor black bay 58 39mm som jag inte är helt säker på när det kommer till om jag faktiskt intevill ha något annat, nästan uteslutande pga den mindre storleken. Jag är 2 meter lång och stor jag är van vid sea dweller som ändå är 44mm. 39 mm känns litet och min breguet som är 36 mm desamma, därför vill jag gärna köpa annat för dessa.

Tudor bb 58 är uttagen slutet av oktober 2022. Aldrig storleks anpassad/använd. Fullset. Dem erbjudanden jag fått från dom förmedlare som tar emot klockor skulle ge mig 30 tusen ungefär efter deras kommission. Vilket jag tycker verkar lågt för en oanvänd 2 månader gammal bb58. Att göra affärer på forumet är också nytt och det känns som man får vara försiktig, tar gärna tips hur man går tillväga att sälja och köpa på ett säkert sätt.

Nuvarande drömklocka
Uppnåelig : Cartier must de tank xl

En bit bort Vacheron Constantin 4500

Jag glömde nästan också tillägga att jag har en Orient kamasu. Phoibos tyckte jag om i den prisklassen

Screenshot_20221222-214759.png
Screenshot_20221217-193327.png
Screenshot_20221222-221142.png

Screenshot_20221222-221317~2.png

Halloj!

Mattias, 22 år från Stockholm. Varit intresserad av klockor senaste 2-3 åren och det blir bara starkare. Utöver detta har jag ett stort intresse av sportbilar, god mat, cigarrer och dricka gott.

Drömklockan är en Daydate helguld med onyx tavla.

Allt gott!

Hej alla!

Efter att ha smugit runt i krokarna ett bra tag tänkte jag att det var dags att hoppa in i värmen på riktigt. Leon heter jag, en 78:a som aldrig växte upp, trots fru och barn. Lika mycket rymd- och sci-fi-nerd nu som för 25 år sen, och bygger fortfarande Lego.

Vintage Omega-älskare sen ca 4 år tillbaka, och allt startade med en Seamaster 600 med arabiska index som jag då tyckte var absoluta peaken av design.
2D87E370-10C9-4E24-90D4-9C680B870524.jpeg

Efter en djupdykning och alldeles för många vintage-köp snöade jag in på klockan som kombinerade allt som är gott i världen (rymdäventyr och mekaniska klockor): Speedmastern... och givetvis kunde jag bara acceptera 105.012-65.
797D03E7-4529-421F-BC6F-AEDB1BC6E093.jpeg

Men… som med allt annat samlande så tar det aldrig slut. Intresset har smittat av sig till andra märken, gärna en äldre Zenith-kronograf eller JLC Memovox.

Som med de flesta saker jag gör så har jag en tendens att snöa in mig för hårt på saker, och det gäller även klockor. För att lära mig, och för att komma i kontakt med olika typer av klockor har jag därför startat en liten firma som handlar med vintageklockor. Tyvärr, och också likt mig, har jag alldeles för lite tid att syssla med det. Jag har otroligt mycket kvar att lära.

Med allt det sagt, mitt intresse av att vara med på klocksnack är personligt, och jag vill gärna vara del av den trevliga communityn. Innan jag eventuellt säljer klockor här kommer jag ta reda på hur jag gör det på rätt sätt, beroende om det är mina privata klockor eller bolagets. Innan dess låter jag bli helt, och är här för att lyssna in och ibland ta del av intressanta diskussioner och kika på alla fantastiska bilder.

😊

Väl mött!
Leon

Hej,

Urban heter jag och har gått från att ha tyckt att de som är intresserade av klockor är idioter till att med åren alltmer börja tycka att det inte är så tokigt ändå. Så frågan är om man håller på att förvandlas till idiot eller om man kanske var en förut...?

Hej!

Jag är är en aktiv gubbe som närmar mig sextio, har varit intresserad av klockor sen 2014 då jag fick möjlighet att köpa en omega seamaster planet ocean till ett otroligt förmånligt pris och nu är min ögonsten denna. Men mitt mål är att införskaffa en dressklocka och då gärna en S&S Royal Capital. Har varit vilande medlem på KS nästa lika länge men har förstått värdet av detta på senaste tiden då det finns så mycket kunskap hos många medlemmar här. Vill bara önska alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR och förhoppningsvis bli en en mer aktiv medlem här😊👍

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    334.9 KB · Visningar: 22
God kväll!

Fick mitt konto godkänt strax efter tolvslaget, och det känns som en bra start på det nya året. Jag är en man runt 30 år i Stockholmsområdet som gärna vill att klockan jag bär ska ha en historia eller ett unikt koncept - helt enkelt någonting att prata om. Har nog alltid gillat klockor, men nästan aldrig läst på, vilket har lett till ett fåtal sämre köp i den billigare prisklassen. Nu söker jag mig dock uppåt i både pris och kvalitet, och hoppas kunna bygga en bra samling i medelprisklassen. Vi ses och hörs i forumet!

Från Göteborg och har inte haft intresse förrän jag ramlade in på Nezumis site. Lorier, Serica, Baltic, Nezumi... Många microbrands som levererar galet snygga klockor. Har ännu inte köpt min första men hoppas att något intressant dyker upp på "Säljes" tids nog. Vi ses!

Tjenare! 40+ i Gbg, och börjar bli onödigt klockintresserad :)
Gick med i forumet för ett tag sedan men har inte sagt hej ännu 👋

Har några klockor i lådan som jag är nöjd med, men ligger ändå på kvällarna och söker något nytt… hela tiden 😂😅 är det normalt!?? Förmodligen på detta forumet 🤣🤣
-Oris, Omega, Certina, Tudor, Seiko :)

Hoppas på mycket god läsning under 2023 :)
Tack så länge, kul att vara en del av forumet 👍👍👍

[R]Har några klockor i lådan som jag är nöjd med, men ligger ändå på kvällarna och söker något nytt… hela tiden 😂😅 är det normalt!?? Förmodligen på detta forumet 🤣🤣[/R]

Du är redan på god väg att trilla ned i klockträsket ser jag. Välkommen! 🤗

Th

Har några klockor i lådan som jag är nöjd med, men ligger ändå på kvällarna och söker något nytt… hela tiden 😂😅 är det normalt!?? Förmodligen på detta forumet 🤣🤣

This is the way.

Hej,
Kommer från Östergötland men bor numera på en gård i Småland där jag
spenderar den mesta tiden med diverse gårdspyssel.

Mitt klockintresse har alltid funnits. Började med att jag som typ 4-5 åring
klippte ut bilder på fina digitalklockor som jag sedan klistrade fast på min arm.
Tror dock det tog ytterligare några år innan jag fick en riktig klocka av mina föräldrar.
Irriterande nog har jag tyvärr fullständigt glömt bort vilken klocka som var min första.
Försökt hitta några gamla bilder på mig med klockan men utan framgång.

Har även ett starkt klockminne från 18årsåldern (25 år sedan ca) när jag satt och bläddrade i en liten rolexkatalog på mitt pojkrum och totalt förälskade mig i deras daydate i vitt guld.
Priset var dock bortom min horisont då så fick nöja mig med en väldigt trevlig tissot-kronograf i titan istället. Har fortfarande kvar denna klocka men tyvärr fungerar inte alla funktioner längre och tissot har tydligen inte några reservdelar till modellen.

jaja, det var lite om det. Väl mött.

Tjena!

40+ bosatt i Sthlm. Jobbar som musikproducent men när jag inte är i studion eller hänger med familjen så sitter jag för det mesta och dreglar över diverse klockor online. Kul kille va?

Har en YTTERST blygsam och trött "samling" MEN har i år tänkt införskaffa första dyrgripen - fortfarande oklart vad dock då jag hela tiden byter typ/modell/märke att snöa in på.

Bifogar en bild på grejerna som jag har:

Lemania 36mm från -53. Tillförde min farfars far. Fin och dressig, används ofta.
G-Shock GW-M5610. En solklar (pun intended) favorit som får väldigt mkt tid på handleden.
G-Shock GMW-B5000GD-9ER Full Metal. Trodde jag skulle pull it off, men det är för mkt guld. Älskar den, men används typ aldrig.
Certinan nere till vänster är en Certina DS Cascadeur från -95. Min första riktiga klocka. Använde den varje dag fram till och med år 2012 när jag köpte Certinan till höger, en Certina DS Podium Big Size. Nu använder jag aldrig Cascadeur:en och Podium-klockan var var min dagliga beater fram tills att jag köpte 5610:an förra året.

Min mamma gav min pappa en Rolex Explorer II i födelsedagspresent när han fyllde 50 för snart 30 år sedan. Jag hade intresset för klockor redan långt innan, och trots att min far inte har kvar klockan i sin ägo längre så ...kan jag liksom inte släppa just den där modellen. Även fast jag egentligen kan tycka att det finns betydligt finare och bättre klockor. Bortsett från Explorern så är kollar jag just nu mest på Longines Spirit faktiskt. Lagom dyr, lagom sleeper, lagom dressig.
vYhIykGA.jpg

Senast ändrad:
Tjena

Precis mellan 40 och 50, jobbar i byggsvängen och bor i Stockholmsområdet.
Har precis som de flesta varit klockintresserad sen barnsbenen. Samlade på Swatchklockor i nedre tonåren och har haft ett par Seiko och Tissot under åren inget flådigare än så.
Har kollat runt en hel del senaste åren då barnen börjar flyga ut och man kan börja lägga pengar på sig själv igen. Drömde om dyra klockor som så många andra men har nu insett att det är roligare att ha fler och mixa och matcha med kläder och humör. Fyllt första 6-klockslådan nu och påbörjat den andra. :)

Tjena
Fyller halvt sekel i år och jobbar i byggnadsbranschen. . Har haft ett varierande klockintresse från den första klockan jag köpte själv som var en Bulova i helguld som jag köpte på gatan i Times square i NY 1989 för 100 USD ( fake så klart):D:D till nyligen införskaffade andra dyrgripar . Har just nu ca 15 klockor som jag planerar att downsiza i år till 4-5 klockor då det tar för mycket tid att pyssla om dom.
Har ett nästan sjukt intresse för speedmaster i alla årgångar
Min Holy grail är speedmaster 40th anniversasry i Platina
Har en fru som kör Rolex yachtmaster som köptes 2004 ( tretti års present ) som aldrig blivit servad , min fru säger , if it aint broke, dont fix it .
Har numera slutat och tjata på henne och kommer bara skaka på huvudet när den lägger av och hon står med en räkning som heter duga .
skickar med en bild på några av mina klockor
från höger till vänster
speedmaster 105.003 63
speedmaster 145.012 68
speedmaster 145.022 73
breitling navitimer 46mm STOR på armen
Breitling A2 med UTC
Phoibos Dykklocka

Min vardagsklocka är en Tag Heuer Monaco

Väl mött alla klockentusiaster

Bilagor

• klockor klocksnack 2.jpg