• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett glatt och uppriktigt välkommen till alla nya medlemmar. Sjukt kul att KS växer (och med sjukt menar jag verkligen att det är lite sjukt att en så pass insnöad hobby som klockor lockar så många trevliga människor :) )

:)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ett glatt och uppriktigt välkommen till alla nya medlemmar. Sjukt kul att KS växer (och med sjukt menar jag verkligen att det är lite sjukt att en så pass insnöad hobby som klockor lockar så många trevliga människor :) )

:)

Instämmer!

Helt galet... Försöker fortfarande att hålla koll på alla medlemmar, får nog inse att det är ganska omöjligt. Ett angenämt problem. :)
 

Calleb

Breitling
2-Faktor
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Hej alla Klockfränden!

Jag tänkte som ny medlem på forumet presentera mig kort. Jag heter Calle, och jag är fast i klockträsket (låter som på ett AA-möte). Mitt klockintresse har nog funnits sedan barnsben, var ca 12 år när jag fick min första klocka som var en digital Richo från Japan (klart jag har kvar den än). På den tiden var det väl mest coolt att ha något så tekniskt med sig på armen som kunde beepa när man själv bestämde det, lite som en James Bond. Min andra klocka tror jag var en digital Citizen (guldfärgad) - Med termometer! Kan det bli häftigare? Ja det var kanske när jag skaffade en Casio med elektronisk kompass. Men det var nog inte förrän jag var drygt 20 år som jag började intressera mig för tekniken, och då pratar vi mekaniska urverk. Utöver finmekanik finns även ett intresse för design, av den anledningen har ett och annat kvartsur också hamnat på min handled under åren (t.ex. Storm/Victorinox/Skagen/Tissot).

Första "finare" (läs: dyrare) klockan jag köpte var en Rolex Oyster Perpetual date 15200 från tidigt 90-tal, storleken passar väl min rel smala handled. Bar nog den klockan till vardags under ca 10 år, men sedan drygt 10 år konkurrerar den om armtid med t.ex. en Sjöö & Sandström Royal Steel Classic, en JLC Reverso GT och andra mekaniska underverk.

De senaste åren har klockintresset blivit alltmer av en besatthet (till hustruns förtret - nu måste man nästan smyga med ett nytt inköp). Kul därför att jag hittade detta svenska forum! Har sedan några år surfat runt på siter som Timezone och Watchuseek, där jag visserligen lärt mig mycket om klockor men roligare med landsmän som har sina lokala referenser.

Ser fram emot att ta del av många intressanta inlägg, kommer sannolikt själv försöka posta en del. Kul med köp/sälj-trådar också.

Mvh Calle
 

chrisern9

Breitling
Hej! jag heter Chris och jag ha en ökande intresse för klockor och för tiden är klocklådan tom,:eek: men håpas att jag kan börja fylla upp den igen.:)
 

viiicc

Omega
Victor heter jag! 23 år, bor strax utanför Västerås o jobbar med bilar. Har ingen klocka värd att nämna här, rätt nyligen blivit seriöst intresserad av klockor :) spanar febrilt efter en schysst submariner eller en vintage datejust! De va lite kort om mig.

Riktigt kul med ett schysst forum, kunnigt folk och trevlig ton :) sånt uppskattas!

Ha en jäkla fin fredag gott folk!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

HollisBrown

Breitling
Hej klockälskare!

Jag heter Jonas och jobbar som polis. Ett yrke som lönemässigt inte passar så bra med med mitt intresse för klockor och espressomaskiner. Hursomhelst så har jag drömt och drömt ett tredjedels liv nu om att få äga lite fina klockor. Har just nu säkert 15 andra klockor med diverse olika armband till alla, men bara olika quartzur, bl.a. Tissot, Wenger osv.. Högst på önskelistan står just nu en Panerai. Sedan vill jag gärna ha en IWC Big Pilot, men nöjer mig med en Pilots Chrono 377701.

Jag mjukstartade med att köpa en Bulgari Carbongold. Visst en quartz och kanske inte det populäraste märket, en i mina ögon snygg som f-n. Det man inte ser är hur fint visarna och siffrorna glänser i vitt guld. Passar dessutom både mig och flickvännen.
CAM00180.jpg


Den här klockan var i alla fall en utlösande faktor till att en spärr lossnade i mitt huvud och allt mitt uppdämda behov kom över mig som en lavin. Så nu bara ett par månader senare förhandlar jag med en butik i Turin om en PAM 328, som jag givetvis ska köpa lite straps till när jag sålt mig själv för lite pengar. Butiken heter Virtuoso, jag vet inte om någon har erfarenhet av dem? Jag hittade till slut ett franskt forum där det lät som de var bra att handla med.

Så snart så kanske det kommer lite nya bilder och erfarenhetsberättelse om det. Och om intresse finns så kommer jag kanske sälja min Bulgari som är flawless inom kort.

Det var lite kort om mig. Ha det fint alla!
 

Mille79

Trollungen
Hej Alla,

Tänkte presentera mig som ny här på forumet efter att jag inhandlat mina första "riktiga" klockor och det lär ju bli fler eftersom detta är beroendeframkallande. Kommer med största sannolikhet att återkomma om nästa inköp.

Eftersom jag jobbar på kontor med strikt klädpolicy så blev det en dressklocka som jag varierar med en sport/dykarklocka på helgerna.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hej Alla,

Tänkte presentera mig som ny här på forumet efter att jag inhandlat mina första "riktiga" klockor och det lär ju bli fler eftersom detta är beroendeframkallande. Kommer med största sannolikhet att återkomma om nästa inköp.

Eftersom jag jobbar på kontor med strikt klädpolicy så blev det en dressklocka som jag varierar med en sport/dykarklocka på helgerna.
Välkommen! Släng gärna ut lite bilder :)
 

Mille79

Trollungen
Tack alla. Otroligt kul att få ett så varmt välkomnande.

Nu när jag har er på tråden så undrar jag lite över mitt SMP. Den är bra och håller tiden alldeles utmärkt men jag funderar på att flippa den mot något roligare. Är fortfarande ute efter en sport/dykarklocka men något som sticker ut lite mer. Som min JLC som jag är helt enkelt kär i:)

Vad föreslås?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Välkommen till detta beroendeframkallande forum:)

Hade jag var dig så skulle jag titta på en ......
image.jpg

Rolex 14060M finns med två eller fyra raders text. Tycker att tvåraders vinner:)
 

Mille79

Trollungen
Tack för förslagen. Kanske uttryckte mig lite otydligt. Vad jag menar med "sticka ut" är att den är speciell, ovanlig (läs alla har en Omega eller Rolex) och eventuellt en eller två komplikationer. Jag tänker mig en budget mellan 20-30 tusen för att vara mer specifik.
 
Topp