• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Hej alla medlemmar!

Efter mycket tjat om hur hemska mina klockval genom tiderna varit så har jag nu tagit tjuren i hornen och (på skrämmande kort tid) fastnat för Datejust, 16200 med blå tavla närmare bestämt!
Det är ganska intressant ändå, hur snabbt man kan bli fast i klockvärlden. Ännu märkligare är det när man dessutom lyckats få frugans fulla förtroende i denna investering!

Avslutningsvis, härligt forum med trevlig läsning!
Välkommen!
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Tjenare.

Man på snart 34 år här. Född och uppvuxen i Norrbotten men Stockholmare sedan snart 12 tillbaka. Bosatt i Täby.

Klockintresset växer för varje dag som går skulle jag vilja säga. Min kusin har hängt här på forumet en del och var den som fick mig att börja läsa här ( och sedermera regga mig).

Min första ( vad jag minns ) klocka var en Casio G-shock som farsan köpte till mig på någon halvsuspekt utlandsresa. Den höll tamefanken för allt. Det här var någon gång på mellanstadiet har jag för mig , och den utsattes för de hårdaste testerna en kille i den åldern kunde åstadkomma. Och den höll.

På högstadiet var det otroligt populärt ( åtminstone i Luleå ) med GUL-klockor. Hade den snyggaste av alla på hela skolan ( enligt mig själv då) men kardborren i armbandet levde nog inte så jättelänge. Minns det mysiga ljudet från när man satt och snurrade o snurrade o snurrade på "dykarringen" eller vad jag kan tänkas ha kallat det på den tiden.

Sen körde jag utan klocka under en länge tid, och för 12 år sedan köpte jag en Seiko. Batteritorsk på denna men annars så håller den gott skick trots en utlåning till lillebror i 6 år.

Min första "riktiga" klocka blev en Tag Heuer Carrera Caliber 16. En drömklocka vid den tidpunkten. Tycker fortfarande att den är riktigt snygg, men det flippades nyligen efter dryga 7 år i min ägo till dagens ögonsten som är en ....

IWC Pilot 3717.

Nåja. Otroligt kul att läsa allt här och jag har blivit beroende av forumet. På gott och ont...

/ Wayne99
 
Senast ändrad:

Morgan

Breitling
2-Faktor
Hej,
Ny här och det blir en kort presentation:
Alltid haft ett intresse för klockor, men odlat det dåligt. Har haft ett ur på armen sedan mellanstadiet och känner mig obekväm när handleden är tom.
Min ögonsten är en Citizen Aqualand "Enzo". Köptes ny i Filippinerna tidigt på 90 talet och tickar på lika bra idag.
Har en dröm om att införliva en Submariner 116610LN i min modesta samling. Hoppas hitta lite inspiration och tips här!
/Morgan
 

Greven

Audemars
Hej,
Ny här och det blir en kort presentation:
Alltid haft ett intresse för klockor, men odlat det dåligt. Har haft ett ur på armen sedan mellanstadiet och känner mig obekväm när handleden är tom.
Min ögonsten är en Citizen Aqualand "Enzo". Köptes ny i Filippinerna tidigt på 90 talet och tickar på lika bra idag.
Har en dröm om att införliva en Submariner 116610LN i min modesta samling. Hoppas hitta lite inspiration och tips här!
/Morgan
Välkommen! Enzo är ju en väldigt bra början! Upp med bilder i Citizen's Aqualands-tråden tack. :)
 

Morgan

Breitling
2-Faktor
Tack Greven!
Jag ska leta och se om jag hittar den tråden. Får bli en bild vid tillfälle.
Sitter för fullt och kikar runt i forumet. Finns enormt mycket kunskap här!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej klocksnackare
Efter många år vaknade ett latent klockintresse under förra sommaren.
Jag råkade upptäcka att det fanns många (mer eller mindre) spännande gamla mekaniska ur på loppisarna i området och började jaga "fynd".
I allt mitt googlande för att försöka reda ut vad jag köpt hittade jag snabbt till Klocksnack och all fantastisk kompetens och information som finns här.
Höjdpunkten bland sommarens blandade mix av nitlotter och loppisfynd var nog en Tissot Seastar Navigator från tidigt 70-tal.
P1030782.JPG


När loppisarna började slå igen under hösten hade jag redan fastnad i beroendet och började missbruka ebay.de dagligen. Åt vilket håll beroendet utvecklade sig var jag osäker på en period, tills jag en lördag morgon vaknade med en fullt utvecklad fetischism för den "röda stjärnan" Detta förde till ett ihärdigt klickande på "Bieten" och åkande till posten att hämta ut paket. När jag frisknade till från tillståndet efter en månad eller två senare låg följande på bordet i vardagsrummet.
P1030863.JPG P1030865.JPG P1030868.JPG
Efter det har det tillkommit några flera, men i en mera hälsosam takt...
Har hunnit med att kolla och klämma på lite olika klockor under detta halvåret men det finns så mycket kvar att upptäcka. Inte minst att försöka fördjupa sig ännu mera i vad som finns på insidan. Att plocka isär, rengöra, smörja och sätta ihop ett enkelt urverk innan året är slut är min ambition.
Hur intresset kommer utvecklas vidare är svårt att veta, men kul kommer det garanterat bli

Med vänlig hälsning
Morten
Trevlig Tissot, hojta när du tröttnar/sugen på att sälja.
 

Aksel

Omega
Yo klocksnack!
25-årig Lundastudent ger sig till känna. Mitt klockintresse, likt för många andra antar jag, väcktes av ingen annan än James Bond för många år sedan :) Har sedan dess hunnit med några Omega, bl.a. en PO8500 som senare fick åka till förmån för en Speedy. Finansierar mina klockköp genom tre månaders intensivt sommarjobb, vilket väl inte är helt och hållet rationellt, men har man fastnat så har man...
Suktar efter en 116600, men det är inget en studentbudget medger så det får bli längre fram i tiden.

Tack för ett grymt forum med bra läsning!
 

Djstrahl

Omega
Hej alla klocksnackare, ännu en Lundastudent här. Mitt klockintresse började tack vare min morfar och hans guld Omega som han fick för 25år i tjänst.

Jag har länge läst många trådar här på KS, men beslutade mig nyligen för att bli en mer aktiv medlem.

Nuvarande målet är en speedy som jag tänkt köpa som belöning efter examen till sommaren.

Tack för ett toppen forum!
 

MacAttack

Omega
Tjena!
Då var det även dags för mig att sluta lurka och äntligen skapa ett konto.

Har länge haft ett svalt intresse för klockor men det är på senare tid som det verkligen har tagit fart. Min första seriösa klocka var en Tag Heuer aquaracer och kort därefter inköptes en Seiko SKX007. Just nu är siktet inställt på en vintage Rolex datejust eller en Tudor Pelagos. Hoppas liksom @Morgan få lite inspiration och tips, bland annat inför kommande köp men även kring frågor gällande klockornas värld.

Tack för ett riktigt bra forum!
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Trevlig Tissot, hojta när du tröttnar/sugen på att sälja.
Den kommer nog stanna ett tag.
Men om den skall säljas ligger du bra till som Skåning.
Bättra att den stannar i Skåne än att den hämnar i Stockholm eller anna
Trevlig Tissot, hojta när du tröttnar/sugen på att sälja.
Den stannar nog kvar ett tag
Men om jag någongång säljer ligger du bra till.
Bättre att den stannar i Skåne än att den exporteras till Stockholm eller annanstans utomlands...
 

Rackarn

Breitling
Hej!
Har av någon anledning börjat intressera mig för klockor vid 34 års ålder. Är det en kris? Såg en Speedmaster på blocket för 2 månader sedan av en slump, och det var väl där det började? Har aldrig vart en klockbärare så vi får se hur det går! Kommer nog börja med en Longines Legend Diver. Verkar vara ett trevligt forum och jag är imponerad över alla nya ord och sifferkombinationer som ni verkar ha full koll på!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej!
Har av någon anledning börjat intressera mig för klockor vid 34 års ålder. Är det en kris? Såg en Speedmaster på blocket för 2 månader sedan av en slump, och det var väl där det började? Har aldrig vart en klockbärare så vi får se hur det går! Kommer nog börja med en Longines Legend Diver. Verkar vara ett trevligt forum och jag är imponerad över alla nya ord och sifferkombinationer som ni verkar ha full koll på!
Välkommen!
34 år är ingen ålder, tänk så här istället, att du är gammal nog att fatta bra beslut och har förhoppningsvis ett jobb och kan köpa de klockor du Vill ha.
 

Knypplarn

Cartier
Hej!
Har av någon anledning börjat intressera mig för klockor vid 34 års ålder. Är det en kris? Såg en Speedmaster på blocket för 2 månader sedan av en slump, och det var väl där det började? Har aldrig vart en klockbärare så vi får se hur det går! Kommer nog börja med en Longines Legend Diver. Verkar vara ett trevligt forum och jag är imponerad över alla nya ord och sifferkombinationer som ni verkar ha full koll på!
Naturligtvis är det en kris, det blir inte lättare framöver när du kommer att hitta charmen i alla möjliga ur som du bara måste ha. :D
 

Klave

Omega
Hallå!
19 årig student som pluggar programmering. Har fått ett klockintresse tack vare min första klocka som jag fick förra året en Triwa. Nu är det dock dags att skaffa mig min första "riktiga" klocka så jag har brett ut mitt intresse och tycker faktiskt det är riktigt skoj det här med klockor!
Kollar nu mest in Certina Podium eller en Tissot PRS 516 får se vad för spännande det blir tillslut. :woot:
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå! Har läst på KS sedan ett år tillbaka och varit medlem sedan några månader. Tänkte att det var dags att börja bidra lite också! Min första klocka vann jag i en rit-tävling från Kinder Egg som 5-åring. Sedan fick jag en Certina DS Podium när jag var 15 och efter det köpte jag en inte så elegant Champion som gick sönder rätt fort. För några år sedan köpte jag en snygg och minimalistisk, men kvalitetsmässigt svag Axcent. Sedan i höstas har jag införskaffat mig en Seiko SCVE003 från Japan och en G-Shock GA100-1A1. Under jul fick jag en Seiko 6602 8050 från 60-talet och en Certina quartz i guld som behöver nytt batteri. Nästa klocka blir en Seiko SKX009J2/K2. Är studerande och försöker hålla klock-budgeten nere, men märker hur den hela tiden ökar...
Ett år!!! o_O
Välkommen ur garderoben ;)
 

Örneclou

Breitling
Hej, är nybliven medlem här på forumet och ser fram mot att tjata tidmätare med er. Fick redan som liten höra att jag var fascinerad av klockor och mina föräldrar hade svårt att slita mig från allt från armbandsur till stora klockor på järnvägsstationer etc. Sedan låg intresset i dvala då annat som fotboll, musik, tjejer, bilar mm tog över. Det var först för en 10 år sedan som min Certina quartsklocka gav upp andan som jag tog mod till mig och köpte min första automat klocka. Då gick jag igång och har sedan blivi hängiven.

Lite presentation av min nuvarande klock collection:


image.jpeg

Från vänster:

1) En Omega från 40 talet med mekaniskt urverk som min farfar troligen burit. Denna lät jag renovera hos farfars klocka på Söder.
2) Omega Seamaster 300 M Diver Co-Axial 41mm från 2008 (som ersatte Certinan)
3) IWC Portofino Chronograph 75320 42 mm. Denna version med urtavla i vitt/silver levereras normalt med brunt läderband, men jag lyckades tjata mig till ett motsvarande svart i butiken.
4) Swatch Black Hero Chronograph ( för outdoor, sport mm)

Avslutar inlägget med bild på min stora timme piece, också arvegods som hänger på paradplats i vardagsrummet. Också denna är uppiffad hos Farfars klocka., tjingeling!

image.jpeg
 

Ljungskile

Omega
2-Faktor
Hej!

27-årig exilgöteborgare i Stockholm som ganska nyligen blivit nyfiken på klockor. Jag har egentligen alltid haft klocka och känt mig naken utan - men aldrig reflekterat över kvalitet och funktion. Hade en Ur&Penn-Facit som föll i bitar för några månader sedan (då hade den hängt med i knappt 10 år) och en digitalklocka från Claes Ohlsson för typ 79 kr som hängde med ett bra tag.

Men när dessa trotjänare hade rasat blev det dags för en ny vardagsklocka. Efter lite KS-läsande beställde jag en SEIKO SKX007K1 som just nu sitter på ett svart perlon. Ångrar lite att jag inte köpte en SKX009 istället då det kan vara kul med lite färg ibland - inte omöjligt att det blir en sån också framöver.

SKX00* kändes som en bra nybörjarautomat som är snäll mot plånboken.

Nu är jag på jakt efter en charming vintageklocka (mögel?), gärna en lite mindre "dressare". Har kikat på tex en Svalan eller motsvarande.
Om ni har tips på en en kul och prisvärd manuell klocka (typ svalan) för under 2000 kr så får ni gärna komma med förslag!
Jag har börjat kika på Kaplans och ser fram emot att kunna kika lite närmare här på köp-och-sälj när jag blivit "aktiv medlem" på KS.

Kul att vara här och tack för bra läsning, har inset att det finns stor risk att nörda ner sig ordentligt i detta.
Min sambo är redan trött på mitt klock-tjôt...
 

Drama

Breitling
V
Hej, är nybliven medlem här på forumet och ser fram mot att tjata tidmätare med er. Fick redan som liten höra att jag var fascinerad av klockor och mina föräldrar hade svårt att slita mig från allt från armbandsur till stora klockor på järnvägsstationer etc. Sedan låg intresset i dvala då annat som fotboll, musik, tjejer, bilar mm tog över. Det var först för en 10 år sedan som min Certina quartsklocka gav upp andan som jag tog mod till mig och köpte min första automat klocka. Då gick jag igång och har sedan blivi hängiven.

Lite presentation av min nuvarande klock collection:


image.jpeg

Från vänster:

1) En Omega från 40 talet med mekaniskt urverk som min farfar troligen burit. Denna lät jag renovera hos farfars klocka på Söder.
2) Omega Seamaster 300 M Diver Co-Axial 41mm från 2008 (som ersatte Certinan)
3) IWC Portofino Chronograph 75320 42 mm. Denna version med urtavla i vitt/silver levereras normalt med brunt läderband, men jag lyckades tjata mig till ett motsvarande svart i butiken.
4) Swatch Black Hero Chronograph ( för outdoor, sport mm)

Avslutar inlägget med bild på min stora timme piece, också arvegods som hänger på paradplats i vardagsrummet. Också denna är uppiffad hos Farfars klocka., tjingeling!

image.jpeg
Välkommen!

Gillar ju verkligen swatch black hero, måste införskaffa mig en egen ;)
 

Mrchrono84

Breitling
Hej, helt nybliven medlem och mitt klockintresse har jag ärvt a farsan.Intresset ökar bara mer och mer med åren.
Bestämde mig för 2 år sedan att köpa en av mina första förälskelser. Första gången jag såg denna klocka var på en släktings arm ( 2003 ). Den var svenskgjord och var svin het just då. Alla mäklare hade en och det balla var att den var svensk och att den hade två urverk. Förutom att den var snygg så kunde man vika upp det mekaniska verket och se världstider på ett digitalt ansikte under. Ur fränt om ni frågar mig ;)

För den som inte redan listat ut var det var för klocka så införskaffades en Sjöö Sandström Chronolink Worldtimer. Svart urtavla, svart alligatorband i mint kondition. Älskar den fortfarande, men har varit lite otrogen med de två senare köpen jag gjort nämligen en Breilting AeroSpace och en Tag Heuer Aqua Racer.
Men i slutändan så är det min Sjöö Sandström så får mig att gå igång om jag vill vara fin.

Tack för ett fint forum där man kan läsa om allt mellan himmel och jord gällande just de vi alla gillar mest, klockor!!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej, helt nybliven medlem och mitt klockintresse har jag ärvt a farsan.Intresset ökar bara mer och mer med åren.
Bestämde mig för 2 år sedan att köpa en av mina första förälskelser. Första gången jag såg denna klocka var på en släktings arm ( 2003 ). Den var svenskgjord och var svin het just då. Alla mäklare hade en och det balla var att den var svensk och att den hade två urverk. Förutom att den var snygg så kunde man vika upp det mekaniska verket och se världstider på ett digitalt ansikte under. Ur fränt om ni frågar mig ;)

För den som inte redan listat ut var det var för klocka så införskaffades en Sjöö Sandström Chronolink Worldtimer. Svart urtavla, svart alligatorband i mint kondition. Älskar den fortfarande, men har varit lite otrogen med de två senare köpen jag gjort nämligen en Breilting AeroSpace och en Tag Heuer Aqua Racer.
Men i slutändan så är det min Sjöö Sandström så får mig att gå igång om jag vill vara fin.

Tack för ett fint forum där man kan läsa om allt mellan himmel och jord gällande just de vi alla gillar mest, klockor!!
Välkommen! Du har dessutom god smak. Två av tre är mina favoriter...
 

RobinFrank

Breitling
God morgon gott folk!

Robin heter jag, ny här efter en tids smygande på forumet. Tycker detta verkar fantastiskt!
Klockintresse har jag haft en tid, men smak och insikt har jag saknat fram tills nyligen, passerat en del parfymklockor och liknande styggelser genom åren..
På fritiden så gillar jag att laga mat med mycket grädde, lite jakt, filmer (av de flesta slag) samt att dricka sprit.

Sportar för tillfället inget speciellt, en udda halvryss, en Certina som är fin att se på men värdelös utan dagsljus samt en steinhart för dagligt bruk.

Lägger för tillfället undan för att kunna ge mig själv en någorlunda schysst 30års present.

Önskar er alla en god dag och tackar för att forumet finns!
 

Bilagor

  • FB_IMG_1453873083566.jpg
    FB_IMG_1453873083566.jpg
    39.4 KB · Visningar: 42
  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    27.5 KB · Visningar: 57

Westis

Breitling
Halloj alla medlemmar!
Klart man skall vara medlem på detta forum. Imponerad över all kunskap många av er besitter. Bästa skolan för att förkovra sig i klockor man gillar men också klockor man aldrig varken sett eller hört talas om. Har sedan "vuxenålder" burit kvarts men har sedan en tid tillbaka börjat intressera mig för vintage.
Bär just nu denna dag en Tag Heuer Professional 300M.
Tack för ett kanonbra forum.
Tjing!
 

jonasoder

Breitling
Tjena klocksnack!

Jag har egentligen alltid haft ett intresse för klockor. Men det det har varit är diverse billiga parfymklockor(ord jag lärt mig här!).

Tänkte också tidigare i december att jag skulle köpa mig en klocka för dagligt bruk och jag stod faktiskt i kön till Ur&Penn och tänkte köpa mig en Champion eller vad tusan de va. Men det va bara en person som jobbade och de två tanterna som va före mig tog otroligt lång tid på sig så jag ledsnade och gick.

En vecka senare så ser jag en bild på instagram som en polare lagt upp, hans urläckra Longines Hydroconquest. Jag började snacka med han lite om den och han tipsade mig om det här forumet. Och efter en tids "lurkande" i skuggorna så skapar jag väl mig en profil här då. Lagom till jag fick hem den första klockan i en beställning jag la förra veckan. En Orient Bambino ER24001B
Har även en Seiko på ingång, postar väl i Seiko tråden eller i paketöppningstråden när jag fått hem den.

Jag likt RobinFrank ser väl även fram emot att ge mig själv en 30-årspresent kanske en Longines Conquest här senare i år.

Ha en fin onsdag alla!
//Jonas
IMG_0102.JPG
 

Challe

Omega
Hej!
Jag har inte alltid varit intresserad av klockor, men har nu blivit som besatt.
Kommer ihåg första gången en kompis talade om vikten av att bära en klocka och att "det var det enda smycke en kille kan ha!".
Kanske inte helt sant, men jag har personligen svårt för att bära halsband/armband eller andra smycken.

Jag äger idag endast tre klockor som jag tycker mycket om och som jag växlar mellan beroende på humör.

En Diesel klocka som jag fick i studentpresent av mina föräldrar som visar dag och datum. Denna klocka har ett sentimentalt värde.

En DW i "roséguld" som jag beställde på impuls när jag och min nuvarande sambo var på vår första resa tillsammans.

Och min första dyra ( för mig ) klocka :
Sevenfriday P1.
Också impulsköp, såg den på nätet och tyckte den var väldigt häftig och ovanlig. Det tycker jag fortfarande!
Har nu när man hängt lite här förstått att själva urverket i klockan kanske inte är så jävla upphetsande men det blundar jag för

Nu är jag sjukt sugen på en Rolex 116610ln och har varit ett bra tag, men kan inte riktigt ta steget ännu att lägga de pengar som den kostar. Jag försöker sälja den till mig själv genom att tänka att "den håller sitt värde om jag blir tvungen eller vill sälja den" och genom att tänka att " Om jag har den i resten av mitt liv har den varit värd det"...
Jag står fortfarande och förhandlar med mig själv
Tack för mig och ett trevligt forum!
Här är en bild på min sevenfriday
image.jpg
 
Topp