• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yoko

Panerai
2-Faktor
Hej alla!
Har som icke medlem frekvent besökt forumet under många år men känner att det nog är hög tid att bli medlem :)
Har nog alltid haft ett visst intresse för armbandsur men det var först för ca 8 - 10 år sedan som jag tog steget och faktiskt köpte mitt första armbandsur utan batteri och det blev en Omega 2561.80 (ja, jag var och är inte rädd för ur i mindre storlekar). Därefter har det blivit några till i en blandning av vintage och annat "bättre begagnat".

Har inga djupa kunskaper att erbjuda men hoppas på att man som individ ska kunna bidra med något i alla fall :)
 
Godafton!
Jag ska inte vara sämre utan bör väl också presentera mig. Kul sida det här! :)
-En "extrem-nybörjare" i er värld som jag nyss upptäckt.. För bara några år sedan skakade jag mest på huvudet och kunde inte alls förstå kärleken till sina klockor sambon hade.. Hade någon då sagt att Jag själv några år senare skulle pynta ut för en KLOCKA(!) hade jag skrattat åt dem. Eller bara för 1 år sedan..

Nu har dock dagen kommit då jag gjort det.. Sitter i nuläget och väntar på hemkomsten av min första riktiga klocka, en Rolex jag sneglat på ett tag nu... :happyhappy: En perfekt första klocka i mina ögon. Nu är jag bara rädd att det här ska eskalera och jag ska bli lika klockgalen som sambon och resten av medlemmarna här :D

Tur vi sitter i samma båt, precis samma "bakgrund", jäkla sambos! ;)
 

Brydlon

Breitling
Hej alla klockälskare!
Jag heter Mishi. Jag har alltid varit intresserad av klockor, men sen ett par år tillbaka driver jag en hemsida, lite på fritidsbasis, men inte desto mindre seriöst. Jag säljer klockor och accessoarer. Eftersom jag vill sprida lite annorlunda produkter, som man inte hittar i våra svenska butiker, har jag en unik sortiment. Gemensamma nämnare för dem är mycket bra pris- och kvalitetsförhållande. Jag kan varmt och med bra samvete rekommendera mina schweiziska, tyska och ryska klockor. Bland dem, de automatiska med ryska urverk för de är verkligen bra och billiga!
Ni är hjärtligt välkomna med frågor, önskemål, åsikter eller att botanisera i min klockträdgård: brydlon.com!
Nu efter Baselworld kommer en del nya klockor, håll ett öga på dem!
 

Jeppo

Breitling
Hej allihopa! Ny här och tänkte ta tillfället i akt att presentera mig. Jag är rätt ny i klocksamlandet men ropade in en 1952 Omega på tradera på tradera och sen var jag fast. Jag fick ihop en rätt fin vintage samling samt några fina nya efter ett tag. Men min samling blev blev snodd vid inbrott. Jag tappade sugen helt. Men nu efter några år är jag sugen igen! :) Har 3 st i stallet just nu och en gammal zenith på väg in. Letar en Hamilton x copter men de är svåra att hitta.

Trevlig kväll!

mvh Jeppo

 

Kungbore

Breitling
2-Faktor
Hej på er! Efter en lång tid som som flitig besökare men inte medlem i detta forum tyckte jag det var dags att göra något åt saken. kenth heter jag och mitt klockintresse har alltid funnits där, och härstammar från min far. Han äger en del fickor och väggur. Jag minns när jag var liten och fick hjälpa till att dra upp vägguret, en spännande känsla.

Jag äger för tillfället en del Seikos men är på jakt efter en ytterligare klocka. Mitt problem är att jag är all over the place. Ena dagen ska jag köpa en speedmaster för att en annan dag no date sub. För att den tredje dagen sukta efter en Sinn osv...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Snyyggt! Svårt att se alla märken, vilka är de? jobbigt att ha fullt i boxen? ;)

Tack så mycket :D

Det är bara de som används ofta som ligger i boxen, Från topp vänster: ELJO, Tissot Seastar Seven, Arlaska Suisse, Citizen Gold Eagle, Vostok Amphibia, Breitling Aerospace, Locman Stealth Total Blue, Rado Ceramica, Suunto Observer XT, Facit Titanium, Zodiac Speed Dragon, Casio Edifice EFA122.

Någon dag skall jag rensa i lådorna och ersätta en del i boxen. Just nu suktar jag efter en Rolex Explorer I, Orient Mako, Orient CVZ... sen en hel del andra som jag aldrig kommer att ha råd med :p
 

Julle

Omega
Tjena KS!

Jag heter Julius och är 19 år. Efter att ha lurkat ett tag bestämde jag mig för att det var dags att regga sig! Har varit intresserad av klockor i några år men inte alls varit insatt, körde länge på min Gantklocka som dög bra under gymnasietiden men i början av året bestämde jag mig för att det var dags att införskaffa sig min första riktiga klocka! Jag började läsa på ordentligt om klockor och trillade in på KS, sen vart jag fast...
Första klockan blev klassikern Seiko SKX007 som jag älskar otroligt mycket, och ganska nyligen har även SNK809 trillat in samt nya Maku USA med fantastisk blå tavla för att variera sig lite. :hungry:
Suktar även otroligt mycket efter en Seiko SARB065 så om någon börjar tröttna på sin är det bara att säga till...;)
I framtiden vore det fantastiskt att äga en AP, Rolex eller Panerai men då budgeten är rätt så stram för tillfället håller jag mig till instegsklockorna ett tag!

Utöver det nyfunna klockintresset har jag även ett stort intresse av träning samt musik.
Här kommer bild på nuvarande samlingen! Gantklockan får vara med på ett hörn även om den troligtvis aldrig mer kommer få någon handledstid.. ;)
Tack så mycket för ett grymt forum och jag hoppas kunna bidra på nåt sätt trots att man är en novis!
upload_2016-3-22_8-26-24.png
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tjena KS!

Jag heter Julius och är 19 år. Efter att ha lurkat ett tag bestämde jag mig för att det var dags att regga sig! Har varit intresserad av klockor i några år men inte alls varit insatt, körde länge på min Gantklocka som dög bra under gymnasietiden men i början av året bestämde jag mig för att det var dags att införskaffa sig min första riktiga klocka! Jag började läsa på ordentligt om klockor och trillade in på KS, sen vart jag fast...
Första klockan blev klassikern Seiko SKX007 som jag älskar otroligt mycket, och ganska nyligen har även SNK809 trillat in samt nya Maku USA med fantastisk blå tavla för att variera sig lite. :hungry:
Suktar även otroligt mycket efter en Seiko SARB065 så om någon börjar tröttna på sin är det bara att säga till...;)
I framtiden vore det fantastiskt att äga en AP, Rolex eller Panerai men då budgeten är rätt så stram för tillfället håller jag mig till instegsklockorna ett tag!

Utöver det nyfunna klockintresset har jag även ett stort intresse av träning samt musik.
Här kommer bild på nuvarande samlingen! Gantklockan får vara med på ett hörn även om den troligtvis aldrig mer kommer få någon handledstid.. ;)
Tack så mycket för ett grymt forum och jag hoppas kunna bidra på nåt sätt trots att man är en novis!
upload_2016-3-22_8-26-24.png

Tre av dem ligger på min inköpslista :) Snygga klockor.
 

R.U. Sirius

Breitling
Omega_Dynamic.png
Hej,
Jag har inte så mycket att säga om mig själv, men visar gärna upp mitt senaste köp.
Min relativt nyanskaffade klocka (Tradera) har nu varit hos Werner Koch på ABC Service Centrum vid Mariatorget. Den fick nytt glas, ny krona, bytt nåt kugghjul och allmän rundsmörjning. Servicen kändes väldigt seriös och klockan går perfekt nu. Jag har inte behövt ställa tiden sedan servicen (kanske en dryg månad). Varma rekommendationer för Werner Koch. Jag betalade 4150 kr totalt för service och delar.
 

Vasilis

Omega
Hej,
Mitt namn är Vasilis och är 32år. Har varit allergisk mot klockor tills för 2.5 år sedan då jag köpte mig en Sea-gull M182SK. Har utöver den bara en Garmin Fenix 3. Intresset har bara ökat nu för varje dag som går och sambon blir väl snart galen på alla klockor jag visar henne. Så snart är det väl dags att inhandla någon ny trevlig klocka, blir troligtvis en dykare till att börja med.

637499311_o.jpg
 

PerS

Omega
Hej alla,

Efter att länge ha varit en flitig läsare av div. klockforum så har jag nu tagit steget till medlem :) Jag har sedan 10 år haft ett intresse för billigare klockor och klickat hem både det ena och det andra från Ebay. Nu känner jag att det börjar bli dags att köpa den första lite dyrare klockan, problemet är bara att bestämma sig för vilken! Ena veckan är det en Radiomir som gäller, nästa vecka är det en GMT Master, tredje veckan en Speedmaster...
Jag har även börjat intressera mig för hantverket, även om det än så länge endast har sträckt sig till byte av visare och urtavlor. Nån dag ska jag dock bygga ihop en klocka från grunden, precis som jag vill ha den.
Dagens klockor består av nån Tissot, Maratac, Swatch, Skagen samt några homager av de dyrare klockor jag är intresserad av (test inför köp :) ).
 

masaba

Breitling
Hej alla,

Har följt forumet utan att vara medlem sen en tid tillbaka. Har alltid haft ett öga och en fascination för bättre klockor. Tajmingen har dock aldrig varit rätt då jag de senaste året prioriterat livet som husägare och sen ett par år tillbaka även trebarnsfar. Med allt det på plats har klockintresset nu kommit smygande mer och mer och jag gjorde därför slag i sak idag och blev ägare av en Speedmaster Pro, min första bättre klocka och en klocka jag ser kommer bli kvar många år.

Valet av Speedmastern var både självklart och inte självklart. Jag har hela tiden gillat mångsidigheten i Speedmastern, den klär både uppklätt med läderarmband som casual med nato eller allround med länk. När jag kikat runt har ögonen dock ofta också landat på diverse dykarur och andra kronografer men när jag växlat över till Speedmastern har den där självklara känslan av att det är här jag borde börja varit tydlig.

Vi får se var det här intresset tar mig, men redan nu finns ett sug att komplettera med ett dykarur. Vi får väl se om det landar i en något billigare beater för att fungera med familjelivet eller om jag drar till med en finare dykare direkt. Time will tell, som man passande kan säga.
Vill också passa på att säga att jag uppskattar den hjärtlighet som jag upplever råder på det här forumet. Det gemensamma intresset förenar vilket jag gillar. Tack alla för ett bra forum helt enkelt.

Får väl lägga till en bild från jakten på Speedmastern också:
Speedmaster tryout resized.jpg
 
Senast ändrad:

Tjoatjim

Breitling
Hej.
Är ny på forumet. Livets intresse mer än klockor för mig är Whisky och Hi-Fi :)

Min och fruns lilla klocksamling och det finns ju utrymme för ett par till :omega: ;)
(ber om ursäkt för dålig kvalité på bild)

20160323_091039.jpg


Hälsningar Joacim
 

christer12

Cartier
Hej,

Sprang på detta eminenta forum med sina både kunniga och trevliga användare när jag började researcha en ny klocka.

Jag är en (snart) medelålders man som tidigare varit helt ointresserad av klockor och aldrig någonsin tänkt tanken att köpa en dyrare klocka. Men nu när min gamla skräpklocka gått sönder och jag har börjat titta efter en ny så har jag sett så många fina klockor att jag har tänkt om. Jag har nu bestämt mig för att köpa en riktig klocka, en klocka med själ, en klocka jag kan ha länge, en klocka jag så småningom kan passa vidare till nått av mina barn (får väl skaffa flera klockor så det inte blir orättvist :))

/C
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hej,

Sprang på detta eminenta forum med sina både kunniga och trevliga användare när jag började researcha en ny klocka.

Jag är en (snart) medelålders man som tidigare varit helt ointresserad av klockor och aldrig någonsin tänkt tanken att köpa en dyrare klocka. Men nu när min gamla skräpklocka gått sönder och jag har börjat titta efter en ny så har jag sett så många fina klockor att jag har tänkt om. Jag har nu bestämt mig för att köpa en riktig klocka, en klocka med själ, en klocka jag kan ha länge, en klocka jag så småningom kan passa vidare till nått av mina barn (får väl skaffa flera klockor så det inte blir orättvist :))

/C
Välkommen :)
Fortsätt hänga här så är det nog ingen risk, du kommer skaffa fler ;)
 

rejsfejs

Breitling
Hej på er!

Ska ta och presentera mig. Har varit intresserad av klockor i en herrans massa år. Men aldrig ägt någon ”finare” klocka. Har för tillfället ett par Festina Chrono Bike, en gammal Swatch Irony Chrono, en Casio Classic Vibration Alarm Chronograph samt en bastard i form av en Polar pulsklocka.

Alla gör sitt jobb, men inte speciellt upphetsande, om man säger så. Den jag använder mest är faktiskt Casion, antagligen för att den är lätt (bara plast) och riktigt bekväm. Men nu får det vara nog. Har tänkt fylla på min lilla samling med lite finare ur. Av en tillfällighet snubblande jag över märket Orient som jag aldrig hört talas om tidigare.

Verkar vara väldigt mycket klocka för pengarna. Började googla på märket, och vipps kom jag in på detta eminenta forum. Här blir jag nog kvar ett bra tag. Erfarenheten hittills är att det är trevligt och kunnigt folk här. Gillar dykar och pilotur, drömklockan är Omegas månklocka. Har som mål att en vacker dag äga en sådan.

Sådärja, det var en kort, eller halvlång presentation av mig :)
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Hej på er!

Ska ta och presentera mig. Har varit intresserad av klockor i en herrans massa år. Men aldrig ägt någon ”finare” klocka. Har för tillfället ett par Festina Chrono Bike, en gammal Swatch Irony Chrono, en Casio Classic Vibration Alarm Chronograph samt en bastard i form av en Polar pulsklocka.

Alla gör sitt jobb, men inte speciellt upphetsande, om man säger så. Den jag använder mest är faktiskt Casion, antagligen för att den är lätt (bara plast) och riktigt bekväm. Men nu får det vara nog. Har tänkt fylla på min lilla samling med lite finare ur. Av en tillfällighet snubblande jag över märket Orient som jag aldrig hört talas om tidigare.

Verkar vara väldigt mycket klocka för pengarna. Började googla på märket, och vipps kom jag in på detta eminenta forum. Här blir jag nog kvar ett bra tag. Erfarenheten hittills är att det är trevligt och kunnigt folk här. Gillar dykar och pilotur, drömklockan är Omegas månklocka. Har som mål att en vacker dag äga en sådan.

Sådärja, det var en kort, eller halvlång presentation av mig :)
Välkommen! Drömmen är aldrig för långt ifrån, och du lär lägga handen på x antal andra märken och modeller innan du kommer fram till denna omegan... ;)
 

LoGiken

Breitling
Hej!
Tänkte att jag också skulle ta och presentera mig. Är väl allmänt intresserad av prylar och finurlighet och klockor passar ju väldigt bra in där. Körde väldigt länge mest med en Festina kvartsare som köptes ungefär efter första lönen efter lumpen samt två andra från Accent. Dock blev det ju en del batteribyten på dessa vilket jag tröttnade på och på en resa köpte jag en Casio Waveceptor med solladdning som varit min dagliga klocka sen dess. Sen kom det sig så att jag jag skulle på ett bröllop förra sommaren och insåg med kostymen på att jag ivf borde köra en klocka utan plastarmband vari jag insåg att Festinan återigen hade slut på batteri, lite där väcktes tanken att skaffa en annan klocka.

Har på sistone blivit särskilt intresserad av automatare så det blev en SKX011 köpt av ironcastle som första modell. Gillar den starkt men det blev lite som att impulsköpa en sportbil så kom ganska snabbt fram till att den inte passar för alla tillfällen och med en väns stundande bröllop i sommar tänkte jag förekomma mig själv och har börjat titta efter att komplettera med en dressare också. Och lite där är jag i dagsläget. :)
 
Senast ändrad:

tojjetok

Cartier
Tojje här

38år gammal, alltid gillat klockor, redan för över 30år sedan digitala casio i metall med miniräknare etc. Har förbrukat en del både sämre och bättre klockor genom åren.
Har nu tagit upp lite klockintresse igen, jag är än så länge novice, och lär och läser mig till olika saker urverk etc etc. Men jag har en liten samling på ca 10klockor av blandad karakär Certina Seiko Invicta Casio etc etc.
Tar ju ett tag att bygga upp lite inlägg etc så jag länkar till två andra ställen för lite omdömen så länge
Mobilnörd japp
http://www.swedroid.se/forum/members/tojjetok.2724/
Tradera
http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1115665

Over and out
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Hej.
Daniel, 37 år.
Jag har alltid gillat klockor, bytte ofta då jag var yngre och då blev det bara billigare Casio plastklockor.
Min första dyrare (tyckte det då) klocka blev en Tissot PRC200, den hängde med i 6 år tills jag äntlingen kände det var dags för min första automatklocka, en vacker Omega 2254.50 Den är nu såld till förmån för min nuvarande, en Rolex Sub 114060. Har tänkt att det räcker med en, men har fått sug efter fler... vi får se vad som händer :)

Ha det gott alla!
 

Dimholt

Breitling
Hej Alla!

Jag heter Karl och har blivit medlem för att jag hoppas att det skall finnas någon därute som kan hjälpa mig att få ordning på en gammal Seiko. Jag har lämnat in den till olika handlare utan framgång och senast Rydbergs på Väla i Helsingborg. Jag har fått höra att det inte finns reservdelar till den, kan det verkligen stämma? Min farfar köpte den troligen 1967 på Kangerlussuaq på Grönland. Förra året var jag just på Grönland och efter det vill jag verkligen se till att klockan blir som ny. Idag har min son klockan och han bär den med stolthet fast klockan inte riktigt fungerar. Tack på förhand!
 

Bilagor

  • DSC_0143.JPG
    DSC_0143.JPG
    46.5 KB · Visningar: 56
  • DSC_0142.JPG
    DSC_0142.JPG
    48.5 KB · Visningar: 60

Linusrejl

Breitling
Hej!
Linus heter jag! 27 år gammal och har min första Orient Ray II påväg hem. Är riktigt imponerad av all information som kan få tag på här. Har smygläst under påsken och kan 8ggr mer nu än vad jag kunde innan. Riktigt kul med andra ord och det känns som en härlig ton överlag här!
 

Micke_A

Omega
Hej Alla!

Jag heter Karl och har blivit medlem för att jag hoppas att det skall finnas någon därute som kan hjälpa mig att få ordning på en gammal Seiko. Jag har lämnat in den till olika handlare utan framgång och senast Rydbergs på Väla i Helsingborg. Jag har fått höra att det inte finns reservdelar till den, kan det verkligen stämma? Min farfar köpte den troligen 1967 på Kangerlussuaq på Grönland. Förra året var jag just på Grönland och efter det vill jag verkligen se till att klockan blir som ny. Idag har min son klockan och han bär den med stolthet fast klockan inte riktigt fungerar. Tack på förhand!
Prova att skriva en rad i Seiko-tråden. Det finns gott om expertis där! Lycka till!
https://klocksnack.se/threads/officiella-seikotråden.9381/page-493
 

J.G.L

Omega
Hejsan
Har varit med någon månad eller ett par nu men inte kommit mig för att presentera mig, ber om ursäkt.
Jag heter Jocke, bor i ett samhälle utanför Jönköping som heter Taberg.
Jag har väl under ganska många år haft ett latent intresse för klockor och i huvudsak armbandsur, men tiden har väl inte alltid räckt till.
Nu har man kommit upp lite i ålder och det har även barnen så de är självgående.
Sommartid åker jag MC och spelar en del golf men vintertid har jag inte haft något att ägna mig åt tidigare förrän jag började leta efter en ny klocka i höstas, tyckte det var dags få min gamla Festina hade tappat en knapp och så lite sliten ut (snart nyrenoverad dock). Då upptäckte jag klockornas underbara värld på riktigt, det finns ju hur mycket som helst!
Det som tilltalar mig mest är vintage, åker lite på second hand och tittar på nätauktionen av olika slag. Har under senaste månaderna även köpt ett par trasiga urverk som jag fixat, lite pilligt men riktigt kul.
 
Topp