Riktigt fin samling på mindre än ett år. Bra jobbat.

Jag har också varit sugen på en 103st länge. Vad är det som gör att den inte lever upp till dina förväntningar?
Jag tror det är lite olika saker. Dels var mina förväntningar sjukt höga från början. Utifrån mitt googlande så tänkte jag att sett skulle vara en klocka som tickade i alla boxar. Dels tycker jag inte att den ser riktigt likadan ut på bild som i hand.
Det är nog både händer, tavla och urverk som jag inte har smält 100% för. Boett, bezel och kristallen är lysande, riktigt bra allihop och inget att klaga på.
För mina krav är egentligen händerna lysande. De är snygga och praktiska(de är tillräckligt smala i toppen för att aldrig göra det svårt att avläsa kronografen, vilket är viktigt för mig eftersom jag använder kronografen i jobbet) och har bra lume men när jag snabbt kikar ner för att läsa av tiden så kräver det ett uns mer fokus än det gör på min sinn 856 (som iof är supertydlig). Det lilla unset tycker jag är lite störande. (Jag hör hur otroligt bortskämt det låter)
Sen tycker jag nog tavlan känns lite platt. Det som är "lumat", siffrorna och femminutersmarkeringarna, har lite uppbyggnad och ger tavlan lite liv men övrigt tryck är helt platt. Trycket äe knivskarpt och snyggt gjort men det hade gärna fått vara lite struktur eller en sänkning av "subdialsen".
Sen är jag nog inte så förtjust i urverket heller, Valjoux 7750. Inte för att jag har något annat kronografverk att jämföra med men i kontrast till Selitta sw300, Nomos Alpha-verk eller till och med seikos 4r36 så känns det lite yxigt. Det är t.ex. svårt att helt perfekt ställa in så minutvisaren står perfekt över "minutspåret" på
tavlan, när man trycker in kronan flyttas ofta handen lite så att den inte längre är i linje. Är man lite anal gällande detaljer som jag kan vara så är det störande. När jag ställer in tiden på klockan så tar det mig ofta tre-fyra försök att få till det så bra att min OCD inte får frispelad.
Sen inte riktigt vant mig vid vobblandet av automatuppvridningen. Jag blir fortfarande förvånad när det händer och får nästan känslan av att ha en smartwatch på min handled som vibrerar och inte ett finstämt mekaniskt ur.
Jag tror nog också att mina sjukt höga förväntningar spelat in, tillsammans med att jag blev så positivt överraskad av nomosen (mest den jag haft i veckorna när jag inte behövt 103:an i jobbet) sinn 856:an har varit lysande som helgklocka och tagit upp resten av tiden, så har 103:an kanske inte riktigt fått en rättvis chans.
Tror jag ska testa att ha på mig den hela tiden under en vecka. Kanske växer den på mig.
Sen antar jag att det lätt blir så här när man köper flera klockor på en gång, bara har sett dom på bilder på nätet och dessutom inte har någon erfarenhet av vettiga klockor sedan innan.
Långt svar, Sry.