• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dröjt lite med presentationen, men bättre sent... Gillar det mesta inom klockvärlden. Go to klockan är en Explorer 1, men brukar även många andra märken och klockmodeller. Klockor jag tittar lite extra på just nu är klassiska kronografer, nyare gmt (behöver) samt vintagedykare. Riktigt sugen på en bb58 blå också. Tack för ett bra forum!
 

dopef1sh

Omega
Ja, då var det min tur att presentera mig. Rasmus heter jag och är studerande i Stockholm. Har alltid haft ett stort intresse för klockor och har nu bestämt mig för att jaga en Rolex Explorer 114270 med rehaut. Har varit en återkommande följeslagare här på klocksnack och det är tveklöst den bästa platsen för att få kontakt med personer med god kunskap. Tack för ett bra forum !
 

freddanm

Breitling
Hej! Fredrik heter jag, från Stockholm, nyregistrerad här, men har följt några trådar ett tag. Har en Omega Seamaster -12 samt en Submariner Date -20 (Helt vanlig 116610LN, men som betyder mycket för mig :))

Tack för all kunskap och alla bilder ni bidrar med!



55A8B6E4-E4A6-42DF-A314-D38B65D75143.jpeg CD0B78BD-8685-4123-A1B3-EA49A3736829.jpeg
 
Jag har inte riktigt förstått vad som krävs för att man ska kunna annonsera köp/sälj här på KS. jag ska skriva ett antal inlägg förstår jag.
Frågor:
1. Räcker det med att jag svarar på andras ämnen eller måste jag starta 50 egna ämnen?
2. Var kan jag läsa hur många inlägg jag skrivit, och således vad som återstår?
Välkommen, du kan se hur många inlägg du skrivit på förstasidan till höger under din profilbild.
 

MRlulle

Breitling
¨Hej! Jag heter Lukas och är 24år från Stockholm. mitt klockintresse började för bara någon månad sen och köpte nyligen en Tudor BB som jag är supernöjd med!
vet inte riktigt vad nästa köp blir då det finns så mycket att välja på men högst upp på listan just nu står nog Omega seamaster Diver 300 eller Tudor GMT.
Ser framemot framtida diskussioner här på Klocksnack!
Väl mött!
 

Bilagor

  • Tudor.jpg
    Tudor.jpg
    97.8 KB · Visningar: 6

Joemag

Omega
Dags att presentera sig. Har smygit runt en del i olika forumsdelar, har även lyckas köpa på mig en del från köp och sälj. Bor och jobbar i Borlänge. Känner mig som en aning udda fågel häromkring, sällan man ser någon speciellt intressant klocka. Det närmaste jag sett är en dam-Breitling och en sub, jag vet inte om det här är ett storstadsfenomen eller om det är jag som umgås i fel kretsar. Vore intressant att höra om det finns några från Dalarna här på forumet.
Just nu är jag inne i en fas där samlingen har blivit aningen för stor och andra intressen lockar mer. Några klockor som sitter säkert är min explorer, 14010 airking och burgundy-santos. De som hänger lösare är bl.a. en laco aachen, en combat sub och en gammal sinn 104. Planen är att spara ihop pengar till att kunna köpa en camper till nästa sommar och kunna åka ut och uppleva europa. Annars lockar naturen, jag har flera äventyr som borde vara värdiga KS explorers club. Så fort jag får tummen ur så kommer en ansökan.
Hoppas jag finner tid och möjlighet att vara mer aktiv på forumet, tror jag skulle gilla det.
 

Sompla

Breitling
Hejsan folket!

Har hängt på forumet under en längre tid och kikat på diverse annonser och läst många av de fina recensioner som KS:are har skrivit. Ansåg att det var dags för en kort presentation av mig själv: Bor och pluggar i Stockholm, på fritiden sysslar jag med kampsport, läderhantverk och har under en stor del av mitt liv varit intresserad av klockor. Samlingen består för närvarande av min morfars Seamaster De Ville från 60-talet, en G-Shock Square GW-5610 och är på span efter nästa tillskott till samlingen! Framöver har jag siktet inställt på en Tudor Black Bay 41 eller en blå Tudor Pelagos!

Ser fram emot att få delta i givande diskussioner och ta del av allt det fina som läggs upp här på Forumet!
 
Senast ändrad:

DMechanics

Breitling
Hej alla glada klockentusiaster!

Mitt första inlägg...

Jag har länge funderat på varför vissa modeller är mer populära än andra och undrar hur mycket historien bakom en viss modell och individerna som har varit involverade i att ta fram modellen betyder för klockans framtida värde?

Någon som vill dela med sig av sina tankar kring ovan?
 

Sgte

Omega
Tjena, Elias heter jag.
Jag gick med i forumet i februari i år efter många års läsning här. Bättre sent än aldrig.
Bor i Uppsala län med min familj och två katter.
Jag har alltid gillat klockor men håller mig för det mesta under 10 000 kr, vilket betyder att jag istället köper för många klockor. När jag sedan tröttnar på dem får min son dem och det har skapat ett intresse för klockor även hon honom. Och nu vet jag att han lurat in några av sina kompisar i det här träsket också (de är 9 bast :) ... Iofs bättre att de lägger sin veckopeng på klockor än på godis :)

Nu är jag på jakt efter en square guldstålis med negativ display så jag måste få upp min post-count så jag kan göra slag i saken om rätt objekt dyker upp här på säljhörnan av forumet. 42 kvar :D
 

Meridius

Cartier
2-Faktor
Hej KS!

Efter att ha lurkat på forumet till och från i några års tid har jag nyligen tagit tag i att bli medlem och tänkte passa på att lämna en kort presentation.
Max heter jag, 27 och bor samt arbetar i Göteborgstrakten, men blir dagligen påmind om mina skånska rötter. Klockintresset har funnits med sedan tonåren, och det är nog delvis tack vare min far. Han är i dagsläget såld på Panerai, men min budget är avsevärt mindre. Dykare har alltid legat mig varmt om hjärtat, men jag har ännu inte ägt en riktig kvalitetsklocka. Vissa av märkena jag ägt vore hädelse att ens nämna. Dock har jag på senare tid känt att det blivit läge för min första "riktiga" klocka.
I skrivande stund står det mellan en Oris Aquis 43,5 och en Longines Legend Diver. Hade kunnat pladdra på länge och väl om denna fundering, men jag skonar er från mina neurotiska utsvävningar. Om du har en åsikt i frågan är det dock bara att kommentera, vore kul!

Tack för ett toppenbra forum.
 

Jonvafan

Omega
Tjena, Elias heter jag.
Jag gick med i forumet i februari i år efter många års läsning här. Bättre sent än aldrig.
Bor i Uppsala län med min familj och två katter.
Jag har alltid gillat klockor men håller mig för det mesta under 10 000 kr, vilket betyder att jag istället köper för många klockor. När jag sedan tröttnar på dem får min son dem och det har skapat ett intresse för klockor även hon honom. Och nu vet jag att han lurat in några av sina kompisar i det här träsket också (de är 9 bast :) ... Iofs bättre att de lägger sin veckopeng på klockor än på godis :)

Nu är jag på jakt efter en square guldstålis med negativ display så jag måste få upp min post-count så jag kan göra slag i saken om rätt objekt dyker upp här på säljhörnan av forumet. 42 kvar :D
Hej och välkommen till forumet! Tänkte bara säga att du kan svara på andras annonser även om du inte har 50 st inlägg. Försök hålla koll i Gshock-tråden också, ibland brukar folk ge förtur där om något ska säljas. Lycka till med jakten på guldstålisen!
 

Sgte

Omega
Hej och välkommen till forumet! Tänkte bara säga att du kan svara på andras annonser även om du inte har 50 st inlägg. Försök hålla koll i Gshock-tråden också, ibland brukar folk ge förtur där om något ska säljas. Lycka till med jakten på guldstålisen!

Tack!
Hur svarar jag på annonser utan 50 forumposter? Det står att jag saknar behörighet att svara i alla annonser. Privat pm?

Kool kisse du har i din profilbild, vad är det för ras?
 

Jonvafan

Omega
Tack!
Hur svarar jag på annonser utan 50 forumposter? Det står att jag saknar behörighet att svara i alla annonser. Privat pm?

Kool kisse du har i din profilbild, vad är det för ras?
Japp, det är bara pm som gäller. Själva annonsen är låst för alla.
Hon är en långhårig oriental eller egentligen är hon bara en huskatt. Ena föräldern var långhårig oriental och den andra en korthårig oriental. Ungarna blev långhåriga. Orientalen var en blandning av siames och balines innan det blev en egen ras om jag minns rätt. Blev ett ordentligt utlägg det här :)
 

Sgte

Omega
Japp, det är bara pm som gäller. Själva annonsen är låst för alla.
Hon är en långhårig oriental eller egentligen är hon bara en huskatt. Ena föräldern var långhårig oriental och den andra en korthårig oriental. Ungarna blev långhåriga. Orientalen var en blandning av siames och balines innan det blev en egen ras om jag minns rätt. Blev ett ordentligt utlägg det här :)

Mysigt med långhåriga katter, så länge de inte rullar i gyttja som de släpar med hem :rolleyes:
Nästa katt blir bestämt en/två maine coon!
Skulle helst vilja tämja ett lodjur. Man får väl drömma ;)
 
Hej Swedishwatchgeek här!

Försöker återta en gammal hobby med klockor, har alltid gillat klockor men har fastnat för hur olika urverk fungera på senaste tiden. Haft en riktigt dåligt start i en av trådarna här på KS. Skall ge det ett försök till och se om jag blir något klokare med hjälp av alla klockfans! Ser verkligen fram emot intressanta diskussioner!
 

Jonvafan

Omega
Mysigt med långhåriga katter, så länge de inte rullar i gyttja som de släpar med hem :rolleyes:
Nästa katt blir bestämt en/två maine coon!
Skulle helst vilja tämja ett lodjur. Man får väl drömma ;)
Hon blev utekatt för ett par år sedan vid 8 års ålder och hon är ganska tuff med grannkatterna ändå men inte den som gärna smutsar ner sig eller drar in halvätna smådjur. Det har jag två andra katter som fixar.
Du får prova Maine coon först och se om de inte blir stora nog. De ser ganska rejäla ut för att vara husdkurskatter. Annars får du ta lodjuret med risk för att de andra katterna blir lunch :D
 

Jonvafan

Omega
Hej Swedishwatchgeek här!

Försöker återta en gammal hobby med klockor, har alltid gillat klockor men har fastnat för hur olika urverk fungera på senaste tiden. Haft en riktigt dåligt start i en av trådarna här på KS. Skall ge det ett försök till och se om jag blir något klokare med hjälp av alla klockfans! Ser verkligen fram emot intressanta diskussioner!
Välkommen! Kikade förbi i tråden du syftar på som hastigast och fick vika mig dubbel i skratt ett par gånger :D Tror åtminstone att du lyckades bjuda några stycken på lite underhållning.
 

Internet_guy

Breitling
Hej,
Kul att vara här. Efter att jag förstört min Seiko SARB033 i ett misslyckat försök till att reglera tiden har jag skaffat tre relativt billiga klockor sedan i våras. Senast en extremt billig Starking AM0184 som är på bild. Jag har också en blå Orient Kamasu och en Phoibos Voyager, samt väntar in en Zelos och en San Martin från utlandet.

Mvh The Internet Guy
 

Bilagor

  • IMG_20200905_090459.jpg
    IMG_20200905_090459.jpg
    460.4 KB · Visningar: 8

zerundo

Breitling
9F316F6A-5388-4B08-A5BF-53765699F35F.png 1099CEE3-1889-4C71-A518-9AC86D9800D3.jpeg Kära klockvänner,
Efter att ha smugit runt i trådarna här i flera år nu, är det kanske på tiden att säga hej!?

Som medelålders, småbarnsfar, husägare och lärare har jag en stor fascination (om än bristfälliga kunskaper) för den schweiziska traditionen men resurser mer för den japanska eller amerikanska marknaden.

Uppskattar klassiska dykare såväl som dressare. Gillar vintage och letar efter en schysst träningsklocka. Köper gärna era Seikos, Orients, Garmins och Timex, medan jag drömmer om Omega och Rolex.

Förresten: ni som är malmöiter - vart vänder jag mig för att fixa kronan på en Indiglo (om det ens är värt besväret!?) och länken till en Mako?

Vänligen,
Fredrik
 

cjeli

Omega
Varit medlem i 6+ år, men ej skrivit något i princip.

Började med en vintage seamaster, som sedan gick över till en Seamaster Chronograph och numera sitter en Santos Galbée på handleden.
 

Sarley

Breitling
Tjena alla,

Precis blivit medlem men har "spökat" lite som anonym men tog klivet in som medlem :)
Har ingen direkt high-end samling att skryta med. Ska bli ändring på det hade jag tänkt.

Har svaghet för Vintage inspererade klockor, på handleden nu en Dan Henry 1970 orange.

mvh Sarley, HBG.
 

jupiter

Breitling
Hej alla!
Efter månader av seriös forumstalking och incognitohäng är det nu dags att presentera mig! Jag vill först och främst tacka alla för fantastiska trådar och intressant läsning. Mitt intresse för klockor började redan som liten förmodligen för att min pappa smittade mig och så har det fortlöpt. Jag bor sedan 4 år tillbaka i utlandet pga jobb men jag ser fram emot en flytt hem inom kort. Jag bifogar även en bild på de klockor som jag för närvarande har med mig och som jag gömmer i bankfacket. Allt gott till er!

Referenser på bild:
Seiko Skx007
Omega Seamaster Cosmic
Rolex Datejust 16030 Tapestry
PP 5146G
 

Bilagor

  • klockor.jpg
    klockor.jpg
    714.5 KB · Visningar: 15

Stonix

Omega
Tjena! Mitt namn är Boško och jag är en stor klockfantast.
Jag tycker om nördiga och tuffa Casios! Mitt klockintresse började runt 90-talet och min första klocka var en Casio CA53W som någon stal från mig under en simlektion i skolan..

Nu står jag inför ett val, ska man köpa sig en smartwatch eller inte? Berätta gärna varför man "måste" köpa en smartwatch år 2020:)
Ha det bäst!
 

DrGonzo

Breitling
Har hängt på forumet ett tag men inte riktigt tagit tag i att posta så är det dags. Har ägt ett par olika klockor genom åren men senaste åren fastnat Helt för min nuvarande, vilken är det enda jag har för tillfället. Skönheten i fråga är en Omega Aqua Terra Med blå urtavla, köptes när dom uppdaterade modellen kring 2015 (om jag minns rätt) och valde då att köpa den tidigare modellen men detaljer i vitt guld som exempelvis en ram runt datumet.

Tittar eventuellt på en smart watch för Spotify offline när man tränar, men ingen sådan som funkar med Spotify offline listor så vitt jag förstår... bummer!
 
R

Raderad medlem 31924

Guest
Hej alla klockvänner.

Mitt intresse för klockor började redan tidigt 70 tal och sen har det bara rullat på :)
Senare i livet när man fick råd att köpa lite dyrare klockor så blev jag helt såld.
Så det ska bli ett nöje att få vara med här på klocksnack och lära sig lite mer av alla inslag ;)

Mvh Uffe
 

Sanguines

Breitling
2-Faktor
Hej alla klockfantaster, entusiaster och medborgare.

Mitt klockintresse har pågått merparten av mitt liv och tycks bestå även över trettio strecket. Det var inte efter att min älskade Seiko SKX007j1 blev stulen jag insåg vilket stort hål den lämnade efter sig. Livet blev 10% tråkigare, mörkare och skratten pågick några sekunder kortare. Depressionen blev värre med vetskapen om att Seiko upphört med tillverkningen. Trots att priset gått upp till nivåer som inte motsvarar värdet av klockan så gjorde jag det - jag beställde en ny. I fredags kom ett paket med ren kärlek och väl på handleden återfick jag normal syn och fågelkvitter hördes igen! Och nu vet jag, vad som betyder något här i livet.

IMG-4973.jpg

Min väldigt lilla men mycket älskade samling består utav:
- Seiko SKX007j1 (ny oyster miltat på ingång)
- Omega Deville (tvscreen) från 70 talet. Någon som vet mer info om klockan?
- Omega (saknar även uppgifter om den här)

IMG-4985.jpg

Klockor jag funderar på att köpa:

- Officine panerai Luminor submersible
- Breitling Emergency
- Omega Speedmaster
- Tag Heur Monaco

Ser framemot att fortsätta jakten på nästa klocka här på KS
/Sanguines
 

AdamFalkman

Breitling
Hej allesammans! Jag har alltid varit intresserad av klockor men har ofta varit lite av och på. Det senaste året skulle jag säga att jag helt tappade det och bar ingen klocka alls, hur sjukt det än låter! Som student och 21-åring har jag aldrig haft någon stor kassa att spendera men jag är ändå mycket nöjd med de klockar jag samlat på mig än. Kan tilläggas att jag är allt annat än en expert på klockor så hoppas kunna både lära mig och inspireras av alla här på KS! Ska bli grymt kul att hänga med här!

Här nedan följer lite bilder på mina tre klockor, inga pjäser av större rang men ack så trevliga ändå!

Först ut, min Tissot Heritage Visodate! Har varit med i ungefär 3 år nu och är min favorit! Burit dagligen tidigare och kommer nog börja göra det igen!
BD30686B-1E62-495E-A5EC-F02116FBEF2D.jpeg
C8EE282E-1BBE-42C2-B499-2A97B7E23BA7.jpeg
B0C7ABA6-A55B-461A-AD85-C5FAF01129FA.jpeg


Certina Blue Ribbon automatic! Denna klocka var min farfars, köpt av min farmor 1971 och med gravyr på min farfars namn! Denna klocka håller jag extra
1BE206AF-FB53-4499-8291-0BF96F2C8AD8.jpeg
9EB46176-2755-4AAC-85B3-8C6E880F44A2.jpeg


Swatch Boxengasse! Detta var min första klocka av lite mer ”kvalitet” som varit med i 6-7 år skulle jag säga. Inte burit den på otroligt länge men den har en fin plats i min kollektion ändå.
8CCF0063-1D0C-4B4D-B5B1-D2209721220D.jpeg
9C4D7982-4FC1-4E3D-B86D-FE654D97B3CD.jpeg


Det var allt för mig! Tack KS!:D

/Adam
 
Topp