• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vette

Breitling
Hej!

Jag heter Roger, bor i Stockholm. Jag har varit intresserad av klockor i många år, har nyligen skaffat mig min första "riktiga" klocka, en Oris Artelier Skeleton. Det kommer att bli fler inköp framöver, kan bli en dyr hobby det här.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Tjena!
Klipper in mitt första inlägg från min första tråd, det måste gått förbi mig att det var en god idé att posta i denna tråd först!


God eftermiddag mina damer och herrar!
Har lurkat runt på forumet utan att registrera mig ett tag men kände att nu var det dags.
Lite kort om mig;
Rasmus heter jag, 26 år i år och belägen i Stockholm. Nyupptäckt klockintresse sedan cirkus ett halvår tillbaka.
Mitt intresse för klockor startade med att en gammal vän till mig introducerade mig till de mest välkända märkena bland kvalitetsur, så som Omega, Rolex, Patek, Panerai osv. för kanske 6-7 år sedan. Jag kände redan då att det var ett ämne som intresserade mig. Intresset svalnade lite då jag insåg att det ej var speciellt realistiskt för mig att spara ihop till något ur av intresse vid den tidpunkten i livet, detta var precis efter avslutade gymnasiestudier. Nu har jag dock studerat färdigt och har en annan livssituation och vips, då tändes klockintresset igen! Ser fram emot mycket skönt snack och bra information från alla er kunniga här på forumet.

Väl mött!


Ditt nick gillas. Jag har LPn från -73 :)
 

Pool

Breitling
Hallå!

Peter heter jag och är en relativt nybliven klockfantast. Tidigare har de flesta slantar lagts på instrument och förstärkare men förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden.

Förhoppningsvis leder forumet till en hel del affärer. :)

//Peter
 

Boris Balkan

Fark you!
För att online behandlas vi alla lika, där får vi alla samma förutsättningar och samma pris.

Du har fel i det antagandet. Precis som i butik påverkas priset online om du är en etablerad kund och av din förhandlingsförmåga. Jag har förhandlat ned priset hos uret.se. Om jag kan göra det när jag aldrig köpt en klocka där, föreställ dig då vad jag skulle få för bemötande om jag köpte T ex 3 Rolex per år...
 

Sonos

Omega
Goddag KS!

Har varit medlem i snart två månader men har inte fått tummen ur.. till att skriva mitt första inlägg. Hur som helst, 25 år gammal med ett växande intresse för allt som har med klockor att göra. Äger för närvarande en Submariner 114060 (no date) och en ärvd Omega Seamaster. Det var just denna Omega som jag fick av min mormor (min morfars gamla) som kickade igång mitt intresse för klockor. Jag hoppas få lära mig en heldel från alla rutinerade KS'are!

Må gott!
IMG_2551.jpg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hallå!

Har snokat runt på en hel del forum under åren, men varit för lat för att skapa ett konto.
Så tyckte det var dags att skaffa ett nu, kör väl för det mesta med en Rolex DJ eller en moddad seiko..
 
Senast ändrad:

MANQA

Breitling
Hej,

Magnus heter jag och bor i Stockholm.

Har från och till varit inne och läst på de olika forumen men har nu blivit medlem. Rookie i klockkretsar och är nu på jakt efter min första "riktiga" klocka.

Funderar just nu på en ny Longines HydroConquest eller en begagnad Omega Seamaster. Tips på andra liknande förslag mottages tacksamt!

/Magnus
 

Medstil

Omega
Hej alla !

Mathias heter jag ny på forumet men redan hunnit köpa en klocka, en Tudor Hydro 1200
Av Pleasureman och det funkade fint bra kille rekommenderas :)
Har hållit på med klockor dom senaste 5 åren och är helt biten av detta.
Bor i Båstad så det blir ju mycket skickande av klockor, så skönt med ett forum jämfört med
Blocket och tradera känns lite säkrare och ärligare.
Just nu består samlingen bara av två klockor en svensksåld Monaco 2008 full kit med länk, den blir nog en keeper och en Pan Europ den blå limited edition köpt ny i Livgno italien av mig själv
Fundera på att sälja när jag får lägga ut en annons :)
Har haft många trevliga timmar på forumet redan, tack ni som startat detta verkligen bra !!

Vi hörs

Mathias
 

Arson

Breitling
Mattias här från Vallentuna! Har kikat runt bland alla nördtrådar ett längre tag och såklart även under köp- och säljavdelningen, men tog tag i min egen abstinens idag och köpte mig en Tudor Black Bay. Har tidigare bara ägt enklare Seiko 5or i olika varianter. Men nu fick det äntligen bli en riktig klocka :)
 

isobaric

Breitling
Hej,

Sedan ett år tillbaka började jag allvarligt fundera på att köpa en riktig klocka, det har inneburit många timmar på nätet (trevliga sådana) och med ökade kunskaper har jag kommit byta åsikt om vad jag egentligen är ute efter.

Min ingång var att köpa en pilotklocka i och med mitt stora intresse för flyget i alla dess former. Sinn 856, Damasko DA36 och IWC XVII för att nämna några. Självklart tittar jag på Archieluxury (youtube) och läser watch snob och börjar därmed leta efter klockor med ett sk. in-house. Jag är fortfarande förtjust i klockorna ovan men i sådana fall som ett komplement till något som kan användas mera allsidigt som t.ex. Rolex Explorer 39 mm, något mera dressy. Det tog mig lång tid att förlika mig med tanken om att gå ned i storlek från 41 till 40 och nu senast 39 mm och börjar inse att mindre kan vara mer.

Slutsats efter kontemplation: in-house och något mindre storlek.

Håkan
 

Akeapp

Breitling
Inte så aktiv men gillar IWC, särskilt chronographer, har en Portofino ref 3783 (näst senaste modellen), Glashuette Original pch Panerai (och givetvis mycket annat). Hustrun har en Luminor Marina PAM 00049 present från gissa vem).
Bosatt i Ystad, dryga 50 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hej Alla.

Har väl alltid varit intresserad av klockor men sedan jag köpte min Glycine Airman har väl intresset riktigt tagit fart, har förutom Airmanen en Omega SMP 300 Chrono, Seiko SKX007 och lite andra automatare.
Har på senare tid också intresserat mig för det mekaniska delarna i klockor och sitter och små pular med urverk när tillfälle ges.
Andra intressen är naturligtvis familjen (2 barn) Golf, Stereo samt att jag älskar att bygga och renovera med huset.

HA det gott alla Jörgen
 

Akeapp

Breitling
Jag sjall förtydliga att jag gillar Glashuette Original, intezatt jag äger någon... :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Här kommer en presentation som sig bör. Tony är mitt namn och det här med klockor har varit intressant i många år. Eller, egentligen var jag inte intresserad av "klockor" från början utan av "Omega". Jag har ingen aning om hur det blev så, kanske var det mitt stora intresse för idrott som gjorde att jag en gång ville äga en Omega, ingen har ju undgått vem som agerar tidtagare i diverse sportsammanhang, nu senast OS.
Back in the Days var det i alla fall dags att införskaffa ett exklusivare ur en de vanliga jag hade haft och målet var ju att försöka komma över en Omega som ni förstår. I affären blev jag dock snål (jag var verkligen inte stadd vid kassa i ungdomen) och fick kalla fötter när jag skulle betala klockan, den klassiska Seamaster professional quarts. Det föll sig så att jag lämnade butiken med en billigare Longines (dress-ur)
Sedan gick det några år och eftersom jag saknade Omegan och i samma veva skulle sälja MCn pga familjebildning så slog jag till på en begagnad seamaster till slut.
Dock använde jag faktiskt inte uret så frekvent som jag hade trott att jag skulle göra och efter några år sålde jag seamastern till en vän. I och med det skulle man kunna tro att intresset för ur skulle avta men det blev istället "ännu värre". Jag hade blivit intresserad av automatiska ur. Med pengar från Omegan och ett sparande köpte jag den klocka jag har idag, en Glycine Airman base 22 purist. Jag gillar verkligen min Airman. Riktigt kul med ett 24-timmars ur och det är inte varje människa som har en. Extra kul blir det när folk tror att klockan går helt fel och man får visa upp den lite.
Här på forumet ser man många samlare men egentligen undrar jag om jag själv är en samlare. Jag är inte intresserad av att ha många klockor utan vill kunna använda den/de jag har, mycket. Dessutom är klockor inte mitt enda intresse och eftersom sådana här ur är dyra så får jag prioritera mellan gitarrer (har en PRS en Martin, och en Eastman jazzgitarr), motorcyklar(Triumph speed triple), Whisky (ni anar inte vad en flaska kan kosta) och klockor. Ibland funderar jag på om jag skulle låta Triumphen gå, jag körde bara 100 mil förra året, och satsa på en Rolex men då behöver jag ju en bil till i familjen.
Den som lever får väl se...vad framtiden kan bära i sitt sköte.

DSC_6279-640x360.jpg
 

jompa

Breitling
Hej alla!

jag har varit medlem ett bra tag men inte lyckas presentera mig formelt än. Jag heter Johan och bor i Stockholm. Fastnade i klockträsket runt 2010 och kör mest vintage. Jag ser klocksamlandet som en av de bättre avkopplingarna (förutom när man hittar något nytt man måste ha) men även som en roligare form av sparande än bankkontot.

/jompa

Bjussar på en bil på IWC Yacht Club 811
2013-11-20 19.59.04.jpg
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Hej!

Smygläst här ett bra tag men tänkte att det är roliagre att delta aktivt. Inte alls någon klocknörd, nästan tvärtom. Började intressera mig när jag letade efter min första "riktiga" klocka (som i stort sett är min första klocka överhuvudtaget) En DJ 16030 blev det och nu är målet att hitta en GMT 1675 pepsi innan våren kommer till norra Bohuslän. Helst hinna med en Tärnan Oceanographer under tiden också.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hej på er!

Hittade klocksnack när jag letade efter en ny klocka att ha på jobbet. Det är verkligen ett privilegium att få ta del av all kunskap som finns här. Det uppskattas stort när man är nybörjare på klockor.

Med vänliga hälsningar
Taxman
 
Hej!
Magnus är mitt namn. Har väl egentligen alltid tyckt klockor är en snygg detalj, men har aldrig riktigt fått upp ögonen förens nu. Har smygläst ganska länge på forumet och har fått massor av bra tips. Jag äger i dagsläget en Seiko SNAE31P1 samt en Tissot Visodate. Nu har jagjag bestämt mig för att "slösa" bort en del av mina besparingar på en riktig klocka. Tror att jag tom. har bestämt mig för en Omega Aqua Terra 231.10.42.21.03.001.

Mina nuvarande verk....
DSC_0072.JPG


DSC_0064.JPG
 

Weisses

Breitling
Hej alla glada,
Heter Markus och studerar för tillfället i Göteborg! Började intressera mig för klockor i höstas och
fastnade ganska snabbt för en Seiko Skx007! Den följdes snabbt upp med lite natoband och nyligen ett oyster från
Wjean. Har även funderat på lite grövre shark-mesh men bestämt mig för att spara till mitt huvudsakliga mål
som är en Black Bay! =)
 

Alpha

Omega
Hej KS
Daniel heter jag och är ny här på forumet. Läst på forumet i nån månad men aldrig riktigt vågat ta steget och bli medlem då mina kunskaper i klockor är noll i jämförelse. Klockintresse har jag väl alltid haft sedan barnsben men började väl intressera mig för "riktiga" klockor för en si så där fem år sen. Tack för en skönt forum
 

RVL89

Breitling
Hej.

Rasmus, student, Skåne. Jag har snokat runt här ett bra tag men aldrig riktigt orkat ta tag i registreringsbiten. Har slöpostat och genomfört en del affärer på TTT innan, men kände nu att jag ville vidga mina vyer lite.

Jag blev intresserad på riktigt för ungefär 5-6 år sedan och har sedan dess ägt och flippat Damasko DA-37, SKX007 samt Speedmaster (i flera omgångar). I dagsläget trycker jag på en 114060 och nästa köp blir förmodligen någon form av Datejust.

/R
 
Topp