• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

LinusL

Breitling
Hej! Efter flera år med batteridrivna klockor hämtade jag idag ut min första automat. En Omega Speedmaster såklart. Stort tack till @watchfox för en smidig affär.
64C0A669-758F-4E63-A0D6-FA8735C1F347.jpeg
 

marco90

Breitling
hej på er alla. jag heter marco och jobbar som marinarkeolog. jag har börjat bli alt mera intresserad av klockor och urverk så nu vill jag lära mig mera om denna fantastiska värld. gillar främst klockor som har dykar stilen men gillar även 70tals klassiska ur. idag har jag några stycken men favoriterna är nog min seiko 7002-700A som jag använder dagligen och en gammal tissot seastar från 70 talet ( tror jag ). kommer påböjra ett viterprojekt där jag har tänkt köpa delar och sätta hiop min egen dykarur med bea komponenter som kommer vara på min handled dagligen. på bilderna ser ni de som jag änvänder mest. drömmen är att äga en fin omega seamaster.
 

Bilagor

  • 20210918_234449.jpg
    20210918_234449.jpg
    282.7 KB · Visningar: 21
  • 1632244713102585796251688118701.jpg
    1632244713102585796251688118701.jpg
    520.3 KB · Visningar: 15
  • 1632244762926736452448127198840.jpg
    1632244762926736452448127198840.jpg
    279.9 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

JohLan

Omega
Hej! Ny här. Har gillat klockor större delen av livet men det är först sista året som intresset växt/spårat.

Första och enda ”riktiga” klockan var en Breitling chrono Avenger i som köptes på en FN-tjänstgöring 2005.
Nu är siktet närmast inställt på en Seiko SPB143.

Kul att va här!

//Johan
 

Bilagor

  • DF3005AF-F18B-4BC9-91CA-7559452E407D.jpeg
    DF3005AF-F18B-4BC9-91CA-7559452E407D.jpeg
    400.6 KB · Visningar: 19

Baggemats

Breitling
Hej, jag heter Mats och är bosatt i Belgien sen 11 år.
Hittade häromdagen några gamla fickur i skrotcontainern på hobbet, tänkte att det skulle vara kul att få veta lite mer om dom.
Ett av dom fungerade men satt i ett skabbigt skyddshölje (troligen därför det kastats) och såg inte kul ut men det var ett väldigt fint ur, dom andra är trasiga och det saknas delar.
20210924_162124.jpg


20210924_161442.jpg


20210924_161424.jpg


Det står Croissant på urtavlan och mrc i en halvmåne inne i höljet plus ett serienummer.
Ser fram emot att lära mig lite mer här 😀
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Hej Micke heter jag

har aldrig varit intresserad av klockor men så dök det upp en bild på en Victorinox i mitt insta flöde för ca 7-8 månader sedan så jag slog till på Inox i kolfiber och tyckte den var dö läcker 😄 men det jag inte hade räknat med att jag nu var fast i klockträsket. Var ute på Chrono24 i timmar varje dag och spanade. Så i bara farten blev det en citizen promaster med självlysande tavla. Laddade upp den och kunde stå länge inne på muggen med släckt lyse för att kolla lumen. Mina undrade va fan jag gjorde där inne så länge😂 någon som känner igen sig? Nu äger jag ytterligare 2 klockor, TAGheuer aquaracer WAY2013 och en nyligen inköpt Formex essensen 43mm med grön tavla. Trots 4 klockor på kort tid så spanar man på nya objekt. Så nu får jag väl vara med å leka här väl😃

O shit! Känner igen det där... Välkommen till klockträsket!
Vilket man svårligen kommer levande ifrån. Men å andra sidan så är det ett trevligt träsk att fastna i. Och du är inte ensam där. 🙂
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Hej! Christian heter jag och jag är ny här på KS. Mellannorrländsk lagvrängare som gillar fastigheter, mountainbikes och gamla terrängbilar. Hamnade här sedan jag sjönk ner i Vostokträsket och har sedan dess drällt en stund i rysstråden. Tycker förutom ryssar om Micro-dykare, lustiga ”noveltys” och klockor med bra bang/buck. När (som en eller två andra😅) en dröm om Magnums GMT men har kommit fram till att den nog gör sig bättre på önskelistan än armen i mitt fall.

Jagar istället vidare efter en Vanuatu, någon swordfish med fin blå tavla och några dussin amphibias. Kamasu och någon SKX ska väl hinna provas vid tillfälle också.

Tycker att det är läckert med klockor i den högre änden av spektrat också men beundrar dem helst på håll, är för lat för att ha saker som behöver låsas in och för nojig för att ha sånt som är dyrt att slå sönder.

Tycker mycket om stämningen här på forumet och uppskattar verkligen att det finns delar av internet där människor håller en anständig ton mot varandra - hatten av för er på KS för det.
 

InWester

Cartier
O shit! Känner igen det där... Välkommen till klockträsket!
Vilket man svårligen kommer levande ifrån. Men å andra sidan så är det ett trevligt träsk att fastna i. Och du är inte ensam där. 🙂
Haha nä visst är det trevligt men det bränner hål i fickorna och man höjer ribban hela tiden och jag är ingen åka Ferrari Shoppa på NK kille😄 har inte den budgeten att man kan spontanköpa en Panerai på lunchen lixom😂… än😈
 

PorcoRosso

Breitling
Hej!
Har hängt på forumet en längre tid men aldrig postat, tänkte att det får det bli ändring på nu!
Har som många andra börjat mitt fördärv med SKX007, sedan har det blivit Hamilton, och därefter Omega osv. Man får nog erkänna för sig själv att man är fast i ett missbruk som troligen är kroniskt! :)

Anyway, ville säga hej!
/Erik
 

Heinz

Cartier
Halloj!

Tänkte att det, efter ett par intensiva månader här på KS, var dags att presentera mig. Jag är en löp och gitarr-intresserad utlandsboende svensk i klockornas förlovade land som verkligen börjat få upp ögonen för klockor under det senaste året. Garmin-klockan som tidigare bars för jämnan har nu fått lämna plats till framförallt Tudor, Omega och Sinn. Jag är i synnerhet svag för tritium-subbar av vintage/"neo-vintage"-slag och jag försöker nu lära mig så mycket jag kan på ämnet.

Min första finare klocka var en Omega Seamaster Aqua Terra 38mm Quartz som jag köpte 2008.

Tänkte passa på att rikta ett stort tack till @thomastheswede som hjälp mig massor i mitt första vintage-köp. Jag tycker det är fantastiskt att det finns människor som är villiga att dela med sig av sin kunskap av ren passion till hobbyn och jag hoppas själv kunna hjälpa "rookies" som undertecknad en vacker dag :)

Ha det fint!
/Henrik
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Hej,

har på äldre dagar blivit lite klockintresserad men är väldigt ny på klockor. Har numera en Breitling Aerospace (har alltid gillat den modellen av ngn anledning) med GMT modul, Edox Delfin Fleet 1650 limited Edition, Fendi 260G med Valjoux 7750 samt har just slagit till på en Eterna Super Kontiki Black limited edition.

Plus morfars Longines Guldklocka från 60-talet och en Swatch Irony från 1999 som jag har kvar av nostalgiska skäl.

Jag har väl ingen direkt strategi och köper heller inte så dyra klockor utan köper de klockor som jag tycker om att titta och lyssna på :D. Men frågan (som min fru ställer till mig haha) är hur många klockor som är tillräckligt. Chrono24 är ju rent av lisvsfarligt!!

Men tanken är nog att byta ut Fendi'n mot något annat så småningom...
 
Senast ändrad:
Hej, jag heter Vincent och har varit intresserad av klockor under cirka 10 år. Har bland annat burit klockor som116500, Hulken, Hublot, Panerai och AP m.m. För närvarande har jag en Rolex och en Hublot. Omsätter en del klockor och äger allt som oftas 1-3 klockor av de finare märkena. Ser fram emot att börja delta aktivt här på forumet för att delta i diskussioner med er andra klocknördar.

Trevlig tisdag!
 

Schullan

Breitling
Tjenare!
Simon heter jag och har varit intresserad av klockor i give or take 3 år. Till en början så handlade de bara om de 3 stora grabbarna i rummet men nu senaste året iallafall har jag fattat ett orimligt tycke för äldre, gärna 70tals sportklockor men inte fått tummen ur att köpa. Äger lite olika, skx007, samurai, gshocks, casioak, oris. Har snokat omkring här på forumet i ca 1.5 års tid men inte varit den mest aktive, vilket tanken är att de ska bli ändring på nu!
 

AMG

Breitling
Hallå gubbar. Nu ligger man parkerad i sängen med corona och väntar på bättre tider. Och tro fan att jag spenderat minst en 6-8 timmar av intensivt sökande på Chrono24 av diverse modeller och märken dom senare två dagarna. Nu börjar man bli ganska bra bränd i huvet av allt repeterat sökande. Så bestämde mig för att kolla vad mer ✨internet✨ hade att erbjuda. Och där fann jag er.

Har haft ett klockintresse så länge som 10 år tillbaka. Då jag fick syn på vad jag då tyckte var det mest läckra mina synorgan skådat. Gul guldaren Yatch Master II.

Trots det har har jag aldrig gett mig in i klockvärlden fullhjärtat men känner att det börjar bli dags nu.

Hoppas att jag kan lära mig ett och annat här, och förhoppningsvis bidra med något också.

Yours truly, Mr AMG. :blackalien:
 

Edmond

Breitling
Hej! Jag har en blygsam samling (SKX007 vintagequartzare och F91w) som byggts på under nästan 5-6 års tid. Jag gillar konceptet ”växa långsamt” men känner att det snart är dags att utöka samlingen igen. En stor anledning till det långsamma tempot är att siktet är satt ganska högt för nästa inköp. Jag har sparat/investerat och känner mig bekväm med att lägga en större slant.

Hur tänker ni kring prisklasser på klockor för en student? Visst skulle jag ha råd att pynta +50k för en klocka idag men vad finns det för oväntade kostnader och dolda avgifter som inte alls är uppenbara för en relativt ny klocksamlare? De klockor som jag framförallt har ett intresse för är Speedy, Galbee och Explorer1.

Tacksam för svar!
 

Freddzon

Omega
Halloj allesammans!.

Kort o gott, Fredde 34 år gammal boendes i sthlm. Har för många hobbies och klocksamlande är en av dom där jag samlat på vintage omega's sen jag var 17 år gammal o fick ärva en gammal seamaster. Annat kul jag håller på med är reptiler (Varaner, Snokar o lite giftormar framförallt), Motocross/enduro, Gamla amerikanska fordon samt samlar på militaria från vissa specifika krig såsom amerikanska inbördeskriget, Ww1/ww2, Vietnam etc.

Mvh//Fredde
 
Hej! Anton heter jag och är nybliven klockfantast. Övrig hobby, om man nu kan kalls det hobby, är klassisk herrstil.

Jag äger i nuläget... ingen klocka alls, men min första är på gång. Har snöat in på Seiko, men drömklockan är utan tvekan en Cartier tank solo.

Ser fram emot mycket intressant läsning och allt vad detta forum har att erbjuda.
 

Linus919

Breitling
Hallå, Linus heter jag och jag vill först och främst tacka för insläpp!

Har i flera års tid haft ett "till och från"-intresse när det kommer till klockor och har mest beblanda mig med vintage. Någon Omega, Tissot, Seiko osv, men börjar nu känna att det är dags att införskaffa mig något lite nyare framöver. Har senaste månaden kikat runt en del på forumet och kännde att det var bäst att ge mig in i communityn.

Förutom klockor är det först och främst samlande av gitarrer och whisky som tävlar om min uppmärksamhet!

Med det sagt ser jag fram emot all intressant läsning och diskussion här som jag hoppas bli delaktig i.

Vänliga hälsningar
/Linus
 

Kung Ymer

Breitling
Hej,

Sent ska syndaren vakna, trots 46 år fyllda så är det först de senaste månaderna som klockintresset satt fart. Tidigare inte brytt mig särskilt mycket vad som suttit på handleden. Ingången till automatur började med en Certina DS Diver följt av en Certina DS-1. Nyligen fick jag tag i en grå Longines HydroConquest Kronograf . Mycket nöjd med alla tre och det känns trevligt med lite stil och tyngd på handleden. Även trevligt att ha lite olika länkar så man kan variera sig lite. Framgent finns lite lösa tankar på fler men vi får se vad som händer...

Utöver ovanstående gillar jag allt annat som har med livsnjuteri att göra; ädla destillat, cigarrer och matlagning. Är sambo med en bengal :)

Hoppas kunna bidra med det jag kan och ser fram emot all kunskap och tankar på forumet.

Vi hörs!
DSC_0223.JPG
 

Dictum Factum

Breitling
Vi presenterar väl knappast oss själva här utan vad vi bär.
Har ägt det mesta från Juradalen och är utbildad WOSTEP urmakare (2001-2004) och har väl i princip ägt det mesta som går att äga för oss "dödliga". När jag runt 94-95 nån gång började intressera mig och köpte min första 16610 kunde en AP-RO köpas (med lite prut) för runt 85-90K på Wempe och jag var otroligt nära att klippa en NiB Nautilus i Hamburg 2001 för 120K men hade just börjat studera då så..ja det och familjen först liksom. Den har man väl ångrat nån gång men med min bakgrund så tittar jag sannolikt också på helt andra saker än vad vanliga entusiaster och samlare gör.
GS-SBGR251 är hur som helst min daily beater och så önskar jag er alla en fin helg.
 

Bilagor

  • DSC_0302.JPG
    DSC_0302.JPG
    333 KB · Visningar: 24
  • DSC_0304.JPG
    DSC_0304.JPG
    319.8 KB · Visningar: 24

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Vi presenterar väl knappast oss själva här utan vad vi bär.
Har ägt det mesta från Juradalen och är utbildad WOSTEP urmakare (2001-2004) och har väl i princip ägt det mesta som går att äga för oss "dödliga". När jag runt 94-95 nån gång började intressera mig och köpte min första 16610 kunde en AP-RO köpas (med lite prut) för runt 85-90K på Wempe och jag var otroligt nära att klippa en NiB Nautilus i Hamburg 2001 för 120K men hade just börjat studera då så..ja det och familjen först liksom. Den har man väl ångrat nån gång men med min bakgrund så tittar jag sannolikt också på helt andra saker än vad vanliga entusiaster och samlare gör.
GS-SBGR251 är hur som helst min daily beater och så önskar jag er alla en fin helg.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Vi presenterar väl knappast oss själva här utan vad vi bär.
Har ägt det mesta från Juradalen och är utbildad WOSTEP urmakare (2001-2004) och har väl i princip ägt det mesta som går att äga för oss "dödliga". När jag runt 94-95 nån gång började intressera mig och köpte min första 16610 kunde en AP-RO köpas (med lite prut) för runt 85-90K på Wempe och jag var otroligt nära att klippa en NiB Nautilus i Hamburg 2001 för 120K men hade just börjat studera då så..ja det och familjen först liksom. Den har man väl ångrat nån gång men med min bakgrund så tittar jag sannolikt också på helt andra saker än vad vanliga entusiaster och samlare gör.
GS-SBGR251 är hur som helst min daily beater och så önskar jag er alla en fin helg.
Kul, den Seikon är inte dum. Trevlig helg!
 

MartinH

Breitling
Hej KS

Gammal ubåt som inte ens haft konto förrän nyligen. Alltid kul titta på trevliga bilder och googla fram svar på frågor man inte vågat eller kommit på att ställa själv! Per heter jag, 31 årig norrlänning i exil i Uppsala. Tänkte försöka dra mitt strå till stacken framöver. Tack för ett toppenforum.

EE0C5515-BB87-4A3B-88B3-907C976A655B.jpeg

Valda delar av beståndet, för tillfället i daglig rotation.
Jäklar vilken oerhört trevlig samling helt i min smak. Snyggt! 🙂👍
 
Tjena!
Oscar, 30 år, jobbar som arkitekt. Varit intresserad av klockor sedan morsan jobbade med det för 18-19 år sedan och jag såg James Bond stå med en Omega Seamaster. Första riktiga klockan, 2017, blev därmed en Seamaster 300 :) fyllt på med Sjöö Sandström Royal Steel, Rolex Datejust och nu senast en Seamaster 300 Blå/Sedna, plus lite vintageklockor. Helt fast i denna världen just nu, magiskt!!
 

OM182

Omega
Godmorgon! Ola, 31 år från Vellinge. Började intressera mig för exklusiva klockor hyfsat ”sent” i livet. Det var när jag såg en polares Rolex submariner som jag drogs med in i denna härliga värld. Köpte min första Rolex 2020 vilket fick bli en 116234 från 2017.
Har som mål att ha iallafall en klocka från respektive favoritmärke dvs. Rolex, AP och Omega.
Tack för mig.
 
Topp