Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snygga, men skönt att slippa köpa dem! Så länge de envisas med datum och det där fläsklåset blir det ingen GS-dykare i min låda i alla fall...Nya GS-dykare, SBGH289 (blå urtavla, stål) och SBGH291 (svart urtavla, titan). Hi-Beat (9S85) men tyvärr inte storleken vi väntade på, de mäter 43,8mm vilket bara är marginellt mindre än nuvarande SD-dykare (SBGA229, SBGA231). Låset ser också tjockt ut tyvärr. Pris €7200 (SBGH289) och €8600 (SBGH291). Bilder från Monochrome Watches (https://monochrome-watches.com/grand-seiko-hi-beat-200m-diver-sbgh289-sbgh291-hands-on-price/).
![]()
![]()
![]()
![]()
Samma för mig. Sen är ju boetten tjock som fan också. Vet inte hur alla andra tolkar det, men för mig innebär den här lanseringen att GS-dykare à 40mm är flera år bort, om det någonsin kommer hända. Trist och helt obegripligt.Snygga, men skönt att slippa köpa dem! Så länge de envisas med datum och det där fläsklåset blir det ingen GS-dykare i min låda i alla fall...
Bra sammanfattningTrist och helt obegripligt.
Den blå lär vara magisk IRLNya kvartsdressare, 34mm. Riktigt fina! Bilder från gs själva.
![]()
![]()
![]()
SBGX347G | Grand Seiko
A classic design with Grand Seiko’s unique high precision quartz movementwww.grand-seiko.com
![]()
SBGX349 | Collections | Grand Seiko
Grand Seiko official site. Made by hand for those who value perfection. Grand Seiko raises the pure essentials of watchmaking to the level of art.www.grand-seiko.com
Det står inte ens på japanska hemsidan men lär vara väldigt snarlik sbga229 och det bör stå på japanska hemsidan.Vad är det för lug to lug mått på SBGH289?
Du som är kunnig, vad beror det på att GS vägrar släppa en dykare runt 40mm? Jag menar efterfrågan finns ju?Bra sammanfattning
Omöjligt att veta men maskinen snurrar extremt långsamt. Tar många år för alla att fatta.Du som är kunnig, vad beror det på att GS vägrar släppa en dykare runt 40mm? Jag menar efterfrågan finns ju?
Den där fångade även min blick. Riktigt bra! Någon som vet Klockmaster i Sthlm kan tänkas få hem eller beställa några ex eller är det omöjligt med en boutique edition som denna?Ojojoj, jag kanske behöver en till 1959 Alpinist... SPB259, inspirerad av Ginzas gatustenar. Knasigt vacker i min mening!
![]()
Sekundvisaren har dessutom samma färg som urtavlan i klocktornet ovanpå Wako i Ginza.
![]()
Hmm, tänk att man alltid tycker "nästan"Nya kvartsdressare, 34mm. Riktigt fina! Bilder från gs själva.
![]()
![]()
![]()
SBGX347G | Grand Seiko
A classic design with Grand Seiko’s unique high precision quartz movementwww.grand-seiko.com
![]()
SBGX349 | Collections | Grand Seiko
Grand Seiko official site. Made by hand for those who value perfection. Grand Seiko raises the pure essentials of watchmaking to the level of art.www.grand-seiko.com
Tycker de är fina, men håller med om dina kommentarer… Fattar dock inte varför de inte är i alla fall 36mm? Om man vill göra en unisexmodell är väl 36mm perfekt…Hmm, tänk att man alltid tycker "nästan"
Bra storlek tillsammans med designen (personligen hade jag gärna sett ett datum), men på en kvartsklocka utan datum, varför har man en krona som ser ut som ett femte bandhorn?? Är det läderbandet som gör det tvunget med 3atm, samma urverk i många andra modeller har ju 10atm... Om det knorrats över GS sändiga 19mm bandmått, välkommen 17,5mm![]()
34 eller 36 är inte avgörande i min bok. 34 är mer retro-klassiskt medans 36 är retro-jumboTycker de är fina, men håller med om dina kommentarer… Fattar dock inte varför de inte är i alla fall 36mm? Om man vill göra en unisexmodell är väl 36mm perfekt…
Bra poäng där med kronan rent funktionellt. Designmässigt känns det helt rätt! Sen är väl hela utförandet sådant att 10atm inte är en deal-breaker!Hmm, tänk att man alltid tycker "nästan"
Bra storlek tillsammans med designen (personligen hade jag gärna sett ett datum), men på en kvartsklocka utan datum, varför har man en krona som ser ut som ett femte bandhorn?? Är det läderbandet som gör det tvunget med 3atm, samma urverk i många andra modeller har ju 10atm... Om det knorrats över GS sändiga 19mm bandmått, välkommen 17,5mm![]()
Ja, eller om man vill ha samma urverk i några mm större storlek, sbgx319/321 som är 37mm * @ABBra poäng där med kronan rent funktionellt. Designmässigt känns det helt rätt! Sen är väl hela utförandet sådant att 10atm inte är en deal-breaker!
Blir inget köp för mig heller. I den prisklassen finns mycket som trumfar men jag gillar designen. Sen tidigare finns även sbgw259 som träffar fler rätt och ligger bättre till i sin prisklass!
Hmm, tänk att man alltid tycker "nästan"
Är det uttalat att den ska flirta med den modellen? Jag tycker bara den ser galet stor och tjock ut. Med tanke på deras kvartshistoria behöver dom ju knappast låna design ifrån de mekaniska klockorna när dom gör klassiska kvartsklockor. Men visst, det kan vara att dom faktiskt vill att den just ska likna något handdraget.Intressanta observationer. Speciellt med tanke på föregångaren som designen är tagen från. Det var ett manuellt högfrekvensverk i denna, och ändå var kronan mindre. Ibland tycker jag det är synd att man inte uppmärksammar historien bakom designen, men blir väl för krångligt att förklara att det fanns många modell-linjer med olika formspråk. Nu är allt Grand Seiko plötsligt.
Frågan är om 3atm är så farligt på den här typen av klocka? Den konkurrerar väl med Cartier och liknande. Inget man åker vattenskidor med direkt.![]()
Bild lånad från: Adventures in Amateur Watch Fettling
Är det uttalat att den ska flirta med den modellen? Jag tycker bara den ser galet stor och tjock ut. Med tanke på deras kvartshistoria behöver dom ju knappast låna design ifrån de mekaniska klockorna när dom gör klassiska kvartsklockor. Men visst, det kan vara att dom faktiskt vill att den just ska likna något handdraget.
Kanske kan bli en modell som tilltalar damer?
Dålig artikel. De har ju jämfört med fel modell. De borde jämfört med SBGA229/231 istället. Anmärkningsvärt att kalla spännet bra när det är över 10 år gammalt.G-s nya diver växte ordentligt efter den här artikeln. https://timeandtidewatches.com/whats-really-new-with-these-grand-seiko-hi-beat-divers/
Jag tycker att denna var jättehärlig. Blir sugen på att göra en dålig affär. Även om jag egentligen borde köpa tillbaka babyalpinisten i grönt som fattas mig.Ojojoj, jag kanske behöver en till 1959 Alpinist... SPB259, inspirerad av Ginzas gatustenar. Knasigt vacker i min mening!
![]()
Sekundvisaren har dessutom samma färg som urtavlan i klocktornet ovanpå Wako i Ginza.
![]()
Ja den där blev man ju intresserad av, kanske med något kul band på..! Aldrig ägt en alpinist, kanske är dags..!Ojojoj, jag kanske behöver en till 1959 Alpinist... SPB259, inspirerad av Ginzas gatustenar. Knasigt vacker i min mening!
![]()
![]()
Ojojoj, jag kanske behöver en till 1959 Alpinist... SPB259, inspirerad av Ginzas gatustenar. Knasigt vacker i min mening!
![]()
![]()