• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter

Willur

Cartier
PAM1313, 44mm, sandwich.
Måste ändå säga att jag diggar den, men då är jag å andra sidan svag för blåa urtavlor med satiné soleil, då jag hade PAM933 tidigare men som hade en mer "gradient" tolkning på det hela. Dock vette tusan om vad jag tycker om Automatic-texten egentligen.

upload_2020-6-19_18-8-31.png

Sjukt fin! De har gjort av med glasbaksidan också.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Härligt när copy cats åker på pumpen https://www.ablogtowatch.com/panera...-property-against-copycat-manufacturer-china/
Läs artikeln. Lite spännande att de bland annat åkt dit på "radiomiren" som förvisso är en kopia men inte en exakt kopia.
Vem vet, kanske är detta början ett Panerai-korståg mot varumärkessnyltare?
Det har varit en diskussion om detta i Affordables/mikromärken-tråden och folk med djupare kontakter i ämnet har påvisat att klockan som man åkte dit på var en bettarini-klon med kronskydd. Varför de visare radiomiren är nog rent strategiskt från Panerais sida för att ... skrämmas typ. Men ja.

Det har florerat en brons-590-med-kupat-glas-och-kronskydd-klocka i ovan nämnda tråd och jag har suttit några kvällar (tillsammans med frun som jobbar med patent o dyl) och letat i diverse databaser för att förstå vad Panerai egentligen har för skydd registrerade. De har bl.a. varumärkesskydd på designen av 3-6-9-12-tavlan (base) och kronskyddet. Men så mycket mer har de inte, egentligen. Utan då måste man dra sånt här till domstol för att få någon form av prejudikat. Det är oklart från artikeln om de faktiskt fick det.

Oavsett så har det skrämt tillverkaren av den nämnda bronsklockan ovan, som har gömt undan modellen från sina säljkanaler. Den tycks dock gå att köpa fortfarande om man frågar efter den... :/
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det har varit en diskussion om detta i Affordables/mikromärken-tråden och folk med djupare kontakter i ämnet har påvisat att klockan som man åkte dit på var en bettarini-klon med kronskydd. Varför de visare radiomiren är nog rent strategiskt från Panerais sida för att ... skrämmas typ. Men ja.

Det har florerat en brons-590-med-kupat-glas-och-kronskydd-klocka i ovan nämnda tråd och jag har suttit några kvällar (tillsammans med frun som jobbar med patent o dyl) och letat i diverse databaser för att förstå vad Panerai egentligen har för skydd registrerade. De har bl.a. varumärkesskydd på designen av 3-6-9-12-tavlan (base) och kronskyddet. Men så mycket mer har de inte, egentligen. Utan då måste man dra sånt här till domstol för att få någon form av prejudikat. Det är oklart från artikeln om de faktiskt fick det.

Oavsett så har det skrämt tillverkaren av den nämnda bronsklockan ovan, som har gömt undan modellen från sina säljkanaler. Den tycks dock gå att köpa fortfarande om man frågar efter den... :/
Ja artikeln hade gärna fått vara mer uttömmande.
Oaktat vilket varumärkes-/design-/mönster-/whatever-skydd de faktiskt har kan jag leva med lite potentiell rättsosäkerhet om de som skamlöst kopierar design åker dit.
Riktigt smutsig business det där...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ja artikeln hade gärna fått vara mer uttömmande.
Oaktat vilket varumärkes-/design-/mönster-/whatever-skydd de faktiskt har kan jag leva med lite potentiell rättsosäkerhet om de som skamlöst kopierar design åker dit.
Riktigt smutsig business det där...
De gör ju det så tydligt också. Klockorna bara skriker Panerai. Blärk. Fy.

På tal om det så var det någon i ovan nämnda tråd som hade koll på Gruppo Gamma, vars första alster är 44 bettarini-kloner utan kronskydd. De hade visst fått en del påtryckningar från Richemont/Panerai och har rört sig bort ifrån just klonandet. Deras senaste klockor har stor Panerai-känsla (som Magrette, Benarus, m.fl.) men de klampar inte in på något Panerai-skyddat ... och då tycker jag ändå det är okej. Om jag inte skulle tycka det, så skulle jag väl antagligen tycka att Omega bör sluta sälja samtliga sina klockor eftersom de plagierar Rolex (och liknande åsikter), och den nivån av rabiat är jag inte. :D
 

kmg

Patek
2-Faktor
De gör ju det så tydligt också. Klockorna bara skriker Panerai. Blärk. Fy.

På tal om det så var det någon i ovan nämnda tråd som hade koll på Gruppo Gamma, vars första alster är 44 bettarini-kloner utan kronskydd. De hade visst fått en del påtryckningar från Richemont/Panerai och har rört sig bort ifrån just klonandet. Deras senaste klockor har stor Panerai-känsla (som Magrette, Benarus, m.fl.) men de klampar inte in på något Panerai-skyddat ... och då tycker jag ändå det är okej. Om jag inte skulle tycka det, så skulle jag väl antagligen tycka att Omega bör sluta sälja samtliga sina klockor eftersom de plagierar Rolex (och liknande åsikter), och den nivån av rabiat är jag inte. :D
Såg den där san martin-kopian nu. Finner inga ord. Riktigt illa är det. Och hur nöjda folk är över det också. "Höhö titta här grabbar [pillar in en baksnus]. Tjackade precis en panna. Vem fan vill betala fullpris när man kan köpa något billigt billigt och ändå vara kung på beachen."
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Såg den där san martin-kopian nu. Finner inga ord. Riktigt illa är det. Och hur nöjda folk är över det också. "Höhö titta här grabbar [pillar in en baksnus]. Tjackade precis en panna. Vem fan vill betala fullpris när man kan köpa något billigt billigt och ändå vara kung på beachen."
Det var exakt det jag lackade över och därmed la en massa timmar i tråkiga databaser. :D Stackars @metamorfos har fått stå ut med mina utrop.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Såg den där san martin-kopian nu. Finner inga ord. Riktigt illa är det. Och hur nöjda folk är över det också. "Höhö titta här grabbar [pillar in en baksnus]. Tjackade precis en panna. Vem fan vill betala fullpris när man kan köpa något billigt billigt och ändå vara kung på beachen."
Jag bär Magrette idag och ganska ofta. Kikar en del på Gruppo Gammas grejer, funderar på att köpa en av deras bronsklockor för att jag tycker de är finare än Panerais (sorry). Men jag skulle aldrig säga "kolla på min panna" med en sådan på armen om jag då inte åsyftade framdelen av mitt huvud.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ska bli intressant vad ”driven” är. Jag gissar att det är som med gamla vattentäta boetter, en typ av bajonettfattning. Tryck ned sen vrida för att låsa fast den.

Är det bestämt hur många som kommer göras?
 
Topp