• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tur vi inte får en BE till Sverige.
Jag vet inte jag, jag skulle nog köpa en.

upload_2020-9-3_11-0-29.png
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Kan ingen Photoshop kunnig ta fram en Svensk BE prototyp @mårt ;)
En fotbolls VM klocka...
Btw. Eftersom Panerai pumpar ut exotiska material just nu och skiter i fiddy-lik historik så kanske det är enklare att få en nordic paneristi edition som är en BMG typ :) Och en svensk BE skulle väl vara en BMG med blå krona och nån gul detalj på urtavlan.
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Kanske en provocerande fråga, eller så låter jag som allmänt "gammal, sur och gnällig"... Men, var det inte bättre förr?
Jag tycker Panerai har så många fina modeller genom åren, så mycket smakfullt, med mycket DNA och samtidigt en egen stil som är så stark och lätt att känna igen. Men under de sista åren känns det som att de pumpar ut alla möjliga och omöjliga varianter långt ifrån vad Panerai tidigare var eller såg ut. Jag menar inte att det behöver vara negativt med förändring, men i mina ögon känns det som att varumärket urvattnas allt mer och att de olika varianterna är oändliga och att man skjuter vitt och brett åt alla håll... Vad tycker ni?

Sen kan inte alla gå omkring med 372:eek:r eller andra ikoniska varianter och jag tycker att Submersible linjen är både intressant och tillåter större utsvävningar. Lite som AP:s Offshore serie... Bronson är t.ex. ett väldigt lyckat exempel på att våga, vara först och en produkt som de sedan vårdar, hyffsat väl i alla fall. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Kanske en provocerande fråga, eller så låter jag som allmänt "gammal, sur och gnällig"... Men, var det inte bättre förr?
Jag tycker Panerai har så många fina modeller genom åren, så mycket smakfullt, med mycket DNA och samtidigt en egen stil som är så stark och lätt att känna igen. Men under de sista åren känns det som att de pumpar ut alla möjliga och omöjliga varianter långt ifrån vad Panerai tidigare var eller såg ut. Jag menar inte att det behöver vara negativt med förändring, men i mina ögon känns det som att varumärket urvattnas allt mer och att de olika varianterna är oändliga och att man skjuter vitt och brett åt alla håll... Vad tycker ni?

Sen kan inte alla gå omkring med 372:eek:r eller andra ikoniska varianter och jag tycker att Submersible linjen är både intressant och tillåter större utsvävningar. Lite som AP:s Offshore serie... Bronson är t.ex. ett väldigt lyckat exempel på att våga, vara först och en produkt som de sedan vårdar, hyffsat väl i alla fall. :)

Det är många som tycker exakt som du därute. Väldigt vanlig diskussion i andra Panerai-forum. Du är helt enkelt inte alls ensam i dina tankar.

Det jag inte riktigt håller med om i argumentationen som du och många andra håller är att varumärket skulle urvattnas. Jag tror kanske att jag inte förstår innebörden av det ordet. :) Om de slutar göra mer ikoniska varianter (exempelvis inte göra 992 eller de nya Manuale) så kan jag hålla med. Men nu skulle jag snarare kalla deras strategi expanderande. Jag tror inte det är en hållbar strategi att bara göra samma sak hela tiden för alla bolag. Det funkar såklart för vissa, som har inmutat sina områden, men konservatism tror jag inte håller i längden alls.
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Det är många som tycker exakt som du därute. Väldigt vanlig diskussion i andra Panerai-forum. Du är helt enkelt inte alls ensam i dina tankar.

Det jag inte riktigt håller med om i argumentationen som du och många andra håller är att varumärket skulle urvattnas. Jag tror kanske att jag inte förstår innebörden av det ordet. :) Om de slutar göra mer ikoniska varianter (exempelvis inte göra 992 eller de nya Manuale) så kan jag hålla med. Men nu skulle jag snarare kalla deras strategi expanderande. Jag tror inte det är en hållbar strategi att bara göra samma sak hela tiden för alla bolag. Det funkar såklart för vissa, som har inmutat sina områden, men konservatism tror jag inte håller i längden alls.
Skönt att inte vara ensam... ;)

Jag tror jag förstår dig kring urvattna/expandera. Jag försökte uttrycka mig som att jag förstår att de flesta företag behöver utvecklas och att förnyelse är bra, men att jag upplever att det har slagit över till att i för liten grad värna om sin historia, formspråk och klassiska modeller. Det känns som att de har ett nytt brainstormmöte varje månad där de kommer på lite alla möjliga varianter att ge ut.

Men men... gnäll, gnäll..
Jag tror att det bottnar i att jag gillar att köpa nya klockor, att få allt det där som ingår när man är först med en klocka. Men jag är lite orolig att det utbudet som jag tilltalas av blir allt mindre.

:)
 
Topp