• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nytt på ingång: Panerai Luminor Quaranta PAM01271. Quaranta betyder fyrtio och serien är alltså 40 mm; den lanserades i vintras. Modellen finns även med svart och blå tavla. Med 100 meter WR, 3 dagars gångreserv och åtta års garanti är det bang for the buck och ingen jäkla väntlista (jag köper den genom Nymans i Västerås).

Vad säger ni inbitna Paneristis om modellen? Det finns väldigt lite information ute om serien överlag. Jag har tidigare haft PAM1392 och gillade den starkt.

Tack @Ernesto för tipset!

Panerai Luminor Marina Quaranta PAM01271-2.jpg
Panerai Luminor Quaranta PAM01271-3.jpg
Panerai Luminor Marina Quaranta PAM01271.jpg
Panerai Luminor Quaranta PAM01271-4.jpg
Johannes Huebl Panerai PAM01271.jpg
Johannes Huebl Panerai PAM01271-2.jpg
Johannes Huebl Panerai PAM01271-4.jpg


Mr Johannes Huebl On The New Panerai Watch – And Why You Should Live In The Moment

Mr Porter - Panerai Luminor Quaranta PAM01271

Panerais hemsida: Panerai Collections Luminor PAM01271


MOVEMENT
Automatic mechanical, P.900 calibre, 12 ½ lignes, 4.2 mm thick, 23 jewels, 28,800 alternations/hour. Incabloc® anti-shock device. Power reserve 3 days, one barrel. 171 components

FUNCTIONS
Hours, minutes, small seconds, date

CASE
Diameter 40mm, AISI 316L brushed steel

BEZEL
Polished steel

BACK
Brushed steel

DIAL
White with luminous Arabic numerals and hour markers. Date at 3 o'clock and small seconds at 9 o'clock

WATER RESISTANCE
"10 bar (~100 metres)"

STRAP
Alligator Black, Tone on tone Stitching, 22.0/20.0 Standard size
Du är medveten om att det aldrig är väntelista för Panerai? 😁 Jag förstår såklart var du menar.

Personligen är det framförallt storleken (som är för liten) och bandbytartekniken (inte trevliga knappar som på 1392) som gör att jag inte är intresserad av den där serien. Men kul för de som inte vågat upp i storlek och inte är bandbytargalningar som vi paneristi. Så jag förstår hypen.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Du är medveten om att det aldrig är väntelista för Panerai? 😁 Jag förstår såklart var du menar.

Personligen är det framförallt storleken (som är för liten) och bandbytartekniken (inte trevliga knappar som på 1392) som gör att jag inte är intresserad av den där serien. Men kul för de som inte vågat upp i storlek och inte är bandbytargalningar som vi paneristi. Så jag förstår hypen.

Det är jag med på, tänkte mest på vissa andra varumärken… Fram tills nu har jag inte riktigt hittat något alternativ från Panerai som ligger runt 40 mm.

Jag har inte riktigt förstått skillnaden med bandbyte, men den lär hänga på ett svart gummi hela tiden ändå.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det är jag med på, tänkte mest på vissa andra varumärken… Fram tills nu har jag inte riktigt hittat något alternativ från Panerai som ligger runt 40 mm.

Jag har inte riktigt förstått skillnaden med bandbyte, men den lär hänga på ett svart gummi hela tiden ändå.
Det finns några gamla ovanliga modeller som är 40mm men de är väldigt tjocka. Det här är första modellserien i lagom tjocklek.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag har nog aldrig reflekterat över det tidigare, så det gör mig ingenting. De tekniska bitarna har aldrig riktigt varit min grej, men jag förstår att ett skruvat baklock anses vara säkrare, men hur ligger det till med glasen? I regel är väl safirglas bara pressade med en packning?
Osäker på hur det ligger till med glasen på 1392 kontra Quaranta, men du kan ha en poäng där. Om glaset endast är pressat med en packning som du skriver så spelar det ju mindre roll huruvida det är screw-in eller snap-on.

Har hur som helst testat Quaranta på handleden och tycker de sitter väldigt bra. Klockan kändes dock väldigt liten, men det är ju också tanken med just denna serie.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Osäker på hur det ligger till med glasen på 1392 kontra Quaranta, men du kan ha en poäng där. Om glaset endast är pressat med en packning som du skriver så spelar det ju mindre roll huruvida det är screw-in eller snap-on.

Har hur som helst testat Quaranta på handleden och tycker de sitter väldigt bra. Klockan kändes dock väldigt liten, men det är ju också tanken med just denna serie.
Ja, lite så. Jag läste på lite och både Omega samt Panerai verkar ha en hybrid mellan snap-on och skruvat boettlock, med en typ av bajonettinfästning. Boettlocket skruvas 1/4 eller 2/4 varv och trycks sedan dit. Om det stämmer eller inte ska jag låta vara osagt. Om någon här har koll får ni gärna upplysa oss!

”Namely, they press & screw 1/4 or 2/4 turn alowing the alignement of the text on the back. For example, if I understand correctly Omega has similar system, Naiad lock. Eventhough I did not find pictures of this system on net for Panerai or opened my 1086; you can find pictures of Omega railmaste and their system...”
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ja, lite så. Jag läste på lite och både Omega samt Panerai verkar ha en hybrid mellan snap-on och skruvat boettlock, med en typ av bajonettinfästning. Boettlocket skruvas 1/4 eller 2/4 varv och trycks sedan dit. Om det stämmer eller inte ska jag låta vara osagt. Om någon här har koll får ni gärna upplysa oss!

”Namely, they press & screw 1/4 or 2/4 turn alowing the alignement of the text on the back. For example, if I understand correctly Omega has similar system, Naiad lock. Eventhough I did not find pictures of this system on net for Panerai or opened my 1086; you can find pictures of Omega railmaste and their system...”
Mycket bra info. Älskar sånt. Vart läste du det?

Om det där stämmer blir jag ju glad, för jag fick detta svar från Panerai när jag frågade de direkt:

Screenshot_20220423-145522-01.jpeg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Mycket bra info. Älskar sånt. Vart läste du det?

Om det där stämmer blir jag ju glad, för jag fick detta svar från Panerai när jag frågade de direkt:

Screenshot_20220423-145522-01.jpeg
Tack! Kan vara värt att ställa frågan om vad denna ”snap-on” caseback innebär. Jag får mejla och kolla läget!

Jag sprang på det i den här tråden:

 

azcii

Patek
2-Faktor

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hittade även detta (gällande PAM753):

”For anyone interested, here's what Panerai told me about their driven case back

"I am pleased to inform you that the driven case-back system currently applied by Panerai for many of our timepieces uses a different application tool and is generally considered more secure than a traditional stamped case-back. The driven case-back system is also better for ensuring optimal water resistance ratings."

I might add that Panerai responded very quickly to my question.”

 

azcii

Patek
2-Faktor
Hittade även detta (gällande PAM753):

”For anyone interested, here's what Panerai told me about their driven case back

"I am pleased to inform you that the driven case-back system currently applied by Panerai for many of our timepieces uses a different application tool and is generally considered more secure than a traditional stamped case-back. The driven case-back system is also better for ensuring optimal water resistance ratings."

I might add that Panerai responded very quickly to my question.”

Har också dragit frågan på 3 olika kanaler nu. Måste ju gå att reda ut detta. :)

Skönt att jag har en vapendragare iallafall!
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hittade även detta (gällande PAM753):

”For anyone interested, here's what Panerai told me about their driven case back

"I am pleased to inform you that the driven case-back system currently applied by Panerai for many of our timepieces uses a different application tool and is generally considered more secure than a traditional stamped case-back. The driven case-back system is also better for ensuring optimal water resistance ratings."

I might add that Panerai responded very quickly to my question.”

Tog fram lite Quaranta-videor på youtube och sökte lite bland kommentarerna.. Ser ju lovande ut :)

1650721924437.png
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vore kul att se en bättre bild på visarna och tavlan, jag är lite skeptisk till blått och grönt.
Och tavlans textur får mig att tänka på tak på 90 talet där man sprayade taket, lite källar-feeling?
Jag är också skeptisk till färgerna men framförallt till texturen. Jag tycker inte det blev snyggt på den gråa 42mm submersible, 9-nånting. Och det är vad som får mig att tveka på den nya grå och den nya blå 45mm Radiomir som kommer framåt jul.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är också skeptisk till färgerna men framförallt till texturen. Jag tycker inte det blev snyggt på den gråa 42mm submersible, 9-nånting. Och det är vad som får mig att tveka på den nya grå och den nya blå 45mm Radiomir som kommer framåt jul.

De nya 45orna var väl inte en sån textur? Ser mer smooth ut på de bilder jag ser?

Rättning - nej det är lite gryniga i texturen. Det var potatiskvalitén på läckorna som gjorde det svårt att se
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Except when there is a mismatching crown..

...and eSteel on the dial

esteel stör mig inte så mycket faktiskt, jag tror det är samma som med "automatic" eller att ha paneristi.com loggan på 2020 - folk var skitirriterade i början och sen glömde bort det.

Den där gröna kronan dock är yuck, där är jag med dig
 
Topp