• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Heartcone

Cartier
2-Faktor
4c6f8a950952c66b7aa47ba88dcf5f0f.jpg

Ser du kön? Jag tror min klocka är GT-Ren några platser framför din. :)
...jag ser två ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt värdelöst. Är det väldigt vanligt att vridringen blir dålig? Vilken årsmodell har du och vad börjar ditt serienr på?

Min är stämplad 2013 men har 4xx nr. Känns som den låg på hyllan ett tag hos butiken innan den såldes...
Sjukt ovanligt verkar det som, min är inne på service av samma anledning. Min är från 2012 enligt cert, serienummer 1395 så din är garanterat äldre än 2013.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Sjukt ovanligt verkar det som, min är inne på service av samma anledning. Min är från 2012 enligt cert, serienummer 1395 så din är garanterat äldre än 2013.

Ok. Ja lite tragikomiskt att ni både fått problem. Vad är det som strulat? Glappar den så att det går att snurra den åt båda hållen?

Ja det är den garanterat, precis som du säger. Den var inne på service 2014 så förhoppningsvis klarar jag mig något år.

Får undvika att använda vridringen bara ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Ja lite tragikomiskt att ni både fått problem. Vad är det som strulat? Glappar den så att det går att snurra den åt båda hållen?

Ja det är den garanterat, precis som du säger. Den var inne på service 2014 så förhoppningsvis klarar jag mig något år.

Får undvika att använda vridringen bara ;)
Har läst att de tidigare årtalen hade en klickbricka som ofta gick sönder men att brickan nu uppdaterats. Min ring var grym i början av ägandet men blev plötsligt snabbt sämre och slutade helt att klicka, den gick då att vrida åt båda håll.

Din lär ju klara sig rätt länge utan service om den servades för bara två år sedan.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Har läst att de tidigare årtalen hade en klickbricka som ofta gick sönder men att brickan nu uppdaterats. Min ring var grym i början av ägandet men blev plötsligt snabbt sämre och slutade helt att klicka, den gick då att vrida åt båda håll.

Din lär ju klara sig rätt länge utan service om den servades för bara två år sedan.

Vet ju inte vad som gjordes men det är bara att hålla tummarna att så är fallet :)
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Vad har ni för gångavikelse på era FF.
Min snabbar sig lite väl mycket tycker jag...
Sen jag fick den i fredags ligger den på +10,2 per dag. Fortsätter det såhär behöver jag inte ställa fram klockan i vår...
Fördelen är ju självklart att jag slipper slita på kronan.
 

demondave

Rolex
Vad har ni för gångavikelse på era FF.
Min snabbar sig lite väl mycket tycker jag...
Sen jag fick den i fredags ligger den på +10,2 per dag. Fortsätter det såhär behöver jag inte ställa fram klockan i vår...
Fördelen är ju självklart att jag slipper slita på kronan.

Jag är ingen sån där som mäter och kollar, men mitt intryck är att den är ruggigt exakt.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Jag är ingen sån där som mäter och kollar, men mitt intryck är att den är ruggigt exakt.
Ok. Jag brukar använda en app första veckan när jag köper nytt för att få ett hum om tidhållningen. Denna har presterat sämst hittills, den får gå någon vecka till så får jag se vart det landar. Annars får det bli lite ruckning.

Vet någon vad sådant kan kosta och hur lång tid brukar det ta när den väl är inne?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Ok. Jag brukar använda en app första veckan när jag köper nytt för att få ett hum om tidhållningen. Denna har presterat sämst hittills, den får gå någon vecka till så får jag se vart det landar. Annars får det bli lite ruckning.

Vet någon vad sådant kan kosta och hur lång tid brukar det ta när den väl är inne?
Antar att AD måste skicka den till Schweiz så räkna med ett par månader om du inte hittar en urmakare som kan göra det här.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Antar att AD måste skicka den till Schweiz så räkna med ett par månader om du inte hittar en urmakare som kan göra det här.
Ok, är det så omfattande. Trodde ruckning var en "enkel" sak :)
Då får den gå lite fort ett tag. Måste ju hinna bekanta mig med den.
Och om den ändå ska skickas iväg kan den gott servas också.

De kan ruckas med Omegaverktyg eftersom de har samma sorts ballanshjul. Du behöver dock hitta en urmakare som kan tänka sig göra det. :)
Ok, där ser man. Jag får helt enkelt bli lite tidig till möten den kommande tiden.


Tack för svar!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att rucka ett ur kan ju varenda kompetent urmakare göra om ditt ur inte är under garanti och du prompt vill skicka det söderöver. Vi talar om konstruktioner från 1700-talet och ett ur som går jämnt vilket är det absolut viktigaste är ju ingen stor sak att justera. Efter service ska uren "sätta sig" och om det fortar efter det, vilket är att föredra kan du testa uret under nattens vila genom att placera det i olika positioner. En BP som jag har fortar sig under dagen, jag lägger det under natten med kronan upp och det kompenserar den fortningen.
Vet du vad uret har för balanshjul?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Det överlåter jag till dig att ta reda på, BP använder Piguet-verk.
calibre_1315_back.png

Detta urverk har ballanshjul från Nivarox, alltså samma sorts ballanshjul som Omega med 4 skruvar i kryssformation. Genom att skruva in/ut dessa justerar man klockans hastighet. Så vem som helst lär inte kunna rucka dessa, däremot urmakare utbildade på och med verktyg avsedda för Omega.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att skruva in och ut vikter för att justera oscilleringen har man pysslat med sedan just 1700-talet. Det är ju det som är urmakarens yrke, känsla och träning på liknande uppgifter. Att sedan "rätt" verktyg behövs är ju givet.
Hur många urmakare tror du det handlar om? Tourbillon har funnits rätt länge det med, men inte gör det att vi är bortskämda med service av dessa i Sverige?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där har du din uppgift idag! Ta reda på det och återkom om detta. Mina BP har jag en bra gubbe som servar och han kan minsann skruva på vikter han :D
Tror du mycket väl vet hur ovanligt detta är, därför det känns onödigt att påstå något annat. Sedan håller jag helt med om att de flesta utbildade urmakare borde kunna och utföra detta. Tyvärr går urmakarservicen bakåt och snart har vi endast AD-service att tillgå, är jag rädd för.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Det där får du av respekt för landets urmakare och de som läser vad du påstår utveckla, då du angriper en hel yrkeskår. Och jag vet inte om det är ovanligt och framförallt så "tror" jag inte.
Angriper? Förmodar att du trollar nu, hur många fristående urmakare i Sverige ruckar en Blancpain med frisvängande? balans? Inte rätt tillfälle att fortsätta denna diskussion här i vilket fall.
 
Topp