• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

He he.. Håll i hatten :wideyed:
1F46B303-6F8B-44D5-A010-345702C3A035.jpeg

Tack för det! Inte långt ifrån organhandel om det ska ske regelbundet, någon tvivelaktig inkomstkälla skulle inte skada för en lågavlönad textilare som mig om BP skulle bli aktuellt :D Byttes några speciella delar eller var det uteslutande normalt slitage?

Skickas allt till Le Brassus eller servar Swatch Group något på hemmaplan? För den pengen hade jag hoppats på en schweizare med obskyr lön som dessutom sätter alla visare rätt från början men jag kanske förväntar mig för mycket ;)

Ja, det blir iaf ingen limiterad 40mm modell för min del iaf, 130 - 160k känns som rent vansinne (för mig), oavsett hur historiskt viktig den var för 70 år sen, så är det här iaf inte mer än en nygjord "kopia", likt speedmaster och bör således ha ett pris därefter.

Mvh

Ja, kopior var väl kanske hårt sagt, men det är juh inte så att det är dessa klockor är något annat än moderna (limiterade) "kopior" av ett original, som en gång när farfar var ung tex var på månen, eller var den första dykarklockan eller den som "gjorde" vad du nu vill uppmärksamma.
Så jag tycker det vore mer rimligt om de kostade kanske runt en hundring? Jag kikade igenom lite annonser nu på k&s här på morgonen och för 160k får du juh en i guld. Icke limiterad, men iaf.

Jag gissar att ni nånstans måste hålla med mig, iaf lite, eftersom den klocka Yonsson sålde till Alf snart har legat på k&s ett helt år för ungefär samma pris Yonsson gav för den.

Jag vet för jag har själv hållit lite koll på just den, om den ev skulle sänkas till ett pris som jag kunde tänka mig betala, men den har legat kvar, både på k&s och prisetmässigt. Att den som en av tre i norden (?) Fortfarande är till salu behöver såklart inte betyda att den är för högt prissatt.
Men JAG tycker det och att det hade varit väldigt mycket intressantare om BP släppte en 40mm version likt "mil spec", utan badbollen för tex samma pris som man får betala för en stålsub med datum. DÅ skulle jag mest troligt köpa en, förutsatt att den passade mig i övrigt
Men nu får jag kika på Bathyscaphe ist, om någon av de storlekarna kan passa.

Mvh

Du får köpa en BP utan komplikationer :)

En Aqualung I guld med big date kl.6 då :woot: Jag köper att de ska vara dyrare att serva en vissa andra varumärken inom gruppen men en chrono med datum klassar jag själv inte som några hårresande komplikationer. Men ligger som sagt grundpriset på ca. 10.000:- så är det ju inte orimligt, lägg på ett rotorbyte så hamnar man ju nära 20.000:- illa kvickt men det görs ju inte så ofta... Jag får jobba på min motvilja gentemot höga underhållskostnader om jag ska behålla detta intresset helt enkelt :)

@Geparden behöver givetvis inte svara på frågorna om han inte vill, hinner eller orkar :)

@Geparden behöver givetvis inte svara på frågorna om han inte vill, hinner eller orkar :)
En kan väl få sova klart och lämna barn först va? ;)

Tack för det! Inte långt ifrån organhandel om det ska ske regelbundet, någon tvivelaktig inkomstkälla skulle inte skada för en lågavlönad textilare som mig om BP skulle bli aktuellt :D Byttes några speciella delar eller var det uteslutande normalt slitage?

Skickas allt till Le Brassus eller servar Swatch Group något på hemmaplan? För den pengen hade jag hoppats på en schweizare med obskyr lön som dessutom sätter alla visare rätt från början men jag kanske förväntar mig för mycket ;)
Skickas alltid till Schweiz, tom för en sådan enkel grej som att blåsa av tavlan.

Detta ingår i en "full service":
– Dismantling, cleaning, assembly, oiling of the watch movement
– Repair or replacement of worn or damaged movement parts, certain exceptions apply
– Adjustment and regulation of the timekeeping to factory specifications
– Replacement of gaskets
* Special Mineral or Sapphire Crystals and precious-metal parts invoiced separately
– Restoration of Water Resistance to factory specifications
– Light Polish and Ultrasonic cleaning of Case and Bracelet to factory specifications
– Final Visual and Technical Inspection

Vilka dessa undantag för vissa delar är vet jag ej specifikt men i mitt fall byttes både automat- och rotorbrygga. Sen var det även något tjall med baklocket.

Måste även tillägga att Blancpain är mycket bra att ha att göra med. Goodwill och annat gjorde att slutpriset blev lägre än detta prisförslag men det är ett riktmärke på vad de vill ha.

Senast ändrad:
Ja, kopior var väl kanske hårt sagt, men det är juh inte så att det är dessa klockor är något annat än moderna (limiterade) "kopior" av ett original, som en gång när farfar var ung tex var på månen, eller var den första dykarklockan eller den som "gjorde" vad du nu vill uppmärksamma.
Så jag tycker det vore mer rimligt om de kostade kanske runt en hundring? Jag kikade igenom lite annonser nu på k&s här på morgonen och för 160k får du juh en i guld. Icke limiterad, men iaf.

Jag gissar att ni nånstans måste hålla med mig, iaf lite, eftersom den klocka Yonsson sålde till Alf snart har legat på k&s ett helt år för ungefär samma pris Yonsson gav för den.

Jag vet för jag har själv hållit lite koll på just den, om den ev skulle sänkas till ett pris som jag kunde tänka mig betala, men den har legat kvar, både på k&s och prisetmässigt. Att den som en av tre i norden (?) Fortfarande är till salu behöver såklart inte betyda att den är för högt prissatt.
Men JAG tycker det och att det hade varit väldigt mycket intressantare om BP släppte en 40mm version likt "mil spec", utan badbollen för tex samma pris som man får betala för en stålsub med datum. DÅ skulle jag mest troligt köpa en, förutsatt att den passade mig i övrigt
Men nu får jag kika på Bathyscaphe ist, om någon av de storlekarna kan passa.
Mvh
Svaga argument för att den skulle vara billigare. BP har en helt annan finishering av verken och är klockor för finsmakare med för mycket pengar. Att jämföra med Omega och Rolex är ganska irrelevant, jämför med AP och VC istället.

Återigen, stort tack @Geparden :) Låter överkomligt med lite utbytta delar då. Med tanke på att jag fick nästan 13.000:- för en Omega AT :D BP är kvar på listan även i framtiden...

Edit: 13.000:- Var alltså prisförslag på service av AT...

Senast ändrad:
Svaga argument för att den skulle vara billigare. BP har en helt annan finishering av verken och är klockor för finsmakare med för mycket pengar. Att jämföra med Omega och Rolex är ganska irrelevant, jämför med AP och VC istället.
Svaga argument enligt DIG. Enligt mig är de fullt tillräckliga för att hoppa köpet av en klocka som borde kosta hälften så mkt (enligt mig)
Iom att jag inte gillar AP alls och VC har jag inte riktigt bestämt mig för om det pristapp de drar på sig vid avfärd från butik kan göra de hutlösa servicekostnaderna "ok".

Men att jämföra just fifty fathoms med submariner, är väl nåt som har gjorts sedan mitten av femtiotalet? Så det tycker jag nog är en väldigt rättvis jämförelse.

Hur som helst så tycker ingen på klocksnack (eller blocket) som har råd att köpa en limiterad 40mm FF i nyskick att det är värt de 140k den finns tillgänglig för, så jag är inte helt ensam i mina funderingar. Så om den fanns för 100k, där 45mm ligger, skulle den mest troligt bli betydligt mer intressant. För de lär väl ha samma finish på verken och köpas av finsmakare de med, trots sin otympliga storlek?

Mvh

Svaga argument enligt DIG. Enligt mig är de fullt tillräckliga för att hoppa köpet av en klocka som borde kosta hälften så mkt (enligt mig)
Iom att jag inte gillar AP alls och VC har jag inte riktigt bestämt mig för om det pristapp de drar på sig vid avfärd från butik kan göra de hutlösa servicekostnaderna "ok".

Men att jämföra just fifty fathoms med submariner, är väl nåt som har gjorts sedan mitten av femtiotalet? Så det tycker jag nog är en väldigt rättvis jämförelse.

Hur som helst så tycker ingen på klocksnack (eller blocket) som har råd att köpa en limiterad 40mm FF i nyskick att det är värt de 140k den finns tillgänglig för, så jag är inte helt ensam i mina funderingar. Så om den fanns för 100k, där 45mm ligger, skulle den mest troligt bli betydligt mer intressant. För de lär väl ha samma finish på verken och köpas av finsmakare de med, trots sin otympliga storlek?

Mvh
Jämför som sagt med AP, inte Rolex.
45mm har funnits i 10 år, det är därför begpriserna är lägre på dem. Nypriserna på 45mm är ju i princip samma som på 40mm.

Jämför som sagt med AP, inte Rolex.
45mm har funnits i 10 år, det är därför begpriserna är lägre på dem. Nypriserna på 45mm är ju i princip samma som på 40mm.
Jämförelse med AP är din åsikt. Jag tycker den bör jämföras med den klocka den "stridit med" sen femtiotalet.
Men att beg priserna ändå har sjunkit till en viss summa visar juh att det är där värdet på tex finish av verk och värde på modellen egentligen ligger. Att de på 40mm är dyrare beg är väl egentligen enbart pga att de är limiterade?
Inte att de skulle vara "bättre" eller "finare" gjorda el liknande?
Nyfikenhet från min sida. Jag VET alltså inte om det skiljer något annat än att 40mm är limiterade och därför även naturligtvis dyrare. Men jag tar för givet att de är lika noga med sina klockor oavsett mm.

Mvh

hutlösa servicekostnaderna "ok".
Detta kan nog variera och diskuteras. Jag har servat andra "billigare" klockor som kostat mig lika mycket som att serva min BP.

Men att jämföra just fifty fathoms med submariner, är väl nåt som har gjorts sedan mitten av femtiotalet?
Designmässigt håller jag med. Kvalitetsmässigt gör jag inte det.

Jämförelse med AP är din åsikt.
Du är nog rätt ensam om att tycka annorlunda.

Att det ligger en osåld BP sedan länge beror nog på att BP inte alls är ett märke som går hem i Sverige. Vi är ett Rolex-land.

Detta kan nog variera och diskuteras. Jag har servat andra "billigare" klockor som kostat mig lika mycket som att serva min BP.

Designmässigt håller jag med. Kvalitetsmässigt gör jag inte det.

Du är nog rätt ensam om att tycka annorlunda.

Att det ligger en osåld BP sedan länge beror nog på att BP inte alls är ett märke som går hem i Sverige. Vi är ett Rolex-land.
Nu har jag läst ett par ggr att AP och BP ska "kvalitetsmässigt" vara bra.
Ursäkta om det blir lite ot, men är inte Rolex kända för att ha verk likt tanks, som bara "går och går". Både mer stryktåliga och bättre tidshållning än många (de flesta?) av sina (dyrare) konkurrenter?
Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag tar nu ingen hänsyn till några speciella komplikationer då de flesta modeller endast har tid och datum (heller inte till "vackra urverk" då de har metallbaksida)

Mvh

Ursäkta om det blir lite ot, men är inte Rolex kända för att ha verk likt tanks, som bara "går och går". Både mer stryktåliga och bättre tidshållning än många (de flesta?) av sina (dyrare) konkurrenter?
Jag tar nu ingen hänsyn till några speciella komplikationer då de flesta modeller endast har tid och datum (heller inte till "vackra urverk" då de har metallbaksida)

Mvh
Jag håller med att "kvalitet" går att definiera lite olika. Rolex håller naturligtvis mycket hög kvalitet. I det här fallet handlar det nog mer om hantverket, hur urverken bearbetas, tavlorna mm.
BP massproducerar inte heller någon modell inte ens "olimiterade" så det finns få ute på marknaden....Jag skulle vilja att de släpper en olimiterad 40mm men jag tror inte den säljer mer även om priset blir samma som en sub. Folket gillar Rolex helt enkelt...
Nä nu blev allt osammanhängade...måste jobba vidare.

Jag håller med att "kvalitet" går att definiera lite olika. Rolex håller naturligtvis mycket hög kvalitet. I det här fallet handlar det nog mer om hantverket, hur urverken bearbetas, tavlorna mm.
BP massproducerar inte heller någon modell inte ens "olimiterade" så det finns få ute på marknaden....Jag skulle vilja att de släpper en olimiterad 40mm men jag tror inte den säljer mer även om priset blir samma som en sub. Folket gillar Rolex helt enkelt...
Nä nu blev allt osammanhängade...måste jobba vidare.
Tack för svar iaf :)

Mvh

Det ligger en "Blancpain Fifty Fathoms 50th Anniversary Limited Edition 40mm" ute för $12 000 på TimZone nu: http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=7559146&rid=0#msg_7559146
Tillkommer naturligtvis frakt + moms men givet att den är rätt storlek, på länk, utan badboll/tryckt jordglob och med servicegaranti i några månader till så är det nog inte ett helt tokigt pris.

Jag hade faktiskt kontakt med säljaren i början på året och funderade på en kombo med klockhämtning och Vinter-OS (klockan finns i Korea) men det blev inget och jag fegade ur på ett rent distans-köp, även om säljaren, bilder och dokumentation verkade legit. Sen köpte jag ju min Villeret 6263 så excel-arket har fått sin Blancpain... :)

Kanske någon annan är sugen?

image.php

Mvh
Vi snackar finish, inte hållbarhet. Finishmässigt är BP långt över Rolex och närmare AP.

Tillbaka
Topp