• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Ceramic

Cartier
Just ja, Blancpain bytte ut mina raka stift mot ett par kraglösa och böjda när den var inne på service. Ser ut så här:
5583A540-CF5F-447D-8D3E-6EC82BCB1738.jpeg

Är det 20mm lugs på den där? Hade varit super till milspec det där :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
God idé :) testar det först.
Bandstift tappar 1mm när man bockar dem. Vill du ha 20mm så bocka 21mm stift. Går att göra enkelt själv mellan två matskedar.

Boetter för böjda stift bör däremot ha konformade insidor av bandhornen annars sliter det på insidan av bandhornen. Använd även bandstift med mjuka tippar och mjuk skuldra, annars skaver även det.

Ska man använda böjda stift så behöver man även band anpassade för det, annars blir det varken snyggt eller bra, bandet ”anpassar sig inte efter stiften. Ett rakt skuret band kommer vara rakt varesig stiften är böjda eller inte.
 

Geparden

Audemars
Bandstift tappar 1mm när man bockar dem. Vill du ha 20mm så bocka 21mm stift. Går att göra enkelt själv mellan två matskedar.

Boetter för böjda stift bör däremot ha konformade insidor av bandhornen annars sliter det på insidan av bandhornen. Använd även bandstift med mjuka tippar och mjuk skuldra, annars skaver även det.

Ska man använda böjda stift så behöver man även band anpassade för det, annars blir det varken snyggt eller bra, bandet ”anpassar sig inte efter stiften. Ett rakt skuret band kommer vara rakt varesig stiften är böjda eller inte.
Bra poäng ang att längden minskas även om det i detta kraglösa fall antagligen inte har så stor inverkan då dessa oftast går djupare i boetten än de med krage.
Tycker dock att de böjda stiften öppnar upp för hel del bandalternativ till boetter likt Milspec där ett rakt stift blir alldeles för tight. De flesta bandmaterial böjer ju sig mot metall, bara det får plats.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra poäng ang att längden minskas även om det i detta kraglösa fall antagligen inte har så stor inverkan då dessa oftast går djupare i boetten än de med krage.
Tycker dock att de böjda stiften öppnar upp för hel del bandalternativ till boetter likt Milspec där ett rakt stift blir alldeles för tight. De flesta bandmaterial böjer ju sig mot metall, bara det får plats.
När jag hade min JLC DSC var det stört omöjligt att ”få band att böja sig”, testade en hel drös olika band i olika material. Ska det bli bra med böjda stift så behöver man band avsedda för böjda stift.
 

Geparden

Audemars
När jag hade min JLC DSC var det stört omöjligt att ”få band att böja sig”, testade en hel drös olika band i olika material. Ska det bli bra med böjda stift så behöver man band avsedda för böjda stift.
Där har vi olika erfarenheter. Du kanske inte var tillräckligt hårdhänt? Som sagt, finns det utrymme så går det oftast.
 

Geparden

Audemars
Stiften gick i men bandet låg ändå rakt mot boetten som om det var raka stift. :)
Aah, men då kanske vi missar vad vi syftar på här. Jag menar inte att det gör så att bandet fyller upp hela luggutrymmet utan mer att man kan få plats med större mängd olika band där ett rakt stift ligger för tight mot boett. Tänk milspec där det knappt går in ett nato.
 

Geparden

Audemars
Lite trött på serviceavdelningen ft.
Min Aqualung kom tillbaka med skit på tavlan = ny tripp, och nu fick jag hem Flybacken efter helservice med felmonterad visare på timregistret..
430041A6-9FBF-4F15-BFC1-2F894024AA3D.jpeg

Blir inte många dagar med BP på armen det här året inte :(
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Lite trött på serviceavdelningen ft.
Min Aqualung kom tillbaka med skit på tavlan = ny tripp, och nu fick jag hem Flybacken efter helservice med felmonterad visare på timregistret..
430041A6-9FBF-4F15-BFC1-2F894024AA3D.jpeg

Blir inte många dagar med BP på armen det här året inte :(
Tråkigt. Prova att maila någon ansvarig person. Jag fick också problem efter en service men mailade kundtjänstansvarig (tror jag det var) och förmedlade min besvikelse. Tog max två tre veckor inkl frakten att få det åtgärdat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite trött på serviceavdelningen ft.
Min Aqualung kom tillbaka med skit på tavlan = ny tripp, och nu fick jag hem Flybacken efter helservice med felmonterad visare på timregistret..
430041A6-9FBF-4F15-BFC1-2F894024AA3D.jpeg

Blir inte många dagar med BP på armen det här året inte :(
Inte OK i denna prisklass. :dead:
Kan tillägga att jag var väldigt nöjd med hanteringen av servicen på mon BP FF.
 

Geparden

Audemars
Tråkigt. Prova att maila någon ansvarig person. Jag fick också problem efter en service men mailade kundtjänstansvarig (tror jag det var) och förmedlade min besvikelse. Tog max två tre veckor inkl frakten att få det åtgärdat.

Inte OK i denna prisklass. :dead:
Kan tillägga att jag var väldigt nöjd med hanteringen av servicen på mon BP FF.
Har redan en diger mailkorrespondens med SGN och förutom lite märkliga prisförslag inledningsvis finns där ingen att klaga på. Däremot undrar man ju lite vad gänget nere i Schweiz håller på med.. Aqualungen var dessutom nere på garantiärende.
Väljer så länge att tro att jag har extrem otur.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jaha? Det var faktiskt inget jag hade hört talas om.. :/ finns den nån "recension" el liknande av den i tråden? Intressant klocka tkr jag som sagt.

Mvh
Allt känns lite för ihoptryckt, medan 43an känns lite väl stor. Borde finnas en 40mm..
38mm nedan vs 43mm. Bifogar recensioner av hodinkee där det finns fler bilder osv.

B89A3708_copy.jpg

France_6_31.jpg


https://www.hodinkee.com/articles/blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-38mm-hands-on
https://www.hodinkee.com/articles/blancpain-fifty-fathoms-review
 
Recension kanske inte finns. Vill minnas att det bör finnas några foton på handleder iaf.
Allt känns lite för ihoptryckt, medan 43an känns lite väl stor. Borde finnas en 40mm..
38mm nedan vs 43mm. Bifogar recensioner av hodinkee där det finns fler bilder osv.

B89A3708_copy.jpg

France_6_31.jpg


https://www.hodinkee.com/articles/blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-38mm-hands-on
https://www.hodinkee.com/articles/blancpain-fifty-fathoms-review
Är det 38:an som är nederst? Såhär på bild jämförelse så är det enda jag tkr känns anmärkningsvärt den lite "stora" kronan på den nedre bilden och det väldigt "lilla" datumfönstret på den övre.

Men tack ska ni ha, jag ska kika.

Mvh.
 
38mm överest, 43mm nederst. :)
Ja, jag upptäckte det efter lite snokande på nätet.
Jäkligt synd på det lilla datumfönstret. Men det kanske är något som man vänjer sig vid efter ett tag?
10mm tjock ca och ett någorlunda överkomligt pris känns som att den ev skulle kunna vara intressant framöver. :)
När de vägrar att släppa nån "vanlig" FF i 40mm till rimliga priser utan envisas med att köra en massa limiterade historier endast, då blev den här intressant.
Kikat lite på den förut men "glömt" av den av nån anledning. Nu dök den upp igen.
Dessutom har det gått ett tag sen den släpptes så den borde inte vara helt omöjlig att få tag på begagnad:)

Mvh
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Lite trött på serviceavdelningen ft.
Min Aqualung kom tillbaka med skit på tavlan = ny tripp, och nu fick jag hem Flybacken efter helservice med felmonterad visare på timregistret..
430041A6-9FBF-4F15-BFC1-2F894024AA3D.jpeg

Blir inte många dagar med BP på armen det här året inte :(
Både denna och Aqualung har jag sneglat en hel del på. Trevlig chrono med datum respektive roligare alternativ än en explorer :) Vad, i runda slängar, ligger en helservice på när vi tittar på Flyback? Har hört allt från överkomligt till svarthandel med organ när det kommer till BPs serviceavdelning :D

Edit: Fantastiskt val av klockor för övrigt, hatten av!
 

Geparden

Audemars
Både denna och Aqualung har jag sneglat en hel del på. Trevlig chrono med datum respektive roligare alternativ än en explorer :) Vad, i runda slängar, ligger en helservice på när vi tittar på Flyback? Har hört allt från överkomligt till svarthandel med organ när det kommer till BPs serviceavdelning :D

Edit: Fantastiskt val av klockor för övrigt, hatten av!
He he.. Håll i hatten :wideyed:
1F46B303-6F8B-44D5-A010-345702C3A035.jpeg
 
Senast ändrad:

Mister

Breitling
Ja, 38:an har liksom bredare ring också. De borde behålla samma proportioner som den stora. En 40/41mm variant skulle dock sitta perfekt.

Jag provade 38:an på Nymans i somras och precis som diskuterats här några gånger tidigare så upplever jag att proportionerna är fel. Håller med Cristian om att de borde behålla 43:ans proportioner men göra en version i 40mm istället. Jag har själv 43:an och är supernöjd, även om storleken är precis på gränsen för vad mina relativt smala handleder klarar av. 38:an däremot är för petit, även för mina handleder på dryga 17 cm i omkrets. (Avståndet och min iPhone-kamera gör dock att klockan ser lite större ut på bilden än vad verkligheten visade.)

38.jpg
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag provade 38:an på Nymans i somras och precis som diskuterats här några gånger tidigare så upplever jag att proportionerna är fel. Håller med Cristian om att de borde behålla 43:ans proportioner men göra en version i 40mm istället. Jag har själv 43:an och är supernöjd, även om storleken är precis på gränsen för vad mina relativt smala handleder klarar av. 38:an däremot är för petit, även för mina handleder på dryga 17 cm i omkrets. (Avståndet och min iPhone-kamera gör dock att klockan ser lite större ut på bilden än vad verkligheten visade.)
Den ser faktiskt liten ut. För liten. Min dröm är en svart BP chrono i 40mm. :hungry:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag provade 38:an på Nymans i somras och precis som diskuterats här några gånger tidigare så upplever jag att proportionerna är fel. Håller med Cristian om att de borde behålla 43:ans proportioner men göra en version i 40mm istället. Jag har själv 43:an och är supernöjd, även om storleken är precis på gränsen för vad mina relativt smala handleder klarar av. 38:an däremot är för petit, även för mina handleder på dryga 17 cm i omkrets. (Avståndet och min iPhone-kamera gör dock att klockan ser lite större ut på bilden än vad verkligheten visade.)

38.jpg
Jag förstår att de gör en 38mm ur ett historiskt perspektiv men det där ser bara roligt ut enligt mig.
Båda modellerna ser ju knas ut proportionsmässigt även om jag börjar vänja mig.

Bandhornen på 43mm ser inte ut att klara en polering, index är för små på både tavla och inlägg och datumet sitter knas. Kombinera det med stora visare och ett datum som sitter helknas så blir det bara fel för mig.

382CFEF7-6159-4990-AE63-390EBE615504.jpeg

MilSpec är ju assnygg proportionsmässigt men banksystemet är ju pinsamt dåligt för en modern klocka, speciellt i denna prisklass.
 
Topp