• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Snyggt. Jag blir avis. Måste köpa mig en Leman snart.

Tycker det är en trevlig modell av en tillverkare som är underskattad. Lite väl blingigt ibland och lite för smått ibland, men Leman är en favorit. Speciellt i det här lite tuffare utförandet, även om den fortfarande är väldigt dressig. Få som känner till BP generellt tycker jag. Står och väger om det blir en Fifty Fathom, Submariner eller Planet Ocean som skall komplettera den här (och min Cartier Santos auto från 70-talet).

Tycker det är en trevlig modell av en tillverkare som är underskattad. Lite väl blingigt ibland och lite för smått ibland, men Leman är en favorit. Speciellt i det här lite tuffare utförandet, även om den fortfarande är väldigt dressig. Få som känner till BP generellt tycker jag. Står och väger om det blir en Fifty Fathom, Submariner eller Planet Ocean som skall komplettera den här (och min Cartier Santos auto från 70-talet).
Kan aldrig bli fel med en FF. Vilken modell har du kikat på?

63BDB045-FFFC-4248-B004-F77FE730E86C.jpeg
B8E2CC3F-2AC2-463B-A30F-F3C207A0CCB3.jpeg
Får presentera mig som ny medlem med nygammal klocka.

En Blancpain Leman Moonphase med dag, datum, månad samt månfas på krokodilläder.

Special Edition 4/30 från 1998 om jag minns rätt. Lite osäker på ”specialen”, men jag tror det är den öppna baksidan samt svart urtavla och stål i kombination med månfas.

38mm och vattentät så passar till det mesta, bär den i stort sett varje dag.
Nice! Kul med lite fler Lémans här, är själv ett stort fan av serien.

Angående din limiterade så är enda skillnaden mot standard att den har glasbaksida och graverad rotor.

Kan aldrig bli fel med en FF. Vilken modell har du kikat på?

Gillar Bathyscape, men vill ha stållänk och lite ”grövre”, så lutar åt en GMT Trilogy eller Standard FF (vad de nu heter) eftersom det lätt drar iväg över budgeten... Letar begagnat så beggars cant be choosers, hade gärna hamnat under 50k.

Tjena

Har en fråga till er som ägt/ äger en BP FF som är i stål och gummi utförandet.
Är bra sugen på en Air command i det utförandet men är lite frågandes hur tåligt gummit är med tiden? Vill inte att det slits så pass att det tappar sina linjer...

Tycker kontrasterna mellan stålet och gummit är riktigt snyggt.

temp-9.jpg

Lånad bild

Tjena

Har en fråga till er som ägt/ äger en BP FF som är i stål och gummi utförandet.
Är bra sugen på en Air command i det utförandet men är lite frågandes hur tåligt gummit är med tiden? Vill inte att det slits så pass att det tappar sina linjer...

Tycker kontrasterna mellan stålet och gummit är riktigt snyggt.

temp-9.jpg

Lånad bild
Jag köpte min begagnad 2014 och ”gummit” är rätt hårt så den ger en annan känsla mer som tung plast vad det nu innebär. Jag får känslan att gummit är armerat på något sätt. Jag köpte extra länkbitar och de är aningen svartare och lite mjukare så materialet föråldras iaf.

2DBF0B7F-E4FC-4DDD-9999-9A46FCC1F140.jpeg

Hej, jag undrar ifall man kan beställa en 'Extract from the Archive' från Blancpain för klockor från tidigt 2000-tal? Jag vet att flera andra (Omega, JLC, Zenith) erbjuder denna tjänst men kan inte riktigt hitta information om det online gällande Blancpain. Tacksam ifall ni har information och kanske en länk?

Efter lite högst amatörmässiga efterforskningar sitter jag här och funderar lite överskillnaden mellan Leman Aqualung och Leman ultra slim
Det verkar vara så att den förstnämnda är limiterad och har glasbaksida, ngn som kan upptäcka ngt annat som skiljer?
Med vänlig hälsning,
Ola G

Efter lite högst amatörmässiga efterforskningar sitter jag här och funderar lite överskillnaden mellan Leman Aqualung och Leman ultra slim
Det verkar vara så att den förstnämnda är limiterad och har glasbaksida, ngn som kan upptäcka ngt annat som skiljer?
Med vänlig hälsning,
Ola G
Tavla, limiterad serie och glasbaksida, annars samma lika.
Finns ju två olika tavlor i ordinarie 2100-serien - romerska siffror 6 & 9 alt. arabiska på alla timmar (military). Visarna till den romerska har lume endast på toppen.

edit
Glömde bort att nämna den borstade boetten på Aqua Lung, mycket viktig skillnad.

Senast ändrad:
ABC281E2-CFEE-4BE2-820C-37B0ACEF9062.jpeg

Äntligen framme, min Blancpain 1161 som jag köpt på chrono24 från Frezer i Lettland/Ryssland. Snabb leverans, och första intrycken är att skicket är mycket gott, inga tydliga skavanker och tickar på bra. UNDERBAR KÄNSLA ;) ... Skriver mer och skickar fler bilder vid senare tillfälle, tänkte bara dela de goda nyheterna här.

ABC281E2-CFEE-4BE2-820C-37B0ACEF9062.jpeg

Äntligen framme, min Blancpain 1161 som jag köpt på chrono24 från Frezer i Lettland/Ryssland. Snabb leverans, och första intrycken är att skicket är mycket gott, inga tydliga skavanker och tickar på bra. UNDERBAR KÄNSLA ;) ... Skriver mer och skickar fler bilder vid senare tillfälle, tänkte bara dela de goda nyheterna här.
Grattis! Skönt med ett första gott intryck. Mycket fint ur det där! Visarna är bland det snyggare. Ser fram emot mer tankar och bilder.

Hej
Är det någon här som vet hur man lossar en bezel och ett insert på en FF Trilogy?
Googlat en massa men inte hittat rätt. mvh/Carl

Tillbaka
Topp