• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Hej BP-fans, - Föreläsning (Eng.) om födseln av Fifty Fathoms.

Kanske en gammal länk men väl värd att posta för de av oss som inte har sett den.
En rätt ordentlig genomgång av födseln av Fifty Fathoms. Klart och tydligt.
Först lite försnack om annat - men vid c:a 17 minuter börjar föreläsningen.

Fifty Fathoms: The Conception and Evolution of the Modern Diving Watch, by Jeffrey Kingston

Trevlig kväll.

//P
Tack hade inte sett den :D

Undrar vad dom har i kikaren nu...

E5A9C465-EEA2-4CAB-95B3-E77B27D994BB.jpeg

Konstigt att Blancpain kör en batch till på denna...Priset är väl ca lika mycket som den gamla som släpptes för några år sedan. Känns som om man kunde iaf fått med en rem enbart Nato känns märkligt. Edit:Ser att tavlan är matt och no date och det är ju perfekt 👌

Senast ändrad:
Men vad tycker ni med förra mil specen? Späder dom inte ut modellen med en ny LE? En klocka jag fetingångrar att jag inte slog till på när den låg ute på KS ..

Men vad tycker ni med förra mil specen? Späder dom inte ut modellen med en ny LE? En klocka jag fetingångrar att jag inte slog till på när den låg ute på KS ..

Blev ju bra den där. Hade varit intressant att se den med en borstad länk. Lite irriterande att det nu totalt finns ytligare 749 personer med en modern Milspec. Kände mig faktiskt mycket mer speciell när det bara var 499. Får ha min på länk så ofta som möjligt så minskar risken att möta på en lik. Ångrar faktiskt lite på att jag inte köpte en sub i stället... ;)
952AFDDC-8650-4C68-A02A-B2A798CED2A6.jpeg

E57E1524-63F4-4FD6-8CFE-9DCB5B9C6A01.jpeg

FBA00AC1-5EB5-4ED3-8086-F5B4E9491EBD.jpeg

Blev ju bra den där. Hade varit intressant att se den med en borstad länk. Lite irriterande att det nu totalt finns ytligare 749 personer med en modern Milspec. Kände mig faktiskt mycket mer speciell när det bara var 499. Får ha min på länk så ofta som möjligt så minskar risken att möta på en lik. Ångrar faktiskt lite på att jag inte köpte en sub i stället... ;)

Otrolig klocka det där!

Ytterligare ett snäpp bättre än förra Milspecen. Supercool dykare. Priset fortfarande tramsigt högt. Och man fortsätter att driva spikar i kistan för idén att Limited Editions har överhuvudtaget någon betydelse i klockvärlden.

Sjukt fin den där👍 Avis som fan

Jag är nybliven BP-hangaround, men det verkar bara vara olika limited editions av femtio famntomer ( badumtss) som inte är 45 utan mindre.

För övrigt var det Barakudan nysläppet som fångade mitt intresse, jävligt läcker och ja lite dyr kanske.

Är ju rätt märkligt att man envisas med limited editions generellt. Varför inte ha en mil-spec (eller iaf en 40mm version av nuvarande 45mm) i lineupen alltid? För 140k är den ju mkt roligare än valfri dykare från Rolex. Kanske säljs bra med 45or dock...

Tittade på tre olika kaliber i BP FF,
Kan någon på forumet utveckla mer så är jag glad - är detta olika generationer av kaliber?
Varför kör den nya BP FF Mil Spec/Hodinkee på 3Hz och den "Gamla" 1315 4Hz...
Utveckla gärna om vi har den kompetensen i denna tråd
:)

Bilagor

• 00DE45A3-7FE0-456C-8A36-99E610600E82.png
    00DE45A3-7FE0-456C-8A36-99E610600E82.png
    20.6 KB · Visningar: 25
Jag tycker den nya var trevlig men föredrar den förra med Sailcloth och datum. När jag tänker på att jag velade på en här på forumet tills den blev såld så känner jag att jag förtjänar att snubbla i en hög stentrappa ungefär!
Jag tycker också att dom borde ha en 40mm i sin standard Line-up

Jag hittade en sån här i min låda. Jag är osäker på vilken klocka den suttit på men tror den var till min Leman 2100 som jag avyttrat för ca 10 år sedan.

Tänkte sätta ut den i köp och sälj så fort jag kommit upp till mina 50 inlägg...

Finns det någon som har en Leman här på forumet?

Bilagor

• 082C68C1-9933-4276-9576-0E17013BC55D.jpeg
    082C68C1-9933-4276-9576-0E17013BC55D.jpeg
    510.9 KB · Visningar: 16
  • 63785F25-EBDB-4D25-A401-4607040337E0.jpeg
    63785F25-EBDB-4D25-A401-4607040337E0.jpeg
    580.3 KB · Visningar: 14
  • 0FA372F6-797F-4D97-9AC5-A94ABDB64983.jpeg
    0FA372F6-797F-4D97-9AC5-A94ABDB64983.jpeg
    468.7 KB · Visningar: 15
  • 1A7330BB-2450-4077-B213-6D22E15174AA.jpeg
    1A7330BB-2450-4077-B213-6D22E15174AA.jpeg
    487.2 KB · Visningar: 14
Läste en fantastiskt spännande artikel om Amsterdam Watch Co. som teamat upp med Squale efter att ha funnit 180 Blancpain NOS 1950-tals fifty fathoms case i originalskick. Blancpain och Squale har under 1900-talet samarbetat mycket så det finns ju en riktig länk mellan företagen. Så de har gjort klockor av dessa fynden, alltså NOS Bp case, bezel, glas, krona, med ETA urverk, Squale tavla.

https://www.awco.nl/two-ultra-rare-squale-x-awco-special-editions/

När jag lyckades hitta hemsidan fanns det några kvar av Subino versionen. Jag sov på saken och när jag vaknade var allt slutsålt. Allting såldes på 36 timmar.

Några dagar senare ringde jag AWCO och hälsade stort grattis till den otroligt coola produkten de skapat (över tre år i hemlighet), vi hade ett trevligt samtal och de var så glada över responsen från marknaden.

Idag fick jag ett mail av dem "one customer has cancelled, now for sale", och fyra minuter senare hade jag ett kvitto från deras webshop :) Känner mig otroligt lyckligt lottad och väntar på att Subinon ska levereras 🥰

Skickar bilder när den kommit fram!

Capture.PNG

Läste en fantastiskt spännande artikel om Amsterdam Watch Co. som teamat upp med Squale efter att ha funnit 180 Blancpain NOS 1950-tals fifty fathoms case i originalskick. Blancpain och Squale har under 1900-talet samarbetat mycket så det finns ju en riktig länk mellan företagen. Så de har gjort klockor av dessa fynden, alltså NOS Bp case, bezel, glas, krona, med ETA urverk, Squale tavla.

När jag lyckades hitta hemsidan fanns det några kvar av Subino versionen. Jag sov på saken och när jag vaknade var allt slutsålt. Allting såldes på 36 timmar.

Några dagar senare ringde jag AWCO och hälsade stort grattis till den otroligt coola produkten de skapat (över tre år i hemlighet), vi hade ett trevligt samtal och de var så glada över responsen från marknaden.

Idag fick jag ett mail av dem "one customer has cancelled, now for sale", och fyra minuter senare hade jag ett kvitto från deras webshop :) Känner mig otroligt lyckligt lottad och väntar på att Subinon ska levereras 🥰

Capture.PNG
Vilken häftig grej :) Grattis!
Det verkar som att det ska komma en tredje och sista variant framöver, har du fått nån info om den? Vad landade dessa på prismässigt?

Capture.PNG
Grattis till ett väldigt coolt köp! Har en kollega som också lyckats knipa en sådan. Ska bli väldigt spännande att se!

Capture.PNG
Var det inte den där historien som var rent hittepå?

Vilken häftig grej :) Grattis!
Det verkar som att det ska komma en tredje och sista variant framöver, har du fått nån info om den? Vad landade dessa på prismässigt?

Den jag lyckades köpa kostade €1750, alltså den på läderband.

De berättade för mig att de kommer lansera en sista upplaga med 60 klockor i år, men att de inte vet exakt när. Men man ska skriva till dem om man vill bli informerad, för de kommer säljas slut jättesnabbt, så man ska vara lite på hugget. Men de kan lägga till dig på sin mailing lista, så får man informationen direkt när klockorna finns till salu. Jättespännande!

Alltså att de inte allt producerat en klocka eller hur menar du? Jag har ju betald och fått orderbekräftelse och personligt mail från AWCO så jag hoppas inte det är hittepå :)
Kom på att de var den nya kopian av denna boett där de påstod att det fanns ett Squale-original. Vad har Squale haft för samarbete med Blancpain? Känns som de är väldigt oärliga i den historiebeskrivningen.

Kom på att de var den nya kopian av denna boett där de påstod att det fanns ett Squale-original. Vad har Squale haft för samarbete med Blancpain? Känns som de är väldigt oärliga i den historiebeskrivningen.

Squale var tydligen en boettmakare från början, och de gjorde boetterna till Blancpain fifty fathoms. Sägs det :)

Squale var tydligen en boettmakare från början, och de gjorde boetterna till Blancpain fifty fathoms. Sägs det :)
Inte sett några belägg på det. MRPSA tillverkade iaf den nämnda boettdesignen. Var det de kromade boetterna eller de i helstål?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp