• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

3R1K

Cartier
Inte sett några belägg på det. MRPSA tillverkade iaf den nämnda boettdesignen. Var det de kromade boetterna eller de i helstål?

Det är helt rätt att vara kritisk i hur man accepterar information, så många klockbolag ljuger om deras historik och även 'in-house' urverk. Men i detta fallet verkar historiken ligit- här är en artikel från Hodinkee om squale:

https://www.hodinkee.com/articles/blood-in-the-water-water-in-its-blood-a-brief-history-of-squale

"Other than EPSA, Squale was the big dive watch casemaker of the '60s and '70s and its 50 Atmos case, with its distinctive 4:00 crown position, was used by brands like Blancpain, Auricoste, DOXA, and (TAG) Heuer all the way into the 1980s. In the mid-70s, the German military approached Blancpain for a version of its Fifty Fathoms for use by its combat diver division. In turn, Blancpain turned to Squale for a case and the result was the now-famous "Bund" Fifty Fathoms. That same 50 Atmos case was used for a short time by DOXA on its SUB 600T though it proved to be far less popular than DOXA's original SUB design. In the 1980s, around the time Heuer was becoming TAG Heuer, the company used that same Squale case for its 1000 meter Professional diver, and vintage examples can still be found with either Heuer or TAG Heuer on the dial, sometimes co-branded with French dive gear company Spirotechnique, and with either an automatic or quartz-powered movement inside."
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är helt rätt att vara kritisk i hur man accepterar information, så många klockbolag ljuger om deras historik och även 'in-house' urverk. Men i detta fallet verkar historiken ligit- här är en artikel från Hodinkee om squale:

https://www.hodinkee.com/articles/blood-in-the-water-water-in-its-blood-a-brief-history-of-squale

"Other than EPSA, Squale was the big dive watch casemaker of the '60s and '70s and its 50 Atmos case, with its distinctive 4:00 crown position, was used by brands like Blancpain, Auricoste, DOXA, and (TAG) Heuer all the way into the 1980s. In the mid-70s, the German military approached Blancpain for a version of its Fifty Fathoms for use by its combat diver division. In turn, Blancpain turned to Squale for a case and the result was the now-famous "Bund" Fifty Fathoms. That same 50 Atmos case was used for a short time by DOXA on its SUB 600T though it proved to be far less popular than DOXA's original SUB design. In the 1980s, around the time Heuer was becoming TAG Heuer, the company used that same Squale case for its 1000 meter Professional diver, and vintage examples can still be found with either Heuer or TAG Heuer on the dial, sometimes co-branded with French dive gear company Spirotechnique, and with either an automatic or quartz-powered movement inside."
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Läste en fantastiskt spännande artikel om Amsterdam Watch Co. som teamat upp med Squale efter att ha funnit 180 Blancpain NOS 1950-tals fifty fathoms case i originalskick. Blancpain och Squale har under 1900-talet samarbetat mycket så det finns ju en riktig länk mellan företagen. Så de har gjort klockor av dessa fynden, alltså NOS Bp case, bezel, glas, krona, med ETA urverk, Squale tavla.

https://www.awco.nl/two-ultra-rare-squale-x-awco-special-editions/

När jag lyckades hitta hemsidan fanns det några kvar av Subino versionen. Jag sov på saken och när jag vaknade var allt slutsålt. Allting såldes på 36 timmar.

Några dagar senare ringde jag AWCO och hälsade stort grattis till den otroligt coola produkten de skapat (över tre år i hemlighet), vi hade ett trevligt samtal och de var så glada över responsen från marknaden.

Idag fick jag ett mail av dem "one customer has cancelled, now for sale", och fyra minuter senare hade jag ett kvitto från deras webshop :) Känner mig otroligt lyckligt lottad och väntar på att Subinon ska levereras 🥰

Skickar bilder när den kommit fram!

Capture.PNG
Kul! Grattis! Försökte också få tag på en men jag var sent ute.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Mitt bidrag till tråden anlände från Kaplans idag. Tycker den är i trevligt skick för att vara 30 år gammal. 34mm är perfekt för mig.

kom just att tänka på att min första dyrare klocka vare en tvåtons DJ med vit tavla som jag köpte för 14 år sedan och skulle skänka till min dotter en dag. Den blev stulen för några år sedan så den här kanske man kan se som en ersättare.

EE7057BE-321F-4353-AE53-A8CD6002BDFD.jpeg
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Mitt bidrag till tråden anlände från Kaplans idag. Tycker den är i trevligt skick för att vara 30 år gammal. 34mm är perfekt för mig.

kom just att tänka på att min första dyrare klocka vare en tvåtons DJ med vit tavla som jag köpte för 14 år sedan och skulle skänka till min dotter en dag. Den blev stulen för några år sedan så den här kanske man kan se som en ersättare.

EE7057BE-321F-4353-AE53-A8CD6002BDFD.jpeg
Snyggt!
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Mitt bidrag till tråden anlände från Kaplans idag. Tycker den är i trevligt skick för att vara 30 år gammal. 34mm är perfekt för mig.

kom just att tänka på att min första dyrare klocka vare en tvåtons DJ med vit tavla som jag köpte för 14 år sedan och skulle skänka till min dotter en dag. Den blev stulen för några år sedan så den här kanske man kan se som en ersättare.

EE7057BE-321F-4353-AE53-A8CD6002BDFD.jpeg
Grattis! Var själv sugen på den men avstod pga två tone. Lägg gärna upp lite fler foton :)
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Personligen har jag inga problem med two-tone. Tur för mig när jag köper men otur när jag skall sälja.

gillar att den har lite boett trots att det är ett dressur men verkligen tunn för att vara automat

tyvärr fanns inte spännet kvar och armbandet var skräp men hade ett Rios hemma. Irriterande dock med 19mm mellan bandhornen.

6EC7D03F-ABAA-4A25-949F-FA4F712C0BFC.jpeg 104540CF-0822-4127-88E7-CE6ED2DA976E.jpeg 3EF45A9B-2A23-471D-92BA-CE214D4002DC.jpeg
 

3R1K

Cartier


1610563577147.png


Har du någon information om varför Blancpain hade Squale loggan på sina klockor, om de alltså, som du påstår, inte gjorde boetterna?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1610563577147.png


Har du någon information om varför Blancpain hade Squale loggan på sina klockor, om de alltså, som du påstår, inte gjorde boetterna?
Den där budgetvarianten hade jag helt glömt bort. Förmodar de är verifierade av Blancpain. Mao inget som smäller så högt om man ska skryta om att vara leverantör till någon.

Den där nya känns mest som en udda franken. Är det stål eller kromad boett på dem?
 

3R1K

Cartier
Inte dum. Vad gick en service på?

Det roliga är att jag köpte den från en nederländsk återförsäljare och när den kom fram gick den helt fel, alltså ca en timme fel per dygn. Så jag skickade tillbaka den, så bjöd de på service plus nytt glas utfört av Bp i Schweiz. Tyckte de sa att wholesale service ligger på €650 men det är nog högre som privatperson. Det tog 4 månader att få den servad 😊
 
Topp