• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Kul att du är nöjd! Vi saknar dock det obligatoriska handledsskottet:) Man får ju med en jäkligt fet manual också. Är det någon i denna tråd som vet om man kan ändra tidsvisningen så att den visar 18:00 istället för 06:00?
Självklart kan du det, 24/12h ska vara ett av de första stegen när du går igenom "inställningsprocessen".

Har införskaffat en enkel begagnad WV-200A-1A Wave Ceptor, men det verkar som om den förre ägaren hängt lite mycket i rökiga barer... Trots tvätt med väldoftande diskmedel dröjer sig odören kvar. Den får ligga ute i natt, men jag är nyfiken på om någon har ett bra tips för att jaga bort lukten. Byte av rem är naturligtvis en möjlighet...
Casio.jpg
När det gäller dofter är väl ättika rätt bra? Citron använder man också rätt ofta, tex i kylen om man har fått nån skum doft.
Jag använde både när jag snabbt behövde en bil för många år sen o råkade köpa på mig en galet inrökt bil.
Det hjälpte inte helt, men långt över förväntan. Kanske något att experimentera med?

Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i men jag behöver tips på någon urmakare som är vass på digitala klockor som Casio exempelvis. Jag skulle nämligen behöva byta lite grejer på en av mina rovor. Jag har på Ebay handlat ett nytt "klockhus" och ett originalarmband till ett av mina Casio-ur (se bilden) och det hade varit trevligt att kunna återställa klockan till i originalskick :) Kan man gå in till vilken urmarkare som helst, typ Klockmaster eller Stjärnurmakarna för att få det fixat eller ska man gå till någon "riktig" urmakare som inte tillhör någon stor försäljningskedja om ni förstår hur jag menar. Jag menar vad har dom på Klockmaster exempelvis för koll på såna här byten på digitala ur? :)

klockbild.jpg

Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i men jag behöver tips på någon urmakare som är vass på digitala klockor som Casio exempelvis. Jag skulle nämligen behöva byta lite grejer på en av mina rovor. Jag har på Ebay handlat ett nytt "klockhus" och ett originalarmband till ett av mina Casio-ur (se bilden) och det hade varit trevligt att kunna återställa klockan till i originalskick :) Kan man gå in till vilken urmarkare som helst, typ Klockmaster eller Stjärnurmakarna för att få det fixat eller ska man gå till någon "riktig" urmakare som inte tillhör någon stor försäljningskedja om ni förstår hur jag menar. Jag menar vad har dom på Klockmaster exempelvis för koll på såna här byten på digitala ur? :)

klockbild.jpg
Skojar du? Klockmasters urmakare är utbildade och Klockmaster är återförsäljare av Casio. Är det någon du kan lita på vad gäller reparationer av Casio så är det ju Klockmasters urmakare.

Skojar du? Klockmasters urmakare är utbildade och Klockmaster är återförsäljare av Casio. Är det någon du kan lita på vad gäller reparationer av Casio så är det ju Klockmasters urmakare.

Nej jag skojade inte. Lämnade in en klocka för batteribyte på Klockmaster i Gävle för många år sedan - då missade dom att göra ett tryckprov så att den tappade sin vattentäthet. Sedan dess är jag lite skeptisk till kunskapen hos Klockmasters "urmakare". Och nu när det rör sig om en äldre modell vill jag försäkra mig om att dom vet vad dom gör :)

Och nu är det dessutom ingen "reparation" - bara flytt av den digitala modulen från ett klockhus till ett annat. Byta armband räknar jag med att dom kan göra i sömnen.

Nej jag skojade inte. Lämnade in en klocka för batteribyte på Klockmaster i Gävle för många år sedan - då missade dom att göra ett tryckprov så att den tappade sin vattentäthet. Sedan dess är jag lite skeptisk till kunskapen hos Klockmasters "urmakare". Och nu när det rör sig om en äldre modell vill jag försäkra mig om att dom vet vad dom gör :)

Och nu är det dessutom ingen "reparation" - bara flytt av den digitala modulen från ett klockhus till ett annat. Byta armband räknar jag med att dom kan göra i sömnen.
Den förlorar inte tätheten för att man inte trycktestar utan för att man inte byter/smörjer packningarna. Bor du i STHLM så gå in till Klockmaster i Globen, bor du i GBG så gå in till Klockmaster Hansson.

Senast ändrad:

klockbild.jpg
Är den högra originalet? Jag tycker den vänstra var snyggare! :)

Nån som har erfarenhet av att pruta på G-Shocks hos svenska AD's, typ Klockmaster?

Sneglar på en GA-1000-4AER som dock inte finns på deras hemsida, men däremot GA-1000-1AER med listpris 2998:-.

Något annat ställe att rekommendera för G-Shocks?

Den här hämtade jag ut nu ikväll hos min lokala postleverantör. Den officiella klockan från fotbolls-VM 1994. Ursprungligen såld endast i USA i samband med turneringen och i dom städer som turneringen spelades i.
Som svensk känns det som en självklar klenod att ha från den turneringen :)

klockbildny2.jpg

The MR-G Hammer Tone Limited Edition: case, 54.7 mm in diameter, in DLC-finished, hardened titanium with tsuichi decoration, akagane and oborogin accents. G-Shock, shock resistant, tough solar, 6-band GPS, world time with 40 time zones, dual home and local time display, LED illumination, alarm and perpetual calendar, stopwatch and countdown timer, latitude indicator, airplane mode for the GPS receiver. Price, $6,200; available from July 2016 at Tourneau and other selected retailers.

g_shock.jpg

151219_CASIO_F_0099.jpg

151219_CASIO_F_0141.jpg
P16_P17_MRG-G1000HT.jpg

The MR-G Hammer Tone Limited Edition: case, 54.7 mm in diameter, in DLC-finished, hardened titanium with tsuichi decoration, akagane and oborogin accents. G-Shock, shock resistant, tough solar, 6-band GPS, world time with 40 time zones, dual home and local time display, LED illumination, alarm and perpetual calendar, stopwatch and countdown timer, latitude indicator, airplane mode for the GPS receiver. Price, $6,200; available from July 2016 at Tourneau and other selected retailers.

g_shock.jpg

151219_CASIO_F_0099.jpg

151219_CASIO_F_0141.jpg
P16_P17_MRG-G1000HT.jpg
image.jpeg
image.jpeg

Cool är den! Casio kallade den "hammertime" under Baselmässan så nu får de skylla sig själva att det står Hammertime och inte hammer tone överallt där jag satt mina fotspår. :)

Har fått upp ögonen för en g-shock, blev väldigt sugen på denna,
image.jpeg

Kan ingenting om dessa, ok modell? Vart inhandlar man dessa bäst, har tittat på Creationwatches, men dom har blivit sågade på senaste tiden..

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    66.7 KB · Visningar: 9
Har fått upp ögonen för en g-shock, blev väldigt sugen på denna,
image.jpeg

Kan ingenting om dessa, ok modell? Vart inhandlar man dessa bäst, har tittat på Creationwatches, men dom har blivit sågade på senaste tiden..
Det är inte så stor prisskillnad nu för tiden på G-shocks (gäller vissa modeller). Kolla in klockmasters webshop, modellen är ganska gammal och det finns i rätt många olika färger. Utöver det har Caliroots rea på g-shocks rätt ofta och Amazon.co.uk brukar ha en hel del till bra priser.

Det är inte så stor prisskillnad nu för tiden på G-shocks (gäller vissa modeller). Kolla in klockmasters webshop, modellen är ganska gammal och det finns i rätt många olika färger. Utöver det har Caliroots rea på g-shocks rätt ofta och Amazon.co.uk brukar ha en hel del till bra priser.

Är det värt och slänga in några hundra till och köpa en gravitymaster istället? Tänkte funktionsmässigt
image.jpeg

Är det värt och slänga in några hundra till och köpa en gravitymaster istället? Tänkte funktionsmässigt
image.jpeg
Det är lite som att fråga om man ska köra på hi-fi eller inte. :)
De flesta användare märker nog inte så stor skillnad på en "Masters of G" G-shock och en "vanlig G-shock", personligen tycker jag däremot att det är värt steget upp, mest för att det är cool. :)

Det är lite som att fråga om man ska köra på hi-fi eller inte. :)
De flesta användare märker nog inte så stor skillnad på en "Masters of G" G-shock och en "vanlig G-shock", personligen tycker jag däremot att det är värt steget upp, mest för att det är cool. :)

Du är väl asiatiska marknadens Gud? Då borde du sitta på alla kunskap och lärdom ;) får bli och fundera på vilken jag väljer över förmiddagskaffet. Tack för hjälpen!

Casio idag. Tycker att den här är lite cool. På avstånd ser den ut som ungefär 35 mm, men på nära håll ser den ut som de 40 den är.
IMG-20160405-WA0001.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp