• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Dessa dw56XX är fantastiska. Finns några olika utseende. Helt klart värt att prova. Kostar ca 500-1000 kr för de normala sedan finns det lite speciella som är lite dyrare.
Skulle vilja ha en med blå siffror och undrar vad det är för färg på backlight? Har en Casio AE1200 som har orange backlight vilket jag hatar då orange skär i mina ögon pga. min "speciella" färgsyn. Kanske fel att säga att jag är färgblind men jag har dåligt färgseende. Klarade 1av10 av såna här bilder när jag mönstrade :(

https://www.klockia.se/casio-g-shoc...FGaRhrCYk-idDcmFiIcrxGB2IARcZgmxoC_ooQAvD_BwE typ den gillar jag. Men vet ju inte färg på backlight och ser inte riktigt färg på siffrorna. Vitbeige?
 

Bilagor

  • Screenshot_20180524-115232.png
    Screenshot_20180524-115232.png
    286.7 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Hittade den rätt snabbt haha. Men du var snabb på att svara ;) Jag gillar hur den ser ut, kanske blir min första g-shock (de flesta g-shock är inte min smak tyvärr)

Edit: är färgblind. Vad är det för färg på displayen? Alltså på sifforna.
Du bör nog se den i butik först om du har svårt för vissa färger. De är ju negativ display med vita siffror, dock tjockare än de flesta andra med negativ display och därmed lättare att läsa av. Backlight är Casios EL, som ger en blåaktig ton på siffrorna.
 
Originalbezeln gick sönder efter 6 trogna år... efter lite mejlande med Casio så kom det fram att de inte har reservdelar till så billiga klockor och kunde inte sälja mig en ny bezel.
Igår var jag på Jula och när jag gick förbi VVS-avdelningen så fick jag en tanke: gummipackning för vattenrör! Köpte rätt diameter och limmade med Super Glue... idag slog jag med armen på dörrkanten - inga spår av misshandeln.
Gummit är hårt och 2 mm tjockt, så det håller nog som en G-shock ;)
 
Senast ändrad:
Originalbezeln gick sönder efter 6 trogna år... efter lite mejlande med Casio så kom det fram att de inte har reservdelar till så billiga klockor och kunde inte sälja mig en ny bezel.
Igår var jag på Jula och när jag gick förbi VVS-avdelningen så fick jag en tanke: gummipackning för vattenrör! Köpte rätt diameter och limmade med Super Glue... idag slog jag med armen på dörrkanten - inga spår av misshandeln.
Gummit är hårt och 2 mm tjockt, så det håller nog som en G-shock ;)
Haha kul. Men det var en snygg mod .
 
En okunnig fråga, som säkert Google kan svara på, men roligare med ev svar och bilder från KS: finns det några kul vintage casio före 80-talet?
 
Den här köpte jag någon gång på 80-talet, det lär ha varit Casios första med termometer. Termometern visade hyfsat rätt när man inte hade den i 'handlovsläge', men algoritmen för att kompensera för kroppsvärme gav rätt slumpartat resultat.
Någon gång under åren som gått slutade termometern fungera, jag fick löda en lossad tråd i den och sedan har den fungerat helt ok. Modellen heter TS-1000 och verket 215.
Är det någon som vet hur man får tag på en ny O-ring till gamla Casio? Det vore kul att ge kamraten en liten uppfräschning.

Casio TS-1000.JPG
 
Casio Cosmo Phase CGW-50 med verket 830 är baserad på den charmanta om än näst intill sanslöst meningslösa iden att man skall kunna titta på sitt armbandsur och förutom tiden kunna se nästa gång Haleys komet behagar dyka upp samt ungefär den relativa positioneringen av solsystemets planeter (inklusive Pluto) just nu och vid ett valfritt datum mellan åren 1901-2200. Därtill finns möjligheten att se datum för totala solförmörkelser under samma period.

Jag fick klockan i födelsedagspresent av min familj någon gång på 80-talet. Amatörastronom (och klockintresserad) som jag är var den mycket välkommen och förblir mig kär.
Casio Cosmo Phase 1.JPG

Ni kan ju gissa min födelsedag och år.
 
Casio Cosmo Phase CGW-50 med verket 830 är baserad på den charmanta om än näst intill sanslöst meningslösa iden att man skall kunna titta på sitt armbandsur och förutom tiden kunna se nästa gång Haleys komet behagar dyka upp samt ungefär den relativa positioneringen av solsystemets planeter (inklusive Pluto) just nu och vid ett valfritt datum mellan åren 1901-2200. Därtill finns möjligheten att se datum för totala solförmörkelser under samma period.

Jag fick klockan i födelsedagspresent av min familj någon gång på 80-talet. Amatörastronom (och klockintresserad) som jag är var den mycket välkommen och förblir mig kär.
Casio Cosmo Phase 1.JPG

Ni kan ju gissa min födelsedag och år.

Meningslös? Den är ju episk! Asgrymma komplikationer!
 
Meningslös? Den är ju episk! Asgrymma komplikationer!

:) Förvisso, men till och med en snedseglare som jag måste - om än motvilligt - medge att de i egentlig mening är meningslösa sett ur armbandsursperspektiv. En höggradigt approximativ indikering av planeternas positioner vid tiden av min födelse torde inte vara intressant för någon. Men kul!

Jag har en mängd urtavlor till min smartwatch, en av dem har en tourbillon som snurrar i god ordning. Charmant, men meningslöst..... ;)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp