Tråkigt:-(
Har du testat att göra en AC reset?
Ska testa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Var hittar jag minuspolen här...?
Minuspolen?... jag ser inte AC heller
@Fujoor har nog koll på detta.Alltså... jag är ingen mästare på sånt här, men är inte allt som är i kontakt med pluspolen=AC... dvs hela metalring-grejen...
Min DW-295 vill inte hoppa igång efter batteribyte... minns att det var problem sist jag byte batteri också, men minns tyvärr inte hur jag löste det
Modulen är 1874... samma som i frogman om jag förstått rätt.
Den funkade innan batteribytet.
Var hittar jag minuspolen här...?
Ja du. Det brukar ju stå AC och så andra delen av metall pincetten på batteriet? Prova alla hål du ser@Fujoor har nog koll på detta.
Ja du. Det brukar ju stå AC och så andra delen av metall pincetten på batteriet? Prova alla hål du ser
Jag brukar bara hålla en ände av pincetten på ac och andra på batteriet. Då nollställs den.Här står det faktiskt AC
Men den delen verkar väl ha kontakt med pluspolen... så jag tänker att jag ska hitta minuspolen också... skruven bredvid kanske?
Jag brukar bara hålla en ände av pincetten på ac och andra på batteriet. Då nollställs den.
Vad händer? Är den helt svart eller syns det lite?
Gött! Tänk på att det kan vara problematiskt att få tillbaka den. Ibland måste du flytta på metall flärparna som knapparna trycker på.Ville inte funka först, men när jag tog ur verket och satt pincetten på AC plus lösningen till höger om AC på min bild hoppade den igång
Stort tack för hjälpen grabbar!
Gött! Tänk på att det kan vara problematiskt att få tillbaka den. Ibland måste du flytta på metall flärparna som knapparna trycker på.
Oj! Är den så gammal? Dom håller i typ evigheter. Går ju att rengöra allt i minsta detalj. Går säkert att köpa packningar till den dessutom.Noterade förresten nu att kalendern i verket bara går till 2039...
Bara att hoppas att den håller så länge till... har haft den i ca. 20 år, så 20 till vore nice
Oj! Är den så gammal? Dom håller i typ evigheter. Går ju att rengöra allt i minsta detalj. Går säkert att köpa packningar till den dessutom.
Nu har jag gjort något som blir knepig att förklara för den bättre hälften igen. Jag har ropat in en gammal Pro Trek PRT-1 (tror jag att den heter) på auktion.
Klockan var sådan att när jag såg den så tyckte jag att den var ful-snygg. Dessutom är det inte varje dag jag hittar en klocka som får min Ploprof att se elegant ut.
Men klockan då? Den såldes som icke fungerande, men med ett nytt batteri så startade den upp utan problem. Skicket är absolut nyskick, inte en repa ens på låset. Fullset med box och alla manualer. Så det är roligt. Men samtidigt så blir jag fundersam på om man ska använda den eller ”spara” på den?
Jag vet inte så mycket om klockan, de verkar ha kommit i mitten av 90-talet och den stora grejen är så klart GPS-funktionen. Jag har försökt hitta information om modellen, men gått bet. Om någon sitter på info om modellen så dela gärna med er! Jag vet inte om de är vanliga eller ej, men den sticker helt klart ut.
Använd den! Perfekt ”office diver”, ALLA vänder sig och tittar på den
Så... nu kan du sälja din Omega
Coolt. Jag har alltid trott att behovet av AC-reset varit en skröna.Ville inte funka först, men när jag tog ur verket och satt pincetten på AC plus lödningen till höger om AC på min bild hoppade den igång
Stort tack för hjälpen grabbar!
Efter nytt batteri och AC-reset tickade den här gamla gubben igång någon som vet hur gammal?
https://klocksnack.se/threads/officiella-casiotråden.39506/page-73#post-3510570Någon som vet om det går att kolla årtal på denna klocka?
Testade detta men kan endast ställa månad och dag inte år vad jag hittar. Om det är jag som är bakom flötet får någon gärna förklara var jag hittar var jag kan ställa in år
Det verkar som att det tyvärr bara går att ställa in dag och datum på den. De har så vitt jag vet inga unika serienummer heller och har i stort sett sett likadana ut i alla år så det kanske blir svårt att datera den men å andra sidan har vi en hel del kunniga retronördar som kanske kan vara till hjälp.Testade detta men kan endast ställa månad och dag inte år vad jag hittar. Om det är jag som är bakom flötet får någon gärna förklara var jag hittar var jag kan ställa in år
Skruvade bort bakboetten och kollade insidan, att man inte tänkte så långt från början, stämplad med AG 17, antar Augusti 2017Det verkar som att det tyvärr bara går att ställa in dag och datum på den. De har så vitt jag vet inga unika serienummer heller och har i stort sett sett likadana ut i alla år så det kanske blir svårt att datera den men å andra sidan har vi en hel del kunniga retronördar som kanske kan vara till hjälp.
Vilken lyx, jag har för mig att min Speedmaster LCD ifrån ´77 bara går 7 eller 10 år. Varje gång man byter batteri får man kolla vilken kalender som årets liknar ifrån typ 1985 Men eftersom batteriet bara håller i 2 år är det ju inget större bekymmerNoterade förresten nu att kalendern i verket bara går till 2039...
Bara att hoppas att den håller så länge till... har haft den i ca. 20 år, så 20 till vore nice