• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

bob_sthlm

Cartier
Ny kompis i fiskelådan, Casio Fishing Gear 😁
... återstår att se hur bra den funkar på söndag när jag ska fiska makrill från båten 👍
Den beräknar fiskarnas aktivitet med hjälp av tiden, datumet, månfasen och longituden man befinner sig i.
IMG_20210624_160505015~2.jpg
Har spanat på dom oxå, Super coola
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Min favoritbeater! Så skön att bära, lätt och tunn med mjuka följsamma länkar. Har aldrig varit med om att sekundvisarna träffar så exakt på indexstavarna, inte ens på kvartsklockor som kostar nästan tio gånger så mycket. Hela Edifice-serien är extremt prisvärda klockor i mitt tycke.

IMG_20210702_153449_edit_1191224058361982.jpg


IMG_20210702_154126_edit_1191615265200985.jpg
 
Råkade klicka hem två Casios för att köra med på semestern. Känns även som att man skulle behöva ytterligare en G-shock. Yolo som kidsen säger :D
2cas.jpg

Den cleanaste av de "moderna" A158 varianterna 👍. Klart du ska ha en G-Shock också, kika in i G-tråden för inspiration. ;)
(alla kommer att vråla KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP! i kör) 😆

Oups, blev visst en G-shock också:bag:. Har annars varit owg med min a158.

casg1.jpg
casg2.jpg
 
Så var det dags för nytillskott i samlingen. Denna gång en NOS W-741-1V från (troligen) sent 90-tal.
Denna har, enligt säljaren, legat på ett butikslager och samlat damm. Med nytt batteri så vaknade den till liv...
cas_w741_01.jpg

100% orörd var den dock inte, en liten skada på glaset kan ses på bilden ovan. Någon hade dessutom bytt band till ett no-name gummi av grövre modell. Som tur var kunde ett Casio originalstrap inhandlas på Classe för en hundring, helt perfekt!

Som kuriosa kan nämnas att modellen ses på Will Smiths handled i filmen "Enemy Of The State" (1998).
Casio_W-741_Enemy_Of_The_State_Robert_Clayton_Dean_1998.jpg

(lånad bild)

Den är också den första digitala klocka jag stöter på där man kan höra ett svagt vinande/pipande ljud när belysningen är aktiverad.
Fenomenet diskuteras i den här tråden från 2015:
https://klocksnack.se/threads/varför-piper-digitalare.38303/

Den har trevliga proportioner, biffigare än en F-91 och sitter mycket bra på handleden. Ett par jämförelsebilder med GW-5000 nedan...
cas_w741_02.jpg


cas_w741_03.jpg
Jag har just varit och fått batteriet bytt på min W-741. Den är betydligt repigare än den du visar, men den går. Tror den är från 1995?
 
Topp