• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Älskar denna. 🤓
PXL_20210921_121957053-01.jpeg
Hur känns sifferknapparna att trycka på? Har de någon tryckpunkt eller känns de mera stumma?
Har redan två Casio på ingång, men en sådan där (kanske i "guld") är ju fortfarande en dröm :)

Hur känns sifferknapparna att trycka på? Har de någon tryckpunkt eller känns de mera stumma?
Har redan två Casio på ingång, men en sådan där (kanske i "guld") är ju fortfarande en dröm :)
Knapparna är stumma och hela knappsatsen är mindre än min tumme men ändå träffar jag rätt. Det är ett mysterium hur det kan funka så. 😄 Jag har en i "guld" på väg också. 😁

Klart! Under pågående möten är jag tacksam för all distraktion jag kan få.
Modellen heter Casio Classic DW-291H-9AVEF. Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte den, men även om den verkar ökat i pris finns den på watchia.com för 294 :- + frakt. Finns lite olika utförande, varav jag tycker att den med röd ram är fräckast, men lite dyrare. Bra klocka till en juste peng, oavsett. Som referens kan jag tillägga att min handled är 56 mm bred, +/- ngn mm.

dw-291h-1bvef.jpg
dw-291h-9avef.jpg
Tack! Den verkar ha precis allt jag inte får ut av G-shock så det kan vara väl värt ett inköp 😁

Vad säger tråden om edifice? Fått lite dille på den nedan trots 46mm och aningen korta visare… (länken gissar jag är sådär) 🤓
4E09846C-B9F4-4FF6-8DD4-206A4F6B2FF3.jpeg

jag har en eqb-800 som är väldigt trevlig. Mix mellan en speedmaster och en g-shock typ. Min är ganska stor och tung, gissningsvis pga datamodulen. Väldigt lättavläst, urtavla även i vinkel. Den funkar som en digital Casio dvs man får stega fram till kronografen, vet inte om det bara gäller bluetooth-varianten.

Senast ändrad:
Farsan hittade min första klocka i en låda och frågade om det car något jag ville ha. Kommer ihåg den ganska bra och köpte min dw 5600 baserat på det minnet. Tråkigt nog är armbandet trasigt, men det borde lösa på något sätt.
image.jpeg
Det där var min första digitala klocka också. Jag har den kvar, men den är tyvärr död. Går det att få en sådan reparerad? Ekonomiskt försvarbart lär det ju inte vara, men av känslomässiga skäl vore det ju kul att få liv i den... Vad är utsikterna för det, tror ni?

Trevlig, vad är dina tankar kring klockan?
vad mäter den i storlek, tänker diameter bezel?
visst finns det microjustering,utan verktyg, i claspen? Fungerar det bra?

Några intryck:
  • Titan är löjligt lätt. Klockan blir jäkligt bekväm men ibland kan man sakna tyngden.
  • AR behandlingen är riktigt läcker. I många vinklar ser man inte ens glaset.
  • Radiosynk funkar inte strax söder om Gävle - men den verkar synka med mobilen automatiskt?
  • Grym finish.
  • Stör mig lite på att den inte träffar alla index perfekt. Jag hade nästan förväntat mig det på en Oceanus men det kanske man inte kan? Trots allt är den inte superdyr.

Allt som allt är jag väldigt nöjd. I min samling där 90% är automatare har jag saknat en klocka som jag bara kan ta upp ur lådan och vara trygg med att den alltid går rätt och den luckan fyller den utmärkt. En bonus är dessutom att jag alltid har en referens i klocklådan att ställa dom andra klockorna mot.
Mäter ca 42 mm exkl. krona och 47 - 48 mm L2L. Tycker att det är en ganska behaglig storlek trots stor diameter. Mycket riktigt så finns det en verktygsfri microjustering i 3 steg inbyggt i låset. Funkar bra men varje gång man öppnar låset så hamnar microjusteringen i yttersta läget.

Tyvärr så får inte min den handledstid som den förtjänar.

Tillbaka
Topp