• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Dusse

Cartier
2-Faktor
Någon som har koll på vad det är som ligger i detta skyltfönster? Jag verkar dras till de mest märkliga klockor... Det står SCAN på den gula knappen. o_O
EDIT: Inser när jag postat att det inte är någon G-Shock... Men det är väl ändå här alla Casio experter hänger. :sorry:
IMG_20191017_195333.jpg
Casio TSR-100
Inget att tveka på, köp! :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Åh wow! Det var ju riktigt fräckt. Perfekt att mäta badvattnet innan man hoppar i då. Haha, fan man kanske skulle slå till.
:)
Ja, det är faktiskt rätt praktiskt när man tänker efter förutsatt att den fungerar förstås. G-shocks med termometer behöver dels sänkas ned i det man vill mäta temperaturen på och kan inte heller användas direkt från handleden för att mäta temperaturen i omgivningen då det ger felaktiga resultat. Osäkert om denna kan mäta temp på omgivningen men det borde gå om man riktar den rätt ut i luften?
 

Sorubim

Audemars
Någon som har koll på vad det är som ligger i detta skyltfönster? Jag verkar dras till de mest märkliga klockor... Det står SCAN på den gula knappen. o_O
EDIT: Inser när jag postat att det inte är någon G-Shock... Men det är väl ändå här alla Casio experter hänger. :sorry:
IMG_20191017_195333.jpg
Man blir ju direkt nyfiken på vad det finns för mer udda digitalt vintage i den där butiken, tycker mig skymta nåt i bakgrunden där.
 

El Guapo

Cartier
Någon som har koll på vad det är som ligger i detta skyltfönster? Jag verkar dras till de mest märkliga klockor... Det står SCAN på den gula knappen. o_O
EDIT: Inser när jag postat att det inte är någon G-Shock... Men det är väl ändå här alla Casio experter hänger. :sorry:
IMG_20191017_195333.jpg
Nu var det ju ett tag sen jag använde min men jag har för mig att man kan ställa in om man vill mäta temp på en yta eller om man vill mäta temp rätt ut i luften.
 

El Guapo

Cartier
Blev inspirerad till att bära den idag.
Man kan se på displayen att det finns tre inställningar för att mäta temp, free, skin och other. Men när man använder funktionen så får man upp text med alternativen free, skin och SNOW. Kuriosa
Den är sliten och det är ju inte orginalband men det kan jag leva med. Det ska ju synas att man använt den.:cool:
TSR-100
DSCN0004.JPG
DSCN0006.JPG
 
Senast ändrad:

Flipper2

Rolex
Blev inspirerad till att bära den idag.
Man kan se på displayen att det finns tre inställningar för att mäta temp, free, skin och other. Men när man använder funktionen så får man upp text med alternativen free, skin och SNOW. Kuriosa
Den är sliten och det är ju inte orginalband men det kan jag leva med. Det ska ju synas att man använt den.:cool:
TSR-100
DSCN0004.JPG
DSCN0006.JPG

Perfekt tool för att skanna tempen på sina kvinnliga kollegor medan man småpratar med de = Kåt-sensorn :p:p:p:p:p
 

ky3mikael

Cartier
Skojar du eller!? Hur mycket 80-tal var inte den där då!? Hur cool som helst :D
I fjol passerade jag ett skyltfönster i centrala Fuengirola och såg denna klocka och i år när jag var tillbaka så var den kvar.
Kände att jag helt enkelt var tvungen att köpa den.
Säljaren kunde tyvärr inte hitta orginallådan men manualen letade han fram inne på lagret:)
 
Senast ändrad:

Staben

KS Explorer Club
2-Faktor
Veckans fynd. Fick hem en helt oanvänd (NOS eller LBNIB eller BNIB eller vad man ska kalla det) Casio C-801 från 1980! Casios första miniräknarklocka som satte den ikoniska looken för följande modeller och copycats. Den har kallats "The Grandfather of Nerd Watches" och Michael J Fox har en senare modell (CA-50) i "Tillbaka till framtiden" (1985) och uppföljarna.

Inte en endaste skråma på klockan eller länken och den funkar precis som den ska. Intressant att kalendern inte går så långt som till 2015 så jag var tvungen att ställa in ett tidigare år för att få rätt veckodag på rätt datum. Den tror för tillfället att det är 1981... Back to the future! eller vad man ska säga :D. Det medföljde också original hangtag och en cool displaybox. Man kan ju få en nerdgasm för mindre! :D:borg::cigar:

c801_01.jpg

c801_02.jpg
Jäklarns så cool!
 

leab9

Omega
Jag har en wave ceptor WV-58DU-1AVES som har stora problem med tidssynk. Den synkar ca 1 av 4 nätter. Jag har provat att hänga den på en klädhängare i metall, lagt den i en metallåda (enligt tips i forumet) och som vanligt lagt den i fönstret utan resultat. Batteriet är bytt för ca 2 månader sen. Någon som har något tips? Jag bor i norra Stockholm så det ska inte vara något problem.
 

Bilagor

  • WV-58DU-1AVEF-2009.jpg
    WV-58DU-1AVEF-2009.jpg
    77.5 KB · Visningar: 1

roloj

Cartier
2-Faktor
Jag har en wave ceptor WV-58DU-1AVES som har stora problem med tidssynk. Den synkar ca 1 av 4 nätter. Jag har provat att hänga den på en klädhängare i metall, lagt den i en metallåda (enligt tips i forumet) och som vanligt lagt den i fönstret utan resultat. Batteriet är bytt för ca 2 månader sen. Någon som har något tips? Jag bor i norra Stockholm så det ska inte vara något problem.
Bodde i Solna förut och det var väl ungefär det resultat jag hade till jag började ha klockan på mig under natten. Känns som lite svart magi det där så allt kan vara värt att prova.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haha, cool klocka och bruksanvisningen var pricken över i! Text på spanska och japanska med en massa utropstecken tillsammans med vad som ser ut att vara en asiatisk man som skriker åt sin klocka. :D
Jag har en rolig anekdot på temat bilder till instruktioner... När jag jobbade extra på Statoil hade vi fått det nya systemet för att pumpa däcken på bilen, istället för de gamla bärbara klockorna satt en dosa och en slang i tvättskåpet. På bilderna till instruktionen ställer en streckgubbe först in däcktryck med pil upp och ner, sedan kopplar han slangen till däcket varpå man ser ett par noter i luften. Jag kommer ut för att fylla på nytt vatten i skåpet och ser en herre "vissla" vid däcket han står vid... Han tittar ilsket på mig och undrar "va fan ska de här va bra för?" Jag frågar vad han menar och han svarar, "att behöva vissla för att fylla luft, ren idioti!". Jag hade inte riktigt hjärta att berätta att noterna skulle illustrera att det "piper" när man uppnått inställt tryck :D
 
Senast ändrad:
Topp