• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

För övrigt vill jag ha den nya Ray med den här modden som Orientuhren erbjuder vanliga.
EM65007B%20MOD2.jpg

Känns rätt ultimat med AR safir och nya verket.

Riktigt läcker den där är, kan man hitta en sådan tavla i efterhand?

Skull vara fet med orange pvd nato!!
 
Ok lite bilder
Tydligt exempel på varför man vill ha Orients SAR. Jämför med Makon som saknar AR.
image.jpeg


Singelbild. Pärlemortavlan är svår att fånga på bild, djävligt snygg IRL
image.jpeg


Länkkortningsdags. Är trött på KS förmåga att köpa specialverktyg, detta använder jag + en universaltång. Blev den stora hammaren idag då jag inte vet var jag lagt den lilla. Och betongstift är ypperliga för ändamålet. Dock får jag erkänna att jag för omväxlingsskull råkade göra en lite repa i sidan av en länkbi denna gångt, normalt brukar jag inte göra det.
image.jpeg
 
Ok lite bilder
Tydligt exempel på varför man vill ha Orients SAR. Jämför med Makon som saknar AR.
image.jpeg


Singelbild. Pärlemortavlan är svår att fånga på bild, djävligt snygg IRL
image.jpeg


Länkkortningsdags. Är trött på KS förmåga att köpa specialverktyg, detta använder jag + en universaltång. Blev den stora hammaren idag då jag inte vet var jag lagt den lilla. Och betongstift är ypperliga för ändamålet. Dock får jag erkänna att jag för omväxlingsskull råkade göra en lite repa i sidan av en länkbi denna gångt, normalt brukar jag inte göra det.
image.jpeg
Snyggt!
 
Riktigt läcker den där är, kan man hitta en sådan tavla i efterhand?

Skull vara fet med orange pvd nato!!
Vet inte faktiskt.
Orientuhren moddar originaltavlan om jag inte fattat fel.
120euro för delar plus arbete när man köper klockan av dem. Maila dem och kolla om de tar emot utifrån.

Edit// Kolla med yobokies. Har för mig jag sett orientmoddar därifrån också.
 
Ok lite bilder
Tydligt exempel på varför man vill ha Orients SAR. Jämför med Makon som saknar AR.
image.jpeg


Singelbild. Pärlemortavlan är svår att fånga på bild, djävligt snygg IRL
image.jpeg


Länkkortningsdags. Är trött på KS förmåga att köpa specialverktyg, detta använder jag + en universaltång. Blev den stora hammaren idag då jag inte vet var jag lagt den lilla. Och betongstift är ypperliga för ändamålet. Dock får jag erkänna att jag för omväxlingsskull råkade göra en lite repa i sidan av en länkbi denna gångt, normalt brukar jag inte göra det.
image.jpeg
Den är bra! Gratulera tjejen (även om hon gissningsvis inte förstår vitsen med att bli gratulerad för att man köpt/fått en klocka). :D
 
Hallå panelen,

Jag har under senare tid intresserat mig för följande klocka (FER02005B0):

disc.jpg

Klockan finns i en rad olika färger LÄNK
Är det någon här inne som äger en sådan klocka? Vad har ni för erfarenheter av den? Jag tänker mig att denna kommer passa perfekt till en helt vanlig dag på kontoret tillsammans med en t-shirt och ett par halvslitna jeans i kontexten av att bygga wireframes och andra datorrelaterade uppgifter. Samtidigt tycker jag att den känns lite barnslig....kan dock inte riktigt sätta fingret på varför.
 
IMG_20160310_100002-01.jpeg

Efter att ha bekantat mig med min nya Orient Mako USA i några dagar kan jag meddela att jag hittills är mycket nöjd med den. Bekväm att bära och håller tiden utmärkt bra. Lägg där till att den (i mitt tycke) är riktigt snygg och vars storlek och övriga estetik fungerar i de flesta situationer gör denna klocka till en riktig hit.
 
Slänger ofta upp den här. Men en bild på Orients, designmässigt, bästa dykare enligt mig förtjänar att vara här ofta.

image.jpeg
För en gångs skull en snygg minutvisare. Börjar likna något jag kan tänka mig.
Denna tycker jag har snygga visare. Var nära på att klippa till men kommer i princip aldrig användas förutom på sommaren då, och det är ett tag kvar så hinner kanske köpa en ändå ;)
orient-quartz-diver-fune3003m0-fune3003.jpg

I övrigt brukar Orient inte riktigt nå hela vägen för mig :(
 
Hallå panelen,

Jag har under senare tid intresserat mig för följande klocka (FER02005B0):

disc.jpg

Klockan finns i en rad olika färger LÄNK
Är det någon här inne som äger en sådan klocka? Vad har ni för erfarenheter av den? Jag tänker mig att denna kommer passa perfekt till en helt vanlig dag på kontoret tillsammans med en t-shirt och ett par halvslitna jeans i kontexten av att bygga wireframes och andra datorrelaterade uppgifter. Samtidigt tycker jag att den känns lite barnslig....kan dock inte riktigt sätta fingret på varför.
Tror ingen äger en men den innehåller standardkomponenter så det ska inte vara några problem. Skillnaden är ju bara att minutvisaren är en disk istället för en visare.
Den är menad att vara ungdomlig så det är upp till dig att avgöra om du tycker den passar dig.

Finns en recension hos Worn&Wound, men den kanske du läst.
http://wornandwound.com/2013/01/16/orient-disk-review/

Jag personligen tycker en del av dem är snygga.
Särskilt den här som skulle funka som sommarklocka.
disk_top_tricolor.jpg
 
Hallå panelen,

Jag har under senare tid intresserat mig för följande klocka (FER02005B0):

disc.jpg

Klockan finns i en rad olika färger LÄNK
Är det någon här inne som äger en sådan klocka? Vad har ni för erfarenheter av den? Jag tänker mig att denna kommer passa perfekt till en helt vanlig dag på kontoret tillsammans med en t-shirt och ett par halvslitna jeans i kontexten av att bygga wireframes och andra datorrelaterade uppgifter. Samtidigt tycker jag att den känns lite barnslig....kan dock inte riktigt sätta fingret på varför.
Den är nog ok och håller tiden bra. Men den hör till en av Orients billigaste (icke ***\AAA) modeller så förvänta dig ingen superfinish bara. Men just att den har timskiva (inte minut @Mforce ) gör att den är lite annorlunda. Finns väl blandannat med ett räng åhsinlägg under skivan som gör att timmarkören byter färg medans den går.

EDIT:// för klarhet gällande priset så tittar jag på priser för de modeller som finns för japanska marknaden då jag inser att klockan är dyrare än t ex Mako och Bambino.
 
Senast ändrad:
Den är nog ok och håller tiden bra. Men den hör till en av Orients billigaste (icke ***\AAA) modeller så förvänta dig ingen superfinish bara. Men just att den har timskiva (inte minut @Mforce ) gör att den är lite annorlunda. Finns väl blandannat med ett räng åhsinlägg under skivan som gör att timmarkören byter färg medans den går.

EDIT:// för klarhet gällande priset så tittar jag på priser för de modeller som finns för japanska marknaden då jag inser att klockan är dyrare än t ex Mako och Bambino.
Tim givetvis. Typo.

Sen kan den givetvis inte jämföras med en star eller ens en mforce men jag fick inte intrycket att han trodde det.
 
Tack för svar! Jag skickade iväg ett lagom naivt mejl till Orient för att fråga om det kan bli aktuellt med Pepsi-bezel för Mako II. Förväntar mig dock inget svar. Tittar man på deras webbplats (nåja) verkar inte ens den nya modellen finnas med(?), så det här med world wide web kanske inte är så prioriterat. :)

Jag citerar mig själv för att ge bakgrunden. Hur som helst så fick jag faktiskt följande svar av Orient i dag:

"Dear Sir,
Thank you for your mail.
We have FAA02009D, which is blue & red bezel, blue dial, and bracelet.
Best Regards,

ORIENT WATCH CO., LTD.
http://www.orient-watch.com/"

När jag googlade referensen fick jag dock inte en enda träff. Har ni någon aning om varför?
 
Mycket snygg! Får man fråga vad det är för referens?
Det är en Dolphin (referens minnsjag inte). Föregångare till Makon.
Utgången sedan länge.
Har sett fyra klockor till salu i världen på typ lika många år (varav den @Spindel har och min svarta är två).
Vi som har en verkar hålla hårt på dem.
Kvalitetsmässigt ett steg över makon och jag har för mig att verket även satt i Orient Star tidigare.
Finner du en är det bara att köpa men räkna med att betala mer än nypris på nuvarande. :)
 
Jag citerar mig själv för att ge bakgrunden. Hur som helst så fick jag faktiskt följande svar av Orient i dag:

"Dear Sir,
Thank you for your mail.
We have FAA02009D, which is blue & red bezel, blue dial, and bracelet.
Best Regards,

ORIENT WATCH CO., LTD.
http://www.orient-watch.com/"

När jag googlade referensen fick jag dock inte en enda träff. Har ni någon aning om varför?
Coolt. En sån blir det.
Tror de helt enkelt inte har kommit till handlare än. Blir till att ha järnkoll på seriouswatches som var först med de andra.
 
Det är en Dolphin (referens minnsjag inte). Föregångare till Makon.
Utgången sedan länge.
Har sett fyra klockor till salu i världen på typ lika många år (varav den @Spindel har och min svarta är två).
Vi som har en verkar hålla hårt på dem.
Kvalitetsmässigt ett steg över makon och jag har för mig att verket även satt i Orient Star tidigare.
Finner du en är det bara att köpa men räkna med att betala mer än nypris på nuvarande. :)
Låter ju onekligen så på referensen. :)

Då ställer jag in mig på en Pepsi-versionen av Mako II snarare än en "Delfin". Tack för svar! :)
 
Mycket snygg! Får man fråga vad det är för referens?
Referensen på min med vit tavla är CER1A002W. Modellen är ur produktion som @Mforce säger och ganska ovanlig. Den kom även med en skitsnygg blå sunbursttavla med referens CER1A002D och en med skitsnygg svart sunbursttavla referens CER1A001B.

Men för mig var/är den med mattvit tavla och blå ring (den jag har) en graal.

Urverket är ett 48743 och var plockat ur en Orient Star. Men i delfinen odekorerat. Det saknar stopp funktion och manuell uppdragning. Inget som stör mig.

Jag (eller om det var @Mforce) hittade en snubbe för cirka ett år sedan som hade en NOS CER1A002W och en NOS CER1A001B. Jag plockade hem både den vita till mig och den svarta åt @Mforce.

Vi hade dock flyt och slapp en blodig budstrid då säljaren sagt att han bara skeppade inom Frankrike (vilket innebär att de flesta intressenters filter plockade bort honom innan de sett att klockan fanns till salu) Jag tog kontakt med honom och det visade sig att hans fru var svensk så vi blev polare direkt och han skickade till Sverige utan problem.

@Mforce får lägga upp nån snygg (!) bild på sin (ha inte för höga förhoppningar på hans kameraskillz, orienttrådens sämste fotograf)

EDIT:// uppacningstråden för denna klocka med mer info: https://klocksnack.se/threads/hemkomsten-av-en-gral-cer1a002w-äks-vit-delfin.36584/#post-836469
 
Referensen på min med vit tavla är CER1A002W. Modellen är ur produktion som @Mforce säger och ganska ovanlig. Den kom även med en skitsnygg blå sunbursttavla med referens CER1A002D och en med skitsnygg svart sunbursttavla referens CER1A001B.

Men för mig var/är den med mattvit tavla och blå ring (den jag har) en graal.

Urverket är ett 48743 och var plockat ur en Orient Star. Men i delfinen odekorerat. Det saknar stopp funktion och manuell uppdragning. Inget som stör mig.

Jag (eller om det var @Mforce) hittade en snubbe för cirka ett år sedan som hade en NOS CER1A002W och en NOS CER1A001B. Jag plockade hem både den vita till mig och den svarta åt @Mforce.

Vi hade dock flyt och slapp en blodig budstrid då säljaren sagt att han bara skeppade inom Frankrike (vilket innebär att de flesta intressenters filter plockade bort honom innan de sett att klockan fanns till salu) Jag tog kontakt med honom och det visade sig att hans fru var svensk så vi blev polare direkt och han skickade till Sverige utan problem.

@Mforce får lägga upp nån snygg (!) bild på sin (ha inte för höga förhoppningar på hans kameraskillz, orienttrådens sämste fotograf)

EDIT:// uppacningstråden för denna klocka med mer info: https://klocksnack.se/threads/hemkomsten-av-en-gral-cer1a002w-äks-vit-delfin.36584/#post-836469

Tack för den bakgrunden (inklusive paketöppningen) - inspirerande! Som sagt så tycker även jag att det var en väldigt fin klocka. Får hålla ögonen öppna efter ett exemplar helt enkelt, men det verkar som den där Pepsi-versionen av Mako II kan bli lättare att få tag i. :)
 
Referensen på min med vit tavla är CER1A002W. Modellen är ur produktion som @Mforce säger och ganska ovanlig. Den kom även med en skitsnygg blå sunbursttavla med referens CER1A002D och en med skitsnygg svart sunbursttavla referens CER1A001B.

Men för mig var/är den med mattvit tavla och blå ring (den jag har) en graal.

Urverket är ett 48743 och var plockat ur en Orient Star. Men i delfinen odekorerat. Det saknar stopp funktion och manuell uppdragning. Inget som stör mig.

Jag (eller om det var @Mforce) hittade en snubbe för cirka ett år sedan som hade en NOS CER1A002W och en NOS CER1A001B. Jag plockade hem både den vita till mig och den svarta åt @Mforce.

Vi hade dock flyt och slapp en blodig budstrid då säljaren sagt att han bara skeppade inom Frankrike (vilket innebär att de flesta intressenters filter plockade bort honom innan de sett att klockan fanns till salu) Jag tog kontakt med honom och det visade sig att hans fru var svensk så vi blev polare direkt och han skickade till Sverige utan problem.

@Mforce får lägga upp nån snygg (!) bild på sin (ha inte för höga förhoppningar på hans kameraskillz, orienttrådens sämste fotograf)

EDIT:// uppacningstråden för denna klocka med mer info: https://klocksnack.se/threads/hemkomsten-av-en-gral-cer1a002w-äks-vit-delfin.36584/#post-836469
Det var båda faktiskt. Jag tipsade dig om den svarta eftersom jag visste du var intresserad av modellen. Det visade sig att det fanns en vit också när du kollade säljaren.
Sen velade jag som fan om jag skulle ta den svarta eftersom jag inte gillade modellen (idioti givetvis). Sent om sider bad jag dig bjuda på den eftersom jag satt på jobbet och var inte säker på om jag kunde passa auktionen.
Sådär... Nu har ni andra fått tillräckligt mycket värdelöst vetande för en kväll. ;)

Sen vill jag tillägga att smicker inte funkar på mig. Jag är ks sämsta fotograf, inte den här trådens. :p
 
Ber om ursäkt om ni upplever det som tjat, men jag har fått fler besked angående referens FAA02009D, det vill säga Pepsi-varianten av Mako II. Jag skickade ett mejl till SeriousWatches efter @Mforce tips om att de eventuellt skulle få in den först. Fick följande (mycket trevliga) svar:

"Thank you for your question!
At the moment only the FAA02001B, 2D, 3B and 4B are available from Orient. We and our distributor are still waiting for the new models to arrive from Japan. We’ve had word that they are coming, but production is slow and demand very high. That’s also why you can’t find any pictures online yet. When our first stock of the aforementioned models arrived, Orient didn’t have any pictures available yet either.
I will definitely keep you updated as soon as I have news about the new colours. We’re asking Orient every week now for stock, so hopefully they will arrive soon!"


Så det är bara att luta sig tillbaka och vänta in flera nya varianter av Mako II. ;)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp