• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

På tal om ngt annat; Hur väl håller Orient klockor värdet? Inte så väl kanske då jag köpte en ett år gammal klocka som ny kostade ca 5000 för 2000?
Orient känns som mycket "bang for buck" men kanske dom är som gamla japanska bilar; Fungerar perfekt i många år för att sedan haverera bortom (ekonomisk vettig)räddning.
Seriouswatches har ny Bambino och lite annat skoj med nya urverket med hack och hand wind! Rätt intressant...
Edit: den här ser trevlig ut! http://www.seriouswatches.com/orient-fac05007d.html
Finns några till, exempelvis Orient Star Sat Diver och Orient Star Revolver, som ofta säljs för mer än de kostade nya.
Även sub-homagen som jag inte minns namnet på kan gå för bra mycket mer än nypriset beroende på skick.
Men det krävs som sagt att det antingen var flopp (Dolphin m.fl) eller att det är eftersökta jdm som slutat tillverkas, om det inte är vintage.

Tror personligen första OS Somes med sub-sekund (och kanske den utan också) kommer springa iväg lite i pris då man knappt ser dem till salu längre.
26236250m.jpg

Så om någon ser en till salu till vettigt pris antigen köper ni eller hojtar till.

Beställde en Ray II från SeriousWatches idag. Är lite sugen på att köpa på mig något sjysst NATO-band till den. Blev en svart klocka, så vad tror ni passar bra till detta?

fac08002f.jpg

Bambino version 4
Oj vad sugen jag blev på en bambino igen.
Nya verket med hack och wind. Ändrat luggarna till jämna 22mm. (20 mm hade varit bättre... )
Härlig grön/svart tavla.
Kan nog bli en sån. Fan, jag som skulle ha en dykare till sommaren...

fac08002f.jpg

Bambino version 4
Nya verket med hack och wind. Ändrat luggarna till jämna 22mm. (20 mm hade varit bättre... )
Härlig grön/svart tavla.
Köp en Bambino v4 och en Ray eller Mako med nya urverket då! ;)

fac08002f.jpg

Bambino version 4
Härlig grön/svart tavla.
Lutar åt en sån för mig med! Behöver en snygg dressare, var först inne på generation 2 eller 3 men sen såg jag att denna har kommit! Lockar helt klart med det nya verket! Vilka färger finns det än sålänge?

fac08002f.jpg

Bambino version 4
Härlig grön/svart tavla.
Den där är ju ingen höjdare som dressare kanske, men kommer det bara fler så :hungry:
22 eller 20 mm, bara det är jämnt så är jag nöjd...

Ännu en Orient beställd, helt förtjust i kvaliteten av Orient och jag tycker det är det bästa inom sin prisklass.

Men denna gång blev det en Orient Star, det var lite spontant men jag hade funderat på något mer dressigt, som Sarb033 eller bambino gen 3. När jag såg denna modell blev jag kär på första ögonkastet. Beställde för fem minuter sen och kommer få den inom några dagar hoppas jag. Det är en Orient Star EL05002B jag pratar om. Nedan finns några stulna bilder :)
image.jpeg
image.jpeg

Ännu en Orient beställd, helt förtjust i kvaliteten av Orient och jag tycker det är det bästa inom sin prisklass.

Men denna gång blev det en Orient Star, det var lite spontant men jag hade funderat på något mer dressigt, som Sarb033 eller bambino gen 3. När jag såg denna modell blev jag kär på första ögonkastet. Beställde för fem minuter sen och kommer få den inom några dagar hoppas jag. Det är en Orient Star EL05002B jag pratar om. Nedan finns några stulna bilder :)
image.jpeg
image.jpeg
Är själv fan av OS. Ska jag ha en Orient som inte är en dykar tittar jag nästan uteslutande på OS. Har iof bara tre OS (eftersom jag blev snuvad på en i en budgivning förra veckan :meh: ). Men jag har satt upp lite krav på vad jag köper nu, vilket innebär att det är allmänt svalt på köpfronten från min sida, då jag inte vill samla på mig massa klockor som jag använder för lite (har 8 st som jag använder just nu var av 3 st är OS, 3 st är vanliga Orient (dykare), en seagull och en arvegods Tissot (sedan finns en bonus kvartsorient som aldrig används numera)).

Men har folk inte för stram budget (t ex på grund av tveksamhet till märket eller något av alla andra skäl till stram budget) och vill ha en icke dykare förespråkar jag den modellen alla gånger framför t ex Bambinon (inget fel på Bambino, men jag gillar den inte personligen). OS eller RO är det man bör sikta in sig på hos Orient om man får lite mer intresse för märket (och inte är ute efter en dykare). Dessutom gillar jag OS loggan (även om vanliga Orientloggan är snygg trots allt hat den får på klockforum :p ).

Är själv fan av OS. Ska jag ha en Orient som inte är en dykar tittar jag nästan uteslutande på OS. Har iof bara tre OS (eftersom jag blev snuvad på en i en budgivning förra veckan :meh: ). Men jag har satt upp lite krav på vad jag köper nu, vilket innebär att det är allmänt svalt på köpfronten från min sida, då jag inte vill samla på mig massa klockor som jag använder för lite (har 8 st som jag använder just nu var av 3 st är OS, 3 st är vanliga Orient (dykare), en seagull och en arvegods Tissot (sedan finns en bonus kvartsorient som aldrig används numera)).

Men har folk inte för stram budget (t ex på grund av tveksamhet till märket eller något av alla andra skäl till stram budget) och vill ha en icke dykare förespråkar jag den modellen alla gånger framför t ex Bambinon (inget fel på Bambino, men jag gillar den inte personligen). OS eller RO är det man bör sikta in sig på hos Orient om man får lite mer intresse för märket (och inte är ute efter en dykare). Dessutom gillar jag OS loggan (även om vanliga Orientloggan är snygg trots allt hat den får på klockforum :p ).[/QUOT

Jag är inte heller någon storsamlare, en klocka ska användas. Jag är inte heller så förmögen för att kunna köpa några dyrare klockor. Därför vänder jag mig till Orient direkt.

Jag gillar endast bambinos 3:e version. Något känns fel i de andra. Jag har alltid gillat Sarb033 men de blir allt för fler i forumet och ute så jag ville prova något som inte alla har.

Gillar också orient loggan men Water Resist-texten stör mig :D OS loggan är faktiskt väldigt snygg.

Jag är inte heller någon storsamlare, en klocka ska användas. Jag är inte heller så förmögen för att kunna köpa några dyrare klockor. Därför vänder jag mig till Orient direkt.

Jag gillar endast bambinos 3:e version. Något känns fel i de andra. Jag har alltid gillat Sarb033 men de blir allt för fler i forumet och ute så jag ville prova något som inte alla har.

Gillar också orient loggan men Water Resist-texten stör mig :D OS loggan är faktiskt väldigt snygg.
OS loggan klassisk sent 40-tal tidigt 50-tals design :)

EDIT:// fick bli ett avatarbyte :p

Men har folk inte för stram budget (t ex på grund av tveksamhet till märket eller något av alla andra skäl till stram budget) och vill ha en icke dykare förespråkar jag den modellen alla gånger framför t ex Bambinon (inget fel på Bambino, men jag gillar den inte personligen). OS eller RO är det man bör sikta in sig på hos Orient om man får lite mer intresse för märket (och inte är ute efter en dykare). Dessutom gillar jag OS loggan (även om vanliga Orientloggan är snygg trots allt hat den får på klockforum :p ).
Vad för kvarts?

image.jpeg
image.jpeg
Spännande! Verkar jävligt schysst! Skriv några rader å mängder med bilder när du fått den :)

Hmm påminner inte denna om något vi sett förut?

Eller vad säger du @Mforce
image.jpeg

EDIT:// referensbilder för er som inte vet vad jag menar
image.jpeg

image.jpeg

Hmm påminner inte denna om något vi sett förut?

Eller vad säger du @Mforce
image.jpeg
Jo! Därför jag gillar den.
44 mm är dessutom lagom.

Fast brorsan som är lite mer italiensk är strået vassare och jag har nästan tryckt köp många ggr.
Jean-Richard-Terrascope-Gear-Patrol-Lead.jpg

JeanRichard är jävligt grymma klockor.
De får ta och slänga in sitt (eller Girard Perregaux's om vi ska vara petiga) in-house i de där så blir de än bättre.
Fast då kanske de inte går att finna i staterna för under 10k längre. :D

Förresten @Mforce jag snubblade över en KD1000 för några dagar sedan med komplett boett men bytt urverk (inte till ett sådant som var orginal) om du orkar pilla kanske du kan köpa den och en med icke komplett boett och montera ihop en komplett KD1000 :D

Förresten @Mforce jag snubblade över en KD1000 för några dagar sedan med komplett boett men bytt urverk (inte till ett sådant som var orginal) om du orkar pilla kanske du kan köpa den och en med icke komplett boett och montera ihop en komplett KD1000 :D
Alltid intressant.
Ett verk borde man kunna hitta i nåt vrak.

Är inte jättetät just nu bara.
Å andra sidan är inte klockköp rationella så länka gärna. :D

Tillbaka
Topp