Efter att ha gått och varit sugen länge så köpte jag äntligen min första Orient. Det blev en Orient Star DA02002DW med öppet hjärta och kraftreserv. Köpte från Serious watches, som jag läst mycket gott om i olika forum. Har även haft en del kontakt med dem innan beställningen och känslan att de är good guys har bara stärkts. Klockan kom två dagar efter beställning. Den var väl förpackad. Klockan transporterades i en mindre klocklåda och sedan följde det med en lite lyxigare presentlåda.
Med i paketet förutom klocka och lådor fanns lite reklammaterial och ett handskrivet brev från Serious watches. För mig är något handskrivet bland det finaste man kan få i denna era av datorisering. En personlig beröring som höjde känslan, för min del.
Klockan mäter 39mm, 20mm bandbredd och 45,75 mellan bandhornen, vilket är perfekt för min smala handled. Antireflexbehandlat Safirglas. Urverket Orient Cal. 40R53 och är specat till +25-15. Enligt Serious watches går de givetvis bättre än så. Men bara för att jag frågade om specad tidsavvikelse så plockade de fram några klockor från lagret och mätte upp dem och skickade den som hade bäst gångtid - i alla fall skrev de så i svaret på min beställning, jag väljer att lita på det.
Urtavlan är vit sunburst som tillsammans med de fasade timmarkörerna reflekterar ljuset och skapar en vacker effekt. Längst ut på urtavlan löper ett räfflat fält med sekundmarkörer och lumeprickar. Lumen är liten och gör ett ok jobb men det är inte som min Seiko SARB017. Tim- och minutvisaren är sk dauphin som är borstade på ena sidan och polerade på andra, mycket snygg detalj. Sekundvisaren är tunn som den minsta synål. Sekundvisaren skulle gärna ha fått vara lite längre för min del. Det är en smaksak och jag tycker den funkar bra men hade den varit lite längre så hade det varit pricken över i:et. Boetten bjuder på subtila formdetaljer och en smakfull mix av borstat och polerat. Kronan bär Orient Star loggon. Det öppna hjärtat omgärdat av en spårad ring med polerade kanter visar stolt upp de vackra urverket där man kan se balanshjulet arbeta. Strax ovan för det öppna hjärtat sitter en kraftreserv komplikation. Datum finns inte men det är inget jag saknar på denna klocka. Länken känns gedigen och välgjord men är lite rasslig och stel, inget man kan klaga på i denna prisklass tycker jag. Baksidan är transparent och visar upp urverket. Snygg "guld" text på vikten.
En klocka som drar till sig blickar där den sitter på handleden men som samtidigt bjuder på många vackra detaljer för den som väljer att titta närmare.
Bjuder på lite bilder nedan. Taget med min LG G3 så om någon bild inte är 120% så ber jag om förståelse
Jag vill avsluta med att lämna mina varmaste rekommendationer till Serious Watches. För den som går och funderar på att beställa därifrån så säger jag kör på
En av mina vänner har beställt ett flertal gånger därifrån och det har alltid varit top notch!