• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Har nu testat diverse olika angreppssätt men det vill sig inte. Nu skiftas inte dag alls men datum och övrig gång funkar. Vad kan ha hänt? Är det något lokale uris kan fixa billigt eller måste jag leta ny sommarbeater?
Det finns en plastdel i moderna 46943 urverket och den delen är kopplad till dag funktionen.

Vad jag vet är det inte särskilt vanligt att den krånglar. Men jag har dock läst om ett fåtal fall bland annat på WUS. Det är ett extremt ovanligt problem och oftast kommer det fram att folk försökt använda quickset av dag under de förbjudna timmarna (20:00-03:00).

Har du otur har den pajjat.

Men mer troligt är att den bara har hakat upp sig och en något så när vettig urmakare kan nog fixa det. Men till vilken peng vågar jag inte gissa.

En grej du kan göra är att du vrider fram klockan för hand tills datumet är bytt och sen vidare till cirka 02:30-03:00 på natten. I detta läge vrider du tillbaks klockan till cirka kl 23:30. Efter detta vrider du fram klockan igen (förbi tiden då dag och datummekanismen skall verka). Detta kan kanske få datummekanismen att hoppa rätt.

I värsta fall kan du öppna klockan själv och se om du hittar problemet :)

EDIT:// sorry för sent svar haft en hektisk dag

WP_20160425_20_53_17_Pro.jpg

-1.5 sekunder senaste 40 timmarna.
Usch och fy för klockor utan COSC-märkning.

Det finns en plastdel i moderna 46943 urverket och den delen är kopplad till dag funktionen.

Vad jag vet är det inte särskilt vanligt att den krånglar. Men jag har dock läst om ett fåtal fall bland annat på WUS. Det är ett extremt ovanligt problem och oftast kommer det fram att folk försökt använda quickset av dag under de förbjudna timmarna (20:00-03:00).

Har du otur har den pajjat.

Men mer troligt är att den bara har hakat upp sig och en något så när vettig urmakare kan nog fixa det. Men till vilken peng vågar jag inte gissa.

En grej du kan göra är att du vrider fram klockan för hand tills datumet är bytt och sen vidare till cirka 02:30-03:00 på natten. I detta läge vrider du tillbaks klockan till cirka kl 23:30. Efter detta vrider du fram klockan igen (förbi tiden då dag och datummekanismen skall verka). Detta kan kanske få datummekanismen att hoppa rätt.

I värsta fall kan du öppna klockan själv och se om du hittar problemet :)

EDIT:// sorry för sent svar haft en hektisk dag
Verkligen inget att be om ursäkt för. Tusen tack för ditt engagemang och vettiga svar.

Precis som du skriver är ju momsen "boven i dramat" snarare är tullavgiften. Men visst är det tullfritt upp till 1500 kr?

Imorse när jag skulle ruska liv i min Mako. Så hade den stannat precis med dagskivan i mellanläge. Dum som jag var ställde jag den framåt. Vilket resulterade i att dagskivan nu sitter snett. Snabbställningen av dagar funkar inte heller. Vad gör jag nu?
Om det är ett större fel och du inte kan leva med det säljer orientuhren lösa verk för typ 500 spänn. Ett byte kan du garanterat få hjälp med på forumet (inte av mig dock).

Oj oj Saitama har en herr OS från 1952 uppe nu. Kliar i köpfingret, men just nu kommer jag absolut inte undan med ett nytt klockköp.

Ja, alltså. Det ligger en nyservad RO på ttt, we0011ek.
Säljaren är bosatt i japan så den skickas därifrån.Rätt sugen själv men glömde att jag beställt en klocka till - därav tvekan.

images.jpg

Om det är ett större fel och du inte kan leva med det säljer orientuhren lösa verk för typ 500 spänn. Ett byte kan du garanterat få hjälp med på forumet (inte av mig dock).
Ok ska fundera på saken. Stör mig lite på att allt inte funkar som det ska. Klockan är iofs nästan 2år men var min första automat efter att intresse väckts. Om inte annat får den hänga med som beater eller ges bort.
Har börjat snegla efter ny sommarklocka som tröst men har mycket utgifter nu ett tag. Orient star seeker med vit tavla hade ju varit grymt till sommaren. Ryms dock ej i budget just nu.

Ja, alltså. Det ligger en nyservad RO på ttt, we0011ek.
Säljaren är bosatt i japan så den skickas därifrån.Rätt sugen själv men glömde att jag beställt en klocka till - därav tvekan.

images.jpg
Jag har redan blivit kontaktad om jag vill köpa den där, men du vet ju min inställning till begagnat :p

Modellen mäter 36 mm har jag för mig så tänk på det innan du köper iom att du inte brukar gilla normalstora klockor. ;)

Lite nyheter från Orient Japan.

Denna gång är det enbart lite nya färger på befintliga modeller så jag skippar teknisk info. För den som vill ha teknisk info för modellserierna nedan finns det längre bak i tråden (fråga mig inte var bara).

WZ0271DK
image.png

WZ0281DK
image.png

WZ0291DK
image.png

WZ0301DK
image.png

WZ0311DK
image.png

Jag har redan blivit kontaktad om jag vill köpa den där, men du vet ju min inställning till begagnat :p

Modellen mäter 36 mm har jag för mig så tänk på det innan du köper iom att du inte brukar gilla normalstora klockor. ;)
Jo jag vet att den är rätt liten.
Nånstans funkar det bättre på vintage för mig - konstigt nog.
Funderade på att sälja Seikon och köpa den där men jag inser att jag kommer ångra mig.

Okej! Tack.
Funderar på att beställa en så här till tjejen.
ser20002b0-1.jpg
Fast fraktkostnaden är nog olika från butik till butik, Rakuten har inget med den att göra. Så jag kan inte lova att det inte blir lite dyrare. 160 kr för EMS från Japan till Sverige känns ju sjukt billigt.

(Min beställning ligger för övrigt hos tullen just nu :p )

Fast fraktkostnaden är nog olika från butik till butik, Rakuten har inget med den att göra. Så jag kan inte lova att det inte blir lite dyrare. 160 kr för EMS från Japan till Sverige känns ju sjukt billigt.

(Min beställning ligger för övrigt hos tullen just nu :p )
Jag vet, men eftersom jag pröjsade $14 från Saitama så ville jag bara kolla så det inte skiljer enormt. Tabellen på Rakuten är jobbig.
Lär ju ligga där nånstans, mellan 100 - 200. Känns surt köpa klocka för 800 spänn och frakta för 500.
Sjukt billigt för den klockan förresten.

Köpte du din av aaa-corp på Rakuten förresten? Larvigt mkt lägre pris än övriga på RO.

Jag vet, men eftersom jag pröjsade $14 från Saitama så ville jag bara kolla så det inte skiljer enormt. Tabellen på Rakuten är jobbig.
Lär ju ligga där nånstans, mellan 100 - 200. Känns surt köpa klocka för 800 spänn och frakta för 500.
Sjukt billigt för den klockan förresten.

Köpte du din av aaa-corp på Rakuten förresten? Larvigt mkt lägre pris än övriga på RO.
Jupp, köpte från dem, bluering har också samma pris. Lite av anledningen till att jag köpte den var att jag upplevde det som ett sjukt bra pris. Sen får man inte glömma att det blir en bra slant för tull och moms i Sverige också.

Såg för övrigt att modellen jag köpte är tillbaks på Orients hemsida så den hade väl inte utgått. :p

Jupp, köpte från dem, bluering har också samma pris. Lite av anledningen till att jag köpte den var att jag upplevde det som ett sjukt bra pris. Sen får man inte glömma att det blir en bra slant för tull och moms i Sverige också.

Såg för övrigt att modellen jag köpte är tillbaks på Orients hemsida så den hade väl inte utgått. :p
Jo men tull på 300 spänn kan jag lev med. Typ 1300 är ett tätt bra pris det med för den.
Din blir väl runt 4k extra om de gör rätt.
Fick för övrigt betala mindre än jag skulle för Credorn trots att jag bad saitama vara ärliga för att slippa tjafset med tullverket så det kan bli bra.

De slutade väl helt enkelt tillverka den i en vecka för att få upp intresset. Lite som Coca-Cola gjorde med new coke. :rolleyes:

Jo men tull på 300 spänn kan jag lev med. Typ 1300 är ett tätt bra pris det med för den.
Din blir väl runt 4k extra om de gör rätt.
Fick för övrigt betala mindre än jag skulle för Credorn trots att jag bad saitama vara ärliga för att slippa tjafset med tullverket så det kan bli bra.

De slutade väl helt enkelt tillverka den i en vecka för att få upp intresset. Lite som Coca-Cola gjorde med new coke. :rolleyes:
Vi vet fortfarande inte om jag köpt en dyr tegelsten ;)

Nä men som jag räknat det så kommer jag pröjsa totalt (inkl tull och moms) ungefär vad jag skulle förväntat mig få betala för klockan exkl tull och moms.

Likartade trådar

Tillbaka
Topp