Spindel
KS vulkanolog på Island
Det finns en plastdel i moderna 46943 urverket och den delen är kopplad till dag funktionen.Har nu testat diverse olika angreppssätt men det vill sig inte. Nu skiftas inte dag alls men datum och övrig gång funkar. Vad kan ha hänt? Är det något lokale uris kan fixa billigt eller måste jag leta ny sommarbeater?
Vad jag vet är det inte särskilt vanligt att den krånglar. Men jag har dock läst om ett fåtal fall bland annat på WUS. Det är ett extremt ovanligt problem och oftast kommer det fram att folk försökt använda quickset av dag under de förbjudna timmarna (20:00-03:00).
Har du otur har den pajjat.
Men mer troligt är att den bara har hakat upp sig och en något så när vettig urmakare kan nog fixa det. Men till vilken peng vågar jag inte gissa.
En grej du kan göra är att du vrider fram klockan för hand tills datumet är bytt och sen vidare till cirka 02:30-03:00 på natten. I detta läge vrider du tillbaks klockan till cirka kl 23:30. Efter detta vrider du fram klockan igen (förbi tiden då dag och datummekanismen skall verka). Detta kan kanske få datummekanismen att hoppa rätt.
I värsta fall kan du öppna klockan själv och se om du hittar problemet
EDIT:// sorry för sent svar haft en hektisk dag