• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Nu mera nytt från Orient Japan.

Mer "open heart" på ingång, denna gång är det vad som känns som en uppdatering av befintliga "open heart" modeller. Borta är det lilla fönstret där man ser axeln till kronan, boetten har blivit några millimeter bredare och avståndet mellan bandhornen har ökat. Dessutom har en tvåtons roséguld stål introducerats samt en ny färg på urtavlan (röd, mums, med en härlig sunbursteffekt. Är den det minsta som min vinröda WZ0041DV kommer den tavlan vara fantastisk (jag har insett att jag har en preferens för röda urtavlor :p ).).

För övrigt börjar jag få en känsla av en ny omstökning mellan varumärkena Orient och Orient Star. Känns som det börjat komma saker som i min bedömning skulle kunna vara en OS under Orient märket (men till ett pric mitt i mellan Orient och Orient Star). Kanske Orient siktar på att höja Orient Star kanske till och med skippa Royal Orient (senaste släppen kändes i ärlighetens namn som gamla Orient Star Royal mer än Royal Orient). Men jag har ingen aning och spekulerar bara just nu :p

Nu till denna nyhet igen!

Urverk: 46A41
Typ: Automatiskt
Precision: +25/-15
Gångreserv: cirka 40 timmar
Diameter: 41,5 mm
Höjd: 11,9 mm
Lucka mellan bandhorn: 22 mm
Pris: 40 000 - 42 000 yen

WV0351DB
image.jpg

WV0361DB
image.jpg

WV0371DB
image.jpg

WV0381DB
image.jpg

Bra lumme på Ray'en [emoji106].
Jag kontrar med den bländande lumen på OSD:n som jag la in i lumetråden för några dagar sedan :)
image.jpg

EDIT:// jag kan ju även bjuda på en bild där jag inte fuskat och laddat den före bildtagning :p detta är på väg till jibbet igår morse efter att klockan legat och laddat ur hela natten (EDIT2:// jag inser att den kan ha fått lite laddning medans jag stökade iordning mig på morgonen :p men ingen avskitlig "nu ska jag blända kameran" laddning. :p )
image.jpg

Tysk design när den är som bäst!
Man kan ju undra vilket företag som legotillverkat den här skönheten!?!? :D
dugena-15436.jpg

En Dugena M-tech!

Tycker tavlan, vridningen och urverket med beteckning 46k40 känns igen på nåt sätt.

Men det kanske bara är jag...
CFA02002D.jpg

CFA02001B

Nu mera nytt från Orient Japan.

Mer "open heart" på ingång, denna gång är det vad som känns som en uppdatering av befintliga "open heart" modeller. Borta är det lilla fönstret där man ser axeln till kronan, boetten har blivit några millimeter bredare och avståndet mellan bandhornen har ökat. Dessutom har en tvåtons roséguld stål introducerats samt en ny färg på urtavlan (röd, mums, med en härlig sunbursteffekt. Är den det minsta som min vinröda WZ0041DV kommer den tavlan vara fantastisk (jag har insett att jag har en preferens för röda urtavlor :p ).).

För övrigt börjar jag få en känsla av en ny omstökning mellan varumärkena Orient och Orient Star. Känns som det börjat komma saker som i min bedömning skulle kunna vara en OS under Orient märket (men till ett pric mitt i mellan Orient och Orient Star). Kanske Orient siktar på att höja Orient Star kanske till och med skippa Royal Orient (senaste släppen kändes i ärlighetens namn som gamla Orient Star Royal mer än Royal Orient). Men jag har ingen aning och spekulerar bara just nu :p

Nu till denna nyhet igen!

Urverk: 46A41
Diameter: 41,5 mm
Höjd: 11,9 mm
Pris: 40 000 - 42 000 yen
Har också fått känslan av att de försöker flytta upp Orient Star. Tycker det syns inte minst i att de inte verkar rabatteras lika kraftigt längre (eller så är kronan skit just nu).
Verkar som om priserna på Royal Orient har gått upp lite också trots yenens kräftgång.
Tror de generellt gör en prishöjning vilket leder till ett glapp i sortimentet som de fyller på med lite "finare" Orient-modeller.
Ubgefär samma som Seiko gjort och gör.
Inte mig emot faktiskt. Ser gärna fler Orient med safirglas och urverk med komplikationer.
Gärna en in-house kronograf men det förblir nog drömmar.

Har också fått känslan av att de försöker flytta upp Orient Star. Tycker det syns inte minst i att de inte verkar rabatteras lika kraftigt längre (eller så är kronan skit just nu).
Verkar som om priserna på Royal Orient har gått upp lite också trots yenens kräftgång.
Tror de generellt gör en prishöjning vilket leder till ett glapp i sortimentet som de fyller på med lite "finare" Orient-modeller.
Ubgefär samma som Seiko gjort och gör.
Inte mig emot faktiskt. Ser gärna fler Orient med safirglas och urverk med komplikationer.
Gärna en in-house kronograf men det förblir nog drömmar.
En annan skum grej är att de har ändrat precisionen på de flesta av sina OS på hemsidan. Förut var nästan alla +15/-10 nu är de flesta +25/-15. Säkerligen är det exakt samma urverk ihopsatta på exakt samma sätt av exakt samma maskiner, detta luktar mer ett sätt att slippa garantiärenden.

En annan skum grej är att de har ändrat precisionen på de flesta av sina OS på hemsidan. Förut var nästan alla +15/-10 nu är de flesta +25/-15. Säkerligen är det exakt samma urverk ihopsatta på exakt samma sätt av exakt samma maskiner, detta luktar mer ett sätt att slippa garantiärenden.
Just det där tycker jag faktiskt mer verkar vara ett sätt att slippa tillverka 88a00.
Tror helt enkelt de egentligen inte har några problem med den precision men sparar den till Royal.
Känns som sagt att high-end royal är nedlagt till förmån för gamla star royal.

Det är däremot skittrist.

Just det där tycker jag faktiskt mer verkar vara ett sätt att slippa tillverka 88a00.
Tror helt enkelt de egentligen inte har några problem med den precision men sparar den till Royal.
Känns som sagt att high-end royal är nedlagt till förmån för gamla star royal.

Det är däremot skittrist.

Håller med.

Också lite synd att de verkar lägga sina high-beat urverk helt på is. Orient har ju ändå utvecklat och producerat 28800 bph och 36000 bph urverk sedan 60-talet. Å andra sidan klarar Orient av att göra så pass stabila urverk på 469-basen att urverk med högre frekvens faktiskt bara är en dyr gimmick.

Håller med.

Också lite synd att de verkar lägga sina high-beat urverk helt på is. Orient har ju ändå utvecklat och producerat 28800 bph och 36000 bph urverk sedan 60-talet. Å andra sidan klarar Orient av att göra så pass stabila urverk på 469-basen att urverk med högre frekvens faktiskt bara är en dyr gimmick.

De gör givetvis helt rätt ur ett affärsperspektiv. De kan redan köra in-house som en marknadsföringsgrej och sparar en del pengar på att köra en bas.
Är dessutom helt säker på att 469 kan utvecklas och tillverkas till COSC-precision ifall de bara tyckte det var värt det.

Sen tycker jag givetvis inte om det och vill se orient sparka schweizröv men det spelar nog ingen större roll i sammanhanget.

Sen behöver jag ju inte tycka om det...

De gör givetvis helt rätt ur ett affärsperspektiv. De kan redan köra in-house som en marknadsföringsgrej och sparar en del pengar på att köra en bas.
Är dessutom helt säker på att 469 kan utvecklas och tillverkas till COSC-precision ifall de bara tyckte det var värt det.

Sen tycker jag givetvis inte om det och vill se orient sparka schweizröv men det spelar nog ingen större roll i sammanhanget.

Sen behöver jag ju inte tycka om det...
Om de verkligen vill ha superprecision skulle de kanske börja med att reglera urverken från fabrik ;) ingen av mina Orient klockor är ens i närheten av den yttre gränsen för precision (givetvis läser man om folk som får en Mako som slöar sig 14 s out of the box men det känns snarare som undantag).

Om de verkligen vill ha superprecision skulle de kanske börja med att reglera urverken från fabrik ;) ingen av mina Orient klockor är ens i närheten av den yttre gränsen för precision (givetvis läser man om folk som får en Mako som slöar sig 14 s out of the box men det känns snarare som undantag).
Har läst nånstans att orient faktiskt reglerar urverken i fabrik. Därför de brukar hålla tiden bättre än seiko/citizen.
Vet inte om det stämmer dock.

Har läst nånstans att orient faktiskt reglerar urverken i fabrik. Därför de brukar hålla tiden bättre än seiko/citizen.
Vet inte om det stämmer dock.
Ja någon grundreglering kan jag tänka mig, men ingen grundlig reglering. Var ju nån snubbe på WUS som reglerade sin Mako och grejade GS precision på den efter reglering i samtliga mätpositioner :)

Se där en röd till!
er2e006r.jpg
Den här gången till den bättre hälften.
Fan en sån måste jag hitta till chefen. Just nu har hon en lika dan som på bilden nedan då hon ville ha en liten klocka och jag tyckte hon skulle ha en mekanisk (automat) precisionen på hennes är väl cirka +25 s/d så inte fantastisk men inom +40/-25 iaf. Å andra sidan kostade den bara 350 kr (+150 kr i frakt :p ) (tänker inte lägga pengar på en klocka innan jag vet om den kommer användas (hon var klocklös innan)).

image.jpg

Fan en sån måste jag hitta till chefen. Just nu har hon en lika dan som på bilden nedan då hon ville ha en liten klocka och jag tyckte hon skulle ha en mekanisk (automat) precisionen på hennes är väl cirka +25 s/d så inte fantastisk men inom +40/-25 iaf. Å andra sidan kostade den bara 350 kr (+150 kr i frakt [emoji14] ) (tänker inte lägga pengar på en klocka innan jag vet om den kommer användas (hon var klocklös innan)).

image.jpg
Var faktiskt dig jag tänkte på när jag såg den.
Är en limiterad valentine's day edition med referensen ER2E006R.

Min chef har snöat in på hipstercasios. Köpte snabbt två till henne och fick tillbaka min ray. Helt klart en bra deal för mig. Trodde aldrig jag skulle se den på min arm igen.

Var faktiskt dig jag tänkte på när jag såg den.
Är en limiterad valentine's day edition med referensen ER2E006R.

Min chef har snöat in på hipstercasios. Köpte snabbt två till henne och fick tillbaka min ray. Helt klart en bra deal för mig. Trodde aldrig jag skulle se den på min arm igen.
Tyvärr tycker hon 36 mm är för stort :(

Kanske ska köpa en till mig själv, jag år tillräckligt säker i min manlighet och läggning för att kunna bära upp den där :p

Fortsätter med följetången om nytt från Orient Japan.

Denna gång är det en ganska ordinär "standard date" typ av klocka. Jag är normalt inte så vurmande för guld annat än på detaljer på urtavlan, men dessa tvåtons klockor är så diskret gjorda så jag faktiskt tycker de är ganska snygga. I vanlig ordning med orient är inget solidguld utan alla gulddetaljer är pläterade.

EDIT:// Det kan vara svårt att se på bilderna men urtavlan är strukturerad med vågmönster vilket säkerligen kommer se djäkligt fint ut i verkligheten

Urverk: 48743
Diameter: 40 mm
Höjd: 10,6 mm
Pris: 30 000 yen

WV0931ER
image.jpg

WV0941ER
image.jpg

WV0951ER
image.jpg

Fortsätter med följetången om nytt från Orient Japan.

Denna gång är det en ganska ordinär "standard date" typ av klocka. Jag är normalt inte så vurmande för guld annat än på detaljer på urtavlan, men dessa tvåtons klockor är så diskret gjorda så jag faktiskt tycker de är ganska snygga. I vanlig ordning med orient är inget solidguld utan alla gulddetaljer är pläterade.

EDIT:// Det kan vara svårt att se på bilderna men urtavlan är strukturerad med vågmönster vilket säkerligen kommer se djäkligt fint ut i verkligheten

Urverk: 48743
Diameter: 40 mm
Höjd: 10,6 mm
Pris: 30 000 yen

WV0931ER
Tavlorna var fina!
Resten o_O

Mer TT? Kan de inte ge sig någon gång, jag har absolut noll tillförsikt i TT som hållbart i längden. Det var ju inne på 90-talet...

Däremot får de gärna släppa lite andra klockor med vågmönster och annat roligt i tavlan, omväxling förnöjer ju!

Barrington har djävligt svajig kvalité men generellt tycker jag att de är bra. Hirsh är inte dåliga, jag förstår bara inte vad jag betalar för. Visst de har vissa snygga modeller, men jag tror varumärket är mycket.

Detta är vattenbuffel från Barrington som känns riktigt gediget och bra. Ville ha ett vinrött så utbudet var begränsat oavsett mörke på bandet.
image.jpg

Innan jag såg din klocka så har jag faktiskt aldrig haft tanken på att skaffa en klocka med röd urtavla eller ens tänkt tanken att det kanske vore snyggt.

Men efter man har sett den... 'Faktum är att din Orient Star är gudomligt fin! (brukar alltid dregla lite grann när det dyker upp här i tråden) ;)
Passar riktigt bra med bandet förresten

Innan jag såg din klocka så har jag faktiskt aldrig haft tanken på att skaffa en klocka med röd urtavla eller ens tänkt tanken att det kanske vore snyggt.

Men efter man har sett den... 'Faktum är att din Orient Star är gudomligt fin! (brukar alltid dregla lite grann när det dyker upp här i tråden) ;)
Passar riktigt bra med bandet förresten
Ooooh ja... Kom över till den mörka sidan och börja gilla röda klockor ;)

EDIT:// för att vara ärlig hade jag aldrig tänkt tanken på röda klockor själv (visste inte att det fanns hade aldrig set en) så när jag in på en Big Camera i Kyoto så var siktet inställt på en klocka med blå taval. När jag såg den röda (min tjej som sa nåt i stil med "är inte den där röda klockan snygg?") så var det ett givet köp.

På grund av lathet har jag inte tidigare avslutat min serie med "nytt från Orient Japan". Fast ny får man väl kalla det "ganska nytt från Orient Japan". Denna gång är det damklockor som står på tur.

Som vanligt med Orient är det extra tydligt att de ej hör till eliten när klockorna blir små :( med en ganska usel utlovad precision som följd av det lilla urverket, men med tanke på priset på uren i detta fall bör man nog inte klaga ;)

Urverk: 55744
Precision: +45/-30
Diameter: 25,5 mm
Höjd: 10,9 mm
Lucka mellan bandhorn: 13 mm
Pris: 35 000 - 36 000 yen

WV0549NR
image.jpg

WV0551NR
image.jpg

WV0561NR
image.jpg

Sista inlägget i serien "ganska nytt från Orient Japan" (puh...).

Denna gång är jag kanska förbryllad då jag med bestämdhet vill påstå att detta utseeende iaf funnits ett tag. Nu kan det vara så att det är nya urverk i klockan vilket då klassar detta som en uppdatering. En annan möjlighet är att just denna klocka inte sålts i japan tidigare utan enkom varit för den internationella marknaden.

I vilket fall som...

Urverk: 48749
Diameter: 39 mm
Höjd: 11,4 mm
Lucka mellan bandhorn: ?? (Troligen 20 mm)
Pris: 35 000 yen

WV0901ER
image.jpg

WV0911ER
image.jpg

WV0921ER
image.jpg

Sista inlägget i serien "ganska nytt från Orient Japan" (puh...).

Denna gång är jag kanska förbryllad då jag med bestämdhet vill påstå att detta utseeende iaf funnits ett tag. Nu kan det vara så att det är nya urverk i klockan vilket då klassar detta som en uppdatering. En annan möjlighet är att just denna klocka inte sålts i japan tidigare utan enkom varit för den internationella marknaden.

I vilket fall som...

Urverk: 48749
Diameter: 39 mm
Höjd: 11,4 mm
Lucka mellan bandhorn: ?? (Troligen 20 mm)
Pris: 35 000 yen

WV0901ER
image.jpg

WV0911ER
image.jpg

WV0921ER
image.jpg

Ser ut som modellen jänkarna kallar "Chicane". Gick att lösa för en röding där, den här verkar onekligen vara lite dyrare.

Hittade en till "Tysk" Orient.
Verkar som alla Orienter från Dugena får (fick?) beteckningen m-Tech, och referensen är 2236920.
Urverket skall vara ett kaliber 46G4 (gissningsvis glömdes en nolla på slutet och det är ett 46g40).
22092008070.jpg

Tillbaka
Topp