• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Hittade en till "Tysk" Orient.
Verkar som alla Orienter från Dugena får (fick?) beteckningen m-Tech, och referensen är 2236920.
Urverket skall vara ett kaliber 46G4 (gissningsvis glömdes en nolla på slutet och det är ett 46g40).
22092008070.jpg
Är ju ganska snygg urtavla

Förresten inkom meshet jag beställt till min SD efter inspiration från JoberMan (som visserligen startade en tråd för att ifrågasätta meshets existensrätt).

Samma bilder här som jag la upp i den tråden tidigare idag, måste som sagt säga att jag gillar det. Nu behöver man dessutom inget viktbälte om man skall dyka då klockan har blivit draaxelnurled tung. Lite förvånande ändå att jag torskar dit på mesh eftersom jag inte gillar länk i övrigt.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Är ju ganska snygg urtavla
Tyckte också det.
Safirglas och 40 mm är ju bra-
389Euro var väl rätt högt.
Fick dock inget hum om den finns till salu fortfarande eller om det är en tidigare modell.
All info är på tyska som jag slutade behärska för ungefär 20 år sen.

Försöker leta reda på flygaren jag postade tidigare. Men den verkar rätt svårfångad.

Förresten inkom meshet jag beställt till min SD efter inspiration från JoberMan (som visserligen startade en tråd för att ifrågasätta meshets existensrätt).

Samma bilder här som jag la upp i den tråden tidigare idag, måste som sagt säga att jag gillar det. Nu behöver man dessutom inget viktbälte om man skall dyka då klockan har blivit draaxelnurled tung. Lite förvånande ändå att jag torskar dit på mesh eftersom jag inte gillar länk i övrigt.

Mesh äger.
Kör ett, lite mindre grovt, på min gröna SeaKing just nu.
Funkar ruskigt bra på Ray också.
a5egysep.jpg

Tyckte också det.
Safirglas och 40 mm är ju bra-
389Euro var väl rätt högt.
Fick dock inget hum om den finns till salu fortfarande eller om det är en tidigare modell.
All info är på tyska som jag slutade behärska för ungefär 20 år sen.

Försöker leta reda på flygaren jag postade tidigare. Men den verkar rätt svårfångad.
*letar igenom tråden efter tidigare inlägg om flygare*

Aha den flygaren :D

Du kan ju alltid hitta den med Orientmarkering ;)

Ska jag vara helt ärlig hade jag helt missat Dugena som varumärke, trodde först att flygarn bara var en Orientimitation. Jag vet att Orient i Japan har några spinoff märken som i huvudsak är samarbete med olika designers och är utrustade med kvartsurverk samt Town & Country Surf Hawaii som troligen är det största av Orients undermärken.

Jag googlar lite på Dugena och ser om jag hittar nån info, min tyska är inte jättebra men tillräckligt bra för att jag lyckades köpa en bil av en bilhandlare i Düsseldorf som hade obefintliga engelskakunskaper :p

OK det här får jag fram om Dugena i allmänhet.
Tyskt märke med anor från tidigt 1900-tal. Företaget gick typ under IOM kvartsrevolutionen (spm många andra) idag förefaller det som det enda som finns kvar av företaget är namnet på varumärket och all fluff "historia" som följer med varumärket (namnet uppköpt ur nåt konkursbo). De har sedan sin undergång tillverkat "klockor" som är ett designat skal med allsköns olika urverk från olika tillverkare (troligen det de kommer över billigast) bläddrar man igenom de mekaniska klockor som kommer därifrån finns både ETA, urverk jag skulle gissa är miyota etc. Oerhört mycket kvartsklockor med riktigt billiga urverk i men även mycket som ser ut som t ex Rolex DD (alltså ett sånt märke som resten av KS älskar ;) ).

Har troligen fått köpa urverk av Orient en gång i tiden, men eftersom Orient inte säljer urverk till märken som inte är just Orient (eller ägs av orient) misstänker jag att det rör sig om ett tidigare samarbete.

*letar igenom tråden efter tidigare inlägg om flygare*

Aha den flygaren :D

Du kan ju alltid hitta den med Orientmarkering ;)

Ska jag vara helt ärlig hade jag helt missat Dugena som varumärke, trodde först att flygarn bara var en Orientimitation. Jag vet att Orient i Japan har några spinoff märken som i huvudsak är samarbete med olika designers och är utrustade med kvartsurverk samt Town & Country Surf Hawaii som troligen är det största av Orients undermärken.

Jag googlar lite på Dugena och ser om jag hittar nån info, min tyska är inte jättebra men tillräckligt bra för att jag lyckades köpa en bil av en bilhandlare i Düsseldorf som hade obefintliga engelskakunskaper :p

Nu har jag ju säkert j-igt fel men jag fick för mig att Dugenan delade urverk med den senare versionen av Orients World Time med hack och handuppdragning.
CFA05001B_dial.jpg

Trodde helt enkelt så att Orient gjorde sig av med de tavlor som fanns kvar från den gamla.

Dugena ska vad jag förstått vara ett klassiskt tyskt varumärke som grundades redan 1917, och fanns under storhetstiden representerat i över 2000 butiker.
Skall senare hamnat under paraplyt på nåt HongKong-baserat företag och jag antar att det var då Orient kom in i bilden.
Tydligen skall det blivit tyskt igen 2009 men verkar inte ha någon tillverkning. Varuhusmärke!?
Edit// Tvåa på bollen :D

Town & Country känner jag till. Inte det andra.
Inte hittat några modeller som intresserar mig dock-

Italienska sajten newcam har jag läst om här, och den tyska seriouswatches. Utanför EU däremot innebär moms och tull. antar jag. Vad är risken för att åka på det på ett ungefär?

Italienska sajten newcam har jag läst om här, och den tyska seriouswatches. Utanför EU däremot innebär moms och tull. antar jag. Vad är risken för att åka på det på ett ungefär?
Största risken är när du köper de lite dyrare klockorna (åkte på moms och tull på min Orient Star GMT) då de är mer noga när varudeklarationen anger högre pris. Risken är mindre (men inte obefintlig) för de billigare klockorna. Singaporebaserade creationwatches fuskar ofta med varudeklarationen från dem och anger lägre pris vilket gör att man kan slippa moms och tull från dem. Du är då körd istället om paketet försvinner eller blir skadat.

Jag har ingen aning om jag svarade på din fråga nu :)

På tal om GMT, den nya blåa med någon form av teak-tavla är väl inte JDM? Måste ju gå att lösa någonstans snart?

På tal om GMT, den nya blåa med någon form av teak-tavla är väl inte JDM? Måste ju gå att lösa någonstans snart?
Menar du denna?
image.jpg

För övrigt är samtliga av de nya OS GMT JDM only just nu. Inga uppgifter på om den kommer att släppas utanför Japan eller inte. Den "gamla" GMT:n (den jag har) började som en JDM modell med samma boett och urverk men andra visare och cyklop på datumet som JDM, den släpptes dock för internationella marknaden i det utförande jag har efter ett tag.

Nya GMT:n går att få tag på via Rakuten eller vissa eBayhandlare om man vill, kostar runt 8 500 kr + frakt, tull och moms isf.

Om jag vill ha en orient med ett urverk som har hack wind funktion vilka ska jag leta efter då?
Eller har bara orient star det?

Menar du denna?
image.jpg

För övrigt är samtliga av de nya OS GMT JDM only just nu. Inga uppgifter på om den kommer att släppas utanför Japan eller inte. Den "gamla" GMT:n (den jag har) började som en JDM modell med samma boett och urverk men andra visare och cyklop på datumet som JDM, den släpptes dock för internationella marknaden i det utförande jag har efter ett tag.

Nya GMT:n går att få tag på via Rakuten eller vissa eBayhandlare om man vill, kostar runt 8 500 kr + frakt, tull och moms isf.

Japp, den. Var sugen på att hugga den vanliga svarta när jag var i USA, men kunde inte riktigt komma över kronskyddet när jag sett den nya designen.
8500 är ju lite i saftigaste laget dock, verkar inte bättre än att jag får vänta ett tag...

Om jag vill ha en orient med ett urverk som har hack wind funktion vilka ska jag leta efter då?
Eller har bara orient star det?
De enda "vanliga" Orienter, som jag vet har hack och manuell uppdragning såhär på rak arm (kan finnas fler som jag inte nämnt) är Orient SD och Orient GMT (kallad constellation av Orient USA). Annars är det Orient Star och Royal Orient som gäller. För mig är det en funktion som jag aldrig ens reflekterar över då det för mig inte har nåt värde med manuellt uppdrag på automater och hack har jag faktiskt aldrig saknat :p

Japp, den. Var sugen på att hugga den vanliga svarta när jag var i USA, men kunde inte riktigt komma över kronskyddet när jag sett den nya designen.
8500 är ju lite i saftigaste laget dock, verkar inte bättre än att jag får vänta ett tag...
Fast listpriset i Japan är 120 000 yen vilket är 8550 SEK med den växelkurs som gäller just nu, så jag upplever eBaypriserna jag sett som ganska rimliga ;)

EDIT:// jämför med OSD som har listpris på 160 000 yen vilket är cirka 11 300 SEK vilket är ganska nära det "rabattpris" som alla återförsäljare ger på den klockan (listpris i USA $2400, alltid discount till $1000-$1300 hos alla säljare)

De enda "vanliga" Orienter, som jag vet har hack och manuell uppdragning såhär på rak arm (kan finnas fler som jag inte nämnt) är Orient SD och Orient GMT (kallad constellation av Orient USA). Annars är det Orient Star och Royal Orient som gäller. För mig är det en funktion som jag aldrig ens reflekterar över då det för mig inte har nåt värde med manuellt uppdrag på automater och hack har jag faktiskt aldrig saknat :p

Gillar att ha möjligheten att dra manuellt, känns som att man startar med full tank då...
Hack för att kunna ställa på sekunden gillar jag med.
Är väldigt sugen på en blå mako just nu och det enda som stoppar är just om jag kommer störa mig på avsaknaden av hack och wind....

Gillar att ha möjligheten att dra manuellt, känns som att man startar med full tank då...
Hack för att kunna ställa på sekunden gillar jag med.
Är väldigt sugen på en blå mako just nu och det enda som stoppar är just om jag kommer störa mig på avsaknaden av hack och wind....
Just när det gäller manuellt uppdrag kan jag informera att iaf på mina Orienter med kraftreservsvisare ger 10 sekunder av svingar i en vid båge cirka 10 timmars gång så det går ganska fort att få upp "full tank". Gällande hack förstår jag vad du menar, finns alltid backhack men det är ju en fullösning.

Största risken är när du köper de lite dyrare klockorna (åkte på moms och tull på min Orient Star GMT) då de är mer noga när varudeklarationen anger högre pris. Risken är mindre (men inte obefintlig) för de billigare klockorna. Singaporebaserade creationwatches fuskar ofta med varudeklarationen från dem och anger lägre pris vilket gör att man kan slippa moms och tull från dem. Du är då körd istället om paketet försvinner eller blir skadat.

Jag har ingen aning om jag svarade på din fråga nu :)
Jodå, tack för svar!

Efter att inte känt mig fullt nöjd med min gamla Tissotdykare efter batteribytet, har jag idag beställt en Orient Blue Ray, vilket jag inte sett att någon annan här har. Har blivit så van vid automatiska ur, att kvartsur känns helt fel. Till våren är det tänkt att jag skall ha min första Rolle, men fram tills dess tror jag att denna blir smaskens. Beställde gjorde jag från orientuhren.de då de verkar ha de bästa priserna. :)

348755d1325514568-noch-orient-deep-ray-orient03.jpg

Tillbaka
Topp